Przycisk CTA działa niczym magiczny przycisk, sprawiający, że rzeczy zaczynają się po prostu dziać. Chcesz mieć więcej subskrybentów firmowego newslettera? Więcej zgłoszeń na konkurs? Poprawić konwersję? Nie zdobędziesz tego bez odpowiedniego wezwania do działania.
Przycisk CTA, gdyby był super bohaterem, mógłby występować w filmie pt. „Ostateczny aktywator”. W pierwszej scenie firmie udało się pozyskać uwagę odbiorcy. Przekonała potencjalnego klienta do swojego produktu zabójczym tekstem reklamy, świetną grafiką lub filmem. Brawo, ale najtrudniejsze dopiero przed nią. Teraz musi zamknąć sprzedaż lub przekonać odbiorcę, aby zrobił to, czego od niego oczekuje. CTA wchodzi do akcji.
Co to jest przycisk CTA?
Wiele firm po prostu umieszcza w reklamie przycisk CTA, np. „zarejestruj się”, i ma nadzieję, że to wystarczy, aby zwiększyć współczynnik konwersji. Wcześniej wkładają mnóstwo czasu, energii i pieniędzy w stworzenie reklam. Strategia komunikacji jest dobrze przemyślana. Produkt jest dobrze widoczny w mediach społecznościowych, wspierany przez artykuły na blogach i kampanie e-mailowe. Na koniec firma wzywa do działania kompletnie bez przekonania. I cała angażująca kampania reklamowa spala na panewce. A mogło być tak pięknie. Gdyby tylko przycisk CTA faktycznie działał.
Aby uniknąć porażki całej kampanii marketingowej, wezwanie do działania nie może być „jakiekolwiek”. Ono musi być mocne, perswazyjne i skuteczne. Przycisk CTA ma do spełnienia dwa główne cele: ma powiedzieć komuś, co powinien zrobić i dać mu do tego motywację. Większość firm pamięta o tym pierwszym. Mówią ludziom, co powinni zrobić, ale zapominają, że trzeba im jeszcze uświadomić jedno – dlaczego.
Czy Twoi klienci są zmotywowani do działania?
Daj im powód, by kupowali właśnie od Ciebie.
Często spotykane CTA
Przycisk CTA zachęca odbiorców do podjęcia działań w ramach kampanii marketingowych. Celem każdej z nich może być skłonienie odbiorców do innego działania. Poniżej kilka przykładów CTA często spotykanych w marketingu.
Zapisz się. W tego typu wezwaniu do działania odbiorca może zostać zaproszony do zapisania się do płatnej subskrypcji, na kurs online, wydarzenie – wszystko zależy od kontekstu wezwań do działania w reklamie lub witrynie.
Subskrybuj. To wezwanie do działania, które nie zobowiązuje do zakupu. Zamiast tego zaprasza do tego, aby „być na bieżąco”. CTA „subskrybuj” są powszechnie stosowane np. w przypadku blogów firmowych, dla których firma chce zdobyć jak najwięcej czytelników.
Wypróbuj za darmo. Wiele firm oferuje dziś bezpłatną wersję próbną. Tego typu przycisk CTA pozwala ludziom na sprawdzenie działania produktu/usługi, zanim zdecydują, czy jest to dla nich warte swojej ceny.
Dowiedz się więcej. Czasami wszystko, czego chce firma, to przekazać potencjalnym klientom trochę więcej informacji, aby w dalszym kroku przekonać ich do zakupu.
Dołącz do nas. Przycisk CTA z takim wezwaniem przyda się, gdy firma zarządza społecznością internetową.
Wszystkie powyższe typy wezwań do działania służą wyznaczonemu celowi, ale ich treść może się różnić. Każda grupa docelowa jest inna, dlatego komunikaty są inne. Przycisk CTA nie może być uniwersalny. Ma przecież wygenerować potencjalnych klientów, na których zależy firmie.
Skuteczny przycisk CTA – 5 wskazówek jak go stworzyć
1. Przycisk CTA musi nieść dynamiczne przesłanie. Użyj mocnego czasownika oznaczającego działanie. To nie czas, by „owijać w bawełnę” – od razu przejdź do sedna i powiedz odbiorcom, czego od nich oczekujesz. Jeśli prowadzisz sklep e-commerce, możesz rozpocząć wezwanie do działania słowami takimi jak np. „kup teraz”, „zamów już dziś”. Organizujesz konferencję online? Możesz użyć zwrotu „zapisz się” lub „weź udział”.
2. Używaj słów, które mają moc. Bez względu na to, jakie działanie ma podjąć osoba, do której kierujesz CTA. Aby wywołać silną reakcję emocjonalną u swoich odbiorców, twórz wezwania wywołujące emocje, takie jak np. „Zdobądź 75% zniżki teraz!”. Emocje są tym, co skłania nas do podjęcia decyzji i pójścia naprzód. Już samo zwykłe użycie wykrzyknika (!) oznacza entuzjazm.
3. Stwórz powód do podjęcia działań. Poinformuj odbiorców, co dokładnie się stanie, gdy klikną w przycisk CTA. Połącz swoje wezwanie do działania ze swoją propozycją wartości. Daj odbiorcom coś, co ich zmotywuje, czy to do oszczędzania, czy do zarabiania pieniędzy, do poprawy kondycji, odchudzania, komfortu podczas snu czy czegokolwiek innego.
4. Wybierz dobry kolor dla przycisku CTA. Chociaż dużo się słyszy o psychologii koloru w marketingu, prawda jest taka, że przycisk CTA ma być po prostu dobrze widoczny. Jeśli zamieszczasz go np. na niebieskim tle, nie musi, a wręcz nie powinien być niebieski – z dużym prawdopodobieństwem zostanie niezauważony. Kolor przycisku wzywającego do działania ma sprawić, by CTA się wyróżniało. Tak aby potencjalni klienci wiedzieli od razu, gdzie dokładnie muszą kliknąć, żeby podjąć działanie.
5. Przetestuj przycisk CTA. Podobnie jak w przypadku tekstu reklamy i innych treści marketingowych, ważne jest, aby Twoje wezwania do działania były skuteczne. Jak to sprawdzić? Przeprowadzając testy A/B, czyli porównując dwie wersje strony internetowej, tak by wybrać tę, która lepiej spełnia stawiane przed nią zadania. Testy pomogą ocenić, które wezwania do działania generują kliknięcia, a które nie. Oczywiście Twój wybór powinien paść na to, co działa najlepiej.
Gdzie się sprawdzi przycisk CTA?
Można – ba, nawet powinno się – używać wezwań do działania we wszystkich rodzajach materiałów marketingowych i na każdej platformie, na której firma prowadzi te działania. Chodzi nie tylko o reklamy PPC, ale również witryny internetowe, blogi, newslettery, e-maile itd. Czasami przycisk CTA w klasycznym ujęciu nie jest potrzebny – wystarczy zwykły tekst wzywający do działania, który zawiera hiperłącze. Jednak w zdecydowanej większości przypadków największe korzyści przynoszą klikalne przyciski.
Wielokrotnie udowodniono, że właśnie tego typu przycisk CTA znacznie zwiększa współczynniki konwersji. Jedno z badań wykazało, że w tekstach zamieszczanych na blogach, w których wezwania do działania wyglądały jak przyciski zamiast zwykłego tekstu, odnotowano wzrost współczynnika konwersji o 45%.
Zalety CTA
To, co próbują zrobić wszystkie firmy, to skierować odwiedzających na landing page, czyli stronę docelową. Jako agencja PR doskonale zdajemy sobie z tego sprawę. Tam, gdzie znajduje się oferta i wszystkie wspaniałe produkty, które tylko czekają, by je kupić. Ale bez przycisku CTA, który skieruje potencjalnych odbiorców w to miejsce, mało kto je odkryje. Gdy odwiedzający już trafią na witrynę, wezwanie do działania jest kolejnym krokiem w procesie konwersji. Zasadniczo przycisk CTA ma przekształcić odwiedzających w potencjalnych klientów i ostatecznie – w klientów.
CTA to aktywa biznesowe firmy, które „pracują” dla niej na stronie internetowej 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. W każdym momencie mają na celu zmotywowanie odwiedzających do wykonania następnego kroku. Żadna firma nie chce, aby odwiedzający jej witrynę zagubili się i zdezorientowali. Dlatego trzeba dać im wskazówki. Proste i jednoznaczne, zorientowane na działanie.
Czy to nie są wystarczające powody, dla których przycisk CTA to niezwykle przydatne narzędzie? Jeśli kogoś to nie przekonuje, warto wziąć pod uwagę, że wezwania do działania pomagają mierzyć skuteczność strony www. Każde kliknięcie może być monitorowane i pozwala zebrać ważne dane analityczne. Co to oznacza dla firmy? Może ona określić ze 100% dokładnością swój zwrot z inwestycji. Pozostaje pytanie, jak cenne jest to dla ciebie?