Dzisiejszy marketing w dużej mierze opiera się o innowacyjne rozwiązania. Jednak wciąż wiele firm wykorzystuje klasyczne metody marketingowe. Jedną z nich jest outbound marketing. Jakie są zalety i wady takiego marketingu?
Czym jest outbound marketing?
Outbound marketing, czyli tzw. marketing „wychodzący”, to jedna z tradycyjnych form marketingu, w której to firma inicjuje kontakt z potencjalnymi klientami. Innymi słowy – przedsiębiorstwo zwraca się do odbiorcy, bezpośrednio zachęcając go do skorzystania ze swojej oferty. Często poprzez działania, które wykonuje w imieniu marki agencja public relations.
Jak realizować outbound marketing?
Narzędzia outbound marketingu reklamują produkty oraz zachęcają klientów do zakupu. Do najpopularniejszych bez wątpienia zaliczymy wszelkie kanały ATL (Above the Line) w mediach tradycyjnych. Mowa przede wszystkim o reklamach telewizyjnych, radiowych, outdoorowych i prasowych. ATL marketing wykorzystują zarówno duże koncerny, jak i firmy działające lokalnie. Ich największą zaletą jest szeroki zasięg.
Outbound to także wszelkie formy kontaktu bezpośredniego, czyli spotkania z przedstawicielami handlowymi, kontakt telefoniczny (tzw. cold calling), wiadomości SMS oraz mailing.
Outbound marketing w internecie to – poza wspomnianym mailigiem – reklamy w formie linków sponsorowanych, wyskakujące pop-upy z komunikatami reklamowymi, chaty online i notyfikacje web push.
W ramach tej formy marketingu można również wykorzystać katalogi, ulotki reklamowe, foldery i inne klasyczne materiały promocyjne.
Łatwo przesadzić z ilością komunikatów.
Specjaliści mają wiedzę, jak skutecznie prowadzić outbound marketing!
Czy outbound się opłaca?
Komunikaty reklamowe zalewają dzisiejszego konsumenta. Wiele osób automatyczne filtruje reklamy – przełącza program, gdy zacznie się blok reklamowy, czy też od razu usuwa wiadomości zawierające mało interesujące komunikaty. Nieodpowiednio przygotowana kampania outboundingowa może zostać uznana za uciążliwą i niepożądaną. Minusem dla niektórych marek mogą być też wysokie koszty, jakie wiążą się z outbound marketingiem.
Z drugiej strony przekazy w ramach outbound są konkretne, bezpośrednie, skierowane na szeroką skalę, a dzięki temu mogą być skutecznym narzędziem sprzedażowym. Aby przyniosły oczekiwane efekty, muszą pasować do oczekiwań i sposobu bycia nowoczesnego odbiorcy. Marka, która chce prowadzić skuteczne działania outbound powinna:
- rzetelnie wybrać kanały komunikacji marketingowej,
- maksymalnie spersonalizować przekazy reklamowe,
- postawić na doradztwo i wsparcie w reklamie.