Cross marketing to idealny obraz tego, że w grupie siła. Jeśli myśląc „inna firma”, od razu wyczuwasz konkurencję, możesz odetchnąć – nie w tym przypadku. Współpraca w ramach marketingu krzyżowego ma z założenia wspomóc osiąganie celów wszystkich zaangażowanych podmiotów. Pomaga w poszerzeniu zasięgów, bardziej optymalnym wykorzystaniu budżetu na promocję, czy wejściu na nowy segment rynku. Najważniejsze, że projekt realizowany w ramach strategii cross marketingowej przynosi obopólne korzyści jego uczestnikom.
Cross marketing można porównać do sytuacji win-win, z której każdy wychodzi zwycięsko. Ja promuję ciebie, ty promujesz mnie. Niczym w umowie barterowej strony wymieniają się świadczeniami lub usługami, które mają dla nich identyczną lub zbliżoną wartość. Okazuje się, że wiele firm z różnych branż celuje w tych samych klientów. Dlatego coraz częściej jednoczą siły i podejmują współpracę, by jeszcze skuteczniej ich pozyskać.
Cross marketing, czyli marketing krzyżowy
Marketing krzyżowy to inne określenie na cross marketing. Nazwa odnosi się w zasadzie do dwóch zjawisk. Jednym jest poszerzanie zasięgu marketingowego produktu lub usługi poprzez promowanie ich w różnych mediach. W drugim znaczeniu jest to nawiązywanie kontaktów z innymi firmami w celu wzajemnej promocji swojej oferty i działań. Właśnie na tym aspekcie skupimy się we wpisie. Oto jakie spojrzenie na ten obszar ma agencja public relations.
Chcesz osiągnąć sukces sprzedażowy?
Sprawdź, jak możemy Ci w tym pomóc.
Cross marketing jest potężnym, a do tego opłacalnym podejściem do generowania większej sprzedaży i rozszerzania działań marketingowych. To technika, dzięki której możesz pozyskać partnera biznesowego, który sprzedaje komplementarne produkty lub usługi, dzięki czemu oboje możecie się wzajemnie promować.
Do zobrazowania czym jest marketing krzyżowy świetnie pasuje porównanie Stephena R. Covey’a, autora książki „7 nawyków skutecznego działania”. Covey stwierdza w niej, że jeśli zasadzi się blisko siebie dwie rośliny, korzenie wspólnie polepszają jakość ziemi i obie rośliny będą rosły lepiej, niż gdyby rosły oddzielnie. Część firm wykorzystuje zasadę synergii wspierając się we wzajemnym wzrastaniu, nawet nie zdając sobie sprawy, że stosują tym samym cross marketing.
Wady i zalety cross marketingu
Jeśli chcesz osiągnąć sukces sprzedażowy, zapomnij o tym, że milczenie jest złotem. Nie w Internecie, w przypadku marketingu online lub marketingu w mediach społecznościowych. Konsekwentne i regularne pojawianie się nazwy Twojej firmy lub marki we wszystkich możliwych kanałach oznacza dla Ciebie większe możliwości niż pozycjonowanie i backlinki razem wzięte! Cross marketing to strategia, która przynosi wiele korzyści. Oto niektóre z nich:
– efektywność kosztowa – promocja krzyżowa nie bez powodu jest uważana za bardzo skuteczną strategię marketingową. Często przynosi znaczący wzrost przychodów bez jakichkolwiek dodatkowych kosztów. Jeśli jakieś się pojawią, np. koszty wspólnej reklamy, można je dzielić między sobą;
– zwiększanie wartości marki – partnerstwo z marką niebędącą konkurentem jest postrzegane jako sprawdzony sposób ekspansji biznesowej na nowe rynki. Jeśli możesz w ramach marketingu krzyżowego powiązać swoją firmę z renomowaną marką, trafiłeś w dziesiątkę. Czemu? Dzięki temu Twoja marka będzie wydawać się bardziej godna zaufania, a klienci chętniej rozważą zakup. W końcu taka decyzja z ich strony wydaje się uzasadniona. Jeśli poleca Cię uznana firma, jest to równoznaczne z przyznaniem Ci pieczęci aprobaty;
– pozyskanie większej liczby klientów – to z pewnością jedna z najważniejszych zalet marketingu krzyżowego. Przed podjęciem współpracy upewnij się jednak, że zarówno Ty, jak i Twój partner jesteście gotowi do aktywnego promowania swoich produktów/usług, oraz że oboje trafiacie do tej samej grupy docelowej.
Jeśli chodzi o wady cross marketingu to najważniejsze wydają się dwie. Jeśli oferujesz wyjątkowe produkty – sprzedajesz specjalistyczne towary lub usługi, znalezienie odpowiedniego partnera może być trudne. Druga sprawa to zachowanie spójnego przekazu i zgodności co do podejmowanych działań w ramach współpracy krzyżowej. Obie strony muszą zrozumieć cele i kroki, które każda ze stron musi wykonać, aby je osiągnąć.
Jak stosować marketing krzyżowy?
Po pierwsze musisz znaleźć partnera lub partnerów, którzy chcą wziąć udział w promocji krzyżowej. Doskonałym miejscem na pozyskanie podmiotu do współpracy są media społecznościowe. Szukaj takich firm, które są w nich naprawdę aktywne. Media społecznościowe w znacznym stopniu kształtują proces podejmowania decyzji przez konsumentów. Jak pokazują statystyki, blisko 46% konsumentów deklaruje, że mają one wpływ na ich decyzje zakupowe. Także promocja krzyżowa w sieci nie tylko zwiększy zasięg Twojej marki, ale też przemówi do portfeli nowych klientów.
Kolejnym instrumentem cross marketingu są e-maile, które nadal są postrzegane jako potężne narzędzie marketingowe. Prawie wszyscy internauci otwierają swoje konta e-mail przynajmniej raz dziennie. Emaile mogą dodatkowo zwiększyć potęgę mediów społecznościowych, integrując je ze strategią marketingu online. Posty mogą być np. wysyłane na e-mail w formie newslettera. Zwiększy to liczbę odsłon, a także ogólne zaangażowanie Twoich odbiorców.
Promocja krzyżowa może się także odbywać poprzez marketing treści. To popularne narzędzie marketingu online odzwierciedla zachowanie wielu użytkowników, dając wgląd w to, jakich informacji szukają w sieci. Wzajemna promocja content marketingu to bardzo przydatny sposób na rozszerzenie zasięgu na nowe rynki.
Cross marketing – przykłady działań
Jak już wiesz, cross marketing można wykorzystać, aby osiągnąć różne cele. Z siły jego działania zdają sobie sprawę firmy na całym świecie, które łącząc wysiłki pomnażają swoje zyski. Przy czym dobrze przeprowadzona kampania to taka, która nie jest nachalna, ale daje poczucie udanego związku. Dobrym przykładem jest współpraca producenta sprzętu AGD, np. płyt kuchennych, z firmą oferującą chemię gospodarczą. Dobrze dobrana para to także koncern samochodowy i producent oleju lub opon. Ważne, by obie branże oferowały produkty, które są względem siebie komplementarne. Tak rozumiany cross marketing to uniwersalne narzędzie, z którego może skorzystać praktycznie każdy podmiot. Atrakcyjnym dodatkiem jest w przypadku marketingu krzyżowego tzw. efekt polecenia, którego celem jest połączenie wartości obu marek. Przykładem może być rekomendowanie przez uznanego producenta sprzętu AGD konkretnego produktu do stosowania w swoich urządzeniach. Wiarygodność polecającego przenosi się wówczas na producenta detergentów, który zyskuje uwagę nowych klientów.
Cross marketing to inteligentne narzędzie docierania do nowych społeczności i ekspansji na nowe rynki. To podejście, które jeszcze bardziej zwiększa efektywność marketingu. Jeśli zastanawiasz się, jak z niego skorzystać – skontaktuj się z nami. Wspólnie opracujemy najlepszą strategię.