Wielu marzy o stworzeniu nowego modelu biznesowego, który zrewolucjonizuje świat, jak wcześniej crowdfunding czy franczyza. Co to jest model biznesowy, jakie są najpopularniejsze i jak dobrać odpowiedni w konkretnym przypadku? Sprawdźmy.
Poniżej znajdziesz takie działy, jak:
- Model biznesowy – definicja
- Przykłady modeli biznesowych
- Model biznesowy firmy – jak dobrać odpowiedni?
- Czy da się stworzyć nowy model biznesowy?
- Problemy związane z wykorzystaniem modeli biznesowych
Teoretycznie w dziedzinie marketingu wszystko już wymyślono. W praktyce wciąż pojawiają się kolejne, nowe modele biznesowe, który rewolucjonizują nie tylko działanie poszczególnych firm, ale też całe branże i sposób, w jaki przeciętny klient myśli i robi zakupy. Poniżej kilka przykładów modeli biznesowych, które mogą się okazać przydatne w Twojej działalności.
Model biznesowy – definicja
Co to właściwie jest model biznesowy? Definicja słownikowa mówi, że to plan pozwalający firmie działać z sukcesem. Powinien on brać pod uwagę klientów, źródła dochodów, finansowanie i produkt. Autorka książki „Why business model matters?” Joan Magretta zauważa, że to w skrócie opowieść o tym, jak działa przedsiębiorstwo. Inni twierdzą, że to hipoteza, która może się sprawdzić (lub nie) w przypadku danego przedsiębiorstwa, ale to też nie jest ostateczna definicja.
Model biznesowy może być punktem wyjścia do biznesplanu lub zakładania działalności. Może być zastosowany również na innych etapach prowadzenia firmy. Szczególną popularność to zagadnienie zyskało w świecie biznesów internetowych. Wcześniej dominowały tradycyjne sklepy czy zakłady – w ich przypadku łatwo można ocenić na pierwszy rzut oka, czy firma na siebie zarabia, czy nie. W internecie różnice pomiędzy dochodową i przynoszącą straty firmą mogą być subtelne i nie zawsze dają się uchwycić od razu. Często za sukces danego przedsięwzięcia odpowiada właśnie odpowiedni model biznesowy.
Przykłady modeli biznesowych
Michael Lewis, amerykański pisarz, który od lat wyjawia największe tajemnice amerykańskiego rynku finansowego, przedstawił krótką, ale bardzo trafną definicję modelu biznesowego. Uznał, że jest nim każdy pomysł na zarobienie pieniędzy. W istocie o to właśnie chodzi, niemniej prowadzenie działalności opiera się na pewnych określonych założeniach.
Poniżej znajdziesz zestawienie popularnych obecnie modeli biznesowy. Być może wśród nich jest ten, który pasuje do Twojej firmy?
- Franczyza – opiera się na udzielaniu licencji na prowadzenie firmy pod tym samym szyldem.
- Crowdfunding – polega na finansowaniu pozyskanym od społeczności.
- Integrator – firma panuje nad wszystkimi aspektami łańcucha dostaw, reklamy czy marketingu, co przyspiesza działanie i minimalizuje koszty.
- Freemium – usługa jest darmowa, ale można wykupić lepszą, płatną wersję,jak w przypadku Youtube czy Spotify.
- Dyskont – firma sprzedaje takie same produkty, jak konkurencja, ale tańsze dzięki oszczędnościom na każdym etapie produkcji i sprzedaży.
- Razor and Blade – podstawowy produkt jest tani, ale trzeba do niego dokupować drogie akcesoria, które stanowią główny przychód firmy.
- Experiences – podstawowe, a nawet dodatkowe potrzeby klientów w krajach rozwiniętych są już zaspokojone. Stąd ten model oparty jest na sprzedawaniu doświadczeń, a nie tylko konkretnego produktu (np. dla restauracji będzie to przyjemne wnętrze, status, przynależność do grupy i serdeczna atmosfera, a nie tylko obiad).
- Pay what You want – klient płaci za rzecz tyle, ile jest w stanie. Ta strategia jest popularna w sieci, gdzie np. każdy może zapłacić za lekcję on-line czy wysłuchanie utworu tyle, ile uważa za sprawiedliwe.
- Subskrypcje – ten rodzaj działalności, oparty na regularnie odnawianej subskrypcji, jest dziś szczególnie popularny w świecie rozrywki on-line.
- Społecznościowy model biznesowy – opiera się na tym, że to użytkownicy wystawiają usługę, z której można skorzystać, a serwis tylko pośredniczy w jej realizacji.
Spośród wymienionych, można wybrać model odpowiedni do niemal każdej działalności. Każdy z nich określa sposób, w jaki organizacja tworzy wartość, dostarcza ją i na niej zarabia.
Jaki model biznesowy zwiększy wyniki Twojej firmy?
Zastosuj niezbędne narzędzia PR – sprawdź, co rekomendujemy dla Ciebie.
Model biznesowy firmy – jak dobrać odpowiedni?
Który model biznesowy będzie więc najlepszy dla danej firmy? Przed podjęciem decyzji warto zweryfikować jakie są jej:
- cele,
- priorytety,
- wartości.
To pozwoli dobrać plan i zaplanować najbardziej optymalne wsparcie sprzedaży. Dość częsta jest sytuacja, w której przedsiębiorca przyjmuje modny model biznesowy, który w rzeczywistości nie przysłuży się jego celom. Przykład to model stosowany przez największe korporacje, który nie znajdzie zastosowania w start-upie o niewielkich funduszach. Poza cechami samego modelu warto sprawdzić też, jakie firmy go wykorzystują. Dobrze, by były to przedsiębiorstwa podobnej wielkości lub z tego samego sektora.
Czy da się stworzyć nowy model biznesowy?
Jeden model biznesowy nie będzie pasował do potrzeb każdej organizacji. Warto szukać odpowiedniego rozwiązania, bo to może przyspieszyć proces osiągania zysków i pomóc znaleźć drogę w gąszczu pomysłów i inspiracji. Czasem jednak plan wydaje się na tyle śmiały, że nie przystaje do niego żaden ze znanych sposobów prowadzenia biznesu. Definicje z popularnych modeli nie w każdym przypadku się sprawdzą. Wówczas można stworzyć własny model. Wiele z najsłynniejszych dziś firm (Uber, Airbnb, Netflix) opiera się właśnie na rewolucyjnym, nieznanym wcześniej modelu biznesowym, Warto do nich dołączyć, pamiętając, że najambitniejsi i najbardziej nowatorscy przedsiębiorcy mogą wygrać najwięcej.
Problemy związane z wykorzystaniem modeli biznesowych
Większość osób wybierze jednak gotowy model biznesowy, zamiast tworzyć od podstaw własny. Tu może natrafić na kilka problemów. Po pierwsze, dzisiejsza rzeczywistość, w tym także otoczenie marketingowe, zmienia się bardzo szybko. Jak już wspomniano najwięksi giganci technologiczni stosują całkowicie nowe modele (freemium, subskrypcje itp.), które nie były znane jeszcze kilkadziesiąt lat temu.
Dobrze byłoby stworzyć audyt marketingowy firmy i dobrze poznać jej potencjał przed formułowaniem rewolucyjnych rozwiązań. Następnie trzeba sprawdzić, czy branding firmy, jej cele i możliwości współgrają z danym modelem. Trzeba też zdawać sobie sprawę z narzędzi, które są już dostępne. Nie trzeba „wymyślać koła” i robić wszystkiego od podstaw. Może warto wykorzystać np. model Osterwaldera, który służy właśnie do modelowania biznesu za pomocą intuicyjnego szablonu.
Możliwe, że Twój pomysł także wykracza poza ramy tradycyjnych rozwiązań. Wówczas może się okazać ograniczeniem, zamiast pomocą na drodze do sukcesu. Drugim problemem jest skupienie się głównie na samym modelu, zamiast na działalności. Często absolwenci kursów biznesowych są nakłaniani do wypełniania biznesplanów i stosowania szablonów dla najbardziej błahych pomysłów biznesowych. Tymczasem lepszy byłby start działalności i zmierzenie się z rzeczywistością. Później, na podstawie pierwszych wniosków i niepowodzeń, można zastanowić się nad sposobem prowadzenia biznesu, który pomógłby w rozwinięciu skrzydeł.
Skontaktuj się z nami – dobierzemy narzędzia, dzięki którym wzniesiesz swój biznes na kolejny poziom.