Nawigacja

Elementy przekazu reklamowego – jak stworzyć idealną całość?

Strategia marketingowa
Elementy przekazu reklamowego - jak stworzyć idealną całość?

Idealny przekaz reklamowy jest efektem przemyślanej strategii, genialnego pomysłu i odrobiny szczęścia. I choć współcześnie łatwo zagubić się w gąszczu komunikatów reklamowych, odbiorcy nadal spragnieni są oryginalnych form promocji marek. Dlaczego? Ponieważ te najlepsze, wzbudzają w nas olbrzymie emocje i przywołują wspomnienia, o których często zapominamy w gonitwie dnia codziennego. Dlatego elementy przekazu reklamowego muszą być połączone w idealną całość.

Reklama to nie „słowo-wytrych” z obrazkiem i ceną. To historia, która skondensowana w krótkim przekazie, angażuje nas do konkretnego działania. To obietnica, którą marka składa na ołtarzu naszej uwagi i w którą odbiorcy gotowi są uwierzyć, czyniąc z niej cząstkę swojego życia. To element budujący długofalową więź z klientem, czyniąc go często najlepszym ambasadorem marki. 

Komunikujemy się za pomocą symboli. Marketingowiec musi mieć świadomość, że nie każdy postrzega symbol w ten sam sposób – archetypy marki niosą ze sobą różne znaczenie. Genialny marketingowiec musi mieć odwagę, by tworzyć własne symbole, bo tylko wtedy jest w stanie zbudować markę-legendę, która będzie inspiracją dla innych. 

Szukasz pomysłów na angażującą reklamę?

Znamy się na tym – sprawdź nas!

Czym jest przekaz reklamowy? 

Komunikacja marketingowa jest procesem polegającym na permanentnym wysyłaniu w świat różnego rodzaju sygnałów, mających na celu wywołać w uczestnikach rynku określone reakcje. Przekaz reklamowy jest jednym z takich sygnałów, który musi zawierać w sobie esencję tego, co marka w danym momencie chce przekazać. 

Wysyłanie odpowiednich bodźców pozwala wpływać na postawy i zachowania potencjalnych klientów, kształtując tym samym popyt na konkretny produkt lub usługę. Stanowi podstawę do budowania dialogu na linii marka – klient. 

Przekaz jest centralnym elementem procesu komunikacji i przede wszystkim musi wzbudzać emocje. Tylko w ten sposób jest w stanie zagościć na dłużej w świadomości odbiorców. Powinien jednak odwoływać się także do sfery racjonalnej i nieść ze sobą konkretną treść, która w interesujący sposób pokaże cechy produktu oraz za sprawą języka korzyści, wzbudzi w odbiorcach silną potrzebę jego posiadania. 

Coraz rzadziej analizujemy komunikaty, które do nas docierają. Przeglądamy pobieżnie informacje. Nie pamiętamy, co czytamy, słyszymy i widzimy. Pamiętamy tylko to, co powtarzamy. Pamiętamy rzeczy, które trafiają do nas wielokrotnie.  Dlatego istotną cechą przekazu reklamowego jest powtarzalność, ponieważ tylko ona wiąże się z zaufaniem do marki. 

Elementy przekazu reklamowego 

Wyróżniamy następujące elementy przekazu reklamowego

  1. Slogan – emocjonalne i perswazyjne, łatwe do zapamiętania hasło będące swoistą esencją przekazu reklamowego. Powinien z jednej strony być oryginalny, ale opierać się o znane skojarzenia, być stosunkowo łatwo zapamiętywalny oraz odnosić się do sfery emocji, marzeń i wspomnień odbiorcy. Jego stworzenie wymaga zatem ogromnej wiedzy i wyczucia. 
  1. Grafika – przyciągające uwagę i atrakcyjne tło, budujące określony kontekst przekazu reklamowego. Powinna opierać się na znanych symbolach, które w umyśle odbiorcy utworzą konkretny przekaz poprzez obrazy, nawiązujące do jego pragnień i wspomnień. W warstwie wizualnej przekaz reklamowy powinien przypominał małe dzieło sztuki. 
  1. Treść – wywołująca określone emocje, angażująca odbiorcę i budująca odpowiednią motywację do działania. Powinna stanowić swoisty apel odwołujący się do wartości wyznawanych przez odbiorcę, jego poglądów i stylu życia. 
  1. Historia –  pozwalająca wyróżnić markę, wzbudzić zaufanie i zbudować więź z klientem. Ponadto, słuchając szczerej i autentycznej historii nasz mózg łączy przekazywane nam informacje w doświadczenia, co sprawia, że są one lepiej zapamiętywane. Chcąc posługiwać się w komunikacji marketingowej swoją historią, musisz pokazać ludzkie oblicze swojej marki i odważyć się opowiedzieć, kim jesteś, co robisz, co cię wyróżnia, w jaki sposób pomagasz ludziom, z czym się zmierzasz i jak pokonujesz przeszkody. 

Na co zwrócić uwagę tworząc przekaz reklamowy? 

Zanim złożysz w całość elementy przekazu reklamowego, musisz odpowiedzieć sobie na szereg pytań: 

  1. Co dokładnie chcesz reklamować? 
  1. Jaki cel chcesz osiągnąć poprzez przekaz reklamowy? Do jakiego działania chcesz namówić swojego potencjalnego klienta? 
  1. Do kogo kierujesz swoją reklamę? Kim jest grupa docelowa? Jakie są preferencje Twojego potencjalnego klienta? Czego szuka? Co lubi? Czego potrzebuje? 
  1. Gdzie chcesz zaprezentować swój przekaz? Jakiego medium chcesz użyć, by dotrzeć do swojego potencjalnego klienta? 
  1. Jaki wizerunek chcesz zbudować? Jakie emocje chcesz wywołać? Z czym chcesz być kojarzony?

Ilość informacji, jakie każdego dnia docierają do nas różnymi kanałami, powoduje, że wiele przekazów reklamowych najzwyczajniej w świecie do nas nie dociera. Dlatego nasz przekaz reklamowy powinien być atrakcyjny, zrozumiały, sugestywny, aktualny, oryginalny i zgodny z przyjętymi zasadami społecznymi. Powinien wyróżniać się nie tylko treścią, ale i formą.

Przekaz reklamowy powinien być dopasowany do kanału, jakim planujemy go wysłać w świat. Oczywiście najlepsze efekty jesteśmy w stanie osiągnąć, decydując się na przepływ wielokanałowy, niemniej zawsze musimy dopasować nasz przekaz do specyfiki danego medium. 
 
Tworząc przekaz reklamowy, nie zwracaj się do „niezidentyfikowanej szarej masy”. Strategia komunikacji musi być przemyślana i precyzyjna. Zwracaj się wprost do jednej, wybranej z tłumu osoby. Kiedyś klienci byli biernymi odbiorcami komunikatów, dziś to różnorzędni partnerzy, którzy mają olbrzymi wpływ na postrzeganie marki. Ponadto, by nie zwariować od nadmiaru komunikatów, uodpornili się na informacje nieciekawe, nieatrakcyjne i typowo sprzedażowe. Szanuj zatem swojego klienta, dostarczając mu wyłącznie autentyczne, spójne i inspirujące przekazy reklamowe. 

Zadzwoń Panel klienta Kontakt