Obecnie, w dobie szerokiego rynku i ogromnej konkurencji, firmy muszą walczyć o klientów. Wyzwaniem może być też większa świadomość konsumentów, która zmusza producentów do poszukiwania kreatywnych sposobów na przyciągnięcie ich uwagi. Poza jakością czy wyjątkowymi, innowacyjnymi cechami produktu duże znaczenie ma opakowanie. Jaka dokładnie jest rola opakowania w marketingu?
Rola opakowania w marketingu
Każdy z nas zdaje sobie sprawę z potężnej wagi pierwszego wrażenia. Taka jest poniekąd rola opakowania. Zasadę tę można odnieść nie tylko do relacji międzyludzkich na szczeblach prywatnych i zawodowych, ale także do marketingu. Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego klienci wybierają dany produkt zamiast innego znajdującego się na tej samej półce sklepowej? W marketingu produktowym za pierwsze wrażenie odpowiada opakowanie. Bardzo często to właśnie na jego podstawie konsumenci podejmują decyzje zakupowe. Opakowanie jest zatem swoistą wizytówką produktu. Potencjalni klienci, patrząc na opakowanie, oceniają, z jakim produktem mają do czynienia, czy jest to rzecz o wysokiej jakości, czy spełni ich oczekiwania.
Jaka jest rola opakowania w marketingu? Opakowanie tworzy określony wizerunek firmy. Jego zadaniem jest przyciągniecie uwagi konsumentów i rozbudzenie chęci posiadania danego produktu. To swoista forma reklamy produktu. Tylko jak zaprojektować opakowanie, które spełni swoją funkcję?
Opakowanie jest (także!) wizytówką Twojej firmy.
Sprawimy, że Twoja firma zostanie zapamiętana!
Jak zaprojektować ciekawe opakowanie?
Rola opakowania to nie tylko zabezpieczenie produktu. Opakowanie stanowi integralny element marketingu. Musi zatem idealnie pasować do innych form marketingowych wykorzystywanych przez firmę. Powinno być zgodne z identyfikacją wizualną marki, dopasowane do stylu i wartości, którymi marka się kieruje.
Opakowanie powinno być estetyczne, zaprojektowane w sposób atrakcyjny i oryginalny. Duże znaczenie ma innowacyjność – ciekawy dobór barw, nietypowa grafika, czy też chwytliwy slogan wyróżnią produkt na tle konkurencyjnych znajdujących się na tej samej półce sklepowej.
Wspomnieliśmy, że konsumenci często po samym wyglądzie opakowania oceniają jego zawartość. Dlatego producent powinien zadbać o to, aby wyeksponować najważniejsze cechy produkt – np. żywność ekologiczną pakować w pudełka z materiałów przyjaznych środowisku.
Rola opakowania nijak się ma do sloganu „nie oceniaj książki po okładce”. Wręcz przeciwnie. Dlatego opakowanie powinno „zabłysnąć w tłumie”, w pewien sposób wyróżnić się spośród konkurencji. Dzięki temu przyciągnie uwagę konsumentów. Klienci będą chętnie sięgać po dany produkt, a marka będzie cieszyć się dużą popularnością i wysokimi zyskami.