Szacuje się, że nawet 7 na 10 klientów sklepów internetowych dodaje produkt do koszyka, jednak ostatecznie nie finalizuje zakupu. Skąd się bierze porzucony koszyk? I co e-sklep może z tym zrobić?
Skąd się bierze porzucony koszyk?
Porzucony koszyk to problem, który dotyka wiele sklepów internetowych. Do najczęstszych przyczyn takiej sytuacji możemy zaliczyć:
- znalezienie tego samego produktu na innej stronie w niższej cenie,
- negatywne opinie o produkcie,
- za wysokie koszty dostawy lub mały wybór form dostawy,
- problem z płatnością lub mały wybór form płatności (np. brak możliwości szybkiego przelewu czy zapłacenia BLIK-iem),
- dodatkowe koszty,
- skomplikowany formularz zakupu, wymagający podania większej ilości danych niż jest to konieczne,
- przymus założenia konta w sklepie,
- błędy na stronie – np. nie nalicza się rabat, strona ładuje się za wolno, któryś z przycisków nie działa,
- koszyk zaprojektowany niezgodne ze standardami UX – nieintuicyjny proces składania zamówień.
Część porzuconych koszyków można „uratować”. Przede wszystkim trzeba znaleźć przyczynę problemu i wdrożyć odpowiednie działania naprawcze. Co możemy zrobić, aby zwiększyć skuteczność sprzedaży w internecie?
Szukasz sposobu na zwiększenie sprzedaży w Internecie?
Wiemy jak skutecznie przyciągnąć klienta!
Jak walczyć z problemem porzuconych koszyków?
Przede wszystkim należy sprawdzić, czy wszystko działa poprawnie i usunąć ewentualne błędy przy składaniu zamówienia. Warto maksymalnie skrócić proces zakupu, zlikwidować konieczność rejestracji na stronie, a w opisie produktu przedstawić dostępne formy i dokładne koszty wysyłki (można też zaproponować darmową dostawę).
A co jeśli sklep dba o prostotę i intuicyjność procesu składania zamówień, a porzucone koszyki i tak się zdarzają? W takim wypadku warto wdrożyć dodatkowe działania – np. wysłać do klienta porzucającego koszyk wiadomość przypominającą (SMS, e-mail czy poprzez aplikację). W wiadomości warto zamieścić informację o dodatkowej korzyści, jaka wiąże się z zakupem (np. rabat, niższy koszt wysyłki lub darmowa dostawa, drobny gratis do zakupu). Wysłanie wiadomości jest możliwe tylko wtedy, gdy mamy stosowną zgodę klienta (np. z poprzednich zakupów).
Jeśli nie dysponujemy danymi kontaktowymi do klienta, możemy wykorzystać remarketing, czyli personalizowane działania reklamowe w mediach społecznościowych i wyszukiwarce. Podobnie jak w przypadku wiadomości klienta warto skusić do zakupu atrakcyjną zniżką, darmową dostawą czy lepszymi warunkami zamówienia.