Nawigacja

Reklama kontekstowa w sieci – na czym polega?

Commplace agencja PR

Reklama kontekstowa to narzędzie, które warto dobrze wykorzystać. Dobrze, czyli jak? Reklama musi się wyświetlać we właściwym miejscu, we właściwym czasie i z odpowiednią treścią. Dlaczego to takie ważne? Zdaniem 64% użytkowników sieci reklamy są denerwujące i natrętne. Z kolei 45% internautów w ogóle nie zauważa już reklam online, nawet jeśli ich nie blokuje. Dlatego aspekt kontekstowości może stanowić rozwiązanie tego problemu.

Reklama kontekstowa to w rzeczywistości bardzo stara i prosta strategia. Wiele marek emituje spoty telewizyjne podczas programów, które są w różny sposób najbardziej odpowiednie jako „tło” dla ich produktów. Pomyśl o produktach dla kobiet, których reklamy pojawiają się przed, w trakcie lub tuż o telenoweli. A co widzisz oglądając mecz? Przed pierwszym gwizdkiem i podczas przerwy. Piwo czy chipsy zwracają Twoją uwagę nie bez powodu. W reklamie kontekstowej chodzi o to, aby właściwy klient zobaczył najbardziej odpowiednią wiadomość, w najbardziej odpowiednim momencie.

Czym jest reklama kontekstowa?

Reklama kontekstowa jest sposobem prezentowania oferty firmy użytkownikom sieci internetowej (stron internetowych, e-maili, czatów, forów dyskusyjnych, komunikatorów itd.). Jej istotą jest dopasowanie treści reklam do treści stron, na których są one umieszczone. Reklama kontekstowa może przemawiać do odbiorców za pomocą obrazów graficznych, filmów video, linków lub animacji. W przypadku reklamy kontekstowej kontekst is the king. To czynnik, który definiuje warunki, w których reklama ma się pojawić. W przypadku witryn internetowych kontekstem jest sama witryna, która ma określone stałe parametry jak opis strony, tytuł strony, treści znajdujące się na witrynie lub elementy znaczników języka HTML. Reklamy kontekstowe mogą być też kierowane na dane frazy kluczowe lub tematy. Główna zasada jest taka, że odbiorcy reklamy kontekstowej mają otrzymywać komunikaty dopasowane do ich potrzeb, a więc także do ich wyszukiwań.

Czym się różni reklama kontekstowa od behawioralnej?

Podczas gdy kontekstowe kierowanie  reklam odbywa się poprzez dopasowywanie słów kluczowych i tematów, reklama behawioralna polega na tym, że reklamy są wyświetlane użytkownikom na podstawie ich zachowań online. Może to być historia przeglądania, kliknięte linki, czas spędzony na stronie lub w witrynie, kiedy ostatnio czegoś szukali i jak ogólnie weszli w interakcję z witryną. Użytkownicy o podobnych profilach są grupowani, a  reklamodawcy mogą kierować reklamy do danej grupy. Nazywa się to zwykle retargetingiem.

Zdaniem 64% użytkowników reklamy w sieci są denerwujące i natrętne.

Twórz angażujące treści. Sprawdź, jak możemy Ci w tym pomóc.

Załóżmy na przykład, że szukasz nowego samochodu. Rozpoczynasz wyszukiwanie wpisując „samochód rodzinny” lub „auto do jazdy w terenie”. Właśnie zaczynasz swoje poszukiwania, chcąc najpierw przeczytać cały Internet, by dokonać najlepszego wyboru. Co dzieje się dalej? Jeszcze tego samego dnia, kiedy wieczorem wchodzisz na Facebooka, widzę tylko reklamy samochodów – rodzinnych i terenowych. To jest reklama behawioralna. Weźmy z kolei inny przykład. Nadal jesteś w tej samej sytuacji – szukasz nowego samochodu. W trakcie swoich poszukiwań zaczynasz czytać bloga o najlepszych samochodach rodzinnych i  terenowych dostępnych na rynku. Po prawej stronie widzisz kilka ogłoszeń sprzedaży samochodów rodzinnych, a także pobliski salon samochodowy mający w ofercie tylko auta 4×4. To jest właśnie kierowanie kontekstowe.

Jakie są zalety reklamy kontekstowej?

Reklama kontekstowa w cyfrowym świecie ma wiele zalet. Pierwszą z nich jest trafność. Od początku możesz założyć, że dla kogokolwiek, kto to ogląda Twoje reklamy, będą dla niego bardziej interesujące. Skąd to przekonanie? Na podstawie kontekstu odwiedzanej strony internetowej. Obecnie użytkownicy sieci są zmęczeni nieistotnymi reklamami. Nieistotnymi z ich punktu widzenia. Zdecydowanie lepszy efekt przynosi publikowanie bardziej spersonalizowanych i celnych reklam, trafiających do Twojej grupy docelowej. Co ciekawe, jeśli potrafisz trafnie ocenić, czy dany kontekst jest odpowiednim środowiskiem dla Twojej reklamy, umieszczenie jej obok właściwej treści dodatkowo wzmacnia wartość przekazu tekstu. To także doskonały sposób na walkę z męczącymi reklamami.

Wyobraź sobie taką sytuację. Użytkowniczka internetu szuka informacji o pielęgnacji włosów. Czyta właśnie ciekawy artykuł o maseczkach odbudowujących strukturę włosa. Jest przekonana, że oto właśnie znalazła rozwiązanie swojego problemu! Ba, okazuje się, że właściwie jedno kliknięcie dzieli ją od zakupu wymarzonego produktu. Bo właśnie niczym dżin z lampy przed jej oczami pojawia się reklama kontekstowa.  Znajduje się nie tylko we właściwym miejscu. Jest w najlepszym możliwym  miejscu.

Czy reklama kontekstowa jest bezpieczna?

Ważnym zagadnieniem w przypadku reklamy kontekstowej jest bezpieczeństwo marki. Co to znaczy? W przeszłości wydarzyło się zarówno wiele zabawnych, jak i kłopotliwych sytuacji związanych z zamieszczaniem reklam na podstawie kontekstu. Pomyśl, że Twoja firma specjalizuje się w organizowaniu lotów do Paryża. Będzie różnica, gdy Twoja reklama pojawi się w kontekście cudownej pogody w tym mieście, czy okrutnego morderstwa. Tego typu wpadki zdarzają się jednak coraz rzadziej. Obecne technologie oparte na sztucznej inteligencji (AI) zapewniają dokładniejsze zrozumienie treści. Oznacza to, że marki mogą teraz kierować reklamy do swoich odbiorców w sposób dla nich bezpieczny.

Reklama kontekstowa w cyfrowym świecie oznacza publikowanie materiałów, które są zarówno kreatywne, jak i trafne. Jeśli chcesz się dowiedzieć, w jaki sposób odnieść największe korzyści z Twojej kampanii kontekstowej, skontaktuj się z nami.

Zadzwoń Panel klienta Kontakt