Działania PR w sieci – jakie są najnowsze trendy?

PR
Blog Commplace

Dobre działania PR marki na co dzień to takie, które są właściwie niewidoczne dla niezorientowanych. Z kolei działania PR w sytuacjach kryzysowych muszą być wyraźne i szybkie. Internet pozwala planować je w obu przypadkach o wiele skuteczniej niż kiedyś. 

Z Global Communications Raport 2017 wynika, że zdaniem 90 proc. ekspertów z branży działania PR i marketing zaczynają się wzajemnie coraz bardziej przenikać. Jednocześnie wciąż tylko co dziesiąty marketer uwzględnia w swojej pracy public relations (tak wynika z Content Marketing Survey 2019). Oznacza to, że jest to jedno z nielicznych pól, na których można się jeszcze wyróżnić w sieci. Dlaczego? Bo wciąż nie każda firma stosuje odpowiednią strategię.

Czym są działania PR i jaki jest ich sens?

Działania PR – na początek warto wiedzieć, o co konkretnie chodzi. Najprostsza definicja mówi, że jest to obszar komunikacji organizacji, firmy, osoby z mediami i opinią publiczną w celu zbudowaniu pozytywnego wizerunku, który koreluje z misją organizacji czy przedsiębiorstwa.

W dużej agencji czy organizacji odpowiedzialnej za działania PR znaleźć można wiele specjalizacji. Znajdują się wśród nich relacje ze społecznością, z mediami, lobbying, zarządzanie kryzysowe i wiele innych. Ich główne zadania to w różnym stopniu zapobieganie kryzysom, zachowanie dobrego wizerunku pomimo kryzysu, a także kontakty z mediami. Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że cele public relations da się zmierzyć. Często są one wyrażone w formie liczbowej lub procentowej, np. o X większy zasięg w Internecie czy X gazet, które napiszą o firmie. Działania PR pełnią trzy funkcje. Podstawą w większości działań jest funkcja wizerunkowa. W dalszej kolejności jest to funkcja edukacyjna i integracyjna.

Blog Commplace

Czy działania pr w sieci są konieczne w dzisiejszych czasach?

Obecnie żyjemy w dwóch alternatywnych światach – online i offline. Internet to dziś największe i najszybsze źródło informacji. Nie jesteś w sieci – nie istniejesz. Działania  PR w Internecie są zatem niezbędne, zwłaszcza na etapie wprowadzania firmy lub nowej oferty na rynek, pozwalają bowiem w najskuteczniejszy sposób prowadzić komunikację i budować tożsamość marki w umysłach odbiorców.

Współcześnie nie ma silniejszego medium niż portale społecznościowe. Tworząc i publikując atrakcyjne, zaskakujące i emocjonalne dla odbiorcy treści, zdjęcia lub filmy, mamy szanse, że nasz „content” rozniesie się po całym Internecie i trafi do szerokiego grona potencjalnych klientów. Bo wizerunek w social media to tworzenie obrazu firmy w sercach i umysłach klientów.

Aktywna i angażująca obecność marki w mediach społecznościowych pomaga budować długofalowe relacje z klientami i utrzymywać z nimi kontakt na każdym etapie podejmowania przez nich decyzji zakupowych. Dzięki efektywnym działaniom PR w sieci oraz promowaniu działań zmierzających do współtworzenia treści przez naszych odbiorców, mamy szansę zbudować grono wiernych obserwatorów, a nawet ambasadorów naszej marki.

Profesjonalizm, wyrażany poprzez dostarczanie wartościowych treści, pozwoli twojej organizacji budować wizerunek eksperta w danej branży, co z kolei przekłada się na wzrost zaufania i większą sprzedaż. Umożliwi to nie tylko regularne i konsekwentne prowadzenie działań PR w sieci, ale także baczne obserwowanie trendów oraz chęć nauki wykorzystywania najnowszych funkcjonalności poszczególnych narzędzi komunikacyjnych.  Mnogość narzędzi e-PR, sprawia, że nasza obecność w Internecie jest obecnie prawie niczym nieograniczona, a my mamy szansę budować wizerunek naszej marki bez jakichkolwiek ograniczeń czasowych i ilościowych. Czy tak będzie zawsze? Czas pokaże.

Przykłady działań public relations

Działania PR w służbie wizerunku marki to informacje prasowe czy wywiady udzielane mediom. Funkcja edukacyjna może mieć na celu np. wyjaśnienie zasad działania czy celów firmy. Można to zrozumieć na przykładzie małej manufaktury, która tworzy video, w którym wyjaśnia skomplikowane zasady produkcji, które wpływają na cenę. Funkcja edukacyjna public relations może też pomóc rozwiewać mity na temat produktu czy jego właściwości. Przykład? Sytuacja gdy dział PR firmy produkującej alkohol edukuje na temat odpowiedzialnego picia. Działania PR w służbie funkcji integracyjnej dążą do tego, by wszystkie aktywności firmy służyły dobremu wizerunkowi. Przykładem może być nadzór działu public relations nad powstającą stroną internetową, prowadzenie social mediów czy wpływanie na działania marketingowe.

Działania PR w sytuacjach kryzysowych

Działania PR na co dzień mają dość przewidywalny przebieg i formę. Zarządzanie kryzysowe i komunikacja PR w kryzysie są na drugim biegunie. Fascynują tak bardzo, że ich szybkie tempo i zaskakujące zwroty akcji możemy obserwować w licznych filmach i serialach: The Morning Show, Our Brand is Crisis, Dziękujemy za palenie i w wielu innych. W kryzysie działania podejmowane w ramach PR mają za zadanie zminimalizować straty, jeśli chodzi o wizerunek firmy, zapobiec eskalacji negatywnych emocji wokół marki. Ich celem jest także uniknięcie podobnych sytuacji w przyszłości.

Sytuacje kryzysowe paraliżują działania firmy?

Pomożemy Ci wyjść z kryzysu z tarczą!

Czas reakcji w sytuacjach kryzysowych zawsze musiał być krótki, ale social media nałożyły na osoby zajmujące się działaniami PR dodatkową presję. Tweety czy posty na Facebooku mogą mieć miliony wyświetleń. Ale największe zainteresowanie wzbudzają w ciągu pierwszych godzin i dni po publikacji. Bardzo trudno jest studzić żywe emocje rzeczowymi komunikatami. Niekiedy skutek przynoszą niestandardowe działania marketingowe, jak dowcipny post nawiązujący do sytuacji, innym razem wygrywa powaga i merytoryka. Co ciekawe, czasem brak komentarza jest najlepszą strategią w sytuacji kryzysowej. I z tego narzędzia PR również od czasu do czasu korzysta wytrawny PR-owiec.

Najnowsze trendy w public relations 

Powszechna dostępność narzędzi do monitorowania i analizy trendów w sieci pozwala o wiele skuteczniej niż kiedyś planować działania PR. Wcześniej audyt marketingowy i PR był dostępny tylko dla największych graczy. Mniejsi mogli co najwyżej przeprowadzić ankietę wśród klientów. Dziś działania konkurencji w sieci można obserwować, a nawet analizować i mierzyć. O wiele łatwiejsza jest też analiza własnego wizerunku marki. Dzięki temu, zanim ruszy kampania PR, można precyzyjnie ustalić obszary problematyczne, a także mocne strony. Da się wyszczególnić grupę docelową, a nawet zaplanować, jakie kanały komunikacji pozwolą precyzyjnie do niej dotrzeć. Nowością jest też funkcja e-Rzecznika. To nieco swobodniejsza forma wypowiedzi niż w tradycyjnym dziale PR, a przede wszystkim aktywność wyłącznie w sieci, w środowisku takim jak social media i blogi.

Warto wiedzieć, że redaktor popularnej ogólnopolskiej gazety dostaje średnio na swoją skrzynkę mailową kilkadziesiąt informacji prasowych dziennie. To skłania specjalistów od public-relations do coraz bardziej niestandardowych działań. Wiąże się to zarówno z nowatorską formą i treścią samych wiadomości e-mail, jak i z powrotem do działań off-line. Kosze z kwiatami czy imienne zaproszenie też nie zawsze robią wrażenie, ale bardziej niekonwencjonalne działania PR mogą skutecznie przykuć uwagę.

Blog Commplace

Działania PR w social mediach

Działania PR musiały w ostatnich latach dostosować się do błyskawicznie zmieniającej się rzeczywistości cyfrowej – szczególnie chodzi tu o social media. Wielu właścicieli szybko przeszło przyspieszony kurs PR w sieci. Od pierwszych beztroskich komentarzy i wpisów na profilach społecznościowych, przez etap przesadnego profesjonalizmu, który raził sztucznością, po dzisiejszy kontrolowany luz.

Umiejętność ważenia słów bardzo przydaje się w social mediach, choć ich natura to przecież szybkie reakcje i spontaniczność. Ten paradoks wymusza na wielu osobach powierzenie działań PR w ręce profesjonalistów. Eksperci zdejmują z nich ciężar codziennej obecności i aktywności na portalach społecznościowych.

Działania pr w sieci- najczęściej popełniane błędy

Firmy prowadzące działania PR w sieci najczęściej popełniają następujące błędy:

  • Nieobecność.

Internet przypomina bezkresny ocean informacji. Nigdy nie wiesz, w którym miejscu pojawi się szansa, by potencjalny klient natknął się właśnie na Twoją ofertę. Obserwuj trendy i bądź tam, gdzie przedstawiciele Twojej grupy docelowej spędzają najwięcej czasu.

  • Bierność.

W Internecie nie wystarczy być, należy w nim aktywnie działać. Twoja strona internetowa oraz profile w mediach społecznościowych muszą tętnić życiem. Każdego dnia musisz zaskakiwać, pomagać, informować, dostarczać emocji i rozrywki. Tylko wtedy Twoja obecność ma sens, a to prędzej, czy później zostanie docenione.

  • Sztampa.

Nie bój się odważnych i oryginalnych sposobów na obecność w Internecie. Świat online kocha innowatorów. Znajdź nietuzinkowy pomysł na zaistnienie w sieci i konsekwentnie go realizuj. Bylejakość nie popłaca, zatem nie bój się tego, by wzbudzać emocje – innowacje marketingowe to nie domena największych marek!

  • Brak chęci do nauki.

Internet zmienia się każdego dnia. Twórcy portali społecznościowych elastycznie dopasowują swoją ofertę do zmieniających się trendów, potrzeb i preferencji.  Bacznie reagują na zmieniający się rynek, dodają c coraz to nowe funkcjonalności oraz formaty, dzięki którym możesz jeszcze efektywniej prezentować możliwości swojej firmy. Ty również musisz bacznie obserwować i uczyć się w pełni wykorzystywać te narzędzia. Ni e tylko po to, by dotrzymywać kroku konkurencji. Możesz nawet kroczyć daleko przed nią.

  • Nieprofesjonalne podejście.

Za Twoje działania PR w sieci powinien odpowiadać profesjonalista, który posiada odpowiednią wiedzę i umiejętności. To, że sam potrafisz poruszać się w Internecie, nie znaczy, że wiesz, jak budować w nim siłę swojej marki. Zlecanie poszczególnych działań agencjom e-PR pozwoli Ci przede wszystkim zyskać czas i energię na rozwijanie pozostałych aspektów działalności biznesowej.

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt