Nawigacja

Czym jest PR produktowy i czy warto go stosować?

PR
Czym jest PR produktowy?

Współczesny rynek marketingowy w dużym stopniu różni się od tego, w jaki sposób przedsiębiorstwa próbowały dotrzeć do klientów jeszcze kilkanaście lat temu. Tak dynamiczne zmiany wynikają z globalnego zasięgu Internetu, jak też ogromnej liczby użytkowników. Dzisiaj każda osoba, która posługuje się telefonem, posiada również dostęp do sieci, z której chętnie korzysta. Oznacza to, że osoby te stanowią grono potencjalnych klientów. Dlatego warto postawić na PR produktowy i do nich dotrzeć.

PR produktowy – co to takiego?

Jeśli chodzi o ścisłą definicję jest ona trudna do zawarcia w jednym wyrażeniu. Przede wszystkim dlatego, iż PR produktowy to szereg działań, związanych z promocją, kreowaniem wizerunku marki, jak też oceną firmy. Tak naprawdę jest to forma działania nastawiona na realizację konkretnego celu za pośrednictwem dostępnych już kanałów komunikacji marketingowej. Z drugiej strony wszelkie akcje nastawione są na kreatywność i poszukiwanie nowych rozwiązań, które przełożą się na efekty. Trzeba wiedzieć, iż w gruncie rzeczy proces ten jest ciągły i bardzo złożony. Droga do osiągnięcie zamierzonych wyników staje się celem samym w sobie.

Raz zdobyta pozycja na rynku nigdy nie jest stała. Opinia publiczna, tak jak również postrzeganie przez klienta danej marki bywają zmienne. Nie musi oznaczać to, iż dana osoba zmieniła zdanie na temat konkretnej firmy. Może okazać się, iż zapomniała o niej, ponieważ jej uwagę przyciągnął konkurencyjny produkt, zafascynował sposób przedstawienia, czy jego zaufanie zdobył nowy brand. Umiejętność skutecznego planowania jest bardzo istotna, ale nawet dogłębna analiza nie jest w stanie przewidzieć wszystkich zmiennych, które kreują rynek konsumencki, dlatego elastyczność i szybka reakcja stanowiąca odpowiedź na zmiany są obecnie kluczowymi elementami sukcesu w promocji firmy.

Jak promować nowy produkt?

Nowo powstałe produkty, dopiero wprowadzone na rynek, muszą trafić na „żyzny grunt”. Nawet najbardziej atrakcyjne przedmioty, dopracowane pod każdym szczegółem, wysokiej jakości i wypuszczone na rynek przez dobrze znane marki mogą zginąć pośród gąszczu informacji i innych ofert. Współczesne działania marketingowe, związane z promocją danego produktu, podejmuje się nim ten zostanie wprowadzony na rynek. Dlaczego tak się dzieje? Jednym z najważniejszych elementów napędzających konsumenta jest swego rodzaju napięcie, ekscytacja, ciekawość, a także zaznajomienie z produktem. Te potrzeby powinien zaspokajać PR produktowy.

Wprowadzenie produktu na rynek poprzedzone jest złożonymi działaniami marketingowymi. Dotyczą one tak samo wypuszczania spotów reklamowych, jak też rozsyłania informacji na jego temat innymi kanałami, jak poprzez stronę Internetową, czy social media. Dopiero po odpowiednim przygotowaniu gruntu możliwa jest premiera produktu. To wydarzenie warto nagłośnić, docierając do jak największej liczby osób. Wykorzystać narzędzia w postaci influencerów, którzy mogą być pierwszymi osobami testującymi propozycję firmy. Pozytywne recenzje w dobie Internetu, gdy jest on podstawowym źródłem informacji, to doskonałe narzędzie promocyjne. 

Różnice pomiędzy PR a reklamą

W obu przypadkach występują podobne mechanizmy. Zarówno PR, jak i reklama mają ten sam cel. Jednak reklama jest zjawiskiem, w którym nie istnieje bezpośredni kontakt z konsumentem. Jest tylko formą przekazu, podczas gdy PR może stanowić doskonałą formę dialogu, a zatem wymiany informacji. Poprzez reklamę firma nie otrzyma tak naprawdę informacji zwrotnej od klientów na temat produktu, a wyłącznie konsument otrzymuje konkretny komunikat. Dlatego działania PR-owe uwzględniają także kontakt bezpośredni. To moment, w którym marka może otrzymać feedback w postaci konstruktywnej krytyki. Może także odpowiedzieć na poszczególne wątpliwości czy zastrzeżenia ze strony konsumentów.

Zaspokajanie potrzeb klientów, spełnianie ich oczekiwań, to ważne elementy nie tylko budowania pozytywnego wizerunku firmy, ale też mechanizm napędzający konsumpcję i zainteresowanie konkretnymi rozwiązaniami. PR a reklama – jak je pogodzić? Najważniejsze to pamiętać o wspólnym języku. Oznaczy to, iż działania PR-owe muszą być uzupełnieniem reklamy i jej potwierdzeniem i na odwrót.

Dlaczego wizerunek marki jest tak ważny?

Decyzja konsumencka, dotycząca zakupu czy skorzystania z danej usługi zależna jest w dużej mierze od odczuć danej osoby względem danej firmy. Jej zaufania, a nawet poczucia bliskości czy więzi. Dlatego kreowanie wizerunku marki opiera się na budowaniu relacji na płaszczyźnie firma – klient. Związek ten dla obu stron powinien być korzystny, a jednocześnie oparty na wzajemnym zrozumieniu. Klient powinien znać cele firmy, rozumieć sposób jej działania, natomiast marka musi być świadoma potrzeb klientów oraz ich oczekiwań.

Tak naprawdę najlepszą reklamą produktu jest klient. Jego pozytywne wypowiedzi, opinie umieszczane w Internecie. Szereg skojarzeń, które budzi w nim logo, spot reklamowy, uczucia, które wiążą się ze świadomością posiadania danego produktu, przekładają sukcesywną promocję lokalną. Złożone procesy psychologiczne, które biorą udział w decyzjach zakupowych, są niejednokrotnie wynikiem wielu działań marketingowych i PR-owych na wielu płaszczyznach.

Chcesz wypromować nowy produkt?

Znamy skuteczne sposoby.

PR produktowy – przykłady i sposoby wykorzystania

PR produktowy może być bardzo ważnym elementem promocji, który doskonale zwiększa wiarygodność przekazu. Wśród najpopularniejszych narzędzi oraz technik można wskazać kilka tych, które  przynoszą bardzo dobre efekty.

Mogłoby się wydawać, że broszury produktowe odchodzą do lamusa i dzisiaj nie są w stanie zdobyć klienta. Nic bardziej mylnego. Dobrze przygotowane sprawdzają się znakomicie. Broszury pozwalają rozbudować przekaz reklamowy i mogą zawierać rozszerzone informacje na temat produktu. To bardzo skuteczny sposób na pozyskanie klienta, który już jest wstępnie zainteresowany ofertą i potrzebuje bodźca skłaniającego do zakupu. Broszury znakomicie sprawdzają się również w przypadku bardziej skomplikowanych i zaawansowanych produktów, które wymagają szerszego omówienia.

Studium przypadku to jedna z lepszych technik PRu produktowego, bo pozwalają uwiarygodnić produkty w oczach klienta. Świetnie sprawdzają opisy konkretnych zastosowań produktów przez klientów czy opisy wdrożenia, jeśli firma oferuje zaawansowane technologicznie produkty. Podobną rolę spełniają White Papers, które opierają się na krótkiej analizie rynku wraz z przedstawieniem zastosowania konkretnego produktu.

Nie należy zapominać o mocy mediów. Informacje prasowe stanowią doskonałą alternatywę dla reklamy, ponieważ są zdecydowanie bardziej wiarygodne dla klienta. Z tym z kolei można powiązać eventy, które promują produkt, a skierowane są w stronę dziennikarzy czy specjalistów z danej dziedziny. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby w eventach brali też udział docelowi klienci, którzy mogą bliżej zapoznać się z produktem. 

Dobrą praktyką jest także stworzenie strony internetowej, na której klienci mogą zapoznać się z danymi technicznymi i cechami produktu. W ten sposób firma jest w stanie zaprezentować wszystkie najważniejsze informacje odnośnie oferowanych towarów. Z drugiej strony może uniknąć sytuacji, w której klient nie jest w stanie zdobyć najważniejszych, z jego punktu widzenia, informacji, które przekonają go do zakupu.

Zarządzanie produktem a PR produktowy

PR produktowy wykorzystuje się przede wszystkim do promocji nowości na rynku lub wzmocnienia pozycji już istniejących produktów. Jednym z jego podstawowych założeń jest wzmocnienie siły marki i pozytywne nastawienie grupy docelowej. Wszystkie działania PR produktowego skupiają się na zbudowani wartości asortymentu i wizerunku marki. Chodzi tutaj przede wszystkim o promowanie produktu i to podstawowa różnica pomiędzy jego zarządzaniem.

Zarządzanie produktem skupia się na projektowaniu, wdrażaniu i zarządzaniu cyklem życia nowego produktu, który ma wejść na rynek. Product Manager musi orientować się w nowych technologiach i umiejętnie łączyć je z potrzebami konsumentów. Głównym celem jest dostosowanie produktów do oczekiwań i wymagań określonej grupy docelowej. Kwintesencją zarządzania produktem jest jego cykl życia, czyli:

  • wprowadzenie produktu na rynek – pozycjonowanie produktu i to tutaj pojawia się PR,
  • wzrost sprzedaży – maksymalizacja udziału na rynku,
  • dojrzałość rynkowa – pozostanie na rynku przy jednoczesnym zminimalizowaniu kosztów działań marketingowych,
  • starzenie produktu – zakończenie inwestycji finansowych w produkt.

Zarządzanie produktem i PR produktowy to dwie różne drogi i różne modele działania, które można ze sobą łączyć. W sytuacji idealnej firma:

  • najpierw zajmuje się zarządzaniem produktem, przygotowując się do wejścia z nim na rynek,
  • następnie inwestuje w PR produktowy, który pozwala na dotarcie do szerokiego grona klientów i budowę wizerunku marki za pośrednictwem mediów.

Część działań związanych z zarządzaniem produktem jest podobna do praktyk podejmowanych w obrębie PR produktowego. Jednym z tych elementów jest określenie grupy docelowej, bo chociaż ma zupełnie inny cel, to bazuje na podobnych działaniach, czyli znalezieniu klientów, do których chcemy dotrzeć. Tak naprawdę PR produktowy i zarządzanie produktem są tymi elementami, bez których trudno skutecznie rosnąć w siłę na rynku, gdzie konkurencja jest ogromna. Warto łączyć te działania, bo zarządzanie produktem i PR produktowy wzajemnie się uzupełniają i razem umożliwiają przygotowanie strategii, która odniesie sukces.

Kiedy warto stosować PR produktowy?

W zdecydowanej większości przypadków PR produktowy jest zaledwie jednym z elementów działań marketingowych, ale w określonych sytuacjach może przynieść znacznie więcej korzyści niż inne metody. Jedną z tych okoliczności jest ograniczony budżet promocyjny i brak możliwości inwestycji w kosztowne kampanie reklamowe. Dla wielu firm internetowych to jedyny, a zarazem wysoce skuteczny, sposób by zaistnieć na rynku. Jeśli przedsiębiorstwo decyduje się na wprowadzenie nowego produktu do oferty i ma świadomość, że pierwszy etap musi skupiać się przede wszystkim na promocji, to PR produktowy sprawdza się idealnie.

Przekaz PR jest znacznie bardziej wiarygodny, a co za tym idzie – rośnie i jego skuteczność. Trzeba jeszcze wspomnieć, że PR produktowy znakomicie sprawdza się w przypadku produktów, które są skomplikowane czy zaawansowane technologicznie. Dzięki niemu firma może z łatwością przekazać najważniejsze informacje na jego temat i spopularyzować w mediach. Dla przykładu: spot reklamowy może wydawać się dobrym pomysłem, ale ze względu na krótką formę, nie pozwoli przekazać zbyt wielu informacji, za to PR produktowy może . Wspominaliśmy o tym, że działania tego typu doskonale sprawdzają się w przypadku nowych produktów, ale tak naprawdę to świetny sposób, by zainteresować klientów produktami, które są na rynku od dłuższego czasu.

Oczywiście nie są to jedyne możliwości, jakie daje PR produktowy. Głównym celem wszystkich działań jest zwiększenie wiarygodności przekazu. PR produktowy świetnie łączy się z pozostałymi działaniami marketingowymi, otwierając przed firmami wiele nowych możliwości. Może być głównym elementem promocji, ale i świetnie sprawdzi się jako dopełnienie mixu promocyjnego.

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt