Agencja PR –
w czym może Ci pomóc?

PR
Agencja PR Commplace - w czym może Ci pomóc?

Agencja PR to wielozadaniowa instytucja. Jej zadaniem jest m.in. budowanie wizerunku firmy i kreowanie popytu na jej produkty. W zakresie jej zadań jest także tworzenie spójnych, strategicznych planów komunikacji i eksponowanie marki na różnych płaszczyznach.

Jakie są korzyści z wejścia we współpracę z agencją PR? To przede wszystkim tworzenie silnego brandu ukierunkowanego na rozwój, a także gwarancja dotarcia do odpowiednich grup docelowych. Zarówno z obszarów B2B, jak i B2C. Oferta agencji PR obejmuje z reguły: ofertę konsultingową, produktową i usługi.

Zanim przedstawimy wszystkie obszary, w jakich pomaga agencja PR, warto poznać historię tego typu firm. Wraz z rozwojem przemysłu coraz więcej przedsiębiorstw widziało potrzebę posiadania zespołu do spraw kompleksowej obsługi procesów komunikacyjnych w firmie. Samego terminu „Public Relations” po raz pierwszy użył Tomasz Jefferson, zatem określenie to wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych. I to właśnie w USA od 1919 roku odbywały się wykłady dotyczące kompleksowej komunikacji. Pierwsza agencja PR w Polsce powstała 1990 roku. Od tamtego czasu popularność agencji cały czas rośnie. Na rynku funkcjonują dziś takie, które zajmują się budowaniem komunikacji całych firm, personal brandingiem wybranych przedstawicieli przedsiębiorstw czy agencje PR obsługujące projekty instytucji państwowych i działające w obszarze publics affairs.

Czym się wyróżnia nowoczesna agencja PR?

Nowoczesna agencja PR zajmuje się kompleksowymi działaniami 360 stopni. Co to oznacza? To działania oparte o holistyczne podejście, które polegają na kompleksowej strategii rozwoju dla Twojej firmy: od zbudowania brandu, poprzez dotarcie do klientów różnymi kanałami aż do osiągnięcia założonych efektów. Jak w skrócie określić działania 360?

  • To eksploatacja marki na różnych płaszczyznach;
  • Twoja firma otrzymuje kompleksową strategię;
  • Agencja PR prowadzi obszerne działania komunikacyjne;
  • Istotne jest holistyczne podejście, czyli wzięcie pod uwagę celów i misji firmy;
  • Zintegrowane i spójne działania są prowadzona w mediach tradycyjnych (prasa, Internet, TV), social mediach, a także dodatkowymi kanałami za pomocą nowoczesnych narzędzi dostępnych na rynku.

Agencja PR

Nowoczesna agencja PR zadba również o budowanie świadomości Twojej marki wśród potencjalnych pracowników czy zorganizuje event. Agencję PR można określić mianem multizadaniowej firmy, odpowiadającej na potrzeby klientów XXI wieku.

Agencję PR Commplace wyróżnia przede wszystkim 25-letnie doświadczenie na rynku oraz zadowoleni klienci, którzy stanowią ambasadorów budowanej przez nas marki.

Zadania agencji PR

Agencje PR, które działają w obszarze 360 są skoncentrowane na prowadzeniu kompleksowej komunikacji. Wśród ich ogólnych zadań można wymienić:

  • Kreowanie i realizowanie kampanii PR;
  • Telemarketing prasowy;
  • Komunikację w Internecie;
  • Kreację, czyli grafikę oraz copywriting;
  • Organizację eventów;
  • Analizy rynkowe i przygotowywanie strategii;
  • Kampanie internetowe SEO i SEM;
  • Realizowanie strategii sprzedaży i marketingowych, a także szkoleń;
  • Prowadzenie działań z zakresu employer brandingu;
  • Prowadzenie komunikacji wewnętrznej dla pracowników;
  • Tworzenie stron www;
  • Rebranding / branding.

Pozostawiasz budowanie wizerunku marki przypadkowi?

Dopasujemy strategię komunikacji i nowoczesne narzędzia, by osiągnąć pożądany efekt.

Agencja PR wykorzystuje różne narzędzia do realizacji zamierzonych celów. Analizowanie efektywności prowadzonych działań jest jednym z jej kluczowych zadań. Ponadto niektóre agencje prowadzą wydawnictwa, posiadają specjalne studia nagraniowe czy specjalizują się w wąskiej tematyce, jak food marketing, public affairs lub IR, czyli działania mające na celu wprowadzenie danej firmy na giełdę i realizowanie komunikacji do potencjalnych inwestorów.

Budowanie kompleksowej strategii komunikacji z agencją PR

Jednym z głównych zadań agencji PR jest analiza rynku i budowanie innowacyjnych strategii komunikacyjnych firmy. W jaki sposób powstaje taka strategia? Na podstawie analizy misji oraz wizji firmy specjaliści z agencji PR tworzą kierunki komunikacyjne, a także pokazują za pomocą jakich narzędzi można osiągnąć zamierzone cele.

Agencja PR

Podstawowym celem jest przedstawienie odbiorcom wartości, jakimi kieruje się firma. Odbiorcami mogą być bezpośredni klienci, przedsiębiorstwa, potencjalni kontrahenci czy inwestorzy. Tworzenie strategii jest związane z identyfikacją wizualną, tj. logotypem, kolorami, czcionką czy ogólnym designem produktów, a także spójnych wizualnie pomieszczeń w firmie (sale konferencyjne, biura pracowników), gadżetów (kubki, długopisy, pendrive) czy floty aut, należących do firmy.

działania employer brandingowe wpływają na wizerunek firmy

Jak budowana jest strategia komunikacji?

  • Agencja PR określa Twoje grupy docelowe;
  • Przeprowadza audyt marketingowy dotychczasowych działań;
  • Sprawdza, co robi konkurencja;
  • Tworzy mapę percepcji;
  • Rozpisuje wyróżniki dla Twojej firmy, mając na uwadze jej wizję i misję;
  • Nadaje tone of voice;
  • Wskazuje konteksty komunikacyjne;
  • Określa narzędzia i kanały komunikacji;
  • Przedstawia sposób weryfikowania założeń.

Czym są media relations i jak pomogą Twojej firmie?

Pierwszym krokiem do rozpoczęcia pracy nad wizerunkiem marki jest stworzenie strategii. Agencja PR buduje kompleksowe strategie komunikacyjne. W obszarze jej działań jest m.in. utrzymywanie relacji z mediami, czyli media relations. Jak PR-owiec dociera do medium? M.in. za pomocą:

  • komunikatów prasowych;
  • aranżacji indywidualnych;
  • komentarzy eksperckich.

Media relations

W jakim celu potrzebujesz media relations?

  • Dzięki utrzymywaniu dobrych relacji z mediami za pomocą dziennikarzy dotrzesz do grup interesariuszy;
  • Zbudujesz pozytywny wizerunek swojej marki;
  • Sprawdzisz, że otoczenie pozna Twoją firmę.

Media relations jako dział PR

Media relations to nie tylko materiały dotyczące firmy, które ukazują się w mediach. To także udział w ważnych kongresach biznesowych i branżowych, a tym samym budowanie relacji z dziennikarzami podczas istotnych eventów.

Kluczowe wskaźniki efektywności, czyli KPI

Współpraca z agencją PR jest miarodajna pod warunkiem, że zostaną wyznaczone KPI – z ang. Key Performance Indicators, czyli kluczowe wskaźniki efektynwości. Co może być KPI? Np. liczba publikacji w mediach, dotarcie tych publikacji oraz ich ekwiwalent reklamowy. Jeśli agencja PR organizuje event, KPI może stanowić liczba osób na tym evencie, np. obecnych dziennikarzy. W przypadku działań SEO/SEM pracuje się na konkretnych liczbach, natomiast w social mediach KPI stanowi liczba nowych polubieni strony, zasięgi postów czy ogólna aktywność użytkowników.

Przykładowe KPI, które możesz wyznaczyć, rozpoczynając pracę z agencją PR:

  • Liczba publikacji w mediach;
  • Zasięg tych publikacji, czyli ich dotarcie do określonej liczby osób;
  • Liczba nowych polubieni Twojej strony;
  • Ekwiwalent reklamowy, tzw. AVE;
  • Liczba wpisów w social mediach;
  • Ich zasięg czy liczba komentarzy;
  • Liczba dziennikarzy na evencie, np. śniadaniu prasowym;
  • Liczba zorganizowanych imprez;
  • Skuteczność działań w Internecie mierzona dowolnym wskaźnikiem.

KPI powinny być zawarte w umowie, jaką firma podpisuje z agencją PR.

Kampanie PR, telemarketing prasowy i komunikacja w Internecie

Agencja PR odpowiada również za organizowanie kampanii. Przykładem realizowanej przez nas kampanii są działania dla Monieckiej Spółdzielni Mleczarskiej. Wyznacznikiem skuteczności takiej kampanii są liczby. Za pomocą odpowiednio dobranych narzędzi dotarliśmy do ponad 31 milionów odbiorców, wygenerowaliśmy 600 publikacji o łącznym ekwiwalencie reklamowym wartym 4 miliony złotych (tyle musiałby zapłacić klient za publikacje, gdyby były płatną reklamą).

Agencja public relations

W skład kampanii realizowanej przez agencję PR wchodzą z reguły informacje wizerunkowe, produktowe, a także pozostałe działania niestandardowe. Mogą to być kampanie społeczne propagujące jakąś ideę. W ramach działań agencja PR prowadzi również telemarketing prasowy, a także komunikację w Internecie, np. na blogu klienta bądź tworząc zupełnie nowe strony internetowe, zgodne z przyjętą strategią działania.

Dobry PR produktowy

Agencja PR pomoże zbudować wizerunek rzetelnego pracodawcy

Agencja PR pomaga również firmom budować wizerunek rzetelnego, nowoczesnego i pożądanego pracodawcy. Z usług employer brandingu bardzo często korzystają duże centra usług nowoczesnych, firmy produkcyjne, a także te z obszaru IT. Działania employer brandingowe można podzielić na:

  • Zewnętrzne – realizowane w celu pozyskania nowych pracowników;
  • Wewnętrzne – prowadzone, aby utrzymać dotychczasową załogę.

Jakie działania są wykonywane w ramach tego obszaru? To przede wszystkim udział w targach pracy, aktywne komunikowanie benefitów wynikających z pracy w danej firmie (media, Internet), a także umieszczanie i promowanie ogłoszeń rekrutacyjnych. To także akcje niestandardowe, w postaci obecności np. na uczelniach czy realizowanie programów stażowych pod patronatem danej firmy.

Potrzebujesz wsparcia agencji PR?

Jesteś w najlepszych rękach!

Komunikacja wewnętrzna realizowana przez agencje PR

Agencja PR realizuje również komunikację wewnętrzną. Z takiej opcji z reguły korzystają większe firmy – również duże korporacje międzynarodowe. Komunikacja wewnętrzna skupia się na aktywnym informowaniu pracowników o obecnej sytuacji firmy, organizowanych eventach, a także jej osiągnięciach. Jakie narzędzia są wykorzystywane w tym celu?

  • Maile;
  • Newsletter;
  • Intranet;
  • Spotkania wewnętrzne.

Dobór odpowiednich narzędzi następuje poprzez analizę potrzeb przedsiębiorstwa i specyfikę danej branży.

Agencja PR a organizacja imprez

Agencja PR może także organizować eventy. W ramach działań dba o to, aby wybrać odpowiednie miejsce, przygotować zaproszenia dla gości, stworzyć briefy wypowiedzi, scenariusze. Powinna także zadbać o odpowiedni follow up, wysyłając np. email z podziękowaniem za udział w wydarzeniu.

Eventy PR

W ramach eventów organizowanych przez agencję PR można wyróżnić:

  • Śniadania prasowe;
  • Konferencje prasowe;
  • Gale;
  • Otwarcia obiektów;
  • Imprezy firmowe;
  • Wydarzenie na skalę międzynarodową.
imprezy integracyjne

W przypadku organizacji eventów agencja PR często współpracuje z agencjami eventowymi. Bywa również tak, że w swoich strukturach posiada wyspecjalizowane komórki do organizacji eventów i działa samodzielnie, bez konsorcjum. Commplace, jako jedyna agencja PR w Polsce posiada własne Centrum Eventowe – Dwór Korona Karkonoszy pozwala nam zmieniać eventy na lepsze.

Kreacja, czyli grafika i copywriting

Istotną rolę w budowaniu strategii Twojej marki odgrywają grafika i odpowiednio dobrane treści. Dlatego agencja PR zajmuje się również tymi dwoma obszarami. Działania w ramach działów graficznych obejmują:

  • Bieżące przygotowywanie grafik na potrzeby informacji prasowych, a także komunikacji w Internecie;
  • Branding;
  • Rebranding;
  • Przygotowywanie materiałów graficznych na eventy;
  • Przygotowywanie folderów, ulotek, banerów;
  • Opracowywanie materiałów typu raporty.

Działania graficzne są obszerne i dostosowane do potrzeb klientów. Copywriting natomiast ma ogromne znaczenie – w końcu słowem można czarować, ale źle dobrane frazy mogą pogarszać wizerunek firmy zamiast go budować. Profesjonalne agencje PR posiadają działy copywriterów, którzy dbają o jakościowe przygotowywanie treści na kanały (Internet, social media, prasa).

SEO, SEM, KPI – brzmi tajemniczo?

Skup się na rozwoju swojego biznesu –
my zajmiemy się Twoim PR-em.

Kampanie internetowe SEO i SEM

Wybrane agencje Public Relations realizują kampanie internetowe SEO oraz SEM. Te działania pomagają zwiększyć przychody ze sprzedaży towarów i usług klientów. Marketing internetowy to popularna forma dotarcia do potencjalnych konsumentów. Zanim jednak agencja PR podejmie działania, zawsze powinien być przeprowadzony rzetelny audyt.

  • SEM to marketing w wyszukiwarkach Google, inaczej widoczność w Internecie;
  • SEO to pozycjonowanie stron i optymalizacja, czyli widoczność w wynikach naturalnych.

e-PR

Za pomocą działań SEM takich, jak przeprowadzanie kampanii linków czy pozycjonowanie agencja PR dba o to, aby widoczność danego serwisu była jak największa. Działania SEO wchodzą w skład działań SEM. Jaki jest ich cel?

  • Zwiększenie widoczności marki;
  • Podniesienie wskaźników sprzedażowych;

Aby odpowiednio dobrać działania, potrzebna jest analiza ruchu i wyznaczenie celów. Należy pamiętać, że SEM to proces, który musi chwilę potrwać, aby odpowiednio zadziałać i przynieść spodziewane efekty.

Sprzedaż i marketing, czyli ważne strategie realizowane przez agencje PR

Agencja PR zajmuje się również przygotowywanie strategii marketingowych. Sprzedaż i marketing odgrywają ogromną rolę w procesie promowania produktów. Za pomocą odpowiednio dobranych narzędzi agencja Public Relations przygotowuje plan działań, mających na celu sprzedaż Twoich produktów.

Marketing B2B polega na zdobywaniu klientów biznesowych. W tym procesie określane są cele strategiczne, kamienie milowe, a także generowane są rozwiązania prosprzedażowe. Agencje PR analizują również CLV, czyli pomiar wartości życiowej klienta. Wszystko po to, aby najlepiej dopasować narzędzie do strategii PR. Istotnym źródłem pozyskania klientów jest również marketing referencyjny, oparty na opiniach innych osób.

Jakie wartości powinna wyznawać agencja PR?

Działania agencji PR powinny być zgodne z wartościami danej firmy. Sama agencja powinna być uczciwa, rzetelna i posiadać odpowiednie kompetencje. Ważnym elementem współpracy z agencją Public Relations są ludzie – dlatego tak ważna jest „chemia” na linii klient – agencja.

Kluczowym elementem we współpracy z agencją PR jest zaufanie do jej działań. To ważne, abyś ufał, że grono profesjonalistów, które zatrudniłeś, pomoże Ci osiągnąć wcześniej wyznaczone cele.

Zasady współpracy z agencją PR

Agencje PR proponują elastyczne modele współpracy dostosowane do potrzeb klientów. Na przykładzie naszej agencji do wyboru jest kilka opcji:

  1. Facelifting strategii – po wprowadzeniu strategii komunikacji w życie dokonujemy jej weryfikacji i wpływu na biznes. Jeśli jest skuteczna, dalej działamy w wyznaczonych kierunkach. Jeśli wymaga zmiany – po prostu ją zmieniamy.
  2. Success fee – wynagrodzenie może być zależne od wyników kampanii. Część agencji pracują ze swoimi klientami na fee stałym (jedna kwota), a dodatkowe aktywności są dodatkowo budżetowane.
  3. Elastyczne kampanie sprzedażowe – ustalane są „zmienne” w procesie sprzedaży produktów lub usług na osi czasu. Klient może wprowadzać zmiany na zasadzie „suwaka” – w zależności od potrzeb lub sezonowości branży.
  4. Samofinansujące się kampanie marketingowe – to autorskie rozwiązanie stosowane przez naszą agencję.

Z agencją PR można:

  1. Podpisać umową na okres próbny, a następnie na dowolny czas.
  2. Podpisać umowę na wykonanie określonego zadania, tj. przeprowadzenie audytu strony czy danej kampanii.

A ile zapłacisz za pracę agencji PR? Nie ma jednolitej stawki na rynku. Wszystko zależy od zakresu działań, wymagań i okresu, w jakim ma być prowadzona kampania czy mają być wykonywane działania.

Agencja Public Relations to podmiot, który pomoże Ci kompleksowo zbudować strategię 360 i odpowiednimi kanałami dotrzeć do swoich odbiorców. Zainteresowany? Zapraszamy do kontaktu.

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt