Jakie działania marketingowe podjąć, aby konsumenci wybrali naszą firmę zamiast konkurencji? Jak znaleźć się na samej górze wyników wyszukiwania w Google? Co zrobić, by komunikacja w mediach społecznościowych była skuteczna? Jak budować lojalność klientów wokół marki? Jak planować marketing online? O tym w dzisiejszym wpisie.
Czym jest marketing online i z czego się składa?
Marketing online to zespół działań skupionych wokół promowania produktów, usług oraz samej marki w Internecie. Na marketing internetowy składają się np. działania SEO (pozycjonowanie stron internetowych w Google), SEO PR, czy prowadzenie kampanii linków sponsorowanych. To także reklamowanie się w witrynach internetowych. To działalność w mediach społecznościowych czy marketing b2b. Jest to jednak zaledwie wycinek zestawu czynności, które składają się na cały długi i rozbudowany proces. A czynności, metod i narzędzi marketingu online wciąż przybywa. Rozwiązania zmieniają się i wymagają od firm bycia na bieżąco z aktualnymi trendami i oczekiwaniami konsumentów. Dlatego często za całość działań odpowiada agencja public relations.
Jak planować marketing online?
Sprawdź, jak możemy Ci w tym pomóc.
Spójna strategia marketingu online
Z tego powodu marketing internetowy wymaga przemyślanej i spójnej strategii. Potrzebuje także specjalistycznej wiedzy dostarczanej przez profesjonalistów z danej dziedziny. Aby móc wdrożyć skuteczny marketing online w firmie, de facto trzeba zatrudnić kilkanaście osób. Jedna zajmie się pozycjonowaniem, inna planowaniem i tworzeniem treści. Inne osoby pracują nad reklamami Google Ads, a inne kampaniami w mediach społecznościowych. Wobec tak szerokiego zakresu potrzebnych działań coraz więcej firm zleca je po prosu na zewnątrz. Agencja PR Commplace specjalizuje się w marketingu internetowym. Agencja PR posiada wiedzę i zasoby konieczne do wdrożenia kompleksowej strategii marketingowej online dla danej firmy.
Audyt online i analiza konkurencji
Opracowywanie strategii działań marketingowych w Internecie warto zacząć od przeprowadzenia audytu. Jest to rzetelna analiza obecnej sytuacji online. Analiza, która pozwala ocenić, które działania zostały podjęte, o czym zapomniano i co warto poprawić. Na podstawie wyników audytu planuje się przyszłe kroki i dokonuje się korekty obecnych działań. Wszystko po to, aby zwiększyć skuteczność marketingu online.
Następnym krokiem powinna być analiza konkurencji w Internecie. Chodzi o przejrzenie działań, które prowadzą firmy będące bezpośrednią konkurencją dla naszego przedsiębiorstwa. Istnieją różne narzędzia pozwalając podejrzeć, jaką strategię SEO wdrożyła konkurencja. Jak prowadzi swoją komunikację sprzedażową. Dowiemy się gdzie i jak się reklamuje oraz najważniejsze – czy działania te są skuteczne. Taka analiza konkurencji pod kątem działań marketingowych pozwala podejrzeć, jak pracują lepsi od nas oraz jest doskonałym źródłem inspiracji dla naszych własnych działań.

Wybór metod marketingowych – SEO i marketing referencyjny
Współczesny Internet daje firmom ogromną ilość możliwości promowania swoich produktów i usług. Czasami ciężko zrozumieć, czy rzeczywiście wszystkie przyniosą pożądane efekty w przypadku naszej branży. Jak zatem skutecznie planować marketing online? Trzeba przeprowadzić odpowiednią selekcję metod i narzędzi marketingowych. Wśród działań absolutnie podstawowych jest na pewno pozycjonowanie w wyszukiwarce Google. To właśnie z Google korzysta ponad 95% internautów w Polsce. Szukają tam informacji na temat produktów, czy usług. Szukają wiadomości na temat samych firm oraz opinii o nich. Trzeba podjąć działania, które wywindują naszą stronę na najwyższe pozycje w Google. Liczy się tylko TOP3, najwyżej TOP5, może TOP10. Dlaczego? Ponieważ badania marketingowe potwierdzają, że większość użytkowników Sieci klika tylko w kilka pierwszych linków zaproponowanych przez Google.
Marketing referencyjny
Kolejna sprawa to marketing referencyjny. Dotyczy on monitorowania i kontrolowania opinii w Internecie. Szczególnie negatywnych opinii. Obecnie siła opinii użytkowników w Internecie jest większa niż kiedykolwiek. Każdy może tworzyć opinie w Internecie. Coraz więcej konsumentów zasięga rady właśnie poprzez serwisy internetowe z opiniami. Zanim zdecyduje się na wybór konkretnej firmy. Opinie pojawiają się nie tylko w wizytówce firmowej w Google, w mapach, ale też na stronie firmowej w mediach społecznościowych. Opiniami są też komentarze w Internecie, na które trzeba na bieżąco reagować. Planowanie działań marketingu online musi zatem uwzględniać kontrolowanie jakości referencji, jakie użytkownicy wystawiają o firmie. Chodzi o to, aby zminimalizować ilość negatywnych opinii w Internecie i pozyskać jak najwięcej pozytywnych. Do tego służą różne narzędzia, których obsługą powinien zająć się specjalista marketingu online.
Jak planować marketing online dla branży e-commerce?
A jak planować marketing online w przypadku sklepu? Zagadnienie marketingu dla branży e-commerce można traktować jako oddzielną dziedziną, która wymaga zintensyfikowania wielu działań. Na przykład dla sklepów internetowych ważny jest e-mail marketing oraz obecność w porównywarkach cenowych. Tu także nieco inaczej mierzy się skuteczność kampanii marketingowych, które powinny przekładać się na dające się zmierzyć zyski finansowe. Zarówno w przypadku sklepów internetowych, jak i firm oferujących usługi ważny jest także wpływ grafiki na skuteczność marketingową. Dlatego planując marketing online nie można zapomnieć o wdrożeniu spójnej identyfikacji wizualnej we wszystkich oficjalnych kanałach związanych z marką.