Onboarding pracownika – witamy na pokładzie!

PR
Commplace agencja PR

Onboarding pracownika nie w każdej firmie przebiega tak, jak powinien. Tymczasem osoby poszukujące pracy chcą wiedzieć, w jaki sposób otrzymają wsparcie w ciągu pierwszych kilku tygodni i miesięcy pełnienia nowej roli. Chcą także od początku mieć jasność, czego się od nich oczekuje i z czego będą rozliczani. Co daje firmie dobre przygotowanie w tym zakresie? Jeśli kandydaci otrzymają informacje o przebiegu wdrożenia już na etapie procesu rekrutacji, ci którym podoba się to, co widzą, będą chętniej aplikować by objąć stanowisko właśnie w tej firmie.

Dlaczego onboarding pracownika jest tak ważny w marketingu rekrutacyjnym? Coraz więcej kandydatów szuka możliwości rozwoju, a nie tylko „zaczepienia” się gdzieś na chwilę. Co więcej, z badań wynika, że wynagrodzenie nie jest już najważniejszą rzeczą dla osób poszukujących pracy. 1 i 2 miejsce zajęły możliwości uczenia się i rozwoju oraz równowaga między życiem zawodowym a prywatnym. Wynagrodzenie uplasowało się dopiero na trzecim miejscu. Ponadto badania wykazały, że kompleksowy i solidny proces onboardingu może poprawić zatrzymywanie nowych pracowników nawet o 82%! Dobrze zaplanowany i przeprowadzony proces wdrożenia pomaga również zwiększyć ich produktywność o 70%.

Co to jest onboarding pracownika? 

Onboarding pracownika nie jest generalnie traktowany jako integralna część tego, co firmy promują w swojej strategii marketingu rekrutacyjnego. A powinny! W rzeczywistości to właśnie onboarding jest pierwszym elementem do wdrożenia, jeśli chodzi o employer branding. Jeśli zatrudnisz danego kandydata, jego doświadczenie z Twoją firmą się nie kończy – zamieni się w doświadczenie pracownika. Etap wdrożenia to pierwsze wrażenie, jakie wywiera firma na osobie wstępującej w jej szeregi. A jak wiadomo, pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. Wszystko, czego kandydaci nauczyli się o firmie podczas interakcji z jej pracownikami podczas procesu rekrutacji – na przykład kultura firmy, wartości, misja – zabierają ze sobą dalej jako pracownicy.

Proces onboardingu może poprawić zatrzymywanie nowych pracowników nawet o 82%.

Sprawdź, jak możemy Ci w tym pomóc.

Prezentując swój program wdrożeniowy już na etapie, gdy kandydaci rozważają możliwość współpracy z Twoją firmą, masz większe szanse na pozyskanie potencjalnych pracowników, którzy będą zaangażowani i produktywni. Zastanawiasz się, jakie informacje miałyby się w nim znaleźć? Według LinkedIn większość pracowników dołączających do organizacji chce przede wszystkim:

  • porozmawiać z bezpośrednim przełożonym 1 na 1 – 72%,
  • mieć jasny zarys celów, do których powinni dążyć – 67%,
  • zobaczyć plan na kilka pierwszych tygodni pracy – 57%,
  • dowiedzieć się więcej o kulturze i wartościach firmy –53%.

Niezależnie od tego, co w tej chwili zawiera Twój onboarding pracownika, powinieneś włączyć do niego powyższe aspekty. Jeśli w Twojej firmie w ogóle nie funkcjonuje coś takiego jak opracowany plan wdrożenia pracownika, powinieneś jak najszybciej uczynić go częścią swojej strategii marketingu rekrutacyjnego i employer branding.

Jak za pomocą onboardingu budować employer branding?

Jednym z najlepszych sposobów na przyciągnięcie uwagi kandydata jest umieszczenie szczegółów procesu wdrażania do pracy bezpośrednio na stronach poświęconych karierze. Osoby poszukujące pracy często przeszukują tę stronę właśnie pod kątem znalezienia informacji na temat onboardingu. Ułatw im to i po prostu umieść je na stronie. Pokaż, jak ważne jest wdrożenie do pracy w Twojej firmie. Kandydaci wiedzą, jak ważny jest mocny program wdrożeniowy i chcą wiedzieć, że firmy też mają tego świadomość. Dobrym pomysłem jest poinformowanie kandydatów, w jaki sposób firma koncentruje się na wdrażaniu i w jaki sposób pomaga to pracownikom zwiększyć satysfakcję i produktywność na zajmowanych przez nich stanowiskach.

Dobrym pomysłem jest pozwolenie na przedstawienie onboardingu pracownika komuś, kto sam tego doświadczył. Kto wie lepiej, jak wygląda proces wdrażania, jeśli nie pracownicy, którzy już przez niego przeszli? Postawienie pracowników w centrum uwagi, aby podzielili się swoimi doświadczeniami z udziału w programie wdrożeniowym, to doskonała strategia. To oni mogą najlepiej opowiedzieć kandydatom więcej o tym, czego doświadczyli jako nowe osoby w firmie.

Większość osób starających się o pracę ma nadzieję, że programy szkoleniowe i rozwojowe nie skończą się po okresie adaptacji. Firmy, które zapewniają pracownikom więcej możliwości uczenia się i zdobywania nowych umiejętności zapewniają sobie tym samym szczęśliwszą i bardziej produktywną siłę roboczą. Jeśli oferujesz tego typu programy, koniecznie włącz informacje na ten temat do swoich działań w zakresie marketingu rekrutacyjnego.

Onboarding nowego pracownika – etapy działań

Czy wiesz, do czego służy fundament budynku? Ma być podparciem dla konstrukcji, tak by podczas eksploatacji nie zapadała się stopniowo coraz niżej i niżej w ziemię. Podobnie działa proces wdrażania w przypadku nowych pracowników. Pozwala im się rozwijać na mocnym i pewnym gruncie. Onboarding pracownika jest jednocześnie jego siatką bezpieczeństwa i kamizelką ratunkową. Daje mu podwaliny pod solidny początek jego kariery w firmie i przygotowuje do sukcesu. Świetny plan wdrożeniowy zanurza nowych pracowników w wartościach, przekonaniach i motywacji firmy, czyniąc ich doskonałymi orędownikami marki. Kiedy nadejdzie czas, będą gotowi reprezentować firmę z dumą i entuzjazmem. Od czego zacząć wdrożenie? Można je podzielić na 4 etapy.

Etap 1 – przed pierwszym dniem

Jeszcze zanim powitasz pracownika w firmie zbierz niezbędne dokumenty i formularze, które będzie musiał podpisać. Przygotuj dla niego stanowisko pracy, wraz z niezbędnymi narzędziami, jak komputer, samochód służbowy, telefon i/lub dostęp do wymaganego oprogramowania. Udostępnij nowemu pracownikowi firmowy adres e-mail oraz przekaż wszelkie istotne materiały, z którymi powinien się zapoznać. Powinien poznać obowiązujące w firmie zasady i procedury, schemat organizacyjny, wartości, misję i kulturę firmy. Miłym gestem jest pozostawienie na biurku nowego pracownika kartki, na której widnieje kilka słów wyrażających radość z powitania go w zespole. Przed pierwszym dniem pracy warto go także poinformować jaki dress code obowiązuje w firmie. Powinien także wiedzieć gdzie może zaparkować, o której godzinie powinien przyjechać itd.

Etap 2 – pierwszy dzień

Przygotuj swój zespół z wyprzedzeniem – poinformuj o pojawieniu się nowego pracownika. Wówczas pozostali członkowie będą mogli go przywitać, gdy dotrze do pracy. Zarezerwuj czas w kalendarzu zespołu na „powitalną kawę” dla nowego pracownika. Oprowadź go po firmie i zorganizuj spotkanie między kierownikiem działu, a nowym pracownikiem. Menedżer będzie mógł się przedstawić, wyjaśnić strukturę działu i typowe zajęcia poszczególnych pracowników oraz odpowiedzieć na wszelkie pytania. Tym co zapewnia onboarding pracownika, a co jest zmorą każdego nowicjusza, jest zapewnienie mu zajęcia od samego początku. To bardzo ważne, aby pracownik był zajęty i zaangażowany już pierwszego dnia w firmie. Nikt nie lubi czuć się niezręcznie siedząc przy biurku i czekając na instrukcje. Odpowiednie wdrożenie do pracy pokazuje, że firma poświęciła czas na zaplanowanie dla nowego pracownika pełnego, produktywnego dnia.

Etap 3 – pierwszy tydzień

Warto by już w ciągu pierwszych kilku dni nowy pracownik brał udział w konkretnym projekcie czy zadaniu. Dzięki temu od razu poczuje, że jest cennym zasobem dla zespołu. Będzie się mógł także poczuć bardziej komfortowo w swojej roli. Od początku powinien mieć także wyznaczone cele na pierwszy miesiąc pracy. Jeśli to konieczne, należy go przeszkolić w zakresie obsługi używanego w firmie oprogramowania. Za integrację nowego pracownika z nowym zespołem odpowiada menedżer. To ważne, aby nowy członek załogi rozumiał nie tylko swoją własną rolę, ale także sposób, w jaki jego rola wpisuje się w strategię całej firmy.

Etap 4 – pierwszy miesiąc

Ważne jest, aby w pierwszym miesiącu nowo zatrudniona osoba dobrze zrozumiała, czego się od niej oczekuje i do kogo może się zwrócić po wskazówki czy pomoc. Warto się upewnić, że nowy pracownik robi postępy i otrzymuje informacje zwrotne na temat swojej pracy. Dobrze jest także zweryfikować jak nowego członka przyjął zespół lub dział i usłyszeć ich opinie.

Korzyści onboardingu pracownika w firmie

Chociaż zakończyliśmy omawianie procesu wdrożenia po pierwszym miesiącu, badania wykazały, że firmy, które przeznaczają mniej niż jeden miesiąc na onboarding pracownika są o 9% mniej skłonne do zatrzymania pracowników co najmniej rok, niż firmy z dłuższymi procesami. A przecież nowi pracownicy potrzebują czasu, aby w pełni się zaaklimatyzować. Potrzebują czasu by dopasować się do swoich ról i kultury firmy. Dobre ramy czasowe to od około jednego do trzech miesięcy, ale niektóre firmy decydują się na wdrożenie procesu onboardingu, który trwa cały rok.

Po co firmom onboarding? Z wielu powodów. Po pierwsze zachęca do budowania zdrowej kultury firmy. Jej rola w funkcjonowaniu biznesu jest nie do przecenienia. Kultura firmy jest niezwykle ważna w utrzymaniu zaangażowania pracowników, od najstarszych członków zespołu po najbardziej zielonych stażystów. Onboarding pozwala także na rozpoczęcie budowania relacji wśród pracowników od samego początku. Zyskuje na tym każdy, a komunikacja wewnętrzna jest pozbawiona niedomówień.

Biorąc pod uwagę, jak trudne może być znalezienie, przyciągnięcie i zatrudnienie odpowiednich, utalentowanych pracowników w dzisiejszym konkurencyjnym środowisku, ważne jest, aby firmy upewniły się, że zatrzymają te kluczowe osoby. Skuteczny proces wdrażania odgrywa w tym zakresie bardzo istotną rolę.

Na koniec warto przypomnieć, że pod wieloma względami nadal mamy rynek pracownika i żadna firma nie powinna sobie pozwolić na brak przemyślanej struktury wdrożeniowej. Onboarding pracownika od początku nadaje odpowiedni ton. Ustala, czego oczekuje się od nowego pracownika, pomaga w komunikowaniu się z kulturą organizacyjną firmy i powinien zapewnić nowym pracownikom motywację do jak najszybszego rozwoju i stania się głęboko zakorzenioną częścią organizacji.

 

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt