Nawigacja

Reklama banerowa – co powinieneś o niej wiedzieć?

Online marketing

Specjaliści zakładają, że nawet 65% całkowitej populacji należy do grupy wzrokowców. Obrazy oddziałują na nasze emocje, przywołują konkretne skojarzenia, są łatwe do zapamiętania i wzmacniają prezentowane przekazy. Wiedzę tę chętnie wykorzystują marketerzy, kreując kampanie reklamowe dla konkretnych marek, produktów lub usług. Internetową odmianą reklam graficznych są banery. Jak powinna wyglądać porządna reklama banerowa? Zebraliśmy wszystko, co każdy reklamodawca powinien wiedzieć o banerach w internecie. 

Początki banerów w internecie

Żeby mówić o reklamie banerowej, musimy cofnąć się do lat 90. ubiegłego wieku. To właśnie wtedy, a dokładnie 27 października 1994 roku, w sieci ukazał się pierwszy baner reklamowy. Był to smukły, czarny prostokąt z kolorowym napisem „Have you ever clicked your mouse right HERE?” i strzałką prowadzącą do słów „YOU WILL”. Za banerem krył się przekaz promocyjny jednego z amerykańskich telekomów AT&T. Reklama okazała się wielkim sukcesem. Kliknął ją prawie co drugi internauta. Wynik był imponujący i właściwie dziś – niemożliwy do powtórzenia. Dlaczego?

W 1994 roku reklama banerowa była czymś nowym. Powiewem świeżości w świecie marketingu. Internauci zaintrygowani przekazem klikali go, w ten sposób zapewniając firmie sukces marketingowy. Wraz z rozwojem internetu i niesamowitym postępem w świecie nowych technologii banery reklamowe stały się codziennością. Od czasu pionierskiej reklamy przeszły gwałtowną rewolucję. Przybierały formy niezwykle irytujących pop-underów, nachalnych pop-upów i inwazyjnych, barwnych, wręcz odpychających gifów, od których można było dostać oczopląsu. A jak jest dziś?

Chcesz wyróżnić swoją firmę na tle konkurencji?

Wiemy jak robić to skutecznie!

Dzisiejsza reklama banerowa

Dzisiejsze reklamy banerowe nie odstraszają nachalnością. Są subtelniejsze, bardziej stonowane i przyjazne dla oczu. Współczesny baner reklamowy w internecie, inaczej nazywany reklamą display’ową, zwykle ma postać prostej grafiki w formacie .jgp, .png, lub .gif lub elementu multimedialnego utworzonego za pomocą HTML5. Może występować w formie statycznej lub animowanej. Najchętniej stosowaną wielkością reklam banerowych jest 750×200 px. 

Dzisiejsze banery reklamowe znajdziemy praktycznie na każdej stronie – również we własnych witrynach marek. Świetne rozwiązanie dla reklamodawców oferuje firma Google. W ramach Google Ads marketer może umieścić swoją reklamę banerową w sieci Google liczącej ponad 2 miliony stron i docierającej do ponad 90% internautów na całym świecie. Wykorzystanie Google Display Network w swojej kampanii pozwala generować wysokie zasięgi, a dzięki temu zwiększa efektywność działań reklamowych – wspiera sprzedaż. 

Jak działa reklama banerowa?

Za reklamą banerową kryje się link, który po kliknięciu przekierowuje internautę na konkretną stronę internetową. Banery działają jak każda inna forma reklamy w internecie. Ich głównym celem jest zwiększenie ruchu na stronie, zachęcenie potencjalnego klienta to zakupu określonych produktów bądź skorzystania z danej usługi i w konsekwencji podniesienie konwersji sprzedaży i uzyskanie zysku. Reklama banerowa to swoisty generator leadów sprzedażowych. 

Dobrze przygotowana reklama banerowa to świetne narzędzie promocyjne. Banery reklamowe umieszczone w odpowiednich miejscach w sieci, generują wysokie zasięgi, a tym samym zwiększają wiadomość firmy na rynku. Budują jej rozpoznawalność i dzięki temu ułatwiają realizację założeń marketingowych. Spójny komunikat w formie ciekawej reklamy graficznej w naturalny sposób przedłuża komunikację firmy z odbiorcami. Jest elementem budującym jej wizerunek i kształtującym relacje z grupą docelową.

Reklamy banerowe to także świetny sposób na to, by przypomnieć klientowi o sobie. Mowa tu o remarketingu dynamicznym, czyli spersonalizowanych banerach przedstawiających konkretne produkty. Są to działania skierowane do tych osób, które już kiedyś odwiedziły dany sklep internetowy, ale z pewnych przyczyn nie zdecydowały się na skorzystanie z oferty. Celem remarketingu jest ponowne zainteresowanie potencjalnego klienta marką i subtelne nakłonienie go do zakupu. 

Jaki jest plus reklam banerowych w sieci? Poza przyjemną formą jest to ich mierzalność. W prosty sposób można sprawdzić efektywność baneru za pomocą współczynnika klikalności (CTR). Wskaźnik oblicza się, dzieląc liczbę kliknięć przez liczbę wyświetleń reklamy. Im wyższy CTR, tym skuteczniejszy przekaz. Jak poprawić współczynnik? Liczy się to, komu wyświetlamy konkretne reklamy, a także, w jaki sposób je przygotowaliśmy.

Komu wyświetlać banery?

Ogromny wpływ na ostateczny sukces reklam banerowych ma określenie i szczegółowa analiza grupy docelowej. Każdy marketer wie, że istotą skutecznego marketingu jest zaspokajanie potrzeb odbiorców i kreowanie przekazów oddziałujących na ich emocje. Poznanie Twoich potencjalnych klientów pozwoli Ci tworzyć kampanie, które przełożą się na realne efekty, w postaci zwiększenia sprzedaży i atrakcyjnych zysków.

Analiza grupy docelowej ułatwi Ci wybór witryn, na których powinieneś umieścić swoje banery reklamowe. Co ciekawe, Google Ads umożliwia wyłącznie z kampanii tych stron, które reklamodawca uzna za niestosowane. Ponadto wyświetla reklamy w witrynach, które uzna za zbliżone tematycznie do prowadzonej kampanii. Mechanizm ten zwiększa efektywność działań reklamowych.

Reklamy banerowe wyświetalne są także w ramach wcześniej wspomnianego remarketingu. To doskonały sposób na walkę ze zjawiskiem tzw. porzuconych koszyków w sklepie internetowym.

Jak stworzyć skuteczną reklamę banerową?

Reklama banerowa będzie skuteczna, jeśli zostanie przygotowana w profesjonalny sposób. Baner powinien zachęcać odbiorcę do kliknięcia, a nie odrzucać swoim nachalnym, inwazyjnym charakterem. Przyjacielem każdego reklamodawcy jest minimalizm. Najlepsze reklamy banerowe to te, które kuszą swoją subtelnością, są przyjemne dla oczu, nie zawierają jaskrawych czy intensywnie migających elementów. Baner powinien być czytelny, estetyczny, pełen wartościowej treści i, co najważniejsze, spójny z identyfikacją wizualną oraz wizją firmy. Wykorzystane zdjęcia czy grafiki muszą być naturalne. Powinny wyróżniać się nieprzeciętną jakością i wysoką autentycznością. 

Na reklamie banerowej warto umieścić logo marki oraz CTA (call to action), czyli napis zachęcający do interakcji – np. „kup teraz”, „czytaj dalej”.

Problem dzisiejszej reklamy w internecie – banner blindness

W ostatnim czasie dużo mówi się o banner blindness, czyli tzw. ślepocie banerowej. Jest to zjawisko polegające na odruchowym ignorowaniu wszystkich elementów graficznych przypominających reklamy internetowe. Dla reklamodawców tworzy to niemałe wyzwanie: jak przygotować baner reklamowy, który przyniesie oczekiwane efekty? I tu znów wracamy do pojęcia grupy docelowej. Kluczem do sukcesu jest bowiem reklama targetowana. Targetowanie przekazów to wyświetlanie ich odpowiednim osobom. Jeśli użytkownik trafi na reklamę w odpowiednim momencie, istnieje większe prawdopodobieństwo, że się nią zainteresuje i ją kliknie. 

Poza targetowaniem duże znaczenie ma wygląd banerów. Wspomnieliśmy już, że jaskrawe, nieprzyjemne dla oczu, wyskakujące na środku ekranu reklamy bardziej denerwują, niż ciekawią. Czy to znaczy, że reklamy banerowe muszą być nudne? Nic bardziej mylnego. Muszą być przygotowane na tyle umiejętnie i ciekawie, by nie irytowały użytkowników, tylko zachęcały do interakcji z marką. Jak to zrobić? Jak znaleźć kompromis? To prawdziwa sztuka! Postaw na doświadczenie i umiejętności specjalistów. Skontaktuj się z nami. Wiemy, jak Ci pomóc!

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt