Niezależnie czy prowadzisz agroturystykę, czy duży obiekt, dookoła mogą już być setki podobnych miejsc. Poniżej wszystko o kampanii reklamowej hotelu na przykładach zebranych między innymi podczas naszej pracy dla marek inBetween i Dworu Korona Karkonoszy.
Kampania reklamowa hotelu – o czym należy pamiętać?
Jeśli chcesz zacząć kampanię reklamową hotelu, to pamiętaj, że nie będzie to zadanie na jeden wieczór. Do wyboru masz dziesiątki kanałów marketingu on-line (nie mówiąc o tych poza internetem). Dobrze byłoby, gdybyś wykorzystał przynajmniej kilka z nich. Po stworzeniu przekazu w oparciu o kroki zaprezentowane poniżej, dostosuj je więc do:
- Google Ads,
- map Google,
- meta tytułów i meta opisów w wynikach wyszukiwania,
- kampanii contentowej,
- kampanii SEO na stronie,
- kanałów social-media,
- płatnych reklam w social-mediach,
- współpracy z influencerami i blogerami,
- mediów lokalnych,
- e-mail marketingu,
- kampanii SMS,
- ogłoszeń na portalach rezerwacyjnych.
Każde z tych miejsc ma nieco inną specyfikę, trafia do różnych osób i działa w nieco inny sposób. Może się okazać, że ruch będzie realnie pochodził z jednego ze źródeł, ale inne będą wspierać realizację celów marketingowych. Przykładowo zamawianie noclegu przez Instagram to wciąż raczej rzadkość. Jednak już piękne zdjęcia, hasztagi i liczne oznaczenia sprawiają, że wiele osób zapamięta nazwę hotelu i wróci do niej, gdy będzie gotowa na urlop czy organizację eventu.
Pamiętaj o teorii touchpointów, czyli „punktów styku” klienta z marką. Łatwiej zdecydują się na pobyt w hotelu, o którym już kilka razy słyszeli.
Wokół słów kluczowych – jak dobrać je mądrze
Czy ktoś oferuje Ci, że wypromuje Cię na pierwsze miejsce wyników wyszukiwania na frazę „hotel Warszawa”? Niestety – prawdopodobnie kłamie. Osoby, które zaczynają pracę nad kampanią reklamową hotelu, na przykład w wyszukiwarce, łatwo mogą stracić zapał. Okazuje się, że nie wystarczy podjąć minimum wysiłków, a wszystkie frazy, które są warte uwagi, dawno zostały już „zajęte”. Co wówczas robić?
Chcesz wypromować swój hotel?
Skorzystaj z naszego wieloletniego doświadczenia.
- Szukaj synonimów – agroturystyka, Bed & Breakfast, pokoje na wynajem, noclegi, SPA z noclegiem, glamping itd.
- Wyróżnij lokalizację – hotel nad jeziorem, noclegi przy drodze A4, agroturystyka ze stadniną, noclegi nad rzeką Wieprz, ziołowe SPA w lesie itd.
- Zastanów się, czego pragną klienci – slow food w Karpaczu, hotel z wegańskimi obiadami obok Szczyrku, hotel przyjazny rowerzystom przy szlaku Green Velo itd
- dodaj „to coś” – hotel z plantacją lawendy, hotel z własnym browarem, hotel jak z „Władcy Pierścieni”, hotel, w którym straszy, hotel z ogrodem różanym itd.
Dopiero gdy dobrze poznasz własne możliwości, oczekiwania klientów i potencjał okolicy, możesz zaplanować kampanię Google Ads, zadbać o SEO i wykorzystać magie hashtagów w mediach społecznościowych. Oczywiście przy tym wszystkim deklaracje w internecie muszą pokrywać się z rzeczywistością! Czasem jednak okazuje się to bardzo proste.
Jeśli przykładowo ktoś z Twojej obsługi faktycznie ma certyfikat instruktora jogi i może udzielać lekcji na życzenie, to jak najbardziej warto wypromować się jako: joga nad jeziorem na Mazurach, hotel z zajęciami jogi, hotel w stylu wege, slow, eko itp.
Jak ocenić skuteczność kampanii reklamowej hotelu?
Pewnie rzuciło Ci się w oczy na stronach portali rezerwacyjnych, że często pada tam prośba, by powoływać się na daną stronę podczas rezerwacji w obiekcie. W założeniu ma to przekonać właściciela miejsca o tym, że dana kampania reklamowa hotelu jest skuteczna. Gdy już wdrożysz powyższe działania, możesz na podobnej zasadzie pytać swoich gości, skąd dowiedzieli się o hotelu. Zrób ankietę w internecie. Dodaj takie pytanie podczas rezerwacji lub po prostu niezobowiązująco zapytaj o to, gdy goście będą się meldować w hotelu. Da Ci to pojęcie o tym, które strategie w sieci działają. Wówczas możesz właśnie do tych kanałów przenieść większość swoich środków, jeszcze zwiększając skuteczność kampanii reklamowej hotelu.
Jeśli współpracujesz z dobrą agencją marketingu on-line, to może być jeszcze prostsze. Istnieją metody śledzenia ilości kliknięć w link rezerwacyjny z różnych źródeł. Po kampanii reklamowej hotelu zobaczysz jak na dłoni, ilu klientów przyszło do Ciebie poprzez e-mail, reklamy na Facebooku, Google Ads i stronę internetową.
Kampania reklamowa hotelu – przykład
Jakiś czas temu jako Commplace doradzaliśmy hotelowi inBetween (więcej w tekście opisującym działania doradcze dla marki inBetween). Położony pod Lublinem obiekt ma własną strefę SPA i pozwala dobrze wypocząć blisko miasta, ale w bardzo spokojnym, zielonym otoczeniu. Jednocześnie zmaga się z typowymi problemami większości podobnych obiektów, takimi jak duża rotacja załogi. W związku z tym skupiliśmy się nie tylko na tym, by strategia komunikacji trafiała na zewnątrz, ale też do wewnątrz firmy.
Audyt marketingowy i zdefiniowanie celów pozwoliły określić, na jakich emocjach i wartościach będziemy budować przekaz marki. Gdy to było jasne, komunikacja wewnętrzna stała się o wiele prostsza. Pracownicy wiedzieli, co reprezentuje sobą firma. Co więcej, udało się zaangażować ich w osobiste budowanie tego przekazu. To bardzo ważny element, którego często brakuje w relacji na linii pracownik-szef.
Zanim nakażesz swojej ekipie serdeczne podejście do klienta czy zarządzisz swobodny, luźny styl w pracy, zastanów się, czy te wartości rzeczywiście są obecne w firmie. Jeśli nie, to tak naprawdę oczekujesz od pracowników niemożliwego. Przykład zawsze idzie z góry.
Nasza kampania komunikacyjna zawierała następujące elementy:
- audyt i analiza dotychczasowych działań,
- audyt komunikacji,
- nowa strategia komunikacji i w świecie off-line, do klientów i pracowników.
Tylko tyle potrzeba, by całkowicie zmienić wizerunek miejsca i zadbać o lepszy odbiór na zewnątrz i wewnątrz firmy. Sprawdź, jak możemy Ci pomóc osiągnąć podobny efekt w Twoim obiekcie.