Nawigacja

Sprzedaż usług przez internet w modelu hybrydowym

Branże

Nawet freelancerzy mają dziś swoje strony internetowe, a na nich sklep, w którym sprzedają kilka produktów fizycznych. Z czasem potrzeby rosną i pojawiają się nowe pomysły, jak np. sprzedaż e-booków czy konsultacji on-line. Na czym polega model hybrydowy i jak działa sprzedaż usług przez internet w tym modelu?

Przedsiębiorca, który chce zaistnieć na rynku i generować atrakcyjne zyski, musi uwzględnić w swojej strategii rozwoju działania internetowe. Dziś, w dobie mocno rozwiniętego internetu i nowych technologii, konsumenci chętnie kupują online nie tylko produkty, ale także usługi. Podpowiadamy, od czego zacząć sprzedaż usług przez internet.

Zastanawiasz się jak zwiększyć sprzedaż usług przez internet?

Z naszą pomocą osiągniesz zakładane cele!

Co to jest model hybrydowy?

Model hybrydowy to robocza nazwa stale zmieniającego się krajobrazu wokół sprzedaży usług przez internet. Może dotyczyć rozmaitych „połączeń” zarówno na styku tradycyjnego handlu i e-commerce, jak i różnych form sprzedaży w internecie.

Hybryda to połączenie ze sobą dwóch elementów, które z pozoru są zupełnie różne oraz stworzenie nowej, spójnej całości. Jesteśmy już przyzwyczajeni do samochodów hybrydowych czy rowerów. Te pierwsze posiadają najczęściej dwa silniki – spalinowy oraz elektryczny. Rowery z kolei mogą być napędzane siłą ludzkich mięśni lub silnikiem elektrycznym.

Podobnie wygląda sytuacja ze sprzedażą usług oraz produktów w modelu hybrydowym. Łączymy ze sobą elementy, które z pozoru się do tego nie nadają. Tworzymy całość, która się sprawdza oraz jest doceniania przez użytkowników.

Na potrzeby tego artykułu skupmy się na modelu hybrydowym, który obejmuje głównie sklepy internetowe, gdzie dochodzi do sprzedaży:

  • produktów tradycyjnych,
  • produktów cyfrowych, 
  • usług przez internet.

To rodzi pewne komplikacje nie tylko na poziomie funkcjonowania sklepu, ale też podatków czy modelu prowadzonej działalności. Skupmy się jednak raczej na stronie praktycznej, a więc na tym, jak przebiega sprzedaż usług przez internet i jak ją sprawnie przeprowadzić.

Sprzedaż produktów przez internet

Pierwszy polski sklep internetowy postał w 1997 roku. Dwa lata później internetowe podwoje otworzył Empik i Merlin. Jak widać, historia polskiego handlu on-line to już kilkadziesiąt lat. Mimo to, jeszcze kilka lat temu zdarzały się duże, ogólnopolskie markety, które wcale nie prowadziły handlu on-line.

Większość klientów oczekuje dziś natychmiastowych zakupów i szybkiej wysyłki. Wciąż zdarzają się modele łączące handel tradycyjny z modelem on-line, na przykład:

  • zarezerwuj towar w internecie i kup go w sklepie,
  • kup towar on-line i odbierz w sklepie,
  • dopasuj parametry produktu on-line i szybciej dokonaj zakupu w sklepie.

Wiele zależy tu od specyfiki branży. Niekiedy gabaryty towaru uniemożliwiają zamówienie go z dostawą do domu. Warto jednak przynajmniej zaprezentować ofertę on-line wraz z jak najbardziej dokładnym cennikiem. Nawet, jeśli towarów nie da się „od ręki” kupić w sklepie internetowym, klient zaoszczędzi czas, bo nie będzie musiał dzwonić ani jechać do sklepu by sprawdzić, czy wybrana rzecz jest dostępna.

Obecnie istnieją intuicyjne w obsłudze programy, które znacznie ułatwiają sprzedaż przez internet nawet osobom, które nie mają w tym żadnej wprawy. Co więcej, wielu sprzedawców działa dziś na zasadzie dropshippingu. Mają na stronie produkty, ale zamawiają je u dostawcy dopiero wtedy, gdy klient coś kupi. Tak drukuje się na zamówienie np. koszulki czy kubki z hasłami. Inny pokrewny model polega na zamówieniu towaru i zleceniu jego przechowywania, sprzedaży i wysyłki firmie zewnętrznej. W obu przypadkach Ty jako sprzedawca nie musisz fizycznie mieć do czynienia z produktem. Nie musisz go nawet nigdy dotykać!

Niezależnie od rodzaju sprzedaży, jaki będzie oferować Twój sklep, w modelu hybrydowym łączymy zamówienie lub ustalenie parametrów produktu przez Internet z jego fizycznym posiadaniem. W ten sposób można znacznie zaoszczędzić środki na wynajmie przestrzeni na sklep stacjonarny. Wówczas te pieniądze możesz zainwestować w marketing online lub inne działy w przedsiębiorstwie, które tego aktualnie potrzebują.

Możesz również posiadać sklep stacjonarny, jak wspomniany już Empik. Jednak dzięki możliwości hybrydowej obsługi swoich klientów znacznie zwiększasz swoje zyski płynące z dostarczania produktów lub usług. W taki sposób również podnosisz swoją wartość rynkową oraz wyróżniasz się na tle konkurencji.

Sprzedaż usług przez internet – badanie rynku

Pierwszym etapem działania w modelu hybrydowym powinna być szczegółowa analiza rynku, uwzględniająca jego specyfikę, z naciskiem na działania firm konkurencyjnych a także charakterystykę grupy docelowej. W badaniu należy uwzględnić:

  • liczbę i zasięg konkurentów; ich oferty, cechy charakterystyczne oferowanych przez nich usług,
  • wielkość i charakterystykę grupy docelowej,
  • ewentualną niszę rynkową,
  • próg wejścia na rynek.

Analiza rynku pozwoli przygotować taki plan sprzedaży usług w internecie, który zagwarantuje oczekiwane zyski.

Pamiętaj, że każdy przedsiębiorca, a szczególnie sprzedawca powinien znać rynek, na który wchodzi. Szczególnie decydując się na hybrydowy model sprzedaży musisz dokładnie odrobić ten etap biznesowej pracy domowej.

Podczas hybrydowej sprzedaży produktów, Twój rynek jest podwójny: online oraz offline. Dlatego musisz mieć możliwość wygenerowania ciekawych reklam zarówno dla pierwszej jak i drugiej grupy odbiorców. Tutaj szczególnie ważne jest dokładne zbadanie potrzeb rynku, na który wchodzisz.

Wybór kanałów sprzedaży

Przedsiębiorca, który chce efektywnie sprzedawać swoje usługi w internecie, powinien przygotować także czytelną, atrakcyjną stronę WWW, która będzie swoistą wizytówką jego działalności. Strona powinna być spójna z identyfikacją wizualną, wizją i wartościami marki.

Usługi można sprzedawać za pośrednictwem strony. Innym rozwiązaniem jest umieszczenie w witrynie przekierowań do wybranych platform sprzedażowych.

Możesz również sprzedawać przez swoje media społecznościowe. Jednak pamiętaj, że powinieneś wybrać jeden, maksymalnie dwa kanały sprzedaży. Tutaj potrzebna jest analiza rynku, o której wcześniej wspominaliśmy. Sprawdź, gdzie najczęściej kupują Twoi klienci. Może jest to sklep internetowy? A może preferują zakupy przez Allegro? Zbuduj sprzedaż dokładnie tam, gdzie Twoje produkty są potrzebne.

Wybór kanałów sprzedaży jest również istotna pod kątem kosztów, jakie będziesz osiągać. Jeżeli jest to Twoja strona internetowa, z pewnością zaliczają się do nich koszty opłacenia hostingu i domeny. W przypadku zewnętrznych sprzedawców – koszty zamieszczenia ogłoszenia lub subskrypcji.

Podczas wyboru kanałów sprzedaży warto przeprowadzić szczegółową analizę potencjalnych zysków oraz kosztów. Wybierz te sposoby, które przyniosą najwięcej zysków, po odjęciu wszystkich kosztów z nimi związanych.

Sprzedaż usług przez internet – promocja marki

Aby sprzedaż usług przez internet przyniosła oczekiwane zyski, przedsiębiorca musi zadbać o odpowiednią promocję swojej marki. Przede wszystkim powinien zbudować przyjazny wizerunek w social mediach, oparty na autentyczności. Media społecznościowe to dziś ważny element funkcjonowania każdej firmy. Dzięki nim można dotrzeć do szerokiego grona klientów, zyskać ich zaufanie a także zbudować silne, długofalowe relacje.

Inne rozwiązania, które mogą wspomóc sprzedaż usług w sieci, to:

  • banery na stronach internetowych,
  • influencer marketing,
  • SEO,
  • artykuły gościnne na stronach branżowych.

Produkty cyfrowe na stronie Twojego sklepu

Jeszcze ciekawiej wygląda sprzedaż produktów cyfrowych w porównaniu do sprzedaży usług w internecie. Dla sprzedawcy to praktycznie same zalety:

  • próg inwestycji jest ograniczony do minimum – możesz sprzedać pdf, plik z obrazkiem, plik audio.
  • Nie musisz mieć do czynienia z wysyłką i magazynowaniem.
  • Produkty nigdy się nie kończą, więc w teorii może to być dochód całkowicie pasywny.

Wciąż istnieją sklepy, w których mija kilka dni od momentu zlecenia przelewu aż do wysłania klientowi pliku na adres mailowy. Coraz częściej wykorzystuje się jednak automatyzację. To nieocenione wsparcie sprzedaży. Ty nie musisz uczestniczyć w transakcji. Klient otrzymuje plik, rachunek i potwierdzenie natychmiast po zleceniu przelewu.

Innym ciekawym aspektem sprzedaży produktów cyfrowych jest dowolne ustalanie ceny. Klient decyduje, że zapłaci za daną rzecz tyle, ile chce od niego sprzedający. Przestają się tu liczyć cechy fizyczne produktu, jak jakość papieru czy grubość książki, a także koszty magazynowania czy wysyłki. Zamiast tego operujesz tylko wartościami abstrakcyjnymi, które możesz kształtować głównie za pośrednictwem odpowiednio umiejętnego marketingu on-line, a także swojej marki własnej i pozycji eksperta. To z jednej strony plus, ale z drugiej – musisz w tym modelu poświęcić wyjątkowo dużo uwagi marketingowi on-line, bo właściwie promocja ogranicza się do sieci. Chcesz wiedzieć więcej? Zobacz najlepsze sposoby na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym. Przejdźmy zatem do sprzedaży usług przez internet.

Sprzedaż w internecie to dziś podstawa.

Znamy skuteczne sposoby jak wcielić ją w życie!

Sprzedaż usług przez internet odpowiedzią na potrzeby rynku

Ostatnim i najnowszym segmentem jest sprzedaż usług przez internet. Pandemia była czasem rozkwitu takiej działalności. Nagle okazało się, że wizyta u psychiatry, porada księgowa czy trening jogi – to wszystko można zrobić on-line za pośrednictwem komunikatorów internetowych. Wielu sprzedawcom wciąż wydaje się, że nikt nie będzie zainteresowany usługami on-line. Prostota wdrożenia takiego systemu sprawia, że naprawdę warto mieć na stronie taką możliwość.

Sprzedaż usług przez internet występuje w wielu wariantach, a do tego wciąż pojawiają się kolejne:

  • subskrypcja, np. usługi księgowe co miesiąc,
  • rezerwacja on-line fizycznych usług, np. masażu,
  • lekcja 1:1 przez internet,
  • dostęp do webinaru, wykładu, lekcji wraz z innymi użytkownikami
  • model hybrydowy: sprzedaż i konsultacja on-line, spotkanie off-line.

Sprzedaż usług przez internet okazała się wybawieniem dla wielu usługodawców w czasie pandemii. Niektórzy rozbudowują swoją ofertę i wprowadzają rozwiązania na styku produktu fizycznego, cyfrowego i sprzedaży usług przez internet, jak np. kursy on-line łączące w sobie te trzy cechy.

Cenne wskazówki znajdziesz w innym tekście Commplace: Marketing usług a marketing produktu – czym się różnią? Tam też zwróciliśmy uwagę na to, że różnica pomiędzy tymi dwoma rodzajami marketingu staje się coraz bardziej subtelna.

W jaki sposób model hybrydowy sprawdza się w przypadku sprzedaży usług?

W tym artykule mówimy o modelu hybrydowym, który działa w Internecie coraz sprawniej. Na czym on polega w przypadku usług? Możesz wykonywać usługi, których nie ma możliwości przeprowadzenia online. Najlepszym tego przykładem jest praca makijażystek lub kosmetyczek. Nie ma możliwości wykonania makijażu za pomocą połączenia głosowego lub video.

Ale możesz rozpocząć sprzedaż swoich usług w świecie wirtualnym. Zastanów się, gdzie znajdziesz swoich klientów. Możesz zacząć promować swoją markę osobistą w mediach społecznościowych, rozpocząć zapisy w formie online na wizytę w Twoim salonie. W ten sposób sprawnie docierasz do swoich klientów oraz dajesz im nowe możliwości rezerwowania terminów.

W przypadku umawiania jakichkolwiek wizyt w trybie online odchodzi część Twojego bezpośredniego zaangażowania. Twoi klienci nie muszą do Ciebie dzwonić, żeby ustalić termin. Wystarczy, że skorzystają z kalendarza online. W ten sposób widzą wszystkie dostępne opcje oraz mogą w dowolny sposób nimi manewrować. W zależności od swoich potrzeb. Ty zaś możesz skupić się na dokładnym wykonywaniu usług, bez konieczności uczestniczenia w procesie umawiania wizyty.

Sprzedaż usług przez internet – przepisy

Sprzedaż usług przez internet może dziś zacząć każdy. Wiele osób jest jednak zaskoczonych, że mimo wszystko muszą skompletować sporo dokumentów. Obowiązują ich też dość skomplikowane i niejednoznaczne przepisy (np. podatkowe), bo sprzedaż usług przez internet wciąż nie jest jednoznacznie ujęta w prawie.

Zmorą sprzedających jest konieczność umieszczenia na stronie sklepu regulaminu i informacji o przetwarzaniu danych osobowych. Mało kto się w nie wczytuje, ale muszą być umieszczone na stronie. W internecie można znaleźć sporo darmowych szablonów. Za wzór może posłużyć też sklep prowadzący podobną działalność do naszej. Napisanie regulaminu można też zlecić. To może potrwać kilka godzin, ale warto przeczytać wzór, a następnie uzupełnić go o własne dane i zapisy. Nie ma tu jednej formuły, która sprawdziłaby się w każdym przypadku. Regulamin to tarcza, którą możesz bronić się, jeśli coś pójdzie nie tak, podczas sprzedaży usług przez internet. Klienci sięgają do niego bardzo rzadko, ale gdy tak się zdarzy, dobrze byłoby, gdy treść regulaminu nie była zaskoczeniem również dla Ciebie.

Jeśli formalności wokół zakładania sklepu on-line to dla Ciebie czarna magia, skontaktuj się z Commplace w celu poznania najlepszych strategii komunikacji w internecie i sposobów na sukces w e-commerce.

Dlaczego sprzedaż w modelu hybrydowym obecnie jest najlepsza?

Odnosisz wrażenie, że sprzedaż w modelu hybrydowym to gra niewarta świeczki? Skoro konieczne jest pisanie Regulaminu oraz umieszczanie go na stronie, dlaczego nadal to jest opłacalne? W przypadku posiadania wyłącznie sklepu stacjonarnego lub oferowania usług w klasycznym modelu offline również potrzebujesz konkretnych zasad. Mają one za zadanie chronić zarówno Ciebie jak i Twoich klientów. Dzięki temu wszystkie zasady współpracy są jasne i każdy odnosi się do nich z odpowiednim szacunkiem.

Sprzedaż swoich usług przez internet w trybie hybrydowym to w dalszym ciągu bardzo opłacalna inwestycja. Przede wszystkim możesz docierać ze swoją ofertą do wielu osób, które są Twoimi potencjalnymi klientami. Niezależnie od miejsca, w którym się znajdujesz, w dalszym ciągu możesz zyskiwać klientów. W jaki sposób?

Wystawiając swoje usługi w trybie hybrydowym również od Ciebie zależy, kiedy je zrealizujesz. Możesz otworzyć kalendarz zapisów na kolejne tygodnie, jednocześnie odpoczywają w tym czasie na urlopie. W ten sposób, bez Twojego bezpośredniego zaangażowania oraz udziału zapełniane są twoje godziny pracy na kolejne miesiące.

Sprzedaż produktów oraz usług przez internet w trybie hybrydowym jest wykorzystywana przez coraz więcej przedsiębiorców. Jak już wspominaliśmy, doskonałym elementem zapalnym była pandemia, która zmusiła wiele firm do podobnego działania. Obecnie klienci mogą zamówić produkt lub usługę przez internet, natomiast odebrać w trybie offline. W ten sposób zarówno oni jak i sprzedawcy zyskują czas, który można wykorzystać na rozwój osobisty lub przedsiębiorstwa.

Jeżeli w dalszym ciągu nie jesteś przekonany do modelu hybrydowego lub nie wiesz od czego zacząć, zapraszamy do kontaktu z Commplace. Chętnie odpowiemy na wszystkie Twoje pytania, rozwiejemy wątpliwości oraz pokażemy, jakie mogą być rozwiązania poszczególnych problemów, jakie mogą pojawić się na Twojej drodze. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, możemy również pomóc Ci w uruchomieniu pierwszej Twojej sprzedaży produktów lub usług w trybie hybrydowym w ustalonym kanale.

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt