Narzędzia PR – co warto o nich wiedzieć?

PR
Blog Commplace

Narzędzia PR to dziś coś, z czego korzystają już nastoletni blogerzy. Lista podstawowych narzędzi z obszaru public relations stale się wydłuża, bo do tradycyjnych dochodzą te stosowane w kolejnych przestrzeniach internetowych. Poniżej krótki przewodnik po tych, bez których trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie firmy. 

Podstawowe narzędzia PR pozostają od lat niezmienione, choć ich forma ulega zmianie. Mail zastąpił list, blog to odpowiednik edytorialu w gazecie itp.). Internet zdemokratyzował branżę PR i sprawił, że pewne działania łatwiej można wykonać samemu. Ułatwił kontakty z dziennikarzami i otworzył dostęp najpierw do świata blogerów, a później influencerów. Ci z kolei coraz chętniej współpracują z markami, podejmując różne działania PR. Z drugiej strony do redakcji, a nawet portali i blogów dziennie przychodzi dziś czasem kilkadziesiąt informacji prasowych. Trzeba wykorzystać coś więcej niż tylko podstawowe narzędzia PR, by się wyróżnić. 

Jakie narzędzia PR sprawdzają się najlepiej?

Nie ma uniwersalnej recepty. Dobierzemy dla Ciebie najlepsze rozwiązanie.

Podstawowe narzędzia PR 

Zacznijmy jednak od tego, co najważniejsze w pracy PR-owca. Chodzi o współpracę z mediami, która może przybierać różne formy. Mogą to być wyjazdy sponsorowane i wydarzenia, ale też zwykłe informacje prasowe, wywiady czy konferencje. Pewną formą zaawansowanego PR jest też lobbing, czyli wpływanie na opinię publiczną za pomocą subtelnych narzędzi i nieformalnych kontaktów.  

Ważne jest też zarządzanie kryzysowe. Często to od właściwej reakcji w trudnym momencie zależy, czy sytuacja eskaluje i stanie się jeszcze mniej korzystna, czy ulegnie wyciszeniu. Czasem odpowiednie narzędzia PR w kryzysie pozwalają obrócić trudne zdarzenie na korzyść. O tym, że zarządzania kryzysowego nie warto ignorować, przekonuje przykład tego roku. Wiele branż musiało szybko i konkretnie reagować w sytuacjach, których nie dało się przewidzieć. 

Narzędzia PR – jak je wykorzystać do budowy wizerunku marki?  

Dziś narzędzia PR to coś więcej niż tylko informacje prasowe. Pojawiają się również jawne i niejawne działania w social-mediach, które mają budować wizerunek marki. Niektórzy obok usług tradycyjnego rzecznika prasowego decydują się też na e-Rzecznika, który odpowiada na komentarze w sieci.  

Przy małym doświadczeniu czy niewielkich zasobach warto zacząć skromnie, na miarę swoich możliwości. Można np. nawiązać kilka trwałych relacji z wybranymi blogerami lub zacząć od newslettera. Warto też sprawdzić, jakie narzędzia public relations ma w swoim arsenale środków wpływu konkurencja, by nie zostać w tyle.

Blog Commplace

Narzędzia PR, które świetnie wpływają na wizerunek marki, to również publikacje. Czy będą to pięknie wydane katalogi czy ulotki informacyjne, mogą one pełnić funkcję informacyjną, reklamową i PR-ową jednocześnie. Dziś do nietypowych działań PR należy np. uczestnictwo w roli gościa lub eksperta w podkaście czy na kanale na Youtube. 

Które narzędzia public relations wybrać? 

Proste narzędzia PR są czasem najbardziej skuteczne. Na swojej stronie warto zamieścić adres mailowy przeznaczony tylko dla mediów i wydelegować kogoś, kto będzie odpowiadał za sprawdzanie tej skrzynki. Chodzi o to, by wszystkie kontakty z mediami były w jednym miejscu, a także, by żadne zapytanie nie umknęło.  

Warto też mieć na uwadze narzędzia PR podczas planowania działań w sieci, takich jak on-line marketing. Przed uruchomieniem nowej usługi czy produktu dobrze mieć gotowy press-kit, tzn. zestaw podstawowych informacji dla prasy. Nawet, jeśli rzadko będą w użyciu, pozwolą na śmielsze kontakty z mediami czy inwestorami – w razie zapytania wystarczy tylko odesłać taki przygotowany wcześniej komplet informacji. 

Popularne narzędzia PR od strony technicznej 

Wbrew temu, co może się wydawać, podstawowe narzędzia PR-owca nie są zbyt zaawansowane technicznie. To nadal telefon, skrzynka mailowa i notes z kontaktami (dziś już może raczej kalendarz Google). Do tego przydać się mogą narzędzia do monitorowania wzmianek o marce w sieci. Istnieją bardziej zaawansowane warianty płatne (Brand24, BrandWatch), ale na początek może Ci wystarczyć ustawienie alertu w Google News – gdy pojawi się nowy wynik z nazwą Twojej firmy, dostaniesz powiadomienie. 

Do monitorowania reputacji branży czy dostawców mogą też przydać się podstawowe narzędzia do analizy słów kluczowych. Ich główne zadanie to optymalizacja SEO, a przez to pozycjonowanie stron, ale możesz też na podstawie wyników wyciągać wnioski na temat tendencji społecznych czy opinii, jakie krążą w sieci na Twój temat. Podstawowe narzędzie to Google Analytics, ale istnieje wiele bardziej dokładnych, jak Senuto czy Semstorm.

Blog Commplace

Ciekawym, a banalnie prostym ćwiczeniem, sprawdzającym Twój PR na tle konkurencji, jest wpisanie nazw konkurencyjnych firm w wyszukiwarkę. Przeanalizuj pierwsze wyniki, konotacje, w jakich pojawia się nazwa firmy (pozytywne czy negatywne?), a także Google Ads, które pojawiają się przy tych wynikach. Następnie porównaj je z tym, co jest w wyszukiwarce na temat Twojej firmy. 

Które narzędzia z arsenału PR-owca warto znać? 

Niektóre narzędzia PR warto znać, nawet, jeśli nie planujesz współpracy z agencją public-relations. Samodzielnie możesz próbować nawiązać podstawowe kontakty z blogerami czy mediami. Szczególnie na lokalnym rynku łatwo wejść w sponsoring z drużyną sportową czy znaną osobą. Warto też budować bazę kontaktów do mediów i newsletter, a później wykorzystać te kanały komunikacji do prowadzenia opowieści o firmie, która stawia ją w korzystnym świetle. Narzędzia PR to również własne publikacje, a także branding marki. Jeśli od czasu do czasu pojawiasz się w mediach lub choćby na kanale na Youtube, to również prowadzisz tym samy komunikację PR-ową swojej osoby i firmy. 

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt