navigation

Types of marketing strategies - what will work for your company?

Marketing strategy
Types of marketing strategies - what will work for your company?

W sieci znajdziesz różne zestawienia –  rodzaje strategii marketingowych zależą od wielu czynników. Dopasowanie konkretnej do sytuacji, jaka panuje w Twojej firmie, może być trudne. Jak wybrać i czym różnią się od siebie te rozwiązania?

What rodzaje strategii marketingowych można wyróżnić? Istnieją ich dosłownie setki. Poniżej kilka inspirujących przykładów: 

  • referral marketing - customers are the carrier of your advertising, 
  • native marketing - you advertise subliminal, 
  • content-marketing strategy - you provide customers with the content they need, 
  • contextual marketing - you target customers by age, gender, passion, 
  • agile marketing - you change the concept as the situation develops, 
  • narrative marketing - you kidnap customers with a story, 
  • relationship marketing - you talk about values and "make friends" with the client. 

Marketing activities and their types can be enumerated endlessly. It is important that you choose the right tool for your needs. 

Does your marketing strategy help you achieve your company's goals?

Get confidence or start working effectively.

Types of marketing strategies - definition

Aby móc wypisać różne rodzaje strategii marketingowych, należy przede wszystkim zrozumieć czym tak naprawdę jest strategia marketingowa. Warto sięgnąć do naukowych definicji, które jasno i klarownie tłumaczą to określenie.

Henryk Mruk in "Customer satisfaction and enterprise development" indicates that "strategy can be defined as a set of methods and tools to achieve a set goal. " These goals can be current as well as long-term. Tomasz Domański in "Marketing for managers" extends this definition with: "is a program that defines the ways of achieving selected goals of the activity. It requires a clear answer to the question of what means and in what time can achieve the chosen goals. " Całość pojęcia strategii marketingowej obraca się wokół czasu i celowości. Przedsiębiorstwo samo kształtuje swoją strategię, opierając się na wielu możliwościach, jakie dają różne rodzaje strategii marketingowych.

A marketing strategy can also be defined as a reaction to tasks that arise in the course of the company's operations. This reaction is a well-thought-out set of actions by which the company aims to achieve its market goals. The company must react in the long term and properly formulate the achievement of market goals based on the principles and guidelines of conduct that define the framework for market activities.

Kiedy pozna się istotę strategii marketingowej, można wyróżnić różne rodzaje strategii marketingowych. Nie sposób wypisać wszystkie – wielu naukowców patrzy na to zagadnienie przez inne pryzmaty. Aby odpowiednio dobrać strategię dla swojego przedsiębiorstwa, należy szczególnie zgłębić tą tematykę. Lub powierzyć stworzenie jej koncepcji i realizację ekspertom.

Marek Rawski, w książce „Próba interpretacji pojęcia strategia marketingowa”, dzieli rodzaje strategii marketingowych na poziomy: strategię nakierowaną na nabywców, na konkurentów, na  pośredników oraz na podmioty. Każdy z nich rozdziela się na kolejne podkategorie.

The strategy aimed at buyers is a set of principles and rules for shaping relations with customers. They can be created on the basis of:

  • Market stimulation strategy - its main goal is to define what customer needs a given company intends to meet, based on quality and price expectations.
  • Market partitioning strategy - analyzes the company's potential in terms of the feasibility of implementing a market stimulation strategy. It states whether the organization can influence all of its buyers, or only for some part of it.

Interpretując rodzaje strategii marketingowych Marek Rawski wskazał także strategię nakierowaną na konkurentów. Wśród niej można zauważyć trzy poziomy:

  • The strategy of gaining an advantage over competitors - it can be achieved by reducing total costs and diversifying activities.
  • Competitive Style Strategy - Completes the above level. It is determined by the adoption of an appropriate attitude towards competition (offensive or defensive) and the selection of tools to achieve the goals.
  • Market position strategy - is a strategy that controls the two above, assessing the feasibility of solutions in terms of the potential of the enterprise's potential.

Kolejne rodzaje strategii marketingowych to strategia nakierowana na pośredników, czyli na relacje z dystrybutorami. W niniejszej opcji można przyjąć dwie postawy: aktywną i pasywną. Postawa aktywna producenta traktuje handlowca jako istotny czynnik w systemie dystrybucji mający zapewnić sprawny przepływ działań marketingowych w kierunku finalnego nabywcy. Postawa pasywna traktuje dystrybutora jako ostatecznego klienta, który zadowala swoje potrzeby zaopatrzeniowe.

The last strategy is the one aimed at supporting entities, i.e. any entities from the company's close environment, e.g. a bank, insurance company or a company providing transport services.

Types of marketing strategies - quotes

Marketing strategy - examples można by mnożyć. Strategie marketingowe powinny być połączone ze wszystkimi dziedzinami działalności przedsiębiorstwa. Studiując rodzaje strategii marketingowych każda organizacja powinna pamiętać o tym by wdrożyć kilka równocześnie, aby rozwijać się w każdym możliwym kierunku. Stąd tak ważne jest rozeznanie w tym temacie. Należy pamiętać, że „strategie marketingowe są podstawą do opracowywania planów marketingowych, które są wdrażane w toku działalności przedsiębiorstwa. Marketing strategy rozpoczyna się od identyfikacji potrzeb nabywców i kończy na ocenie możliwości ich zaspokojenia.” – tłumaczy Krystyna Kielan w „Wybieranie strategii marketingowej przedsiębiorstwa handlowego”.

Formulating a marketing strategy is "decision-making process, consisting in identifying the most important problems and determining the methods of their solutions. " Writes Hingston Peter in The Big Book of Marketing. As part of this process, specific rules of conduct in the long term in order to achieve profit and development should be defined.

Everyone who runs his business must understand how important types of marketing strategies are and how to properly select them for their company. Therefore, at the beginning, the material scope of the marketing strategies should be clearly defined. It is worth looking at Lechosław Garbarski's proposal in "Marketing": "The subject scope of marketing strategies includes the assessment of the market situation, verification of the target market, researching opportunities and threats, selecting the marketing-mix instruments. " Kiedy określi się powyższe elementy następnym etapem będzie dogłębna weryfikacja jakie rodzaje strategii marketingowych będą najlepsze dla naszego przedsiębiorstwa.

It is worth quoting the most famous and original classification of marketing strategies proposed by the award-winning economist. We will try to explain each of them easily and clearly.

Elements of a marketing strategy

Effective marketing strategies opierają się na solidnych fundamentach, które zapewniają ich efektywność. Jednym z kluczowych elementów jest dogłębna analiza rynku, pozwalająca zrozumieć aktualne trendy oraz potrzeby konsumentów. Następnie, istotne jest określenie grupy docelowej, co umożliwia precyzyjne dostosowanie przekazu. Kolejnym krokiem jest wybór odpowiednich kanałów komunikacji, zarówno online, jak i offline, w zależności od preferencji odbiorców. Ważnym aspektem jest również ustalenie polityki cenowej, która odzwierciedla wartość oferowanego produktu lub usługi. Na koniec, niezbędne jest monitorowanie i analiza wyników, co pozwala na bieżące dostosowywanie działań i optymalizację marketing strategies.​

Zalety dobrze opracowanej strategii marketingowej

Inwestowanie w starannie przygotowane marketing strategies przynosi przedsiębiorstwom wiele korzyści. Przede wszystkim, umożliwia to skuteczne dotarcie do wybranej grupy docelowej, co zwiększa efektywność działań promocyjnych. Dobrze zaplanowana strategia pozwala również na optymalne wykorzystanie zasobów firmy, minimalizując niepotrzebne wydatki. Ponadto spójność komunikacji buduje silny wizerunek marki, co przekłada się na większe zaufanie klientów. Kolejną zaletą jest możliwość szybkiego reagowania na zmieniające się warunki rynkowe, dzięki czemu firma pozostaje konkurencyjna. Ostatecznie, dobrze opracowane marketing strategies przyczyniają się do wzrostu sprzedaży i umocnienia pozycji na rynku.​

Jak wybrać odpowiednią strategię marketingową?

Wybór właściwego rodzaju strategii przedsiębiorstwa jest kluczowy dla sukcesu przedsiębiorstwa. Należy rozpocząć od analizy celów biznesowych oraz zasobów, jakimi dysponuje firma. Kolejnym krokiem jest zrozumienie potrzeb i oczekiwań grupy docelowej, co pozwala na dostosowanie działań promocyjnych. Warto również przeanalizować rodzaje strategii marketingowych, takie jak przywództwo kosztowe czy strategia zróżnicowania, aby wybrać najbardziej odpowiednią. Istotne jest także uwzględnienie specyfiki branży oraz działań konkurencji. Ostatecznie, decyzja powinna opierać się na danych i analizach, co zwiększa szanse na sukces wdrożonej marketing strategy.

Ansoff classification

Harry Igor Ansoff in "Strategic Management" distinguished 4 marketing strategies:

  1. Market penetration - "involves increasing sales and promotion of existing products. The implementation of this strategy can be achieved by: increasing the sale of products to existing recipients, acquiring new buyers, increasing the share in plaster through price cuts, increasing distribution. "
  2. Market development - "assumes that the development of an enterprise is possible through the use of the same product, provided that its purpose and market segment are changed." As part of this strategy, your company acquires new markets and changes the structure of the marketing mix.
  3. Product development - "means proposing new or improved products on existing markets, but with similar properties and application."
  4. Diversification - "is complex, it means reclassifying existing resources of the enterprise and using them in activities completely different than they were previously used." It means activities such as: undertaking a completely new activity unrelated to the current production, slight modification of existing products, e.g. a new version of the product adapted to the needs of the disabled, creating a new product for existing consumers, or launching one's own supply chain. This strategy is very broad, but especially important, because enterprises must be prepared for the constant changes taking place in the environment. In addition, the diversification strategy allows you to act in the event of a crisis or a threat to some part of your business. It is worth expanding your offer, gaining new sources of income instead of sticking to your current activity.

How To Choose The Right Type Of Marketing Strategy For Your Business? 

Pierwszy podział dotyczy tego, jaką pozycję zajmujesz na rynku. Mówi się o strategii lidera, pretendenta lub naśladowcy, a każda z nich wymusza określone zachowania. W ramach każdego z tych typów wyróżnić można różne rodzaje strategii marketingowych. Lider może bronić swojej pozycji, konfrontować się z pretendentem, być w defensywie. Może też wycofać się lub dążyć do poszerzenia rynku. Podobne klasyfikacje można znaleźć dla pozostałych funkcji – pretendenta i naśladowcy. Nie zawsze jednak rzeczywistość rynkowa jest tak prosta, by dało się przyporządkować każdą firmę do jednej z tych trzech kategorii.  

Rodzaje strategii marketingowej są uzależnione od kilku czynników. Aby wybrać odpowiedni należy wziąć pod uwagę: 

  • company size, 
  • market saturation, 
  • market maturity phase, 
  • trends, economic and social environment, 
  • the goals you care about 
  • the time you have to achieve the goal, 
  • budget etc. 

Another important division in online marketing is push and pull strategies. Use push when you have to reach out to the client and find him beforehand - with the help of content, podcast, news. Pull is a term for a customer who is "pulled" to you: he searches for your company name in a search engine, enters a website or writes a message to you. 

As you can see, in order to choose the right type of marketing strategy, it is definitely worth starting with marketing audit and get to know your situation well. It is to this that you need to adapt a specific strategy or marketing communication channels

What to consider when choosing the type of marketing strategy? 

Before you decide on a specific marketing strategy, check whether it will fit your overall vision. It should correspond to the goals you expect, but also the image, the PR campaign conducted, content marketing strategy or your general branding. Therefore, it is worth considering introducing five functional strategies at the same time. It is the supporting elements that make up the company's success. It is about the following types of strategies: 

  • marketing, 
  • financial, 
  • HR, 
  • development, 
  • production. 

Jak widać, pozwolą one stworzyć marketing w zgodzie z założeniami finansowymi, służący rozwojowi, realistyczny z punktu widzenia posiadanej kadry i zatowarowania czy oferowanych usług.  Gdy jeden z tych czynników nie jest brany pod uwagę, cała reszta może zadziałać na biznes odwrotnie niż tego oczekujesz. Przykładem sprzed kilku lat może być udział niektórych zakładów w promocjach organizowanych przez serwisy takie, jak Groupon. To, co wydawało się świetnym rodzajem strategii marketingowej, szybko okazało się tragiczną w skutkach pomyłką.  

Przykładowo zakłady fryzjerskie czy dentystyczne musiały po kosztach wykonywać dziesiątki usług dziennie. Nie pozwalało to znaleźć czasu na klientów, którzy płacili standardowe ceny. Usługa musiała być nieco gorsza niż w pełnopłatnym pakiecie, więc klienci odchodzili rozczarowani. Niektórzy musieli czekać miesiącami na wizytę. W efekcie ten rodzaj strategii marketingowej zaowocował złą opinią o zakładzie, spadkiem obrotu i przepracowaniem załogi. Klienci i tak nie wracali, gdy tylko promocja się kończyła. 

Proven or completely new strategy - what to choose?  

Czy musisz korzystać z już istniejących rodzajów strategii marketingowych? Oczywiście nie – możesz stworzyć własny. PR activities in the network tworzą się i zmieniają na naszych oczach. Tak popularne dziś przyciąganie klientów do biznesów on-line za pomocą webinarów i live’ów ma tak naprawdę bardzo krótką historię, a kilkanaście lat temu nikt o nim nie słyszał. W tym wypadku zadecydował również rozwój nowych technologii, które umożliwiają dziś takie docieranie klientów. Cyfrowa rzeczywistość nadal bardzo dynamicznie się zmienia. Wciąż słychać o nowych rodzajach strategii marketingowych, opartych o media, których dawniej nie było, jak TikTok, WeChat czy Youtube.  

Don't be afraid of innovation. Especially that you can often implement campaigns in such media at a very low cost - as it was on Facebook, when you did not have to pay for reaching the audience. However, when you also run an off-line, choose proven patterns. Hundreds of them were created, including several dozen of the more important ones and a few that must be known. The use of proven patents allows you to obtain sales support in a simple way, following in the footsteps of market giants. This that's why it is worth reading biographies of business people and marketing guides - they are full of ready-made inspirations. 

How to plan a marketing strategy? 

Jeśli wybrałeś już, które rodzaje strategii marketingowych warto wdrożyć, to nadszedł czas na realizację tego celu. Możesz wykorzystać jeden z istniejących modeli planowania marketingowego, takich jak model SOSTAC, ASP, McDonalda czy APIC. Składają się one z od 3 do 6 kroków. Najprostszy z nich to model ASP, który składa się z następujących etapów: Analiza, Strategia, Planowanie.  

Jak widzisz, niezależnie od tego, jaki rodzaj strategii marketingowej obierzesz, jest to drugi krok na drodze do firmowego sukcesu. Pierwszym musi być analiza już istniejącej sytuacji. Chodzi nie tylko o rzeczywistość wewnątrz firmy, ale też o to, co dzieje się dookoła: zmieniające się rynkowe trendy, a także posunięcia konkurencji. Dopiero w oparciu o takie założenia korzystaj ze strategii i zaplanuj kroki, które musisz podjąć, by osiągnąć cel. Jeśli potrzebujesz pomocy – zgłoś się do nas. 

commplace.pl

Call me Panel klienta Contact