Nawigacja

Największe (reklamowe) problemy polskich przedsiębiorców

Pozyskiwanie klientów
Największe (reklamowe) problemy polskich przedsiębiorców

Jakie są największe problemy polskich przedsiębiorców? Oczywiście wielu z nich wskaże na prawo, podatki czy ogólny klimat dla przedsiębiorczości. Jednak w tym tekście zajmiemy się tym, jakie są charakterystyczne problemy, jeśli chodzi o marketing i reklamę. 

Wizerunkowe problemy polskich przedsiębiorców 

W badaniach przedsiębiorcy wśród swoich największych bolączek wymieniają rosnące koszty pracy, biurokrację i nieprzyjazne prawo. Mając takie problemy, polskim przedsiębiorcom czasem nie starcza już zapału, by zajmować się mniej palącymi kwestiami. A przecież od wizerunku, reklamy czy marketingu zależy ich być albo nie być!  

Eksperci zwracają uwagę na profilaktykę antykryzysową, która może pomóc, gdy wizerunkowej katastrofy jeszcze nie ma na horyzoncie. W skrócie chodzi o inicjowanie i podkreślanie w przekazie działań, które stawiają wizerunek w korzystnym świetle.  

Dobrym pomysłem jest zebranie potencjalnych problemów i omówienie możliwych argumentów przeciwnika, zanim jeszcze się pojawią. Wówczas w stresowej sytuacji będzie wystarczyło wrócić do takiego dokumentu.  Nieprzypadkowo marki, które łatwo oskarżyć o drenowanie środowiska, mają programy sadzenia drzew czy recyclingu, a firmy, które produkują niezdrową żywność, doradzają na temat zbilansowanej diety. To działania zaradcze, które w chwili ewentualnego kryzysu przekonają, że „nie jest tak źle”.  

Czy zauważyłeś, że większość z tego typu programów wdrażają zagraniczne korporacje? Problemem polskich przedsiębiorców jest ignorowanie ryzyka do ostatniej chwili. Wówczas PRowy skandal jest znacznie trudniej zażegnać. Osobnym problemem jest całkowity brak dbałości o wizerunek.  Po pierwsze, wiele firm nie kreuje wizerunku w oparciu o rzeczywiste zalety, rynkowe trendy i oczekiwania klientów. Po drugie, marki w ogóle nie kreują się w oczach klientów lub tworzą kampanie tylko w oparciu o aktualne trendy, bez umiejscowienia takiej strategii w szerszym kontekście. Przykładem może być opieranie swojego wizerunku na „trendach sezonu”, w rodzaju Ice Bucket Challange, przy całkowitym pominięciu innego typu przekazów. 

Czy i jak polscy przedsiębiorcy inwestują w reklamę? 

Wśród polskich firm ponad 96 proc. stanowią mikroprzedsiębiorcy, a 2,6 proc. – małe firmy. Ci, których jest najwięcej, wydają więc najmniej na marketing i reklamę. Problemy polskich przedsiębiorców z reklamą, jakie obserwują w swojej pracy marketerzy, można podzielić na trzy grupy. Pierwsza z nich to działanie bez planu. Wciąż dla wielu nowością jest fakt, że kampanię reklamową można przygotować w oparciu o badania ilościowe i jakościowe czy analizę rynku. Drugim problemem polskich przedsiębiorców jest przywiązanie do dawnych form reklamy. Kanały komunikacji takie jak np. podcast czy Youtube dla wielu są nieznane i niezrozumiałe. 

Tymczasem reklama prasowa czy radiowa to tak naprawdę przemawianie do stale kurczącej się grupy starszych odbiorców. Ostatni problem polskich przedsiębiorców z reklamą to przekonanie, że musi ona być droga, więc bez dużych środków nie warto zaczynać się reklamować. Tak naprawdę najsłynniejsze w ostatnich latach kampanie marketingowe on-line najmniejszych firm nie kosztowały dużo, a rozniosły się do setek tysięcy, a często do milionów odbiorców. 

Płacisz za reklamę,
a efektów nie widać?

Postaw na skuteczny PR i marketing!

A co polskie małe i mikro-firmy robią dobrze, jeśli chodzi o reklamę? Coraz lepiej idzie im wsparcie sprzedaży za pomocą reklamy w internecie. Dawne formy reklamy jako radio, tv czy prasa są dość drogie z punktu widzenia małej firmy. Internet zniósł te bariery, bo na Instagramie czy Facebooku można się zacząć reklamować, mając kilka złotych budżetu. Małe firmy są tu nawet uprzywilejowane. Użytkownicy bardziej ufają pojedynczej osobie lub małemu zespołowi, niż korporacji (stąd duże firmy często dzielą się na mniejsze lub naciągają rzeczywistość, tworząc wrażenie, że mają mały zespół lub pracują „z garażu”).  

Problemy polskich przedsiębiorców w starciu z zagranicą 

W zderzeniu z zagraniczną konkurencją problemy polskich przedsiębiorców to często brak pewności siebie. Tak naprawdę polskie produkty i polskie firmy są postrzegane za granicą pozytywnie. Przedsiębiorcy z Polski są uważani za kreatywnych, pracowitych i skutecznych. Polska firma kojarzy się też z tradycją i wartościami rodzinnymi. Zamiast uciekać od takiego wizerunku, warto podkreślać go w swojej strategii. Szczególnie w dobie popularności ekomarktingu i lokalnego patriotyzmu to może się sprawdzić niemal niezależnie od branży. Zobacz nasze case-study: rebranding marki premium, oparty o tradycyjne wartości. 

Czy polscy przedsiębiorcy stosują marketing?

W mediach społecznościowych doskonale „sprzedają się” historie pojedynczych niezależnych przedsiębiorców. Niezależnie, ile jest w tym prawdy, firmy chętnie dzielą się historiami o samodzielnym wymyślaniu produktów, kampanii i nazw.

W rzeczywistości coraz częściej korzystają z pomocy profesjonalistów. Branding, naming i storytelling przestały być pojęciami obcymi polskiemu przedsiębiorcy. Problemy dotyczą bardzo często zdefiniowania misji czy wizji firmy. Właścicielom firm trudno jest mówić o sobie. Pytani o powody dla podjęcia działalności czy prowadzenia biznesu wymieniają często przypadek czy chęć zarobienia pieniędzy. Trudno im zdefiniować wyróżnik.  

Problemy polskich przedsiębiorców z pracownikami 

Dużym problemem polskich przedsiębiorców jest zły dostęp do siły roboczej. Z drugiej strony nie każdy szef ma jeszcze świadomość tego, że pracownik to inwestycja, która zwraca się z czasem. Wielu przegapiło moment, gdy rynek z orientacji na pracodawcę zmienił się w przyjazny pracownikowi. Gdy konkurencja stosuje employer branding lub oferuje benefity, może być trudno znaleźć pracownika na to samo stanowisko i za te same pieniądze.

Problemem polskich przedsiębiorców często jest to, że nie doceniają potęgi wrażeń i skojarzeń. Dlatego może się okazać, że zagraniczna konkurencja płaci swoim pracownikom mniej, a mimo to ci się do niej garną… Wygrać tu można employer brandingiem, a także stosując marketing skierowany również do wewnątrz firmy. 

Zadzwoń Panel klienta Kontakt