Aby efektywnie działać na rynku i odnosić sukcesu, w pierwszej kolejności powinieneś dowiedzieć się wszystkiego na temat produktu. W końcu to właśnie on będzie stanowił najistotniejszą część całej Twojej biznesowej układanki. Czym jest produkt w marketingu? Co powinieneś o nim wiedzieć? Podpowiadamy!
- Product in marketing - the most important piece of the puzzle
- Czym jest produkt w marketingu?
- Product strategy in a nutshell
- A few words about the product range
- Jak klienci postrzegają wartość produktu?
- Jak opakowanie wpływa na strategię marketingową produktu?
- The brand of the product
- Product life cycle in marketing
Product in marketing - the most important piece of the puzzle
The product is the first and most important element of a traditional one marketing concept. All decisions that an entrepreneur must make at the beginning of his adventure with business relate to the product. But what is the product basically? In theory, everyone knows it, and in practice, no one can explain it.
Produkt w marketingu to wszystko to, co może być oferowane na rynku. Zgodnie z definicją produkty to nie tylko dobra materialne, ale także usługi, miejsca, a nawet idee. Produkty marki odzieżowej to ciuchy, natomiast produktem advertising agency we call the advertising services provided, i.e. activities related to the dissemination of information about the existence of the company and the goods it offers. The product is intended for sale. Its idea is to meet the needs of specific consumers. The customer can buy it, consume it or use it to satisfy his own desires.
In each product, we can distinguish several levels that shape its structure. According to the concept proposed by T. Levitt in the 1980s, these are:
- core (essence) of the product - the physical form of the product, its features and properties, satisfying the main need for which the product is purchased, e.g. the basic benefit of buying a mobile phone is the ability to quickly contact any person at any time,
- real product - everything that is necessary for the proper functioning of the product and affects its perception by the customer; the actual product has features that the consumer expects from a given category, e.g. in the case of a smartphone it will be a camera, music player, communicator,
- extended product - additional offer for the customer, e.g. virtual eSIM card, 5G technology, extended warranty period.
P. Kotler wymienia zaś: podstawowy pożytek, produkt podstawowy, oczekiwany, rozszerzony i potencjalny.
Even a perfect product is not enough to generate profit.
We will take care of its proper promotion!
Czym jest produkt w marketingu?
Produkt w ujęciu marketingowym to nie tylko fizyczny przedmiot oferowany na rynku, ale także usługa, idea czy doświadczenie, które zaspokaja określone potrzeby konsumentów. Kluczowe jest zrozumienie, że wartość oferowana klientowi wykracza poza materialne cechy towaru. Produkt marketingowy obejmuje również aspekty takie jak marka, opakowanie, jakość obsługi czy gwarancja, które razem tworzą całościowe doświadczenie dla klienta. Dlatego w product marketing strategy istotne jest uwzględnienie wszystkich elementów wpływających na postrzeganą wartość przez konsumenta.
Product strategy in a nutshell
In today's competitive market, it's not enough to create a product to generate profits. Proper promotion counts today. Adopted is key product marketing strategy, czyli zespół działań, których celem jest dostosowanie produktu do obecnych i przyszłych potrzeb potencjalnych klientów. Kształtowanie strategii produktu w marketingu zaczyna się już na etapie tworzenia koncepcji towaru. Od samego początku należy zadbać o to, aby produkt był maksymalnie dopasowany do oczekiwań grupy docelowej. Budowanie strategii kontynuuje się w czasie wprowadzania produktu na rynek i jego sprzedaży. Za oficjalny koniec strategii uznaje się moment wycofania towaru z rynku.
Strategy produktu w marketingu powinna być zgodna z pozostałymi elementami tradycyjnej koncepcji marketingu-mix 4P, czyli z ceną, promocją i dystrybucją.
The product strategy should therefore include:
- the physical characteristics of the product, its quality, value and the promise it carries,
- warranty coverage, packaging and after-sales services,
- the structure of the assortment, including possible types and varieties of the product,
- product life cycle,
- product development strategy, i.e. adapting it to the changing needs resulting from changes in lifestyle, technological development, etc.
The product strategy also includes such elements as advertising, brand and trademark, service.

Przedsiębiorca może działać według wybranego schematu strategii produktowej. Są to strategie: utrzymywania konkurencyjności, pełnego asortymentu ograniczonego asortymentu, rozszerzania, uzupełniania bądź oczyszczania linii produktów.
A few words about the product range
Produkt w marketingu rzadko funkcjonuje samodzielnie. Firmy często oferują klientom całe grupy produktów, które są ze sobą w pewien sposób powiązane – przez sposób działania, przeznaczenie, ten sam segment rynkowy czy zbliżony przedział cenowy. Zestawienie wszystkich form i odmian produktów nazywamy asortymentem. Asortyment definiuje się według jego długości, szerokości, spójności i głębokości.
Length is the total number of products offered by the enterprise. The more there are, the longer the assortment is. The width determines the number of production lines, where the line is the products related to each other according to price, functions or target group. A wide assortment meets various needs, and a narrow one - only a few specific ones. Consistency speaks of the similarity of the products offered. Whereas the depth indicates the variety of products in a particular line, e.g. different types of hair shampoos. The deep assortment meets various tastes within one need.
The market in which the company operates has a huge impact on the shaping of the product range in marketing. A frequent tactic is to offer a narrow range in order to specialize in the production of specific selections and, consequently, to gain an advantage over the competition.
Jak klienci postrzegają wartość produktu?
Postrzeganie wartości produktu w marketingu przez klientów zależy od wielu czynników, zarówno racjonalnych, jak i emocjonalnych. Klienci oceniają produkt marketingowy na podstawie jego funkcjonalności, jakości, ceny oraz korzyści, jakie mogą z niego czerpać. Jednak równie ważne są niematerialne aspekty, takie jak prestiż marki czy emocje związane z użytkowaniem. W product marketing strategy kluczowe jest więc budowanie pozytywnych skojarzeń i dostarczanie unikalnych wartości, które wyróżnią produkt w ujęciu marketingowym na tle konkurencji. W tym celu warto prowadzić badania rynku i analizować potrzeby konsumentów, co jest kluczowym elementem działań realizowanych przez agencję marketingową. Zrozumienie tych mechanizmów pozwala na skuteczniejsze pozycjonowanie i komunikację wartości oferowanej przez produkt marketingowy.
Jak opakowanie wpływa na strategię marketingową produktu?
Opakowanie odgrywa kluczową rolę w postrzeganiu produktu w marketingu, będąc pierwszym elementem, z którym konsument ma styczność. Atrakcyjne i funkcjonalne opakowanie może przyciągnąć uwagę, budować zaufanie oraz komunikować wartości marki. W product marketing strategy opakowanie pełni funkcję nie tylko ochronną, ale także promocyjną, wpływając na decyzje zakupowe klientów. Dobrze zaprojektowane opakowanie może wyróżnić produkt marketingowy na półce, podkreślając jego unikalne cechy i przewagi konkurencyjne. Dlatego inwestycja w przemyślane opakowanie jest nieodłącznym elementem skutecznej product marketing strategy.
The brand of the product
We współczesnym świecie biznesu duże znaczenie ma marka produktu. Marką nazywamy logo, nazwę, znak towarowy lub kombinację wszystkich tych elementów. Ideą brandu jest oznaczenie produktu, nadanie mu indywidualnego charakteru i w ten sposób odróżnienie go od produktów konkurencyjnych.
Today, building a strong brand is an inseparable element of running a conscious, successful business. Brand is one of the most important factors influencing consumers' purchasing decisions.
Built the right way:
- helps to identify the characteristics of the product (e.g. specific origin or intended use),
- communicates the emotional benefits resulting from the purchase of a given product,
- transmits certain values that are valuable for a given market segment,
- fits into the consumer's lifestyle,
- makes the product remembered (and this increases the chances that the consumer will choose it again).
Marki produktu w marketingu możemy podzielić według sponsora marki, tj. marki producenta, pośrednika i mieszane, a także według zakresu nazwy, tj. marki rodzinne, indywidualne i kombinowane.
Product life cycle in marketing
Everyone produkt w marketingu ma swój cykl życia, czyli okres, w którym jest obecny na rynku. W literaturze branżowej wymienia się 4 fazy:
- launching the product on the market,
- increase in sales,
- saturation / maturity,
- decline (decline) in sales.
In the first phase, the product appears on the market - it is not known yet, therefore the company has to invest in its promotion. Demand is growing slowly, revenues are low and promotion costs are high. The key to the first step is choosing the right pricing strategy from: fast "cream pick up", slow "cream pick up", fast penetration, slow penetration.
In the second phase, sales usually increase rapidly. Crafting and promotion costs go down. Thanks to this, the profit increases. At this stage, the company should focus its activities on expanding distribution channels. Moreover, it should strive to strengthen its market position.
At the maturity stage, the sale of the product reaches its highest level. At the same time, its dynamics is declining. The market is saturated with the product, substitutes appear. The company's task is to introduce appropriate marketing activities that will allow it to keep the product on the market.
The fourth phase is a drop in sales and diminishing profits. At this stage, the key is to identify the weaknesses of the product, analyze the activities so far and take appropriate steps. The company can: leave the product on the market, modify the strategy, or withdraw the product from the market.