Skuteczna strategia content marketingowa to dzisiaj podstawa budowania pozytywnego wizerunku firmy. Trudno wyobrazić sobie działania dążące do promocji marki w Internecie bez marketingu treści. W dzisiejszym artykule postaramy się odpowiedzieć na pytanie, jak stworzyć skuteczną strategię content marketingową. Zapraszamy do lektury!

Przede wszystkim warto rozpocząć od odpowiedzenia sobie na pytanie, czym tak naprawdę jest content marketing. Ujmując temat najprościej, jest to strategia komunikacji marketingowej, w której główną rolę odgrywają treści. Na treści składają się zarówno artykuły, wpisy blogowe, jak i infografiki, animacje czy materiały wideo i wiele innych. Celem jest sprawienie, by niosły one korzyść dla odbiorcy. Dokładnie chodzi o to, by były użyteczne oraz jakościowe. A także, by realizowały założone cele komunikacji marketingowej, które powstały na bazie rzetelnych analiz oraz opracowanych strategii i taktyk działania.

Dlaczego strategia content marketingowa jest ważna?

Internet przytłacza nas ilością informacji w postaci reklam, banerów czy pop-upów. Blokujemy je za pomocą specjalnych wtyczek, jednak wiele z nich wciąż do nas dociera. Przez to, że jest ich tak dużo, reklamy po prostu zaczynają umykać naszej uwadze. Jako użytkownicy Internetu każdego dnia jesteśmy są wręcz bombardowani informacjami. Potrzebujemy więc naprawdę jakościowych treści, by w ogóle zwróciły one naszą uwagę. Właśnie dlatego tak ważną rolę odgrywa strategia content marketingowa.

Podczas gdy public relations koncentruje się na bezpośredniej promocji marki za pośrednictwem tradycyjnych mediów, content marketing działa inaczej. Buduje treści w celu edukacji odbiorców i kreowania marki na eksperta w danej dziedzinie. Ponadto skutecznie wspiera on realizację celów sprzedażowych. Z tego też powodu coraz więcej firm w Polsce decyduje się na wykorzystanie w swojej strategii komunikacji również marketingu treści. Za specjalistów w tej dziedzinie uznaje się przede wszystkim przedstawicieli branży e-commerce. Szybko wychwycili, jak wiele można osiągnąć dzięki skutecznemu content marketingowi. No dobrze, ale jak stworzyć strategię, która przyniesie wymierne korzyści?

Polecamy  Storytelling - przykład. Jak budować wyjątkowe relacje?

Cele strategii content marketingowej

Jaka jest skuteczna strategia content marketingowa? Na samym początku należy ustalić jej cele. Trzeba przy tym pamiętać, by były one tożsame z celami biznesowymi firmy. By osiągnąć oczekiwane efekty, należy podejmować przemyślane decyzje. Nie ma większego sensu tworzenie strategii content marketingowej bez odpowiedzenia sobie na pytanie, czego tak naprawdę oczekuje się od swojego biznesu.

Przy opracowywaniu strategii warto oprzeć się na regule SMART, która wskazuje, że cele muszą być konkretne (simple), mierzalne (measurable), odpowiednie (achievable), realistyczne (realistic) oraz umieszczone w określonym przedziale czasowym (time-bound). Niezbędne jest także określenie celów operacyjnych. Każdy z nich ma mieć przypisaną wartość, która określa KPI (ang. Key Performance Indicators), czyli kluczowe wskaźniki efektywności. Wartość ta będzie określała skuteczność kampanii content marketingowej. Dla wielu właścicieli marek może być to duże wyzwanie, jednak z pomocą przychodzą agencje, które poprzez swoje kompleksowe oferty konsultingowe zapewniają wsparcie przy tworzeniu tego rodzaju strategii.

Analiza konkurencji

Strategia content marketingowa wymaga wcześniejszej analizy konkurencji. Warto wiedzieć jak najwięcej o swojej konkurencji i uczyć się na jej błędach. Dzięki temu można znacznie świadomiej prowadzić własną firmę. Jak to zrobić? Przede wszystkim analizując pozycje konkurentów w wyszukiwarce. Pomocne okażą się tu narzędzia, takie jak Ahrefs, Senuto czy Semstorm, które przede wszystkim informują o tym, na jakie słowa kluczowe pozycjonuje się dana marka. Na ich podstawie można sprawdzić, jakie treści tworzy konkurencja i do kogo je kieruje. To pozwoli poznać ich strategie i na tej podstawie wypracować własną. Warto także sprawdzić, które z publikowanych przez nas treści cieszą się największą popularnością i pójść w tym kierunku, np. poprzez tworzenie podobnych czy rozwijanie tych istniejących.

Polecamy  Wskaźnik GRP - intensywna kampania reklamowa

Wiele mówi się także, o tym, jak ogromne znaczenie ma storytelling, który pozwala firmom wyróżnić się na tle konkurencji. Opowiedzenie historii marki to idealny przykład sposobu na nawiązywanie dialogu z ludźmi poprzez treści. Pozwoli to przyciągnąć uwagę, zbudować zaangażowanie i zachęcić ludzi do zainteresowania się ofertą firmy.

Kto jest odbiorcą treści?

Strategia content marketingowa ma trafiać do określonych odbiorców. Bez odpowiedzenia sobie na pytanie kim oni są, również nie opracujemy skutecznego planu działania. W tym celu konieczne jest stworzenie profilu przedstawiciela czy też przedstawicielki grupy docelowej, czyli persony. Warto postarać się i zrobić to maksymalnie szczegółowo, badając wiek osoby, jej płeć, miejsce zamieszkania, miejsce pracy, hobby, styl życia itp. Im lepiej poznamy personę, tym skuteczniejsza będzie strategia. W tym celu przydatne okażą się zarówno narzędzia, takie jak Google Analytics, narzędzia analityczne portali, takich jak Facebook czy LinkedIn, jak również informacje od pracowników, którzy mają bezpośredni kontakt z klientami. Pozwoli to uzyskać pełen profil przedstawiciela grupy docelowej.

Plan realizacji strategii i badanie efektywności

Po zebraniu wszystkich najważniejszych danych można przejść do zaplanowania realizacji działań założonych w strategii content marketingowej i rozłożenia ich w czasie (w tym celu warto tworzyć treści na zapas). Na tym etapie trzeba mieć już gotowe odpowiedzi na to, jakie rodzaje/formaty treści zostaną wykorzystane, w jaki sposób będą dopasowane do odbiorców, jakie są potrzeby odbiorców, kiedy treści będą publikowane oraz jakimi kanałami będą dystrybuowane. W miarę publikowania nowych treści, konieczne jest także badanie, jakie efekty przynoszą treści, które zostały już wyprodukowane. Rynek oraz otoczenie nieustannie ulega przemianom, dlatego skuteczna strategia content marketingowa musi zakładać również obserwację zmieniających się algorytmów.