Nawigacja

Agencja public relations – co zyskasz na współpracy?

PR
agencja PR Commplace w czym możemy Ci pomóc?

Zastanawiałeś się kiedyś nad tym, jak postrzegana jest Twoja firma? Jeśli tak, to myślisz zapewne o jednej grupie odbiorców – najczęściej o klientach. A przecież zasięg oddziaływania public relations jest o wiele szerszy. Obejmuje również relacje inwestorskie, postrzeganie w branży, wśród dziennikarzy, a także wśród pracowników. Do tego dzieli się na działania on-line i off-line, a ostatnio również na kanały mobilne i desktopowe. Poniżej więcej o fascynującym świecie kryjącym się za skrótem PR. A także o tym, dlaczego agencja public relations najlepiej włada tym narzędziem wspierającym marketing.

W internecie potrzeba dwóch godzin, by potwierdzić prawdziwą informację. Czternastu, by obalić fake newsa. Wiemy to, bo interesujemy się branżą i naprawdę poważnie podchodzimy do tego, co robimy. W tym tekście znajdziesz więcej informacji o tym, na czym polega nowoczesny public relations online i jakie usługi public relations możemy Ci zaoferować.

Z ostatnich badań wynika, że firmy, które mają wyraźnie określony i rozpoznawalny wizerunek, są na giełdzie warte średnio 6 proc. więcej niż inne. W szumie informacyjnym klienci także potrzebują regularnych, spójnych sygnałów. Dlaczego? By pamiętać o Twojej marce i widzieć, czym różni się ona od innych. Właśnie dlatego warto znać rozwinięcie skrótu public relations. I jak najszybciej wdrożyć u siebie określone strategie.

Definicje public relations

Warto nieco bardziej pochylić się nad pojęciem public relations. Termin ten doczekał się ponad 2000 definicji, co potwierdza duże znaczenie PR w prowadzeniu biznesu.

W Słowniku PWN możemy przeczytać, że „public relations to część działalności organizacji lub firmy polegająca na tworzeniu i utrzymywaniu jej pozytywnego wizerunku na zewnątrz”. Edward Bernays, określany mianem „ojca PR”, definiuje public relations jako „próbę skonstruowania publicznego wsparcia dla działania, przypadku, ruchu lub instytucji, poprzez informację, perswazję i dostosowywanie się”.  Według S. Blacka PR to „sztuka i nauka osiągania harmonii z otoczeniem przez wzajemne porozumienie oparte na prawdziwej i pełnej informacji”. K. Wójcik zaś określa PR jako „świadome, celowe, planowe, systematyczne i długoplanowe oddziaływanie organizacji, władz, zrzeszeń na publiczność, zwaną otoczeniem, skierowanym na ukształtowanie z nią specyficznej jakości stosunków i układów przy użyciu komunikowania i pielęgnowania kontaktów jako jedynej, klasycznej metody, i podporządkowanie tych wpływów rygorom etycznym”.

Co znaczy skrót PR?

Bardzo mylą się ci, którym wydaje się, że praca w public relations to pełnienie funkcji ozdobnej i symbolicznej. Wystarczy chyba powiedzieć, że terminu tego po raz pierwszy użył nie kto inny, ale prezydent Stanów Zjednoczonych – Thomas Jefferson. To było w 1807 roku, co pokazuje, że skrót public relations nie jest ani nowy, ani nie należy do świata ulotnych trendów marketingu internetowego. Przywódca USA wiedział, że komunikacja z opinią publiczną jest kluczowa dla urzędu, który pełnił. Skoro zdają sobie z tego sprawę prezydenci, warto wziąć pod uwagę wdrożenie pracy public relations również w struktury swojej firmy.

Skrót public relations oznacza dosłownie kształtowanie stosunków społecznych wokół i wobec danego podmiotu. Od razu warto zauważyć, że agencja public relations ich nie tworzy, lecz tylko wpływa na już istniejący wizerunek firmy. Nawet jeśli firma nie jest zbyt rozpoznawalna, to nie można powiedzieć, że „nie ma wizerunku”.  Szczególnie w dzisiejszych czasach, gdy bardziej aktualne niż kiedykolwiek jest powiedzenie, że „nieważne jak mówią, ważne, by nie przekręcali przy tym nazwiska”. Przenosząc to na grunt biznesowy, robienie dobrego public relations jest ważne. Niemniej sama rozpoznawalność firmy to już waluta bezcenna w dzisiejszym świecie marketingu.

Dobry produkt czy usługa nie wystarczą.

Potrzebujesz wsparcia w zakresie PR?
Jesteś w najlepszych rękach!

Istota public relations, czyli główne zadanie agencji PR

Analizując powyższe definicje, możemy zauważyć pewien schemat składający się z trzech elementów:

  • organizacji realizującej pewną misję o charakterze publicznym,
  • otoczenia owej organizacji, np. klientów, członków władz lokalnych, mediów czy mieszkańców,
  • relacji między organizacją a jej otoczeniem, określonych wzajemnymi potrzebami.

Zadanie, jakie ma do wykonania agencja public relations, jest dbanie o owe relacje. Pielęgnowanie ich w celu budowy i utrzymania korzystnego wizerunku organizacji i tym samym osiągnięcia wyznaczonych celów biznesowych.

Od czego zaczęła się historia firm public relations?

Pierwsza agencja public relations powstała w roku 1900 w USA. Przez lata w Europie patrzono krzywo na „amerykańskie” podejście do biznesu, w którym autopromocja i kształtowanie wizerunku grają kluczową rolę. To jednak zaczęło się zmieniać i dziś Europa, a wraz z nią Polska, ma już ukształtowany rynek agencji public relations. Choć podstawowe zasady działania PR nie zmieniły się od ponad wieku, stale pojawiają się nowe narzędzia pr i strategie przetrwania na rynku.

Agencje public relations w Polsce

Może wydawać się nieprawdopodobne, że pierwsza polska agencja public relations została założona dopiero w 1990 roku. W Commplace dołączyliśmy do gry niewiele później, bo robimy dobre public relations już od 1996 roku. W naszym regionie byliśmy wówczas wśród pierwszych agencji zajmujących się promocją. Wkrótce do tematów, jakimi się zajmujemy, dołączyliśmy marketing, działania w internecie, a w końcu public relations online.

Właśnie wraz z rozwojem internetu zaczął się prawdziwy boom na agencje public relations. Do doświadczonych rynkowych graczy dołączyły młode firmy, w których często wiedza na temat strategii public relations i procesów jest ograniczona. Jeśli zależy Ci na budowaniu długotrwałych relacji na bazie wypróbowanych rozwiązań, zachęcamy do tego, by czerpać z doświadczenia firm o ugruntowanej rynkowej pozycji.

Przyszłość usług public relations

Mimo błyskawicznego progresu w cyfrowym świecie, jesteśmy pewni, że przyszłość public relations online wciąż będzie opierać się na solidnych podstawach wypracowanych przed laty. Obok tradycyjnych pojawiają się jednak coraz nowsze strategie public relations. Łącząc ponad 25 lat doświadczenia na rynku ze świeżym spojrzeniem na zmieniający się świat, w Commplace jesteśmy gotowi na wszystko, co przyniesie rynek usług public relations w przyszłości. Stale śledzimy, jak zmienia się branża pod wpływem choćby takich zjawisk, jak big data, AI czy Zielony Ład.

Czym zajmuje się agencja public relations?

Agencja public relations eksponuje markę w odpowiednim świetle na różnych płaszczyznach. Co to znaczy? Pomaga budować jej wizerunek, a także kreować popyt na usługi lub produkty. Strategiczny plan powstały w agencji public relations jest nie do porównania z wizją pojedynczej osoby, która w dodatku nie ma doświadczenia w stosowaniu narzędzi public relations.

Wiele osób dziwi się, gdy zdają sobie sprawę z tego, jak bogaty jest zakres zadań nowoczesnej agencji public relations. Obok dbania o wizerunek to mogą być wszystkie działania komplementarne, czyli takie, które służą osiągnięciu tego celu i go wspierają. Na rynku znajdziesz agencje public relations, które zajmują się tylko wąsko pojętym PR-em. Jeśli tacy specjaliści opracują strategię contentową, to Ty będziesz musiał znaleźć studio copywriterskie, które stworzy te treści. Gdy powstanie strategia public relations, to na Tobie będzie spoczywał obowiązek dobrania grafik, zdjęć czy układu strony, które będą spójne z tym celem. My w Commplace działamy zupełnie inaczej.

Jeśli masz własne zaplecze, możemy zająć się wyłącznie usługami public relations. Jeśli jednak potrzebujesz dodatkowego wsparcia, to możemy za Ciebie:

  • stworzyć branding lub rebranding firmy,

Logo, projekty bannerów czy wizytówek wyróżniają markę, a na tej podstawie zrobimy dobre public relations dla Twojej firmy.

  • zadbać o grafiki i zdjęcia na stronie,

Jak wiadomo, jeden obraz jest wart więcej niż 1000 słów. Czytelnikowi coraz trudniej skupić uwagę na dłużej niż chwilę, a Ty chcesz przecież docierać ze strategią public relations uniwersalnie do wszystkich odbiorców.

  • napisać teksty na stronę,

Głównym grzechem większości agencji public relations jest to, że PR-owcy samodzielnie piszą wszystkie teksty. A przecież praca w public relations a copywriting czy content marketing to zupełnie różne rzeczy! Pozwól sobie skorzystać z doświadczenia osób, które piszą zawodowo od kilkunastu lat.

Commplace agencja PR
  • prowadzić kanały w mediach społecznościowych,

Też nie lubimy zamieszania, które wywołuje „przerzucanie się” materiałami do mediów społecznościowych. PR-owiec wymyśla wizję, Ty tworzysz zdjęcia i teksty, on je szlifuje…  w taki sposób napisanie jednego postu może zająć tygodnie. Da się zdecydowanie prościej. Pracę public relations w naszej agencji uzupełniają usługi grafika, SEO-wca i copywritera. Razem stworzą na miejscu gotowe posty. Nasz strateg zaproponuje sposób komunikacji i wstawiania postów, który maksymalnie oszczędzi Twój czas.

  • wdrożyć strategię SEO i SEM,

68 proc. Twoich klientów zaczyna poszukiwanie usługi od wpisania zapytania w okno wyszukiwarki internetowej. Jak chcesz do nich dotrzeć, jeśli strona Twojej firmy jest ukryta głęboko w wynikach wyszukiwania? Robimy dobre public relations również za pomocą dobrego SEO, które pozwala znaleźć firmę w sieci i skojarzyć ją z odpowiednimi hasłami.

  • zaprojektować stronę internetową czy aplikację,

Strategia public relations przyniesie o wiele lepsze skutki, jeśli cała Twoja strona będzie działała w służbie celu, jakim jest dobry wizerunek. Angażujące treści na stronie, pobudzające wyobraźnię zdjęcia i sprytnie zaplanowany sklep internetowy, a wszystko to idealnie zoptymalizowane pod SEO – jeśli zrobimy dobre public relations stronie takiej jak ta, klienci przypłyną do niej szerokim strumieniem i zostaną na dłużej.

  • przeprowadzić badania rynku i opinii,

Bardzo łatwo jest poświęcić miesiące na strategię public relations i całkowicie rozminąć się z problemem jaki ma firma i oczekiwaniami rynku. Dlatego optymalizujemy koszty, zaczynając pracę public relations od przeprowadzenia badań opinii i rynku (oczywiście wtedy, gdy jest to potrzebne). Dowiedz się, jaką masz opinię, zanim zaczniemy planować działania naprawcze!

Agencja PR Commplace - w czym może Ci pomóc?

  • dokonać audytu,

Audyt wykonany przez agencję public relations powie Ci dużo więcej niż „przegląd sił” wykonany samodzielnie wewnątrz firmie. Po pierwsze to świeże spojrzenie osoby spoza firmy. Poza tym to uczciwy przegląd wszystkich działań, które mają wpływ na public relations. Zwracamy uwagę na opinie krążące o firmie w sieci, efekty poprzednich kampanii, widzialność SEO i wiele innych czynników.

  • Przeszkolić zespół,

Nie zostawimy Cię samemu sobie po zaproponowaniu komunikacji wewnętrznej czy nowych metod zarządzania zespołem. Najpierw przeszkolimy załogę firmy z nowych technik. Prowadzimy też takie szkolenia z marketingu i sprzedaży, a nawet wyjazdy team building dla firm.

  • wymyślić i zorganizować eventy.

Jesteśmy chyba jak dotąd jedyną agencją public relations w Polsce, która ma do dyspozycji własne zaplecze eventowo-gastronomiczne z miejscami noclegowymi w górach. To daje niespotykane możliwości, jeśli chodzi o negocjację cen i planowanie eventów.

Czy znasz drugą taką agencję public relations na rynku? Na pewno nie, dlatego jesteśmy pewni, że znajdziesz u nas odpowiedzi na wszystkie nurtujące Cię pytania.

Działania 360 stopni

W agencji public relations Commplace wierzymy w kompleksowe działania 360 stopni. Co to konkretnie znaczy?

  • Budujemy brand,
  • docieramy do klientów za pomocą różnych kanałów,
  • dbamy o komunikację,
  • realizujemy obraną strategię,
  • osiągamy zamierzone efekty,
  • eksploatujemy markę na wszystkich płaszczyznach,
  • mierzymy wyniki.

Wszystko to zarówno w tradycyjnych kanałach, jak i w miejscach public relations online. Synergia tych działań nie pozwala na powstanie białych plam, czyli miejsc, które są zaniedbane pod względem komunikacyjnym.

Nowoczesne narzędzia public relations

Studenci kierunków związanych z PR uczą się narzędzi public relations, a przecież każdego roku do arsenału starych dochodzą nowe techniki. Dlatego cały czas trzymamy rękę na pulsie branżowych trendów i nigdy nie przestajemy się uczyć.

Serwisy prasowe online, public relations w newsletterach i e-mail marketingu, e-rzecznik działający w grupach i na forach. To przykłady nowszych narzędzi public relations, które stale wdrażamy w naszej codziennej pracy. Public relations nie ominęło też świata mediów społecznościowych. Tam także może wypowiadać się firmowy rzecznik. Również to, jak odpowiadasz na zapytania klientów wpływa na postrzeganie firmy przez opinię publiczną. Każda platforma ma swoją specyfikę, a my dobierzemy działania, które najlepiej podkreślą charakter firmy i medium.

Coraz częściej usługi public relations obejmują odpowiadanie na komentarze użytkowników forów czy obsługę firmowego Twittera, który stanowi miejsce błyskawicznego rozchodzenia się informacji. Z jednej strony wszystko to pozwala Ci docierać do klientów o każdej porze dnia i nocy. Z drugiej w każdej chwili może nastąpić wizerunkowy kryzys. Stąd tym bardziej warto zwrócić się do odpowiedniej agencji public relations o bieżącą pomoc.

Istnieją też takie narzędzia, które już chyba nigdy nie stracą na mocy. Należą do nich lobbying, wyjazdy i eventy, press-kity, informacje prasowe i reklamy czy materiały sponsorowane w prasie, radio, telewizji, kinie czy na billboardzie. Przemyślane strategie public relations w takich miejscach mogą przełożyć się na targetowanie idealnej grupy klientów, którzy z dużym prawdopodobieństwem kupią Twój produkt czy usługę. Daj nam działać, byśmy mogli do nich dotrzeć.

Rekordowa ilość kanałów w pracy public relations

Dzisiejsi specjaliści od wizerunku w pracy public relations korzystają z rekordowej ilości kanałów. Dawniej mogli dotrzeć do policzonej ilości gazet branżowych czy stacji telewizyjnych. Dziś nie sposób wymienić wszystkich ważnych dla Twojej branży podcastów, influencerów czy portali. Nasi specjaliści najpierw przeprowadzają dogłębną analizę rynku, by następnie trafiać z przekazem do wszystkich tych, którzy mogą być zainteresowani Twoim produktem.

Nie ograniczamy się do utartych ścieżek. Szczególnie, że dzisiejsi klienci coraz częściej są wyczuleni na przekazy promocyjne. Nowe platformy, jak Tiktok, Youtube czy Instagram, pozwalają im przyjmować treści z większym zaufaniem i bez filtrów ochronnych, jakich używają, czytając prasę czy słuchając radia. Taka bezpośrednia, bliska użytkownikom forma komunikacji to przyszłość strategii public relations.

Twoja pozycja eksperta

Zależy nam, by Twoja marka rzeczywiście uzyskała tytuł lidera w danym segmencie. Dlatego inwestujemy w długofalowe, synergiczne działania, mające na celu poprawić reputację i stworzyć pozycję eksperta w branży. Praca w public relations przekonała nas, że nic nie zastąpi rzetelnej wiedzy i kreatywności. Teraz wykorzystujemy je po to, by zbudować Twoją wiarygodność w oczach klientów. Ułatwiają nam to takie narzędzia public relations, jak artykuły sponsorowane, specjalistyczny content, pożyteczne treści w social-mediach i budowanie dobrych kontaktów w mediach branżowych. Robimy dobre public relations przekładające się na sprzedaż i zaufanie.

Nie ograniczamy się do utartych ścieżek.

Sprawdź, jakie działania zaproponujemy dla Ciebie!

Jaki model usługi public relations wybrać?

Zanim zamówisz usługi public relations, poznaj główne modele współpracy, na jakie możesz się zdecydować:

  • obsługa doraźna – zarządzanie kryzysowe w razie problemów lub obsługa public relations premiery czy „gorącego” sezonu.
  • Stała obsługa public relations – nawiązanie długofalowej współpracy public relations z agencją, która dba o firmowe social-media, informuje prasę o nowościach i odpowiada na zapytania.
  • Model hybrydowy – jak w wielu dziedzinach, tak w pracy public relations w ostatnich latach doszło do zniesienia dawnych barier. Dziś tu też popularyzuje się model hybrydowy. W jego ramach możesz zamówić obsługę PR na bardzo elastycznych zasadach doraźnie lub na dłużej.

Odezwij się do nas jeśli chcesz porozmawiać o indywidualnym rozwiązaniu. Jesteśmy w stanie elastycznie dostosować model współpracy public relations do Twojego budżetu, stylu prowadzenia działalności i wielkości organizacji.

5 cech idealnej agencji public relations

Na rynku funkcjonuje mnóstwo agencji public relations. Wybór tej odpowiedniej to nie lada wyzwanie. Przed podjęciem ostatecznej decyzji warto wziąć pod uwagę kilka istotnych aspektów. Czym powinna wyróżniać się porządna agencja PR?

Przede wszystkim doświadczenie

W pierwszej kolejności sprawdź doświadczenie firmy. Agencja, która zrealizowała wiele projektów i może poszczycić się pozytywnymi opiniami, niewątpliwie zna się na rzeczy. Jest świadoma zagrożeń, jakie wiążą się z funkcjonowaniem na rynku, wie, jakie mechanizmy public relations sprawdzają się najlepiej, umie dopasować strategię wizerunkową do wymagań klienta, na bieżąco śledzi trendy i aktualności. To przekłada się na wysoką jakość prowadzonych działań.

Nie mówimy jednak, że współpraca z nowo powstałą firmą to coś złego. Działania takiego podmiotu mogą przynieść równie satysfakcjonujące efekty. Jednak w takim przypadku należy mieć świadomość ryzyka związanego z brakiem doświadczenia w prowadzeniu firmowego public relations.

Przed podjęciem decyzji o współpracy koniecznie przeanalizuj projekty, nad którymi pracowała dana agencja. Sprawdź, czy specjalizuje się w konkretnych branżach i obszarach PR. Dokładnie prześledź case studies agencji. Dzięki temu dowiesz się, jak firma rozwiązywała konkretne problemy klientów i czy przyniosło to oczekiwane efekty.

Wieloaspektowe podejście do public relations

Public relations to niezwykle szeroka dziedzina. Najlepsze rezultaty można osiągnąć, łącząc wiele aspektów związanych z prowadzeniem działalności.

Dobra agencja public relations do kreowania relacji z otoczeniem, w którym funkcjonuje firma klienta, wykorzystuje różne narzędzia, maksymalnie dopasowując strategię do specyfiki danego rynku, charakterystyki grup docelowych, profilu firmy oraz szczegółowych wymagań i wytycznych klienta. Profesjonalna agencja patrzy na PR wieloaspektowo i oferuje usługę w modelu 360. Co oznacza to w praktyce?

Firma public relations w razie potrzeby może stworzyć branding firmy bądź przeprowadzić kompleksowy rebranding marki, zająć się content marketingiem, zadbać o aktywność w mediach społecznościowych, wdrożyć strategię SEO i SEM, przygotować efektywny i efektowny event PR, a nawet kompleksowo przeszkolić zespół w konkretnej dziedzinie. Agencja 360 działa na zasadzie synergii – skrupulatnie realizuje założoną strategię public relations, jednocześnie eksploatując markę na wszystkich płaszczyznach i łącząc różne narzędzia PR i techniki budowania wizerunku.

Zaangażowanie i profesjonalizm

Porządna agencja public relations w pełni angażuje się w swoje obowiązki. Podejście firmy PR do współpracy poznasz już na pierwszym spotkaniu. Jeśli przedstawiciele agencji będą zadawać szczegółowe pytania, skupią się na Twoich oczekiwaniach i wymaganiach, a także zaproponują unikalne, dopasowane rozwiązania, oznacza to, że wyróżnia ich pełen profesjonalizm, a współpraca bez wątpienia zakończy się sukcesem. Firma, która z góry proponuje uniwersalne rozwiązania, podąża utartymi ścieżkami i nie angażuje się w stu procentach w daną sprawę, nigdy nie wyciśnie maksimum z potencjału public relations. Współpraca z takim podmiotem to strata czasu.

Nieustanny rozwój

Rynek nieustannie się zmienia. Ciągle pojawiają się nowe, zaawansowane technologie i innowacyjności, które mają mniejszy lub większy wpływ na public relations. Aby efektywnie realizować strategie wizerunkowe i z łatwością osiągać cele biznesowe, trzeba „być na bieżąco”. Porządna agencja public relations wie, co jest na topie, wykorzystuje innowacyjne narzędzia i dzięki temu osiąga spektakularne rezultaty.

Kreatywność

Ostatnią, jednak nie mniej ważną, cechą porządnej agencji public relations jest umiejętność kreatywnego podejścia do poszczególnych projektów. Dobra agencja nigdy nie zaproponuje Ci uniwersalnych rozwiązań, a będzie dążyć do oryginalności. Postara się w taki sposób pokierować public relations Twojej firmy, aby wyróżnić ją spośród konkurencji i zapewnić stabilną pozycję na rynku.

Warto mieć na uwadze, że kreatywność w działaniach public relations to nie tylko wyobraźnia wykorzystywana podczas kreowania kampanii wizerunkowej i tworzenia poszczególnych jej elementów, ale także doskonałe zrozumienie sytuacji rynkowych i tworzenie strategii na bazie z pozoru niepasujących do sobie elementów, kompletnie innych, nowych wartości i schematów. Kreatywność agencji public relations przejawia się w umiejętnym dopasowaniu działań PR do danego klienta.

Współpraca z agencją public relations – jak zacząć?

Szukasz dla siebie agencji public relations? Pewnie już zauważyłeś, że na rynku dominują dwa rodzaje podmiotów:

  • małe agencje działające jednotorowo; zatrudniają najwyżej 3-5 osób;
  • gigantyczne korporacje, gdzie procesy ciągną się miesiącami, a ceny mogą szokować.

Commplace to jedna z nielicznych na rynku agencji public relations, które łączą:

  • polski kapitał,
  • wieloletnie doświadczenie,
  • ludzkie podejście,
  • najnowocześniejsze biznesowe taktyki.

Poszukiwania firmy public relations zacznij od sprawdzenia, czy masz do czynienia z ekspertami. Poznasz to między innymi po portfolio dotychczasowych realizacji i po pozycji specjalisty. Polecamy też najprostszy test na sprawność firmy zajmującej się marketingiem internetowym. Wystarczy, że wpiszesz ważne hasła dotyczące public relations czy marketingu w wyszukiwarkę. Commplace okupuje pierwsze miejsca wyników, jeśli chodzi o wiele takich haseł. To chyba najlepszy dowód na to, że rzeczywiście znamy się na tym, co robimy. Wejdź na stronę o nas i poznaj nas bliżej. Commplace to stale powiększający się zespół specjalistów z całej Polski. Łączymy siły, by stworzyć perfekcyjną strategię public relations dla Twojej firmy.

Jak przygotować brief dla agencji public relations?

Na początku jest brief, a dopiero potem cała reszta! Brief to podstawa współpracy klienta z agencją public relations. To swoisty przewodnik po PR firmy.

Brief dla agencji PR powinien składać się z kilku elementów. Na pierwszych stronach dokumentu powinien znaleźć się szczegółowy opis firmy. Przede wszystkim należy określić cechy, które wyróżniają firmę na tle konkurencji, czynią ją na swój sposób wyjątkową. Świadomość atrybutów marki jest bowiem podstawą do wykreowania skutecznej strategii wizerunkowej. Ponadto warto przedstawić:

  • misję firmy – dlaczego istnieje,
  • wizję firmy – jaka chce być, do czego dąży,
  • lokalizację i struktury,
  • historię.

W briefie trzeba zawrzeć informacje o ofercie przedsiębiorstwa, czyli o jej produktach bądź usługach. Jest to szczególnie ważne, jeśli działania komunikacyjne mają dotyczyć owych produktów/usług. Warto podkreślić, które zasoby są kluczowe dla firmy – wraz z określeniem ich mocnych oraz słabych stron. W tym punkcie należy również szczegółowo opisać grupę docelową.  To pomoże zbudować silną strategię.

Brief musi przedstawiać także:

  • otoczenie firmy, czyli branżę, rynkowych rywali, strukturę rynku, trendy panujące na rynku, obecną pozycję firmy,
  • cele – zarówno biznesowe, jak i komunikacyjne; jakie rezultaty mają przynieść podejmowane działania public relations,
  • forma współpracy – pomoc w konkretnym obszarze public relations czy kompleksowe doradztwo wizerunkowe,
  • czas kampanii i budżet.

Przygotowanie briefa to proces, który wymaga czasu i pełnego zaangażowania. Pamiętaj, że im bardziej szczegółowy będzie dokument, tym większa szansa, że agencja zrozumie Twoje oczekiwania i stworzy efektywną strategię.

Kto pracuje w agencji public relations?

Agencja public relations kreuje i realizuje kampanie PR, dopasowane do celów i wymagań poszczególnych klientów oraz specyfiki rynków, na których owi klienci funkcjonują. Aby efektywnie wykonywać swoje zadania, musi zatrudniać doskonale wyspecjalizowanych, doświadczonych ekspertów z zakresu public relations. Kto pracuje w agencji PR?

Jednym z najważniejszych stanowisk w firmie public relations jest specjalista ds. PR. Głównym zadaniem takiego eksperta jest opracowywanie i realizacja strategii public relations. Specjalista ds. PR planuje działania media relations, tworzy materiały prasowe na temat bieżących spraw firmowych, przygotowuje procedury zarządzania kryzysowego.

Praca w PR

Praca specjalisty ds. PR jest ściśle powiązana z działaniami PR managera. PR menadżer zajmuje się szeroko rozumianym „zarządzaniem wizerunkiem”. Co oznacza to w praktyce? Specjalista jest odpowiedzialny za komunikację z mediami, instytucjami, klientami i innymi podmiotami istotnymi z punktu widzenia danego przedsiębiorstwa. Wśród jego najważniejszych zadań możemy wymienić:

  • informowanie o ważnych wydarzeniach z życia firmy,
  • odpowiadanie na pytania przedstawicieli mediów,
  • udzielanie wywiadów w imieniu firmy,
  • wsparcie w sytuacjach kryzysowych,
  • organizacja wydarzeń firmowych, np. konferencji prasowych.

Pracę w agencji PR znajdą nie tylko te osoby, które chcą bezpośrednio zajmować się zarządzaniem wizerunkiem, ale także specjaliści merytoryczni. Wśród nich wymieniamy:

  • copywriterów zajmujących się tworzeniem treści, w tym content marketingiem,
  • grafików odpowiedzialnych za stronę wizualną kampanii,
  • analityków i strategów, których zadaniem jest wsparcie działu public relations w kreowaniu skutecznych kampanii,
  • programiści, web developerzy itd.

Praca w agencji public relations to doskonałe rozwiązanie dla osób wyróżniających się nieprzeciętną kreatywnością, otwartością i wybitnymi umiejętnościami komunikacyjnymi. To zajęcie dla ludzi z pasją, zafascynowanych światem public relations i marketingu.

Kontakty agencji public relations z mediami

Czas na dobrą wiadomość: media zatrudniają coraz mniej dziennikarzy i na potęgę tną wydatki. Coraz częściej sięgają więc po treści z zewnątrz. Informacje prasowe i artykuły sponsorowane sprawdzają się jeszcze lepiej niż wcześniej, a coraz więcej mediów wręcz na nich bazuje. To daje nowe możliwości agencji public relations, która chce wypromować swojego klienta na eksperta i zapewnić mu powszechną widzialność.

Nie ignorujemy żadnej platformy medialnej. Do tej pory pielęgnujemy kontakty w mediach tradycyjnych, takich jak gazety, radio czy telewizja. To pomaga nam dotrzeć do branżowych autorytetów i budować prestiż. Z drugiej strony naszą specjalnością są portale i świat public relations online.

Tylko w 2021 roku nasi wewnętrzni eksperci Commplace byli cytowani w 459 tekstach o łącznym zasięgu do ponad 33 mln. osób. Doskonale znamy świat regionalnych portali i serwisów tematycznych, w których Twoja firma musi być widoczna, by zaistnieć. Udzielanie się w mediach tradycyjnych i cyfrowych pozwala być na bieżąco wszędzie tam, gdzie trwają branżowe dyskusje, przyznawane są nagrody i odbywają się targi.

Media relations jako dział PR

Trzecią ważną grupą mediów są blogi i media społecznościowe. W niektórych branżach to influencerzy nadają ton przed specjalistami czy naukowcami. Daj nam szansę dotrzeć do influencerów i blogerów, którzy mogą być zainteresowani Twoim produktem lub usługą. Działamy zarówno w segmencie mikro-, jak i makroinfluencerów w obszarze public relations online.

Kanały docierania do mediów

Agencja public relations może docierać do swoich partnerów w mediach na kilka różnych sposobów. Pierwszym z nich jest e-mail. 91 proc. specjalistów od pracy w public relations najbardziej lubi pielęgnować kontakty z mediami za pośrednictwem e-maila. Również przedstawiciele mediów doceniają tę formę komunikacji. Nie wymaga ona bezpośredniego zaangażowania, pozwala odpowiedzieć w dowolnej chwili i daje dostęp do gigantycznych ilości informacji każdego dnia. E-mail to tylko nowa wersja dawnego wysyłania informacji prasowych za pomocą tradycyjnej poczty. Dziś wydawałoby się, że wysyłka listów czy upominków to już przeszłość. Tak nie jest, bo wciąż współczynnik otwarcia papierowych listów w porównaniu z e-mailami jest 20-krotnie wyższy.

Dobrze przemyślana kampania direct mailingu może zrobić furorę i zmusić redaktorów gazet do natychmiastowej reakcji. Listy, paczki i kartki pocztowe wyglądają też wdzięcznie na zdjęciach w social-mediach, a to ma rosnące znaczenie. Poza e-mailem i pocztą nowym sposobem na dotarcie do potencjalnych odbiorców przez agencję public relations jest wysyłanie wiadomości i prowadzenie kanału w social-mediach. Wspomniany Twitter pozwala szybko i sprawnie publikować informacje. Podczas gdy DM na Instagramie daje sposobność na bardzo bezpośredni kontakt z wybranym influencerem lub dziennikarzem. Trzeba jeszcze wspomnieć o telemarketingu. Wcale nie jest jeszcze zapomniany! Od lat robimy dobre public relations również w ten sposób. Bo nic nie zastąpi osobistego kontaktu z drugim człowiekiem – choćby przez telefon.

Strategia public relations na czas kryzysu

Wiele osób po raz pierwszy myśli o skorzystaniu z usług agencji public relations wtedy, gdy ma do czynienia z kryzysem wizerunkowym. Odpowiednio szybkie wdrożenie strategii public relations może znacznie zminimalizować straty, a nawet zyskać Ci niespodziewanych sojuszników spośród przedstawicieli branży, klientów czy nawet konkurencji. Dobrym pomysłem może być rozpoczęcie od audytu dotychczasowej sytuacji offline i online. Public relations będzie skuteczniejsze, gdy uda się je odpowiednio stargetować i wyprofilować, a to będzie możliwe tylko wtedy, gdy będziemy działać w oparciu o rzeczywistą sytuację.

Pamiętaj, że możemy połączyć zarządzanie kryzysowe z kampanią odbudowującą wizerunek zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz firmy. Employer branding i komunikacja wewnętrzna – to narzędzia, których potrzebujesz, by odbudować dobre zdanie pracowników o organizacji. Prowadzimy też działania public relations online i offline nakierowane na sektor B2C i środowisko korporacyjne: inwestorów, udziałowców, kontrahentów.

Agencja public relations a eventy Twojej firmy

Agencja public relations z własnym ośrodkiem eventowym, który może pomieścić nawet kilkaset osób? Możesz sobie wyobrazić, jak bardzo upraszcza to proces organizacji takiej imprezy. Zajęcia team buildingowe, warsztaty, szkolenia – to wszystko możemy zorganizować we własnym ośrodku, minimalizując koszty, formalności i ilość czasu potrzebną na dopięcie wszystkiego na ostatni guzik.

Posiadamy własne centrum eventowe – Dwór Korona Karkonoszy, a w nim sale konferencyjne, pokoje gościnne, ogród, miejsca parkingowe i własną restaurację. To pozwoli Ci zorganizować kameralny wyjazd w góry dla zarządu firmy czy udziałowców, jak i wielkie wydarzenie na ważny firmowy jubileusz. Wszystko to w zgodzie ze strategią public relations, która została stworzona przez Commplace. Zgłoś się bezpośrednio do Dworu Korona Karkonoszy w sprawie eventów lub do agencji public relations Commplace, jeśli chcesz zacząć od fazy koncepcyjnej.

obiekt na imprezy firmowe

Posiadanie wewnątrz struktur agencji public relations oddziału dedykowanego do organizacji imprez i eventów to niezwykły przywilej. Pozwala nam to szybciej stworzyć coś niezwykłego, bo zamiast wielomiesięcznych ustaleń, możemy uzgodnić wszystko na miejscu. Wyobraź sobie, jak prosta będzie organizacja imprezy, jeśli Twoja agencja public relations zadba o wszystko. Począwszy od koncepcji, przez projekt zaproszeń czy komunikatów medialnych, a następnie zorganizuje imprezę i roześle później informacje prasowe.

Firma public relations Commplace jako jedyna w całej Polsce posiada własną bazę noclegowo-rekreacyjną tego typu. Na stronie ośrodka znajdziesz dziesiątki referencji od zadowolonych właścicieli i pracowników firm, dla których organizowaliśmy tego typu wydarzenia. W ośrodku możemy też przeprowadzić szkolenia dla Twojej ekipy z wybranych zagadnień z dziedziny public relations, sprzedaży czy marketingu.

Wpływ public relations na marketing i sprzedaż

Niektórzy traktują public relations jako dodatek do codziennego funkcjonowania firmy. A przecież tego typu obsługę można też wdrożyć w działania marketingowe i strategię sprzedażową w firmie! Szczególnie w wydaniu, w jakim robi to agencja Commplace. Działa u nas kilkunastu specjalistów z całej Polski, którzy łączą siły, by stworzyć spójną koncepcję marketingowo-sprzedażową.

Odpowiedni PR sprawia, że łatwiej jest Ci pozyskać inwestorów i osoby zainteresowane Twoim pomysłem. Robimy dobre public relations wewnątrz organizacji, byś mógł trafić do serc swoich pracowników, zarządu czy udziałowców. Świetnie działa synergia działań firmy public relations z pracą marketingowców. W reklamach czy postach w mediach społecznościowych da się wykorzystać komunikaty przygotowane przez agencję public relations. Z kolei PR-owiec może wykorzystać stare materiały reklamowe, firmowe pamiątki i zdjęcia czy marketingowe inicjatywy.

Robimy dobry PR!

Przekonaj się o tym osobiście!

Wielozadaniowa agencja public relations

Nazywamy siebie rozproszoną agencją public relations, bo nasi specjaliści są rozsiani po całym kraju. Wierzymy, że dla Ciebie najważniejsze są wyniki i dlatego oferujemy nieszablonowe rozwiązania przygotowane przed grono entuzjastów. Można powiedzieć, że robimy dobre public relations od A do Z. Wszystko zaczyna się od audytu, z którego dowiemy się, jakie usługi public relations były wdrażane do tej pory i jakie były ich efekty.

Następnie możemy opracować strategię i przeprowadzić badania rynku, by sprawdzić, czy rzeczywiście się ona sprawdzi. Później przekazujemy ją do naszych działów wspierających pracę agencji public relations, to znaczy do osób odpowiedzialnych za SEO, projektowanie stron internetowych czy content marketing. Na koniec podsumujemy wyniki i zastanowimy się nad tym, jak dalej działać na rzecz poprawy widzialności Twojej firmy w sieci i poza nią. Jeśli Twój zespół nie będzie przekonany do zmian, wesprzemy go za pomocą szkoleń połączonych z odpowiednim employer brandingiem i komunikacją wewnątrz firmy.

Public relations w sieci a SEO, SEM, KPI

Nie każdy zdaje sobie dziś sprawę z tego, jak kluczowe dla skuteczności usług public relations jest SEO, SEM i KPI. Na początku jednak wyjaśnijmy te pojęcia:

  • SEO: Search Engin Optimilisation, czyli optymalizacja strony firmowej pod kątem wyszukiwarek internetowych m.in. za pomocą odpowiednich słów kluczowych.
  • SEM: Search Engin Marketing, czyli całość działań mających na celu poprawienie widoczności strony w wyszukiwarkach, jak np. reklamy Google. SEO jest częścią SEM.
  • KPI: Key Performance Indicator, czyli wskaźniki pozwalające zmierzyć progres na drodze ku osiąganiu celów biznesowych. W kontekście public relations online to może być np. liczba wzmianek o firmie w sieci,zwiększenie ruchu na stronie, liczba publikacji w mediach. Inne popularne KPI to ekwiwalent reklamowy, tzw. AVE, liczba wpisów w social mediach albo liczba dziennikarzy na evencie, np. takim, jak śniadanie prasowe.

Wskaźniki KPI, na podstawie których będą oceniane wyniki strategii public relations, powinny być ustalone przed rozpoczęciem zlecenia i zapisane w umowie. Dzięki temu możesz „patrzeć na ręce” specjalistom i uniknąć rozczarowania.

Wyobraźmy sobie, że Twoja firma ma świetną agencję public relations, która umieszcza na stronie ciekawe informacje prasowe. Niestety, bez dobrego SEO, nikt nie odwiedzi tej strony, więc cała praca specjalistów pójdzie na marne. Właśnie dlatego tak często zdarza się, że klienci są pozytywnie zaskoczeni pracą agencji public relations Commplace na tle innych podobnych firm. Strategię z zakresu PR uzupełniamy o niezbędne działania, które amplifikują efekty. Dobre SEO bez wartościowego contentu na stronie też nie przyniesie efektu, dlatego optymalizacja nie może istnieć bez osoby, która kreuje treści.

Dla wyglądu strony niebagatelne znaczenie ma identyfikacja wizualna i branding, czyli to, za co odpowiada grafik. Wreszcie strona musi być responsywna, a za to odpowie nasz dział IT. Firma public relations może zaplanować wysyłkę prasowego press-kitu, ale bez dobrego grafika projekt utknie w fazie nigdy nie zmaterializowanych koncepcji. Czy już wiesz, której agencji public relations potrzebujesz?

Agencja public relations z własną bazą wiedzy

Tym, co nas szczególnie wyróżnia spośród innych firm public relations, jest wiedza. To owoc współpracy i inspirowania się pomiędzy naszymi specjalistami z różnych branż, ale też efekt tego, że historia firmy sięga 1996 roku. Jakiś czas temu postanowiliśmy podzielić się naszą wiedzą. Teraz możesz znaleźć odpowiedzi na wszystkie nurtujące Cię pytania z zakresu marketingu, pracy w public relations czy employer brandingu w jednym miejscu.

Zaczynaliśmy od kilku prostych artykułów wyjaśniających podstawowe pojęcia. Dziś mamy tam setki tekstów, które bardzo głęboko wchodzą w zagadnienia przydatne przy prowadzeniu firmy. Rzetelne źródła, życiowe przykłady, statystyki – to wszystko jest dostępne za darmo na naszym blogu na stronie. Coraz częściej wpisując wybrane hasło dotyczące branży sprzedażowo-marketintowej, na jednym z pierwszych miejsc w wynikach wyszukiwania znajdziesz odpowiedź, która pochodzi właśnie z naszej bazy wiedzy. Robimy dobry PR, a przy okazji dzielimy się wnioskami, które płyną z naszej wieloletniej pracy w branży.

Public relations B2B, korporacyjny, wewnętrzny

Offline i online – public relations zarówno w wydaniu tradycyjnym, jak i cyfrowym, może mieć różne oblicze. Zazwyczaj mówiąc o PR mamy na myśli informacje płynące z firmy do jej potencjalnych klientów. Ale to nie jest jedyny obszar pracy z public relations, w jakim możemy Ci pomóc. Pzostałe to m.in.:

  • public relations B2B – w tym wypadku skupiasz się na dotarciu do kontrahentów czy dostawców, którzy tak jak Ty prowadzą firmę. O ile klientowi indywidualnemu często zależy na wrażeniu i emocjach, tu liczą się bardziej twarde dane: ceny, warunki współpracy, solidność. Do partnerów B2B dotrzesz również poprzez branżowe targi i media.
  • Korporacyjne public relations – agencja może też Cię wesprzeć w budowaniu wizerunku w korporacji. To o tyle złożone zadanie, że może być mowa o wizerunku całej organizacji, jak i jej pojedynczych oddziałów, dywizji, a nawet poszczególnych członków zarządu.
  • Wewnętrzne public relations – zamiast nakierowania na klientów, tu koncentrujesz się na pracownikach. Czasem jest to niezbędne, by zapobiec fluktuacji kadr lub zmniejszeniu morale. Dobre public relations wewnątrz firmy może zastąpić podwyżki i zwiększyć motywację do pracy.

Jak poprawić public relations w sieci?

Na stronie agencji public relations Commplace znajdziesz liczne case studies. Wierzymy, że najłatwiej opisać sukcesy na konkretnych przykładach, a Tobie daje to wyobrażenie o tym, jakich zysków możesz się spodziewać po wdrożeniu określonych taktyk. Jakiś czas temu realizowaliśmy kampanię public relations dla MSM Mońki. Tradycyjna polska marka zyskała nowy wygląd, świeży content na stronie i skrojoną na miarę potrzeb strategię. Efektem było dotarcie do 31 milionów odbiorców i 600 publikacji o łącznym ekwiwalencie reklamowym wartym 4 miliony złotych.

Zawsze, gdy zastanawiasz się, jak konkretna firma public relations może poprawić Twój PR w sieci, patrz na liczby i proś o tego typu przykłady. W przeciwnym razie będziesz bazował tylko na abstrakcyjnych obietnicach, które zweryfikować będziesz mógł dopiero po zakończeniu zlecenia. Nie możemy się doczekać, aż rozpoczniemy współpracę przy Twoim nowym projekcie.

Zaczynamy?

Jesteś gotowy? Jeśli tak, to zachęcamy do wypełnienia briefu na stronie agencji public relations Commplace lub do kontaktu poprzez e-mail lub telefon. Oferujemy usługi public relations, które mogą Ci się przydać na każdym etapie budowania i rozwoju marki. Rozumiemy problemy polskich firm zaczynających lokalnie, bo sami jesteśmy jedną z nich. Sprawdź, czym możemy Cię zaskoczyć i zamów już dziś wycenę swojej nowej strategii public relations.

 

Zadzwoń Panel klienta Kontakt