Dlaczego budowanie świadomości marki ma znaczenie?

Strategia marketingowa
budowanie świadomości marki

Dziś coraz częściej Twoi klienci mają już zaspokojone najważniejsze potrzeby. Nie zawsze potrzebują nowych butów, wina czy gadżetu. Tu bardzo przydaje się budowanie świadomości marki, by nie zapomnieli o Tobie. Dzięki temu pojawia się u nich potrzeba, by mimo wszystko wybrać daną rzecz. 

Budowanie świadomości marki, spontaniczne przywoływanie marki i rozpoznawalność – oto pojęcia, które zawładnęły marketingiem XXI wieku. Niekiedy używa się ich zamiennie, choć nie chodzi o jedno i to samo. Spontaniczne przywoływanie marki oznacza nie tylko świadomość, że firma istnieje, ale też prawidłowe kojarzenie jej z odpowiednią branżą. Przykładowo, gdy ankieter pyta w trakcie badań rynku, jakie pasty znają respondenci, to pierwsza odpowiedź wielu z nich będzie brzmiała: Colgate. 

Na czym polega budowanie świadomości marki? 

Budowanie świadomości marki rozpoczyna się już u małych dzieci. Badania udowadniają, że kilkulatki są coraz bardziej świadome istnienia poszczególnych marek. To pokazuje, że przed wpływem reklam i przekazu podprogowego jest dość trudno się uchronić. W historii marketingu można mówić o kilku etapach, jeśli chodzi o praktyki dotyczące budowania świadomości marki. Jeszcze kilkadziesiąt lat temu wiele sektorów rynku nie było zbyt nasyconych. Nawet w dziedzinie produktów podstawowych udawało się szybko zbudować świadomość i przywiązanie do marki.

Buty sportowe = adidasy

O wysokiej, powszechnej rozpoznawalności możemy mówić, gdy produkt jest przywoływany jako synonim lub zamiennik dla nazwy całej kategorii. Ludzie mówią dziś często „idę kupić adidasy”, mając na myśli dowolną markę obuwia sportowego.

budowanie świadomości marki prowadzi do lepszej rozpoznawalności

Obecnie rynek jest coraz bardziej rozsegmentowany. Coraz trudniej jest zdobyć tak dużą rozpoznawalność wśród ogółu społeczeństwa. Użytkownicy mediów stają się coraz bardziej odporni na tradycyjne reklamy, co utrudnia dotarcie do nich. Coraz bardziej liczy się sama świadomość marki. Jeśli klient kojarzy firmę, to może wybrać jej produkt z rozpędu. Brak rozpoznawalności może ją dyskredytować w oczach potencjalnych klientów.

Budowanie świadomości marki tradycyjnymi metodami 

Każdy, kto był na wakacjach w Azji czy Afryce widział reklamy napojów gazowanych namalowane na murach. Producentom często nie chodzi nawet o sam przekaz, lecz tylko o to, by w świadomości konsumentów zaistniało logo. Podobnie w Polsce, gdzie nazwy producentów zdobią parasole i stoły w ogródkach piwnych. To, że techniki te są stosowane od lat może tylko świadczyć o tym, że ta metoda przynosi efekty. Reklama w przestrzeni publicznej nadal może odnieść sukces. Trzeba jednak stawiać na coraz mniej oczywiste formy reklamy i kanały komunikacji marketingowej. To mogą być murale, vlepki czy ingerencje artystyczne w tkankę miejską. Może się wydawać, że w dziedzinie rysowania logo firmy na murze nie da się już nic nowego wymyślić. A jednak nowe pomysły pojawiają się cały czas.

Sky is the limit

W 2005 roku butik marki Paul Smith w Los Angeles został pomalowany na intensywnie różowy kolor. Dziś to  najpopularniejsze w mieście miejsce do robienia selfie i atrakcja turystyczna znana na całym świecie. Logo firmy dzięki temu trafia do mediów społecznościowych każdego dnia. To pokazuje, że również zwyczaje społeczne czy możliwości technologiczne mogą decydować o nowym efekcie.

Do tradycyjnych metod zalicza się też reklama prasowa, radiowa i telewizyjna. Niemal od początku historii kina reklamy są też emitowane przed filmami. Wszystko to budowanie świadomości marki. Później klient, który pamięta reklamę, może przypomnieć sobie o marce, gdy będzie planował zakupy. Taka praktyka ma w istocie bogatą historię. Dawniej nazwę firmy wykrzykiwali gazeciarze czy naganiacze. Później reklama zaczęła trafiać do telewizji. Dziś pojawiają się kolejne metody. To może być kampania PR lub oferta sponsorska złożona drużynie sportowej czy ważnej osobistości. Ambasador firmy, kluby sympatyków, artykuły sponsorowane –  to wszystko metody budowania pozytywnego wizerunku. 

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych?

Zapraszamy do kontaktu.

Nowoczesne metody budowania świadomości marki 

Budowanie świadomości marki odbywa się dziś coraz bardziej subtelnie.  Szczególnie ułatwia to świat cyfrowy. Lokowanie produktu to już nie tylko marka obecna w filmie. Widzowie stykają się z nim również na Instagramie czy Youtubie i nie zawsze mają tego świadomość. Marka może być tylko tłem do zdjęć lub rekwizytem. Reklamy natywne i kontekstowe to szansa na nowoczesny marketing. Często może się on  odbyć stosunkowo niskim kosztem. Szczególnie poprzez odpowiednie targetowanie odbiorców. Stąd popularność mikroinfluencerów czy branżowych Youtuberów. Wielu z nich angażuje się w budowanie świadomości marki związanej z ich działalnością. 

Ciekawe możliwości dają też gry komputerowe czy wirtualna rzeczywistość. Gracz przebywa w świecie gier godzinami. Całkowicie się w nim nieraz zatapia, a przy tym bezkrytycznie przyjmuje to, co widzi na ekranie monitora. W ten sposób nie rejestruje nawet świadomie marek, które pojawiają się w grach, ale może podświadomie wybrać je przy kolejnych zakupach.  

budowanie świadomości marki

Dlaczego świadomość marki ma znaczenie?

Najlepsze wyniki osiągają dziś Ci, którzy zainwestowali odpowiednio wcześnie w budowanie świadomości marki. Dzięki temu Apple czy Tesla ma wyznawców, którzy czekają z utęsknieniem na każdą nową rzecz. Ty też możesz stworzyć taki efekt. To bardzo ułatwia zebranie bazy lojalnych klientów i kierowanie do nich regularnego newslettera. Dostarczając informacji na temat marki sprawiasz, że klienci sami Cię szukają. Dla marki przypadkowej i nierozpoznawalnej każdy zakup to loteria. Klient nie ma żadnych argumentów, by kupić dany produkt. W branżach, gdzie liczy się pewność i bezpieczeństwo, to może dyskwalifikować. A do takich można zaliczyć wiele dziedzin, jak produkty dla dzieci, kosmetyki czy elektronika. 

Budując siłę wokół marki, dajesz sobie większe szanse przetrwania w trudnych czasach. Pokazały to czasy pandemii. Przetrwały te kluby czy restauracje, które mogły liczyć na swoich sympatyków. Kupowali oni np. zapasy mielonej kawy z kawiarni lub piwo butelkowane z pubu, bo nie chcieli, by te miejsca zamknięto. Wcześniejsze budowanie świadomości marki opłaciło się ich właścicielom. 

Sprawdź, w czym możemy Ci pomóc – skontaktuj się z nami i rozwijaj swój biznes.

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt