Nawigacja

Agencja PR – w czym może Ci pomóc?

PR
Agencja PR Commplace - w czym może Ci pomóc?

Agencja PR to wielozadaniowa instytucja. Jej zadaniem jest m.in. budowanie wizerunku firmy i kreowanie popytu na jej produkty. W zakresie jej zadań jest także tworzenie spójnych, strategicznych planów komunikacji i eksponowanie marki na różnych płaszczyznach. Jakie są korzyści z wejścia we współpracę z agencją PR? To przede wszystkim tworzenie silnego brandu ukierunkowanego na rozwój, a także gwarancja dotarcia do odpowiednich grup docelowych. Zarówno z obszarów B2B, jak i B2C. Oferta agencji PR obejmuje z reguły: ofertę konsultingową, produktową i usługi.

Zanim przedstawimy wszystkie obszary, w jakich pomaga agencja PR, warto poznać historię tego typu firm. Wraz z rozwojem przemysłu coraz więcej przedsiębiorstw widziało potrzebę posiadania zespołu do spraw kompleksowej obsługi procesów komunikacyjnych w firmie. Samego terminu „Public Relations” po raz pierwszy użył Tomasz Jefferson, zatem określenie to wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych. I to właśnie w USA od 1919 roku odbywały się wykłady dotyczące kompleksowej komunikacji.

Pierwsza agencja PR w Polsce powstała 1990 roku. Od tamtego czasu popularność agencji cały czas rośnie. Na rynku funkcjonują dziś takie, które zajmują się budowaniem komunikacji całych firm, personal brandingiem wybranych przedstawicieli przedsiębiorstw czy agencje PR obsługujące projekty instytucji państwowych i działające w obszarze publics affairs.

Wiemy, jak robić dobry PR.

Przekonaj się o tym osobiście!

Czym jest PR?

Jedną z najważniejszych zasad prowadzenia świadomego i efektywnego biznesu jest racjonalne zarządzanie wizerunkiem. Dlaczego? Znakomita oferta, innowacyjne produkty i doskonały marketing nie przyniosą oczekiwanych rezultatów, jeśli wizerunek przedsiębiorstwa będzie pozostawał wiele do życzenia. Dobry wizerunek to coś, co napędza sprzedaż i pozwala firmie się rozwijać.

Ważnym narzędziem w zarządzaniu wizerunkiem firmy jest public relations. Definicja PR doczekała się ponad 2000 definicji! To niewątpliwie potwierdza złożoność i niezwykłą wagę public relations dla współczesnego biznesu. Czym dokładnie jest public relations?

Słownik PWN określa PR jako „część działalności organizacji lub firmy polegającą na tworzeniu i utrzymywaniu jej pozytywnego wizerunku na zewnątrz”. Według Edwarda Bernaysa – ojca PR – jest to „próba skonstruowania publicznego wsparcia dla działania, przypadku, ruchu lub instytucji, poprzez informację, perswazję i dostosowywanie się”. Natomiast S.M. Cutlip, A.H. Center i G.M. Broom podkreślają, że PR jest „funkcją zarządzania, która ustanawia i utrzymuje wzajemnie korzystne stosunki pomiędzy organizacją i różnymi grupami jej otoczenia, od których zależy jej sukces lub powodzenie”.

Analizując powyższe definicje, możemy skonstruować podstawowy schemat, który doskonale podkreśla istotę public relations. W dużym skrócie PR to próba budowy i utrzymania relacji z osobami i podmiotami istotnymi z punktu widzenia danego przedsiębiorstwa. Owe relacje mają przynieść wzajemne korzyści dla obu stron. Dla firmy będzie to renoma, a dzięki niej łatwość w realizacji konkretnych celów biznesowych.

Znaczenie public relations w prowadzeniu biznesu

Public relations ma ogromne znaczenie w prowadzeniu świadomego biznesu. Jest to swego rodzaju strategia komunikacyjna, od której zależy rozwój i ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Jakie są główne cele PR?

Public relations przede wszystkim ma informować otoczenie o działalności organizacji, w tym o istotnych zmianach w strukturach, nowościach czy inicjatywach. PR to także prezentowanie stanowisk firmy w sprawach ważnych społecznie, podążanie za opinią publiczną, pozycjonowanie przedsiębiorstwa na rynku, zapoznawanie otoczenia z ofertą firmy oraz dostosowywanie jej do potrzeb nabywców, a także wsparcie działań reklamowych. Cele są swoistymi przystankami na drodze do wypełnienia pełnej misji public relations, jaką jest budowa i utrzymanie pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa.

Prowadzenie efektywnych działań public relations to niełatwe zadanie. To proces, który wymaga specjalistycznej wiedzy, doświadczenia, pełnego zaangażowania i pewnej dozy kreatywności. Przedsiębiorca, szczególnie początkujący, może nie poradzić sobie z tym wyzwaniem. Dla najlepszych rezultatów warto skorzystać z pomocy profesjonalnej agencji PR. Czym dokładnie zajmuje się taka firma? I jak może wesprzeć Twoją działalność?

Czym się wyróżnia nowoczesna agencja PR?

Nowoczesna agencja PR zajmuje się kompleksowymi działaniami 360 stopni. Co to oznacza? To działania oparte o holistyczne podejście, które polegają na kompleksowej strategii rozwoju dla Twojej firmy: od zbudowania brandu, poprzez dotarcie do klientów różnymi kanałami aż do osiągnięcia założonych efektów. Jak w skrócie określić działania 360?

  • To eksploatacja marki na różnych płaszczyznach;
  • Twoja firma otrzymuje kompleksową strategię;
  • Agencja PR prowadzi obszerne działania komunikacyjne;
  • Istotne jest holistyczne podejście, czyli wzięcie pod uwagę celów i misji firmy;
  • Zintegrowane i spójne działania są prowadzona w mediach tradycyjnych (prasa, Internet, TV), social mediach, a także dodatkowymi kanałami za pomocą nowoczesnych narzędzi dostępnych na rynku.

Agencja PR

Nowoczesna agencja PR zadba również o budowanie świadomości Twojej marki wśród potencjalnych pracowników czy zorganizuje event. Agencję PR można określić mianem multizadaniowej firmy, odpowiadającej na potrzeby klientów XXI wieku.

Agencję PR Commplace wyróżnia przede wszystkim 25-letnie doświadczenie na rynku oraz zadowoleni klienci, którzy stanowią ambasadorów budowanej przez nas marki.

Firma PR z sercem i doświadczeniem

Na bieżąco śledzimy rynek i to na tej podstawie możemy z taką pewnością polecić naszą strategię PR. Zauważyliśmy, i Tobie też na pewno rzuci się to w oczy podczas szukania dla siebie firmy PR, że ogólnie dzielą się one na dwie grupy.

  • W pierwszej są agencje PR o zagranicznym kapitale. W skrócie: molochy o mało elastycznym podejściu. Często lokalna specyfika to dla nich abstrakcja. Prawdopodobnie dostaniesz tam strategię PR, którą już stosują inne firmy, a może nawet Twoja konkurencja?
  • Małe, niszowe firmy PR. Składają się często z dosłownie 2-3 osób, przez co mogą Ci zaoferować bardzo ograniczony zakres usług.

Jest jednak również trzecia droga. Agencja Commpace łączy pod jednym szyldem największe zalety powyższych modeli funkcjonowania firm PR. Mamy już ponad 25 lat doświadczenia i kilkaset udanych strategii PR na koncie. Z drugiej strony jesteśmy zanurzeni w lokalnej specyfice, a nasza firma od początku rozwija się dzięki polskiemu kapitałowi. Współpracujemy z fachowcami, a nie agencjami, więc mamy kontrolę nad całym procesem i możemy działać bardzo elastycznie. Na stronie O Nas poznasz tylko część naszego stale powiększającego się zespołu i zobaczysz, jak w przybliżeniu wygląda struktura naszej firmy PR.

Zadania agencji PR

Agencje PR, które działają w obszarze 360 są skoncentrowane na prowadzeniu kompleksowej komunikacji. Wśród ich ogólnych zadań można wymienić:

  • Kreowanie i realizowanie kampanii PR – strategia PR-owa to nie kilka przypadkowych działań, ale kalendarz contentu na wiele miesięcy wprzód wraz ze stale pielęgnowanymi kontaktami w mediach. Czy wiesz, że wg PR Daily firmy o wyraźnym wizerunku są na giełdzie warte średnio o 5-7 proc. niż pozostałe?
  • Telemarketing prasowy – niektórzy na pytanie: co to jest public relations odpowiadają automatycznie, że polega on na rozsyłaniu e-maili do dziennikarzy. Po części to prawda, bo wiele agencji PR porzuciło już całkowicie staromodną wysyłkę zwykłych listów. Najbardziej niewykorzystany z tej trójki jest telemarketing prasowy, czyli docieranie z przekazem telefonicznie – bezpośrednio do życzliwych, zainteresowanych tematem dziennikarzy.
  • Komunikację w Internecie – nie oszukujmy się: obecnie brak strategii PR w internecie to to samo, co całkowity brak public relations. Wiele firm PR-owych skupia się na jednym kanale, pomijając inne: docieranie do dziennikarzy, blogerów, influencerów, obecność w grupach, na forach, w social-mediach i bieżącą rozmowę z klientami. Czy zauważyłeś, że dotychczasowy klient kupi coś o 60-70 proc. łatwiej niż nowy? Nie zaniedbuj ich!
  • Kreację, czyli grafikę oraz copywriting – zapytaj w większości agencji PR, czy współpracują na stałe z copywriterem. Prawdopodobnie nie. Większość informacji prasowych i tekstów sponsorowanych piszą sami PR-owcy. Połączenie wiedzy agencji PR z rzemiosłem copywritera pozwala stworzyć wciągające, ciekawe treści i bez błędów ortograficznych. Jeśli do tego tekst będzie pięknie sformatowany i opatrzony mocną grafiką, klienci sami zaczną sprawdzać nazwę Twojej firmy w sieci.
Blog Commplace
  • Organizację eventów – jako chyba jedyni w Polsce, a na pewno w regionie, mamy własną agencję PR, marketingową i eventową, a do tego własne centrum szkoleniowo-eventowe w górach z salami na kilkaset osób, ogrodem i bazą noclegową. Kto inny będzie umiał równie kompleksowo zorganizować Twój event, a następnie rozesłać do gości i mediów odpowiednie materiały PR?
  • Analizy rynkowe i przygotowywanie strategii – kiepską agencję PR rozpoznasz po tym, że przygotuje strategię PR-ową praktycznie bez zadawania żadnych pytań. My działamy inaczej. Jeśli to konieczne, we własnym zakresie przeprowadzimy badanie rynku i zlecimy audyt. Mając komplet danych, na pewno będziemy umieli Ci pomóc.
  • Kampanie internetowe SEO i SEM – ktoś oferuje Ci w dzisiejszych czasach firmowy blog lub serwis PR bez zwracania uwagi na SEO? Lepiej uciekaj! Optymalizacja w wyszukiwarkach i reklamy Google to dziś narzędzia public relations tak samo ważne jak te znane sprzed lat. Bez nich Twoja konkurencja będzie miała lepszy wizerunek w wynikach wyszukiwania, a to przecież stąd bierze się dziś rozpoznawalność u przeciętnego klienta, który nawet nie wie, co to jest public relations.
  • Realizowanie strategii sprzedaży i marketingowych, a także szkoleń – łatwo jest wykreować i zlecić strategię public relations, jednak wiele zespołów ma kłopoty z jej wdrożeniem. Większość firm oferujących usługi PR wycofuje się tuż po zakończeniu procesu tworzenia kampanii. U nas to działa inaczej. Zależy nam również na tym, by mieć pewność, że Twój zespół rzeczywiście wdroży zaproponowaną strategię public relations, sprzedaży czy marketingu. Przeszkolimy ich z odpowiednich kompetencji.
  • Prowadzenie działań z zakresu employer brandingu – Mogłeś jeszcze nie słyszeć o employer brandingu, ale na pewno słyszałeś o tym, jak fantastyczne są biura w siedzibie Google i jak świetnym człowiekiem jest założyciel Microsoftu. To właśnie jest employer branding 🙂 Dziś pracownicy są bardzo wymagający, jeśli chodzi o poszukiwanie miejsca pracy. Zadbajmy wspólnie o to, by kojarzyli Twoją firmę z pozytywnym wizerunkiem. Zrobimy dobry PR również wśród Twoich obecnych i przyszłych pracowników.
  • Prowadzenie komunikacji wewnętrznej dla pracowników – czy słyszałeś powiedzenie, że dobra komunikacja dla relacji jest jak tlen – bez niej relacja międzyludzka umiera. To dotyczy również relacji pomiędzy pracownikami a zarządem Twojej firmy PR. Nikt nie uczy przyszłego przedsiębiorcy, jak komunikować swoim pracownikom cele i oczekiwania, co później odbija się na ich satysfakcji z pracy. Chętnie podzielimy się z Tobą naszą wiedzą zdobytą podczas 25 lat w zespole Commplace i wyniesioną ze specjalistycznych szkoleń.
  • Tworzenie stron www – czy wiesz, dlaczego tworzenie stron www to zazwyczaj tak długi i żmudny proces? Samo przerzucanie się mailami pomiędzy programistą a grafikiem czy fotografem może trwać miesiącami. W międzyczasie sam musisz zadbać o teksty na stronę, bo nie ma już czasu czy środków na profesjonalistę. Z nami to dużo prostsze. Działania informatyka czy copywritera Commpleca uzupełnia praca PR-owców, grafika, stratega… Dostajesz pełen pakiet.
  • Rebranding / branding – czy wiesz, jak klienci reagują na Twoje logo? Możesz nie wiedzieć, co to jest public relations, ale na pewno zdajesz sobie sprawę z tego, że identyfikacja wizualna firmy powinna budzić dobre skojarzenia i pasować do profilu firmy. Poza usługami PR online oferujemy też branding i rebranding, czyli tworzenie firmowej grafiki od podstaw lub korektę już istniejących materiałów.
Personal branding - dlaczego marka osobista jest taka ważna?

Główne narzędzia PR

Jakich narzędzi PR używamy w Commplace? Wszystko opiera się na czterech filarach:

Nie stosujemy automatycznie każdego z nich we wszystkich przypadkach, ale rekomendujemy te działania tam, gdzie jest to naszym zdaniem potrzebne. Kampania PR to element podstawowy, bez którego trudno mówić o tym, co to jest public relations. Oznacza zbiór działań, które składają się na stopniową poprawę Twojego wizerunku. Każdy element jest w tym narzędziu PR podporządkowany temu celowi, co ułatwia nam ich łączenie, planowanie i sekwencjonowanie. Czasem klienci przychodzą do nas w sytuacji kryzysu wizerunkowego. Innym razem to my podczas audytu zauważamy, że wizerunek firmy nie jest najlepszy. Wówczas narzędzia PR w pierwszej kolejności są podporządkowane temu, by wyjść z kryzysu. Nasza praca obejmuje takie obszary, jak minimalizowanie strat, poprawę wizerunku i budowanie relacji w sieci czy mediach. Komunikacja wewnętrzna i Employer Branding to narzędzia PR, które można równie dobrze zakwalifikować jako część warsztatu HR-owca. Jak widać, również takim specjalistom możemy pomóc.

Pozostałe narzędzia public relations

Wymienione wyżej narzędzia PR to podstawa. Gdy trzeba, sięgamy głębiej, i wprowadzamy dodatkowe działania jako element kampanii PR, strategii kryzysowej, komunikacji wewnętrznej czy employer brandingu. Dobierzemy takie, które współgrają z Twoją strategią lub zaplanujemy wszystko od podstaw. Często korzystamy z połączonych sił rażenia kilku narzędzi public relations, jak np. targetowane newslettery, kampania mailingowa i landing page lub eventy wraz z informacjami prasowymi. Jest nam łatwiej, ponieważ mamy na miejscu zarówno własnych organizatorów imprez czy wydarzeń PR-owych, jak i dział kreacji treści i grafiki.

To znacznie ułatwia proces wysyłki informacji prasowych czy pakietów medialnych.  Nie musimy czekać z wykorzystaniem narzędzi public relations na odpowiedź od grafika czy wycenę event menagera. Sami jesteśmy w stanie zaprojektować wszystko od A do Z. To też duża wygoda dla Ciebie. Możesz zaangażować się na każdym etapie procesu, oferując nam np. firmowe materiały graficzne czy sprawdzony pomysł marketingowy. Możemy jednak wyręczyć Cię całkowicie i stworzyć kompletną kampanię.

Usługi PR dla PRawdziwego pro

Praca PR-owców w niektórych agencjach jest owiana mgłą tajemnicy. Klienci mają zapewnić odpowiedni budżet, ale nie mają wglądu w działania. Często nawet nie rozumieją, za co płacą! Praca PR w Commplace wygląda zupełnie inaczej. Przekładamy branżowe terminy na język zrozumiały dla każdego. Na poparcie swoich działań przedstawiamy fakty, liczby i solidne dane, które z kolei Ty możesz przedstawić swoim udziałowcom czy klientom. Lubimy myśleć, że robimy dobry PR dla fachowców, którzy już mają sporą wiedzę marketingową lub właśnie chcą ją poszerzyć. Traktujemy naszych klientów po partnersku, dobierając tylko te narzędzia public relations, które mogą przynieść szybkie, wymierne efekty. Nie wierzysz? Zobacz historie naszych sukcesów w dziale case studies.

Pozostawiasz budowanie wizerunku marki przypadkowi?

Dopasujemy strategię komunikacji i nowoczesne narzędzia, by osiągnąć pożądany efekt.

Agencja PR wykorzystuje różne narzędzia do realizacji zamierzonych celów. Analizowanie efektywności prowadzonych działań jest jednym z jej kluczowych zadań. Ponadto niektóre agencje prowadzą wydawnictwa, posiadają specjalne studia nagraniowe czy specjalizują się w wąskiej tematyce, jak food marketing, public affairs lub IR, czyli działania mające na celu wprowadzenie danej firmy na giełdę i realizowanie komunikacji do potencjalnych inwestorów.

Budowanie kompleksowej strategii komunikacji z agencją PR

Jednym z głównych zadań agencji PR jest analiza rynku i budowanie innowacyjnych strategii komunikacyjnych firmy. W jaki sposób powstaje taka strategia? Na podstawie analizy misji oraz wizji firmy specjaliści z agencji PR tworzą kierunki komunikacyjne, a także pokazują za pomocą jakich narzędzi można osiągnąć zamierzone cele.

Praca PR-owca nie kończy się na samym przygotowaniu strategii public relations. Później przechodzimy do sedna, czyli codziennej pracy nad budowaniem pozytywnego wizerunku. W skrócie to właśnie jest odpowiedź na pytanie o to, co to jest public relations.

Wygrywamy przetargi public relations od ponad 25 lat

Mało kto może pochwalić się bogatszym od naszego doświadczeniem w branży PR. Strategie budowaliśmy jeszcze wtedy, gdy nikt nie myślał o świecie digital. Dziś kontynuujemy to samo już w kanałach cyfrowych, pracując nad Twoim PR online. Przy przetargach public relations bardzo pomaga nam posiadanie własnego biura marketingowego i centrum eventowego na południu Polski. Nikt w branży nie może się pochwalić podobnym zestawem kompetencji w ramach jednej firmy PR. Wszystko to przekłada się też na atrakcyjne terminy – zamiast zamawiać wycenę i usługę na zewnątrz, od razu zlecamy ją specjalistom od grafiki czy SEO, którzy już są w strukturach firmy.

Agencja PR

Podstawowym celem jest przedstawienie odbiorcom wartości, jakimi kieruje się firma. Odbiorcami mogą być bezpośredni klienci, przedsiębiorstwa, potencjalni kontrahenci czy inwestorzy. Tworzenie strategii jest związane z identyfikacją wizualną, tj. logotypem, kolorami, czcionką czy ogólnym designem produktów, a także spójnych wizualnie pomieszczeń w firmie (sale konferencyjne, biura pracowników), gadżetów (kubki, długopisy, pendrive) czy floty aut, należących do firmy.

działania employer brandingowe wpływają na wizerunek firmy

Jak budowana jest strategia komunikacji?

  • Agencja PR określa Twoje grupy docelowe;
  • Przeprowadza audyt marketingowy dotychczasowych działań;
  • Sprawdza, co robi konkurencja;
  • Tworzy mapę percepcji;
  • Rozpisuje wyróżniki dla Twojej firmy, mając na uwadze jej wizję i misję;
  • Nadaje tone of voice;
  • Wskazuje konteksty komunikacyjne;
  • Określa narzędzia i kanały komunikacji;
  • Przedstawia sposób weryfikowania założeń.

Czym są media relations i jak pomogą Twojej firmie?

Pierwszym krokiem do rozpoczęcia pracy nad wizerunkiem marki jest stworzenie strategii. Agencja PR buduje kompleksowe strategie komunikacyjne. W obszarze jej działań jest m.in. utrzymywanie relacji z mediami, czyli media relations. Jak PR-owiec dociera do medium? M.in. za pomocą:

  • komunikatów prasowych;
  • aranżacji indywidualnych;
  • komentarzy eksperckich.

Nie idziemy na skróty PR-owe, wysyłając pojedyncze informacje prasowe. W imieniu Twojej organizacji dbamy o długotrwałe, pozytywne relacje, które przekładają się na miłe wzmianki na blogach, rozpoznawalność wśród decydentów i zaufanie klientów.

Media relations

W jakim celu potrzebujesz media relations?

  • Dzięki utrzymywaniu dobrych relacji z mediami za pomocą dziennikarzy dotrzesz do grup interesariuszy;
  • Zbudujesz pozytywny wizerunek swojej marki;
  • Sprawdzisz, że otoczenie pozna Twoją firmę.

Media relations jako dział PR

Media relations to nie tylko materiały dotyczące firmy, które ukazują się w mediach. To także udział w ważnych kongresach biznesowych i branżowych, a tym samym budowanie relacji z dziennikarzami podczas istotnych eventów. Docieramy zarówno do profesjonalistów, którym nie trzeba tłumaczyć, co to jest PR, jak i do dziennikarzy mediów ogólnopolskich czy blogerów.

Kluczowe wskaźniki efektywności, czyli KPI

Współpraca z agencją PR jest miarodajna pod warunkiem, że zostaną wyznaczone KPI – z ang. Key Performance Indicators, czyli kluczowe wskaźniki efektynwości. Co może być KPI? Np. liczba publikacji w mediach, dotarcie tych publikacji oraz ich ekwiwalent reklamowy. Jeśli agencja PR organizuje event, KPI może stanowić liczba osób na tym evencie, np. obecnych dziennikarzy. W przypadku działań SEO/SEM pracuje się na konkretnych liczbach, natomiast w social mediach KPI stanowi liczba nowych polubieni strony, zasięgi postów czy ogólna aktywność użytkowników.

Przykładowe KPI, które możesz wyznaczyć, rozpoczynając pracę z agencją PR:

  • Liczba publikacji w mediach;
  • Zasięg tych publikacji, czyli ich dotarcie do określonej liczby osób;
  • Liczba nowych polubieni Twojej strony;
  • Ekwiwalent reklamowy, tzw. AVE;
  • Liczba wpisów w social mediach;
  • Ich zasięg czy liczba komentarzy;
  • Liczba dziennikarzy na evencie, np. śniadaniu prasowym;
  • Liczba zorganizowanych imprez;
  • Skuteczność działań w Internecie mierzona dowolnym wskaźnikiem.

KPI powinny być zawarte w umowie, jaką firma podpisuje z agencją PR.

Kampanie PR, telemarketing prasowy i komunikacja w Internecie

Agencja PR odpowiada również za organizowanie kampanii. Przykładem realizowanej przez nas kampanii są działania dla Monieckiej Spółdzielni Mleczarskiej. Wyznacznikiem skuteczności takiej kampanii są liczby. Za pomocą odpowiednio dobranych narzędzi dotarliśmy do ponad 31 milionów odbiorców, wygenerowaliśmy 600 publikacji o łącznym ekwiwalencie reklamowym wartym 4 miliony złotych (tyle musiałby zapłacić klient za publikacje, gdyby były płatną reklamą).

Agencja public relations

W skład kampanii realizowanej przez agencję PR wchodzą z reguły informacje wizerunkowe, produktowe, a także pozostałe działania niestandardowe. Mogą to być kampanie społeczne propagujące jakąś ideę. W ramach działań agencja PR prowadzi również telemarketing prasowy, a także komunikację w Internecie, np. na blogu klienta bądź tworząc zupełnie nowe strony internetowe, zgodne z przyjętą strategią działania.

Dobry PR produktowy

Agencja PR pomoże zbudować wizerunek rzetelnego pracodawcy

Agencja PR pomaga również firmom budować wizerunek rzetelnego, nowoczesnego i pożądanego pracodawcy. Z usług employer brandingu bardzo często korzystają duże centra usług nowoczesnych, firmy produkcyjne, a także te z obszaru IT. Działania employer brandingowe można podzielić na:

  • Zewnętrzne – realizowane w celu pozyskania nowych pracowników;
  • Wewnętrzne – prowadzone, aby utrzymać dotychczasową załogę.

Jakie działania są wykonywane w ramach tego obszaru? To przede wszystkim udział w targach pracy, aktywne komunikowanie benefitów wynikających z pracy w danej firmie (media, Internet), a także umieszczanie i promowanie ogłoszeń rekrutacyjnych. To także akcje niestandardowe, w postaci obecności np. na uczelniach czy realizowanie programów stażowych pod patronatem danej firmy.

Potrzebujesz wsparcia agencji PR?

Jesteś w najlepszych rękach!

Komunikacja wewnętrzna realizowana przez agencje PR

Agencja PR realizuje również komunikację wewnętrzną. Z takiej opcji z reguły korzystają większe firmy – również duże korporacje międzynarodowe. Komunikacja wewnętrzna skupia się na aktywnym informowaniu pracowników o obecnej sytuacji firmy, organizowanych eventach, a także jej osiągnięciach. Jakie narzędzia PR są wykorzystywane w tym celu?

  • Maile;
  • Newsletter;
  • Intranet;
  • Spotkania wewnętrzne.

Dobór odpowiednich narzędzi następuje poprzez analizę potrzeb przedsiębiorstwa i specyfiki danej branży. Skrót PR rozumiemy nie tylko jako relacje z szeroką publicznością, ale też z ekspertami z Twojej branży czy osobami, które mogą mieć wpływ na przyszłość firmy.

Agencja PR a organizacja imprez

Agencja PR może także organizować eventy. W ramach działań dba o to, aby wybrać odpowiednie miejsce, przygotować zaproszenia dla gości, stworzyć briefy wypowiedzi, scenariusze. Powinna także zadbać o odpowiedni follow up, wysyłając np. email z podziękowaniem za udział w wydarzeniu.

Wygrywanie przetargów public relations na eventy to nasza specjalność. Wyróżniamy się własną bazą noclegową, konferencyjną i eventową. Dziennikarzom czy udziałowcom Twojej firmy możemy wręczyć personalizowane kosze prezentowe lub wysłać butelkę piwa z naszego browaru lub kawę naszej produkcji. Tego nie możesz chyba powiedzieć o innej agencji PR?

Eventy PR

W ramach eventów organizowanych przez agencję PR można wyróżnić:

  • Śniadania prasowe;
  • Konferencje prasowe;
  • Gale;
  • Otwarcia obiektów;
  • Imprezy firmowe;
  • Wydarzenie na skalę międzynarodową.
imprezy integracyjne

W przypadku organizacji eventów agencja PR często współpracuje z agencjami eventowymi. Bywa również tak, że w swoich strukturach posiada wyspecjalizowane komórki do organizacji eventów i działa samodzielnie, bez konsorcjum. Commplace, jako jedyna agencja PR w Polsce posiada własne Centrum Eventowe – Dwór Korona Karkonoszy pozwala nam zmieniać eventy na lepsze i wygrywać przetargi public relations, w których ważnym komponentem jest umiejętność organizacji dużych, skomplikowanych imprez promocyjnych.

Kreacja, czyli grafika i copywriting

Istotną rolę w budowaniu strategii Twojej marki odgrywają grafika i odpowiednio dobrane treści. Dlatego agencja PR zajmuje się również tymi dwoma obszarami. Działania w ramach działów graficznych obejmują:

  • Bieżące przygotowywanie grafik na potrzeby informacji prasowych, a także komunikacji w Internecie;
  • Branding;
  • Rebranding;
  • Przygotowywanie materiałów graficznych na eventy;
  • Przygotowywanie folderów, ulotek, banerów;
  • Opracowywanie materiałów typu raporty.

Działania graficzne są obszerne i dostosowane do potrzeb klientów. W końcu jeden obraz to więcej, niż tysiąc słów, dlatego internetowy content i PR online wspieramy grafiką i zdjęciem. Copywriting natomiast ma ogromne znaczenie – w końcu słowem można czarować, ale źle dobrane frazy mogą pogarszać wizerunek firmy zamiast go budować. Profesjonalne agencje PR posiadają działy copywriterów, którzy dbają o jakościowe przygotowywanie treści na kanały (Internet, social media, prasa).

SEO, SEM, KPI – brzmi tajemniczo?

Skup się na rozwoju swojego biznesu –
my zajmiemy się Twoim PR-em.

Kampanie internetowe SEO i SEM

Wybrane agencje Public Relations realizują kampanie internetowe SEO oraz SEM. Te działania pomagają zwiększyć przychody ze sprzedaży towarów i usług klientów. Marketing internetowy to popularna forma dotarcia do potencjalnych konsumentów. Zanim jednak agencja PR podejmie działania, zawsze powinien być przeprowadzony rzetelny audyt.

  • SEM to marketing w wyszukiwarkach Google, inaczej widoczność w Internecie;
  • SEO to pozycjonowanie stron i optymalizacja, czyli widoczność w wynikach naturalnych.

Skupiamy się na pełnym wachlarzu takich usług. Planujemy zarówno działania bezpośrednio na stronie, jak i SEO zapleczowe czy wsparcie w wynikach wyszukiwarek. Obecnie coraz częściej mówi się o wyszukiwaniu obrazem czy o SEO w social-mediach. O wszystko to musisz zadbać, jeśli chcesz mieć dobry PR online. Pamiętaj, że SEO jest tym, jak widzą Cię klienci, gdy wpisują nazwę firmy w wyszukiwarkę.

e-PR

Za pomocą działań SEM takich, jak przeprowadzanie kampanii linków czy pozycjonowanie agencja PR dba o to, aby widoczność danego serwisu była jak największa. Działania SEO wchodzą w skład działań SEM. Jaki jest ich cel?

  • Zwiększenie widoczności marki;
  • Podniesienie wskaźników sprzedażowych;

Aby odpowiednio dobrać działania, potrzebna jest analiza ruchu i wyznaczenie celów. Co ważne, szczerze informujemy naszych klientów o czasie trwania poszczególnych procesów w PR online. Pewne rzeczy da się zrobić szybko – w ciągu paru dni zobaczysz pierwsze efekty tego, że zrobimy dobry PR na Twoich social-mediach czy firmowym blogu. Z drugiej strony należy pamiętać, że SEM to proces, który musi chwilę potrwać, aby odpowiednio zadziałać i przynieść spodziewane efekty. Nie wszystkie firmy zajmujące się optymalizacją w wyszukiwarkach rzetelnie informują klientów o tym procesie. Tymczasem efekty kampanii SEO kumulują się z czasem i mogą być widoczne po kilku miesiącach.

Strategia PR w internecie

Skrót PR oznacza relacje z publiką. W dzisiejszych czasach jest to często publiczność internetowa, czyli potencjalnie – cały świat. To całkowicie zmienia optykę, bo zamiast strategii public relations skoncentrowanej na Twojej dzielnicy czy mieście, pracujemy nad tym, by marka dobrze kojarzyła się w całej sieci. Czy wiesz, że:

  • 73 proc. dziennikarzy szuka informacji PR online?
  • 94 proc. ludzi z branży uważa, że w pracy PR-owca najskuteczniesze narzędzie docierania do dziennikarzy to e-mail?
  • 81 proc. firm buduje dziś wiarygodność za pomocą treści PR online?

To nie pozostawia złudzeń: jeśli na poważnie interesujesz się tym, co to jest public relations, to musisz szukać firm PR, które specjalizują się szczególnie w komunikacji w internecie.

Szybka poprawa PR online

W sieci potrzeba dwóch godzin, by potwierdzić prawdziwą informację i czternastu, by obalić fake newsa. Tak wynika z danych First Draft z 2016 roku i doskonale odnoszą się one do tego, jak umiejętnie trzeba podchodzić do poprawy PR online.

Być może Twoja konkurencja poszła na PR-owy skrót i zniszczyła Twoją reputację, zamiast pracować nad własną. Jesteśmy w branży od lat i takie sytuacje to dla nas żadna nowość. Dzięki temu podchodzimy ze spokojem nawet do kryzysowych sytuacji.

Na naszym blogu przeczytasz fachowe porady poparte przykładami z biznesowego życia i pracy PR-owca. Działamy skuteczniej od wielu innych firm PR, bo łączymy prace PR na kilku różnych frontach. W czasie, gdy nasi contentowcy pracują nad nowymi, lepszymi treściami na stronę, a PR-owcy gaszą medialne wizerunkowe pożary, powstaje już strategia public relations w social-mediach, a nasi SEO-wcy skupiają się na poprawie wizerunku w wyszukiwarkach. Takie podejście pozwala wyjątkowo szybko poprawić nawet mocno nadszarpnięty wizerunek, nie pozostawiając szczelin, przez które do opinii publicznej wciąż mógłby sączyć się negatywny przekaz. Dodanie do tego strategii PR-owej skierowanej do wnętrza firmy cementuje zespół i zapobiega fluktuacji kadr.

Sprzedaż i marketing, czyli ważne strategie realizowane przez agencje PR

Agencja PR zajmuje się również przygotowywaniem strategii marketingowych. Sprzedaż i marketing odgrywają ogromną rolę w procesie promowania produktów. Za pomocą odpowiednio dobranych narzędzi agencja Public Relations przygotowuje plan działań, mających na celu sprzedaż Twoich produktów.

Marketing B2B polega na zdobywaniu klientów biznesowych. W tym procesie określane są cele strategiczne, kamienie milowe, a także generowane są rozwiązania prosprzedażowe. Agencje PR analizują również CLV, czyli pomiar wartości życiowej klienta. Wszystko po to, aby najlepiej dopasować narzędzie do strategii PR. Istotnym źródłem pozyskania klientów jest również marketing referencyjny, oparty na opiniach innych osób.

Jakie wartości powinna wyznawać agencja PR?

Działania agencji PR powinny być zgodne z wartościami danej firmy. Sama agencja powinna być uczciwa, rzetelna i posiadać odpowiednie kompetencje. Ważnym elementem współpracy z agencją Public Relations są ludzie – dlatego tak ważna jest „chemia” na linii klient – agencja.

Kluczowym elementem we współpracy z agencją PR jest zaufanie do jej działań. To ważne, abyś ufał, że grono profesjonalistów, które zatrudniłeś, pomoże Ci osiągnąć wcześniej wyznaczone cele.

O Commplace: nie tylko agencja PR

Stając do przetargu public relations, tak jak wszyscy jesteśmy w stanie zaproponować dobrą cenę i racjonalne terminy. Mamy jednak coś jeszcze: zespół prawdziwych fachowców z kilkunastu dziedzin, 25+ lat doświadczenia i ludzkie podejście, które wyróżnia nas spośród korporacji. To co, zaczynamy?

Szczegółowa baza wiedzy PR

Nic tak nie uwiarygadnia firmy, jak pozycja ekspercka. To dotyczy też branży PR online. Jeśli szukasz odpowiedzi na jakiekolwiek pytanie z dziedziny employer brandingu, strategii PR czy zarządzania kryzysowego, to prawdopodobnie znajdziesz ją w naszej bazie wiedzy na stronie. To już setki artykułów, które wyczerpują temat i operują przykładami z biznesowej praktyki. Dzielimy się z Tobą tą wiedzą zupełnie za darmo.

Robimy dobry PR od 1996 roku

Agencje PR powstają i znikają, a ich klienci zostają często sami z efektami prac „fachowców”. My robimy dobry PR już od ponad 25 lat, a efekty prac to żadna tajemnica – przeczytasz o nich na stronie. Tak duże doświadczenie pozwala nam z dużą pewnością siebie proponować strategie public relations czy działania PR online, a Ty możesz je wdrożyć spokojny o efekty.

300+ zadowolonych klientów

Dołącz do naszej bazy ponad 300 klientów i zamów strategię public relations już teraz. Skrót public relations oznacza relacje z szeroką publicznością, a więc zacznij do niej docierać i budować kontakty już dziś!

Agencja PR a kryzysy wizerunkowe

Kryzys wizerunkowy może przydarzyć się każdej marce. Czasem wystarczy niewielki błąd techniczny, krótka opinia niezadowolonego pracownika, zignorowany negatywny komentarz czy balansujący na granicy kontrowersji wpis na oficjalnym profilu marki, żeby wzniecić pożar. Niestety bez odpowiednich systemów przeciwpożarowych i szybkiego działania pożar rozwija się do niewyobrażanych rozmiarów, niszcząc po drodze wszystko, co marka zbudowała do tej pory.

W tworzeniu strategii kryzysowych, a także w bezpośrednim zarządzaniu kryzysem nieocenione jest wsparcie doświadczonej agencji PR. Jak wygląda PR kryzysowy w wykonaniu doświadczonej firmy?

PR kryzysowy

PR kryzysowy kreowany przez profesjonalne agencje opiera się na trzech filarach: zarządzanie przed kryzysem, w sytuacji kryzysowej i po kryzysie. Zarządzanie przed kryzysem to swoiste przygotowanie, czyli stworzenie odpowiednich procedur, które będzie można wykorzystać w momencie powstania sytuacji kryzysowej. Kryzysy wizerunkowe przychodzą nagle, bez ostrzeżenia.

Dlatego niezwykle ważne jest, by od samego początku wiedzieć, jak sobie poradzić z trudną sytuacją. Odpowiednie przygotowanie może w tym pomóc. Zarządzanie przed kryzysem to także próba zapobiegania sytuacjom kryzysowym. Polega to na nieustannym monitorowaniu zmieniającej się sytuacji na rynku. Agencja PR w tym celu szczegółowo analizuje wzmianki o firmie pojawiające się w różnych źródłach przekazu, zarządza wizerunkiem przedsiębiorstwa w sposób przemyślany, reaguje na negatywne komentarze oraz dba o szeroko rozumiany dobry PR – zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz przedsiębiorstwa.

Drugi filar – zarządzanie kryzysowe – to błyskawiczne wdrożenie odpowiednich rozwiązań, w celu zatrzymania rozwoju kryzysu, zminimalizowania strat oraz przywrócenia stabilnej sytuacji. W momencie wybuchu kryzysu wizerunkowego kluczowe są:

  • identyfikacja źródeł zaistniałej sytuacji,
  • określenie symptomów kryzysu, czyli sygnałów, które informują o rozwoju trudnego zjawiska,
  • ustalenie czynników, które wywołały kryzys.

Zadaniem specjalistów ds. PR jest wdrożenie odpowiedniej strategii komunikacji, mającej na celu złagodzenie negatywnych skutków sytuacji kryzysowej. Agencja PR dobiera sposób komunikacji, kreuje właściwe przekazy do mediów, klientów i innych grup docelowych, a także zajmuje się kwestiami wizerunkowymi.

Zarządzanie po kryzysie to wprowadzenie niezbędnych zmian w obszarach, na które zaistniała sytuacja wpłynęła w sposób pośredni bądź bezpośredni. Jest to także czas na dogłębną analizę kryzysu oraz postępowania, jakie zostało wdrożone. Wyciągnięcie odpowiednich wniosków i wdrożenie adekwatnych zmian do strategii wizerunkowej pozwala uniknąć powstaniu ewentualnego kryzysu w przyszłości. Zarządzanie po kryzysie to także naprawa nadszarpniętego wizerunku.

Zasady współpracy z agencją PR

Agencje PR proponują elastyczne modele współpracy dostosowane do potrzeb klientów. Na przykładzie naszej agencji do wyboru jest kilka opcji:

  1. Facelifting strategii – po wprowadzeniu strategii komunikacji w życie dokonujemy jej weryfikacji i wpływu na biznes. Jeśli jest skuteczna, dalej działamy w wyznaczonych kierunkach. Jeśli wymaga zmiany – po prostu ją zmieniamy.
  2. Success fee – wynagrodzenie może być zależne od wyników kampanii. Część agencji pracują ze swoimi klientami na fee stałym (jedna kwota), a dodatkowe aktywności są dodatkowo budżetowane.
  3. Elastyczne kampanie sprzedażowe – ustalane są „zmienne” w procesie sprzedaży produktów lub usług na osi czasu. Klient może wprowadzać zmiany na zasadzie „suwaka” – w zależności od potrzeb lub sezonowości branży.
  4. Samofinansujące się kampanie marketingowe – to autorskie rozwiązanie stosowane przez naszą agencję.

Z agencją PR można:

  1. Podpisać umową na okres próbny, a następnie na dowolny czas.
  2. Podpisać umowę na wykonanie określonego zadania, tj. przeprowadzenie audytu strony czy danej kampanii.

A ile zapłacisz za pracę agencji PR? Nie ma jednolitej stawki na rynku. Wszystko zależy od zakresu działań, wymagań i okresu, w jakim ma być prowadzona kampania czy mają być wykonywane działania.

Agencja Public Relations to podmiot, który pomoże Ci kompleksowo zbudować strategię 360 i odpowiednimi kanałami dotrzeć do swoich odbiorców. Zainteresowany? Zapraszamy do kontaktu.

Konkurencja Cię wyprzedza?

Współpraca z agencją PR to Twoja szansa na wielki sukces biznesie!

Jak agencja PR buduje strategię komunikacji?

Strategia komunikacji to podstawa pracy agencji PR. To swego rodzaju przewodnik, który wskazuje, jakie kroki agencja powinna podejmować, by realizować wyznaczone cele wizerunkowe, a także w jaki sposób powinna kreować przekazy do konkretnych grup docelowych. Jak agencja public relations tworzy strategię komunikacji?

Pierwszym etapem jest analiza grup docelowych firmy klienta, w tym pracowników, klientów, mediów, obecnych i potencjalnych partnerów biznesowych i innych. W analizie szczególną uwagę zwraca się na wyznawane wartości, język, jakim posługują się odbiorcy oraz wykorzystywane kanały komunikacji.

Następnie agencja PR przeprowadza kompleksowy audyt, czyli analizuje dotychczasowe działania firmy – w tym działania wizerunkowe. Ponadto sprawdza kroki podejmowane przez konkurencję w zakresie public relations.

Informacje otrzymane w audycie i analizie grup docelowych, a także dane otrzymane od klienta (w tym cele public relations) są podstawą do stworzenia mapy percepcji, czyli swoistej bazy strategii komunikacji.

W dalszej kolejności agencja PR określa atrybuty marki, nadaje tone of voice komunikacji, wskazuje istotne konteksty komunikacyjne, wybiera narzędzia i kanały komunikacji, a także określa metody pomiaru efektów podejmowanych działań.

Przyszłość agencji PR

Za jednego z ojców współczesnego PR uznaje się Ivy’ego Lee, amerykańskiego eksperta od reklamy. Lee wzniósł doradztwo public relations na profesjonalny poziom. W sposób ekspercki wspierał ważne osobistości w zakresie wizerunku i sytuacji kryzysowych, tym samym tworząc swego rodzaju profesjonalną agencję PR.

Agencja PR – nieoceniony partner w biznesie

Od tamtej pory public relations gwałtownie się rozwinęło – i rozwija się dalej. Swoistym przełomem było pojawienie się internetu. Sieć znacząco ułatwiła kierowanie firmowym wizerunkiem. Jednocześnie stworzyła nowe zagrożenia. Dzisiejsi przedsiębiorcy muszą mierzyć się z fake newsami, nieprzychylnymi komentarzami i czarnym PR-em.

Informacje w internecie rozprzestrzeniają się jak wirusy. Dlatego firma, która chce cieszyć się dobrą reputacją i świadomie budować przewagę konkurencyjną na rynku, musi działać racjonalnie. Dziś wsparcie agencji PR to nieodłączny element funkcjonowania świadomego przedsiębiorstwa – i to w najbliższym czasie się nie zmieni. Internet będzie rósł w siłę, stwarzając nowe możliwości, ale i tworząc nowe zagrożenia. Szanse na utrzymanie mają tylko ci, którzy podążają za trendami, a przy tym pamiętają o profesjonalizmie i pełnej odpowiedzialności. Pomoc agencji public relations to szansa na wielotorowy rozwój i spektakularny sukces w biznesie.

Agencja PR w pigułce, czyli krótkie podsumowanie

Public relations to niezwykle ważny obszar funkcjonowania każdej świadomej firmy, która chce z łatwością realizować swoje cele biznesowe. PR jest szczególnie ważny dziś, w dobie ogromnej konkurencji, spośród której ciężko się wybić, a także trudnych wyzwań, jakie stawia przed przedsiębiorcami rynek. Wykreowanie pozytywnego wizerunku i utrzymywanie dobrych relacji z otoczeniem to klucz do sukcesu w biznesie!

PR to wymagający i skomplikowany proces, który najlepiej powierzyć w ręce profesjonalistów. Agencja public relations może być Twoim nieocenionym wsparciem w zarządzaniu firmowym wizerunkiem. Agencja działająca w modelu 360° kompleksowo spojrzy na Twoją działalność i przygotuje maksymalnie dopasowaną strategię komunikacji, która przyniesie oczekiwane efekty.

Firma PR pomoże Ci także wykreować wizerunek pożądanego pracodawcy, co pozwoli utrzymać zaangażowanie obecnych pracowników na najwyższym poziomie, a także ułatwi pozyskiwanie nowych, wybitnych pracowników.

Wsparcie profesjonalnej agencji PR jest również nieocenione w momencie kryzysu wizerunkowego. Naprawa nadszarpniętego wizerunku to niełatwe zadanie. Doświadczenie, wiedza i zaangażowanie specjalistów z agencji public relations to często jedyny sposób na to, by uratować firmę przed upadkiem.

Współpraca z agencją PR to Twoja szansa na wielki sukces biznesie!

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt