Employer branding – jak budować markę w czasie COVID-19?

Branding
Commplace agencja PR

Employer branding w ciągu ostatnich kliku miesięcy w wielu firmach mocno kulał. Przykład? Od wysyłania na przymusowy urlop bezpłatny, po zwolnienia podczas ogólnofirmowego spotkania na Zoomie. Na szczęście nie zabrakło także wielu dobrych praktyk. Firmy dzieliły się swoją wiedzą. Przyznawały się do własnych niedociągnięć. Opracowywały konkretne plany, jak osiągnąć lepsze wyniki w trudnych dniach. Tym bardziej, że przyciąganie i zatrudnianie odpowiednich ludzi jest trudniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. W konsekwencji pracodawcy mają trudności z osiągnięciem swoich celów biznesowych. Dlatego stawiają na employer branding.

80% kandydatów twierdzi, że im wyżej ocenia markę konsumencką, tym chętniej do niej aplikuje. Dlatego sposób, w jaki firmy traktują swoich pracowników podczas COVID, może definiować marki nawet na kolejne dziesięciolecia. Employer branding przekłada się bowiem wprost na budowanie marki pracodawcy. A to zawsze powinno być najwyższym priorytetem. Szczególnie w tak burzliwych czasach, jak pandemia. Niezależnie od tego, czy rekrutujesz na nowe stanowiska, czy masz do czynienia ze zwolnieniami.

Employer branding – co działa w dobie pandemii?

Wyniki badań opublikowanych przez The Manifest pokazują, jak ważna jest marka pracodawcy w obliczu pandemii koronawirusa. Ankietę przeprowadzono wśród 500 menedżerów ds. rekrutacji. Jej celem było sprawdzenie, jakie strategie employer branding zastosowały firmy i które z nich przyniosły korzyści. Dzieląc się kluczowymi wynikami ankiety, The Manifest poszedł o krok dalej. Przedstawił kilka pomysłów na to, jak tworzyć markę przyjaznego pracodawcy w erze COVID. Poznaj kilka z nich.

Oferty pracy muszą zawierać dokładne i aktualne informacje. Wyobraź sobie taką sytuację. Osoby poszukujące pracy ubiegają się o „wolne” stanowisko w Twojej firmie. Wysyłają aplikację tylko po to, by otrzymać wiadomość e-mail z informacją, że działalność firmy jest zawieszona. Albo że ogłoszenie jest już niekatulane. Jakie wrażenie robi firma na tych osobach?  Frustracja może mieć dalsze konsekwencje. A złe doświadczenia kandydata przekładają się na ogólne postrzeganie firmy.

Mimo, że żyjemy teraz w erze COVID employer branding jest nadal ważnym aspektem procesu rekrutacji. Ten trudny czas kiedyś się skończy. Firmy zaczynają ponownie zatrudniać pracowników. Osoby odpowiedzialne za rekrutację  powinni korzystać z różnych kanałów budowania marki pracodawcy. Aby na bieżąco informować potencjalnych kandydatów o planach zatrudnienia.

Employer branding uwzględniający różnorodność

Skrót D&I , z angielskiego Diversity&Inclusion, oznacza różnorodność i integrację. Kryterium może być np. wiek, płeć, status rodzinny, doświadczenie zawodowe, stan cywilny itd. Dlaczego warto zaakcentować i pokazać wysiłki firmy w zakresie D&I? Ponieważ aż 70% osób poszukujących pracy twierdzi, że zaangażowanie firmy w D&I jest ważne podczas oceny potencjalnego pracodawcy. Jak się za to zabrać? Możesz zacząć od dodania oświadczenia pracodawcy o równych szansach przy informacji o rekrutacji. Spójrz przy tym na D&I jak na wartość zmienną w czasie. Młoda matka za kilka tak będzie bardziej dyspozycyjna. Pracownik, który dzisiaj choruje na depresję, niedługo wyzdrowieje. Ktoś to właśnie przechodzi przez trudne emocjonalnie doświadczenia, za jakiś czas będzie bardziej produktywnym pracownikiem. To działa także odwrotnie. Ten, kto dziś może bez problemu wziąć nadgodziny, jutro może nie mieć takiej możliwości. Pracownik, który był inicjatorem wolontariatu pracowniczego, kiedyś sam może potrzebować takiej pomocy. Employer branding powinien to uwzględniać. Okaż swoje wsparcie dla D&I w mediach społecznościowych lub w komunikatach prasowych. Dzielenie się wszelkimi deklaracjami solidarności pomaga również zademonstrować potencjalnym pracownikom zaangażowanie Twojej firmy w równość w miejscu pracy.

Koniec przestarzałych bonusów

Dawno minęły czasy modnych dodatków, takich jak owocowe czwartki czy stoły do ​​ping-ponga. Warto zauważyć, że ten trend zaczął zanikać, zanim jeszcze pojawił się COVID-19. Teraz, biorąc pod uwagę pandemię, firmy mogą oficjalnie wykreślić tego typu przywileje z pakietu świadczeń. Co dać w zamian? Czas by empolyer branding stawiał na fundamentalne kwestie. W tych niepewnych czasach tym, na czym zależy najbardziej osobom poszukującym pracy jest pakiet zdrowotny. Zapewnienie prywatnej opieki to wyraz troski o dobro pracowników. Podobnie jak elastyczny harmonogram pracy. To ogromna korzyść dla osób poszukujących pracy w erze COVID. Wielu pracowników musi się z różnych powodów dostosować do nowego sposobu życia, włączając życie zawodowe.

Jak utrzymać zaangażowanie pracowników?

Korzystaj z mediów społecznościowych. Pokaż jak dobrze pracownicy firmy odnajdują się w pracy zdalnej. Jak dobrze została zorganizowana. Publikowanie takich komunikatów to nie tylko świetny sposób na przyciągnięcie nowych pracowników. To także doskonała strategia employer branding na utrzymanie zaangażowania pracowników. Dyrektor działu HR w jednej z międzynarodowych firm stworzyła wirtualne wydarzenia, aby utrzymać zaangażowanie pracowników. Pracownicy wspólnie ćwiczyli wirtualną jogę na Zoom. Mieli też wirtualne przerwy na kawę. Co to ma wspólnego z employer branding? Nie zapominajmy o roli kultury organizacyjnej. Wspólne picie kawy, mimo że wirtualne, dawało ludziom poczucie bezpieczeństwa.  To jak mówienie „nie spędzamy czasu w jednym biurze, ale nadal jesteśmy tu dla Ciebie.

Jeśli chcesz, by Twoja firma była postrzegana jako przyjazna dla pracowników, pamiętaj o tych wskazówkach. Jeśli chcesz aby Twój employer branding był jeszcze bardziej skuteczny – skontaktuj się z nami.

Szybki kontakt Zaloguj się Zamów ofertę