Nawigacja

Poznaj cechy dobrej reklamy!

Marketing

Jako konsumenci dziennie widzimy setki reklam. Jedne nas zachwyciły, podczas gdy inne – zupełnie zawiodły. Co sprawia, że reklama jest skuteczna? Możemy wyróżnić kilka dominant – poznaj cechy dobrej reklamy!

Definicja reklamy

Zgodnie z definicją Brytyjskiego Stowarzyszenia Reklamy reklama to: „środek komunikacji z użytkownikami produktu lub usługi. Są opłacanymi komunikatami mającymi na celu informowanie i wpływanie na osoby, które je otrzymują.” Współcześnie jest przekazem powszechnym, z którym spotykamy się kilkaset razy dziennie: w telewizji, radiu, gazetach, w Internecie, na bilboardach, na ulotkach, za pomocą sponsoringu, plakatów, ubrań, sprzedaży bezpośredniej, czy wydarzeń. Możliwości zetknięcia z reklamą jest w dzisiejszym świecie bardzo wiele. Wręcz nie można się od niej uwolnić, co sprawia, iż jednocześnie my konsumenci mamy jej dość, a przedsiębiorstwa giną w tłumie konkurencji i wydają pieniądze na coś co nie przynosi im korzyści. Aby skutecznie dotrzeć do potencjalnych konsumentów należy znać cechy dobrej reklamy.

Cechy dobrej reklamy – promocyjność i perswazja

Skuteczna reklama to taka, które promuje produkt bądź usługę, nagłaśniając ją i zachęcając do sprzedaży. Promocyjność reklamy nie jest związana z ideologią, która wpływa na sposób myślenia osoby lecz koncentruje się na wpływaniu na nawyki zakupowe. Promocja może być mniej lub bardziej subtelna.

Wypisując cechy dobrej reklamy nie można zapomnieć o tym by była perswazyjna. W wielu definicjach pojęcia „reklama” znajduje się właśnie owy termin. Perswazyjność polega na tym, by w pełni przekonać konsumenta do zakupu naszego produktu bądź do skorzystania z naszej usługi. Musi podkreślać różnicę między nami, a konkurencją, skupiając się na tym, iż to nasz produkt rozwiąże konkretną potrzebę. Jakie środki wykorzystać do perswazyjności? Odwołuj się do emocji konsumentów oraz buduj zaufanie powołując się na swój autorytet. Nie bądź jednak zbyt nachalny – świetnym przykładem jest firma „Nike”, która nigdy nie zachęcała do kupowania u niej, bo jest najlepsza. Zamiast tego skupiła się na pokazywaniu znanych sportowców, którzy noszą ubrania ich marki. To dało do zrozumienia, że skoro elitarni sportowcy chodzą ubrani w Nike, to Ty również powinieneś.

Ukierunkowana na grupę docelową

Przez wiele lat w dobie marketingu ukierunkowanego na sprzedaż nie na konsumenta reklamy opierały się na masowych mediach: czyli typowo telewizja, radio, prasa. Dzięki nim organizacje docierały do jak najszerszej publiczności. Wiązało się to jednak z sporymi wydatkami, które niekoniecznie zawsze się opłacały. Dlaczego? Ponieważ dobra reklama to taka, która ukierunkowana jest na konkretnych odbiorców, czyli grupę docelową. Skuteczność reklamy wzrasta wraz z dopasowaniem do profilu naszego klienta. Treść przekazu powinna być tak zaprojektowana, by odwoływała się do konkretnych potrzeb oraz uczuć grupy docelowej.

Cechy dobrej reklamy – strategiczność

Reklama targetowana to szczególnie ważna cecha współczesnej reklamy. Bez ukierunkowania na grupę docelową nawet najlepszy przekaz nie spełni swoich oczekiwań. Należy pamiętać, że musi być ona również częścią integralnej strategii marketingowej. Nawet najlepsza reklama nie przyniesie skutków, jeśli nie wpasowuje się w ramy Twojej firmy, jej wartości, czy cech.

Wyróżniając cechy dobrej reklamy nie wolno pominąć jej etyczności. Reklama nie może wprowadzać w błąd, być nieuczciwa, niemoralna, ani ukrywać informacji istotnych. Firmy wykorzystujące takie techniki przyczyniają się do upadku swojego wizerunku i utraty wiarygodności. Jedną z form reklam nieetycznych może być reklama porównawcza – sprawdź jak ją odpowiednio zaprojektować, by nie przekraczać granicy wytyczonej przez Kodeks Etyki Reklamy.

Oryginalność

Oryginalność to również cechy dobrej reklamy, dzięki którym wyróżniasz się spośród konkurencji. Dziennie konsumenci natrafiają na setki podobnych reklam, zupełnie ich nie zapamiętując. Skuteczna reklama to oryginalna, wykorzystująca nieprzewidywalne formaty i pomysły. Bądź kreatywny, pomysłowy i nieszablonowy aby przyciągnąć uwagę potencjalnego klienta. Nie kopiuj już użytych form reklamy – taka kampania nie przyniesie żadnych korzyści. Przykładem może być reklama marki „Biedronka”, która stworzyła sieć spotów reklamowych na temat jej produktów spożywczych opierając się na polskich przysłowiach. „Dlaczego galareta tak się trzęsie? Bo ananas wyszedł z puszki. Za co siedział? Podobno śmietanę ubił” to tylko niektóre wyrażenia wykorzystane przez firmę „Biedronka”. Dowcipne spoty na stałe zapadły w pamięci odbiorców wyróżniając się humorem, a jednocześnie inteligencją.

Marzysz o skutecznej reklamie, ale nie wiesz co musi w sobie zawierać?

Nasi specjaliści wiedzą czym się kierować przy jej tworzeniu!

Kreatywność

Nie ma dobrej reklamy bez kreatywności. Zaskakuj swoich użytkowników, dzięki czemu błyskawicznie zapadniesz w ich pamięci. Eksperymentuj z motywem przewodnim, czy formą przedstawienia reklamy. Im ciekawiej tym lepiej! Przykładem może być firma „Carlsberg”, która przedstawiła bilboard o nazwie „Carlsberg – prawdopodobnie najlepsze piwo na świecie” wraz z prawdziwym nalewakiem piwa, z którego za darmo konsumenci mogli sobie nalać trunku do przygotowanych kufli. Wspaniały chwyt marketingowy, a przede wszystkim kreatywny był przyczyną furory tej reklamy.

Cechy dobrej reklamy – zapadająca w pamięć

Analizując powyższe cechy dobrej reklamy należy powiedzieć jedno: dzięki nim zapadnie ona w pamięci konsumentów. A to z kolei spowoduje, że zwrócą się oni właśnie do Ciebie w trakcie robienia zakupów. Trzeba znaleźć sposób, aby Twoja reklama zapadła w pamięć: może właśnie poprzez kreatywność, a może oryginalność? Pamiętaj, by wykorzystać współczesne różnorodne możliwości tworzenia przekazów: ambient reklama, reklama wirusowa, czy wszelakie inne metody pamiętając by posiadały cechy dobrej reklamy.

Zadzwoń Panel klienta Kontakt