Organizacja zawodów na wyższym szczeblu, kariera medialna Igi Świątek czy forma Roberta Lewandowskiego są tematem burzliwych dyskusji. Interesujemy się nie tylko rezultatami osiąganymi przez sportowców, ale też ich życiem prywatnym czy działalnością pozasportową. Kluczową rolę w budowaniu i utrzymywaniu pozytywnego wizerunku – zarówno sportowców, jak i firm związanych z tym sektorem – odgrywają działania PR. Jak prowadzić dobry PR w branży sportowej? Są na to sposoby.
Działania PR a branża sportowa
Public relations, czyli proces kształtowania opinii i budowania relacji z otoczeniem, ma duży wpływ na postrzeganie sportowców i firm sportowych. Przemyślane kampanie PR pomagają sportowcom zbudować silną markę osobistą, a także kreują ich wizerunek jako liderów czy mentorów. Natomiast dla firm sportowych są wsparciem w komunikacji wartości, misji oraz zaangażowania w rozwój sportu.
W branży sportowej samo skupianie się na statystykach nie przyciągnie fanów i inwestorów. Kluczowe znaczenie mają autentyczność i bliskość z kibicami. Działania PR powinny opierać się na przemyślanej, dopasowanej do odbiorców komunikacji. Aby zbudować solidną bazę kibiców wokół sportowca, drużyny lub firmy sportowej, warto wykorzystać storytelling.
Potęga storytellingu w działaniach public relations
Storytelling to technika komunikacyjna polegająca na opowiadaniu angażujących historii, które pomagają kreować więź z odbiorcami i wywoływać emocje. Na potrzeby marketingu i public relations można wykorzystać go do przedstawiania wartości marki, produktów czy osób w sposób, który nie tylko informuje, ale też inspiruje, buduje zaufanie i wyróżnia markę.
W praktyce storytelling może przyjmować różne formy: od pisanych historii przedstawiających pasję, trudne momenty czy suckesy, przez materiały wideo, posty na mediach społecznościowych, aż po kampanie reklamowe oparte na spójnej narracji. W storytellingu ważne są autentyczność, dobrze zbudowani bohaterowie, emocje oraz przesłanie, które powinny być ważne dla odbiorcy. To właśnie dzięki tym elementom przekaz zapada w pamięć oraz buduje trwałe i prawdziwe relacje z marką.
Opowieść o wyzwaniach, poświęceniach, ciężkich treningach i determinacji zainspiruje fanów i pokaże im, że za każdym sukcesem kryje się ciężka praca. Przedstawienie kulis rekonwalescencji po kontuzji, motywacji zawodnika do powrotu i wsparcia, które otrzymał od bliskich czy fanów zbuduje wizerunek sportowca jako osoby silnej i niezłomnej. Natomiast przedstawienie sportowca w roli rodzica, przyjaciela czy pasjonata innych dziedzin zbliży go do kibiców.
Działania PR w firmie sportowej, wykorzystujące storytelling, to m.in. tworzenie opowieści o wartościach, takich jak determinacja, duch rywalizacji czy fair play. Przykładem jest znana wszystkim kampania Nike „Just Do It”, która poprzez historie znanych sportowców zachęca ludzi do przekraczania własnych granic. Opowiadanie historii o konkretnych sportowcach, ich zmaganiach i sukcesach przyciąga klientów i wzmacnia tożsamość marki.
Nigdy się nie poddajesz w drodze do celu?
Z nami osiągniesz go szybciej!
Dlaczego warto dbać o media relations?
W branży sportowej bardzo ważna jest współpraca z mediami, zarówno lokalnymi, jak i ogólnokrajowymi. Dzięki media relations sportowcy mogą docierać do szerokiej publiczności, a firmy sportowe zyskują na wiarygodności.
Standardem w działaniach PR w branży sportowej jest organizowanie konferencji prasowych po meczach, turniejach czy innych dużych wydarzeniach, na których trenerzy oraz zawodnicy odpowiadają na pytania dziennikarzy. To najlepszy sposób na to, by w jasny i szybki sposób przekazać ważne informacje szerokiemu gronu odbiorców.
Nie można zapominać o potędze wywiadów, np. przed ważnymi zawodami. To dobry moment dla sportowca, by opowiedzieć o swoich przygotowaniach, emocjach i celach.
W przypadku klubów i organizacji sportowych skutecznym działaniem public relations może być organizacja dni otwartych dla mediów, podczas których dziennikarze mogą zwiedzić zaplecze obiektu sportowego, zobaczyć treningi lub przeprowadzić rozmowy z członkami sztabu.
Inne przykłady działań PR w branży sportowej
Obecność w social mediach stała się nieodłącznym elementem kampanii PR – również w branży sportowej. Dla sportowców media społecznościowe to narzędzie do bezpośredniej komunikacji z fanami i kreowania osobistej marki – dzieląc się swoim życiem prywatnym, sukcesami, pasjami, zyskują autentyczność. Natomiast firmy sportowe wykorzystują social do budowania zaangażowanej społeczności, promowania wydarzeń oraz informowania o nowościach produktowych.
Dla firm sportowych skutecznym narzędziem PR jest organizacja własnych wydarzeń sportowych – to dobry sposób na przyciągnięcie uwagi mediów i fanów oraz prezentację swoich produktów „w akcji”. Dobre efekty może przynieść też sponsorowanie zawodów czy lig sportowych.
Firmy mogą także wykorzystać influencer marketing, obejmujący recenzje produktów, transmisje na żywo z treningów czy promowanie wydarzeń sportowych. Kampanie PR z udziałem infduencerów sportowych przynoszą efekty dzięki szerokiemu zasięgowi i możliwości dotarcia do grupy docelowej, która identyfikuje się ze sportowym stylem życia.
Działania public relations też inicjatywy CSR. Firmy sportowe mogą angażować się w projekty ekologiczne, np. organizować wydarzenia proekologiczne czy dążyć do zmniejszenia śladu węglowego. Sportowcy z kolei mogą wspierać znane fundacje charytatywne lub zakładać własne.
Public relations to dziś nie tylko promocja. To także budowanie relacji i tworzenie wartościowych historii, które inspirują i angażują społeczność sportową. Właściwie zaplanowane i przemyślane działania PR mogą przynieść długofalowe korzyści, wzmacniając pozycję na rynku i przyczyniając się do rozwoju zarówno sportowców, jak i firm sportowych.