Czym jest PR produktowy i czy warto go stosować?

PR
Czym jest PR produktowy?

Współczesny rynek marketingowy w dużym stopniu różni się od tego, w jaki sposób przedsiębiorstwa próbowały dotrzeć do klientów jeszcze kilkanaście lat temu. Tak dynamiczne zmiany wynikają z globalnego zasięgu Internetu, jak też ogromnej liczby użytkowników. Dzisiaj każda osoba, która posługuje się telefonem, posiada również dostęp do sieci, z której chętnie korzysta. Oznacza to, że osoby te stanowią grono potencjalnych klientów. Dlatego warto postawić na PR produktowy i do nich dotrzeć.

PR produktowy – co to takiego?

Jeśli chodzi o ścisłą definicję jest ona trudna do zawarcia w jednym wyrażeniu. Przede wszystkim dlatego, iż PR produktowy to szereg działań, związanych z promocją, kreowaniem wizerunku marki, jak też oceną firmy. Tak naprawdę jest to forma działania nastawiona na realizację konkretnego celu za pośrednictwem dostępnych już kanałów komunikacji marketingowej. Z drugiej strony wszelkie akcje nastawione są na kreatywność i poszukiwanie nowych rozwiązań, które przełożą się na efekty. Trzeba wiedzieć, iż w gruncie rzeczy proces ten jest ciągły i bardzo złożony. Droga do osiągnięcie zamierzonych wyników staje się celem samym w sobie.

Raz zdobyta pozycja na rynku nigdy nie jest stała. Opinia publiczna, tak jak również postrzeganie przez klienta danej marki bywają zmienne. Nie musi oznaczać to, iż dana osoba zmieniła zdanie na temat konkretnej firmy. Może okazać się, iż zapomniała o niej, ponieważ jej uwagę przyciągnął konkurencyjny produkt, zafascynował sposób przedstawienia, czy jego zaufanie zdobył nowy brand. Umiejętność skutecznego planowania jest bardzo istotna, ale nawet dogłębna analiza nie jest w stanie przewidzieć wszystkich zmiennych, które kreują rynek konsumencki, dlatego elastyczność i szybka reakcja stanowiąca odpowiedź na zmiany są obecnie kluczowymi elementami sukcesu w promocji firmy.

Jak promować nowy produkt?

Nowo powstałe produkty, które zostają wprowadzone na rynek, muszą trafić na „żyzny grunt”. Nawet najbardziej atrakcyjne przedmioty, dopracowane pod każdym szczegółem, wysokiej jakości i wypuszczone na rynek przez dobrze znane marki mogą zginąć pośród gąszczu informacji i innych ofert. Współczesne działania marketingowe, związane z promocją danego produktu mają już miejsce nim ten zostanie wprowadzony na rynek. Dlaczego tak się dzieje? Jednym z najważniejszych elementów napędzających konsumenta jest swego rodzaju napięcie, ekscytacja, ciekawość, a także zaznajomienie z produktem. Te potrzeby powinien zaspokajać PR produktowy.

Chcesz wypromować nowy produkt?

Znamy skuteczne sposoby.

Wprowadzenie produktu na rynek poprzedzone jest złożonymi działaniami marketingowymi. Dotyczą one tak samo wypuszczania spotów reklamowych, jak też rozsyłania informacji na jego temat innymi kanałami, jak poprzez stronę Internetową, czy social media. Dopiero po odpowiednim przygotowaniu gruntu możliwa jest premiera produktu. To wydarzenie warto nagłośnić, docierając do jak największej liczby osób. Wykorzystać narzędzia w postaci influencerów, którzy mogą być pierwszymi osobami testującymi propozycję firmy. Pozytywne recenzje w dobie Internetu, gdy jest on podstawowym źródłem informacji, to doskonałe narzędzie promocyjne. 

Różnice pomiędzy PR a reklamą

W obu przypadkach występują podobne mechanizmy. Zarówno PR, jak i reklama mają ten sam cel. Jednak reklama jest zjawiskiem, w którym nie istnieje bezpośredni kontakt z konsumentem. Jest tylko formą przekazu, podczas gdy PR może stanowić doskonałą formę dialogu, a zatem wymiany informacji. Poprzez reklamę firma nie otrzyma tak naprawdę informacji zwrotnej od klientów na temat produktu, a wyłącznie konsument otrzymuje konkretny komunikat. Dlatego działania PR-owe uwzględniają także kontakt bezpośredni. To moment, w którym marka może otrzymać feedback w postaci konstruktywnej krytyki, a także odpowiedzieć na poszczególne wątpliwości czy zastrzeżenia ze strony konsumentów.

Zaspokajanie potrzeb klientów, spełnianie ich oczekiwań, to ważne elementy nie tylko budowania pozytywnego wizerunku firmy, ale też mechanizm napędzający konsumpcję i zainteresowanie konkretnymi rozwiązaniami. PR a reklama – jak je pogodzić? Najważniejsze to pamiętać o wspólnym języku. Oznaczy to, iż działania PR-owe muszą być uzupełnieniem reklamy i jej potwierdzeniem i na odwrót.

Dlaczego wizerunek marki jest tak ważny?

Decyzja konsumencka, dotycząca zakupu czy skorzystania z danej usługi zależna jest w dużej mierze od odczuć danej osoby względem danej firmy. Jej zaufania, a nawet poczucia bliskości czy więzi. Dlatego kreowanie wizerunku marki opiera się na budowaniu relacji na płaszczyźnie firma – klient. Związek ten dla obu stron powinien być korzystny, a jednocześnie oparty na wzajemnym zrozumieniu. Klient powinien znać cele firmy, rozumieć sposób jej działania, natomiast marka musi być świadoma potrzeb klientów oraz ich oczekiwań.

Tak naprawdę najlepszą reklamą produktu jest klient. Jego pozytywne wypowiedzi, opinie umieszczane w Internecie. Szereg skojarzeń, które budzi w nim logo, spot reklamowy, uczucia, które wiążą się ze świadomością posiadania danego produktu, przekładają sukcesywną promocję lokalną. Złożone procesy psychologiczne, które biorą udział w decyzjach zakupowych, są niejednokrotnie wynikiem wielu działań marketingowych i PR-owych na wielu płaszczyznach.

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt