Pierwsze agencje reklamowe nie działały na zlecenie reklamodawców, a gazet. Zakres ich obowiązków ograniczał się do sprzedaży powierzchni reklamowej w prasie. Dziś agencje zajmują się projektowaniem i realizacją kampanii i pojedynczych reklam w różnych środkach przekazu, a także realizują inne projekty związane z promocją. Jak wygląda współpraca z takim podmiotem? I jak agencja reklamowa może pomóc Twojej firmie?
- Czym zajmuje się agencja reklamowa?
- Jak to się zaczęło, czyli kilka słów o pierwszej agencji reklamowej
- Agencje reklamowe dziś – w jakich obszarach działają?
- Zakres działania agencji reklamowej
- Rodzaje agencji reklamowych
- W jakich kanałach działa agencja reklamowa?
- Jakie korzyści może przynieść współpraca z agencją reklamową?
- Wybór agencji reklamowej w kilku prostych krokach
- Współpraca z agencją reklamową w pigułce
- Jak sprawdzić, czy współpraca z agencją reklamową się opłaca?
- Agencja reklamowa, marketingowa, kreatywna – różnice
- Współpraca z agencją reklamową – podsumowanie
Potrzebujesz wsparcia w obszarze promocji?
Sprawdź, jak bardzo możemy Ci pomóc!
Czym zajmuje się agencja reklamowa?
Agencja reklamowa nie jest dokładnie tym samym co agencja PR. To podmiot świadczący działalność reklamową na rzecz innych podmiotów. Innymi słowy, jest to firma, która tworzy i realizuje kompleksowe kampanie reklamowe oraz pojedyncze reklamy dla marek, produktów bądź usług, z wykorzystaniem dowolnych nośników – w tym radia, telewizji, internetu czy prasy.
Czym zajmuje się agencja reklamowa? W Encyklopedii Zarządzania możemy przeczytać, że do jej głównych zadań należą: „projektowanie i realizacja reklam, opracowywanie media planu, tworzenie strategii promocyjnych, dobór środków przekazu i narzędzi komunikacji, zarządzanie budżetem reklamowym, analiza rynku i oceną skuteczności reklam”. Innymi słowy – agencja planuje, organizuje, wdraża i kontroluje kampanie reklamowe bądź jej poszczególne części. Jej celem jest wypromowanie marki (jej produktu lub usługi) w taki sposób, by pomóc jej w rozwoju sprzedaży i zwiększeniu zasięgów.
Agencje reklamowe działają w obszarach BTL i ATL. BTL, z ang. „below the line”, oznacza wszelkie działania reklamowe, które docierają do grupy docelowej drogą inną niż za pośrednictwem środków masowego przekazu. Natomiast ATL, z ang. „above the line”, to strategia działań prowadzonych w mediach tradycyjnych, czyli w radiu, prasie, telewizji, internecie i poprzez reklamy drukowane. Agencje, które łączą oba obszary działalności, nazywane są agencjami 360°.
Dzisiejsze agencje reklamowe wspierają firmy z różnych branż w realizacji konkretnych celów biznesowych. Kreują przekazy reklamowe i dbają o ich spójność. A jak to wyglądało kiedyś? Kiedy odkryto potężną moc reklamy? I kto założył pierwszą agencję reklamową?
Jak to się zaczęło, czyli kilka słów o pierwszej agencji reklamowej
Reklamy towarzyszą nam od wieków. Za pierwotną formę przekazów reklamowych możemy uznać promocję ustną, która rozpoczęła się wraz z rozwojem wymiany handlowej już w starożytności. Ówcześni handlarze zauważyli, że głośne deklarowanie wyjątkowych cech oferowanych towarów znacząco podnosiło ich sprzedaż.
Za najstarsze ogłoszenie reklamowe „na piśmie” uznaje się papirus pochodzący z Teb z 3000 roku p.n.e. Przed wiekami swoistą formą reklamy były również szyldy handlowe, wiszące nad wejściami do karczm czy innych lokali. Ponadto pojawiły się także pierwsze materiały reklamowe przypominające dzisiejsze ulotki czy plakaty.
Przełomowym momentem w świecie reklamy (i nie tylko) było wynalezienie druku. Wydarzenie spowodowało gwałtowny rozwój prasy, a co za tym idzie – również reklam prasowych. Początkowo były to przekazy bezpłatne. Pierwsza płatna reklama prasowa ukazała się zaś w łamach Boston News-Letter w 1704 roku. Warto wspomnieć, że pierwszy telewizyjny spot reklamowy pojawił się w 1941 roku, a pierwszy baner internetowy – w 1994 roku.
Początki działalności agencji reklamowych sięgają schyłku XVII wieku. Wówczas William Taylor założył w Londynie pierwszą agencję reklamową. Kolejną brytyjską agencję nieco później, w roku 1800, powołał do życia James White. Jednak rozwój agencji reklamowych nastąpił dopiero w połowie XIX wieku, kiedy to Volney B. Palmer założył w Filadelfii pierwszą amerykańską agencję reklamową. Firma zajmowała się zbieraniem ogłoszeń i zleceniem ich emisji w prasie drukowanej.
Za narodziny współczesnej reklamy uznaje się końcówkę XIX wieku, kiedy to James Walter Thompson postanowił, że jego agencja, będzie tworzyć treści dla reklamodawców. Tym samym stworzył pierwszy na świecie dział kreatywny.
Agencje reklamowe dziś – w jakich obszarach działają?
Obecnie agencje reklamowe zajmują się szeroko rozumianą promocją. Obszary ich działalności w Polsce określa Klasyfikacja Działalności Gospodarczej (tj. umownie przyjęty podział działalności społeczno-gospodarczej, realizowanej przez podmioty gospodarcze). Zgodnie z dokumentem do zadań agencji reklamowych należy:
- projektowanie, planowanie umieszczenie reklam w mediach drukowanych, radiu, telewizji, internecie oraz reklam zewnętrznych w formie billboardów, gablot, wystaw okiennych itp.,
- tworzenie stoik i innych konstrukcji wystawowych,
- prowadzenie kampanii reklamowych, a w tym promocja produktów, marketing bezpośredni (tj. sprzedaż wysyłkowa, telemarketing, sprzedaż w domu klienta), doradztwo marketingowe.
Dzisiejsze agencje nie ograniczają się do klasycznych form promocji. Dobra agencja wie, jak wykorzystać potencjał marketingowy i wykorzystuje różne rodzaje reklamy – w tym reklamy ambient, czy też guerilla marketing. To zaś przekłada się na realne efekty – bo im ciekawsza jest reklama, tym ma większą szansę na to, by dotrzeć do grupy docelowej i przełożyć się na oczekiwanie korzyści.
Chcesz dotrzeć do swoich grup docelowych?
Wskażemy Ci najlepszą drogę 🙂
Zakres działania agencji reklamowej
Zakres usług świadczonych przez agencje reklamowe ściśle powiązany jest z rozwojem nowych mediów i dostępnością innowacyjnych technologii. Wraz z nimi powstały nowe nośniki przekazu i kanały marketingowe, które agencje skutecznie wykorzystują w swoich działaniach.
Działania podejmowane przez agencję reklamową mogą różnić się w zależności od charakteru realizowanego projektu. Szczególny wpływ na ostateczny kształt współpracy mają:
- cel, jaki klient chce osiągnąć,
- specyfika danego rynku – w tym aktualne trendy rynkowe,
- strategia marketingowa firmy.
Możemy wyróżnić jednak uniwersalne zadania agencji reklamowych, czyli:
- pomoc w wyborze odpowiedniej formy promocji,
- projektowanie materiałów reklamowych,
- tworzenie reklam radiowych, telewizyjnych i internetowych,
- planowanie i wybór mediów,
- opracowywanie innych form promocji,
- umieszczenie reklam w kanałach przekazu,
- nadzór realizowanych projektów – czy reklamy wyświetlane są zgodnie z umowami, wykupionym czasem emisji itd.
Rodzaje agencji reklamowych
Na rynku funkcjonuje wiele agencji reklamowych. Niektóre z nich proponują kompleksowe usługi, czyli pełne wsparcie promocyjne marki, inne zaś ograniczają się do konkretnych obszarów czy form promocji. Ostatecznie jednak idea pracy każdej z nich jest taka sama – agencja metodami pośrednimi i bezpośrednimi wspiera firmę w promocji i sprzedaży.
Wśród najpopularniejszych agencji reklamowych wyróżnimy:
- agencje typu „full service”, określane również mianem agencji 360° – świadczą pełen zakres usług w różnych obszarach marketingu,
- agencje interaktywne i internetowe – zajmują się marketingiem internetowym, czyli promocją w internecie; ich zadania to m.in. pozycjonowanie stron, planowanie i realizowanie kampanii link buildingowych, e-mail marketing i social media marketing, a także tworzenie stron internetowych,
- agencje SEO/SEM – skupiają się na optymalizacji, pozycjonowaniu i płatnych kampaniach,
- agencje social media – działają głównie w mediach społecznościowych i tam realizują kampanie reklamowe.
Ponadto wyróżnimy:
- agencje lokalne współpracujące głównie z małymi, lokalnymi przedsiębiorcami – najczęściej wykorzystują tradycyjne formy reklamy, czyli ulotki, plakaty, banery itp.,
- domy mediowe, które planują i kupują reklamy w mediach masowych.
W jakich kanałach działa agencja reklamowa?
Wspomnieliśmy, że działalność agencji reklamowych jest mocno uzależniona od rozwoju technologii. Jednak to nie wszystko. Duży wpływ na reklamę mają również nieustannie rosnące się oczekiwania konsumentów, nowe trendy rynkowe oraz inne zmienne. Gdzie zatem reklamować firmę, aby skutecznie dotrzeć do potencjalnych klientów?
Niegdyś agencje reklamowe zajmowały się wyłącznie promocją w prasie. Dziś, wraz z rozwojem innych kanałów przekazu, zakres ich usług znacząco się rozszerzył (i prawdopodobnie będzie rozszerzać się dalej). Współczesne agencje wykorzystują różne formy promocji, najczęściej skupiając swoje działania w internecie. Internet daje bowiem ogromne możliwości promocyjne. W sieci drzemie niesamowity potencjał. Za jej pośrednictwem można dotrzeć do setek na nawet tysięcy potencjalnych klientów. Co więcej, internet przyspiesza decyzje zakupowe, jest świetnym narzędziem do kreowania wizerunku marki, a także umożliwia prowadzenie efektywnego dialogu z odbiorcami.
Wraz z rozwojem technologicznym reklama przestała być czymś ekskluzywnym, dostępnym wyłącznie dla największych marek. Obecnie wykorzystują ją wszystkie marki, które chcą zapisać się w świadomości odbiorców i generować wysokie zyski. Nowe technologie dają duże możliwości. Reklamodawcy tworzą spersonalizowane przekazy reklamowe, które cieszą się niezwykle wysoką skutecznością (co potwierdzają liczne badania).
Jakie korzyści może przynieść współpraca z agencją reklamową?
Dzisiejszy rynek reklamy, nie tylko daje mnóstwo możliwości, ale także stawia przed reklamodawcami większe wymagania. Obecnie ciężko wypromować firmę na własną rękę i skutecznie wybić się spośród licznej konkurencji. Firmy muszą rywalizować o zainteresowanie klientów. Dziś nie liczy się tylko jakość oferowanych produktów bądź usług. Równie ważna jest forma prezentacji owych dóbr. Reklama musi być ciekawa, dopasowana do grupy docelowej, przemyślana i, co najważniejsze, niemęcząca dla odbiorcy.
Przygotowanie skutecznego przekazu reklamowego to sztuka. Jak zrobić to dobrze? Kluczem do sukcesu jest wsparcie specjalistów!
Agencja reklamowa wie, jak przygotować kampanię reklamową szytą na miarę oczekiwań nawet najbardziej wymagających osób. Współpraca z takim podmiotem przekłada się na realne efekty. W zależności od celu biznesowego może być to wzrost efektywności sprzedaży konkretnych produktów, zdobycie nowych klientów, czy też udana ekspansja na nowe rynki.
Przedsiębiorca może mieć pewność, że kampania reklamowa przygotowana przez profesjonalną agencję będzie spójna. Specjaliści dbają o estetykę i autentyczność każdego elementu przekazu. Dokładają wszelkich starań do tego, by przekaz oddawał charakter marki i wartości, którymi się kieruje. Ponadto przykładają dużą wagę do poprawności kampanii – czuwają nad tym, by w przekazach wyświetlało się odpowiednie hasło reklamowe, poprawne logo itd.
Współpraca z agencją to oszczędność czasu, pieniędzy i nerwów. Agencja wie, co robi! Potrafi przygotować materiały szybciej i lepiej. Często udaje jej się zdobyć atrakcyjne zniżki u podwykonawców, a w konsekwencji klient płaci mniej za całą kampanię. Współpraca z agencją reklamową to dobrze ulokowany kapitał!
Jeszcze do niedawna krążyło przekonanie, że z usług agencji reklamowych mogą korzystać wyłącznie duże firmy – zwłaszcza globalne marki. Na szczęście dziś coraz więcej firm otwiera się na współpracę z agencjami – co bez wątpienia wychodzi im na dobre! Może się ona okazać szczególnie pomocna dla tych firm, które:
- nie mają własnego działu marketingu,
- są nowe na rynku, nie mają silnej pozycji,
- chcą zrealizować kilka projektów promocyjnych jednocześnie.
Tylko jak wybrać odpowiednią agencję reklamową? Na co zwrócić szczególną uwagę?
Wybór agencji reklamowej w kilku prostych krokach
Na rynku funkcjonuje wiele agencji reklamowych. Wybór odpowiedniej to nie lada wyzwanie. Na co zwrócić uwagę, poszukując agencji?
Przede wszystkim na pierwszy kontakt – czy agencja rozumie Twoje oczekiwania, jest skłonna do pomocy, jest otwarta, proponuje rozwiązania. Dobra agencja odradzi Ci kiepskie, nietrafione pomysły, zastępując je lepszymi. Jeśli agencja zgadza się na wszystko, najprawdopodobniej nie zna się na tym, co robi.
Szukaj agencji spełniającej Twoje oczekiwania. Sprawdź doświadczenie firmy, dokładnie przeanalizuj zakres świadczonych usług, zwróć uwagę na wcześniejsze realizacje oraz na opinie zostawione przez dotychczasowych klientów. Jeśli prowadzisz małą firmę, wybierz tę agencję, która specjalizuje się w promocjach na niewielką skalę – i odwrotnie.
Chcesz zbudować silną pozycję firmy na rynku?
Pomożemy Ci osiągnąć ten cel jak najszybciej!
Współpraca z agencją reklamową w pigułce
Wszystko zaczyna się od porządnego briefu! Brief stanowi swoistą podstawę współpracy agencji z klientem, bazę wypadową do realizacji poszczególnych kroków projektu. Im lepiej skonstruowany, bardziej szczegółowy będzie brief, tym większa szansa na to, że agencja zrozumie oczekiwania klienta i przygotuje skuteczną kampanię reklamową.
Brief to dokument definiujący zakres zlecenia. To wstępna koncepcja kampanii, stworzona przez zleceniodawcę (czyli firmę). Jakie informacje należy zamieścić w briefie?
Na początku powinno pojawić się wprowadzenie, zawierające opis firmy, charakterystykę konkurencji pośredniej i bezpośredniej oraz krótką informację o akcjach reklamowych i innych formach promocji wykorzystanych do tej pory.
Następnie definiuje się grupę docelową, z wyszczególnieniem informacji o wieku, płci, wykształceniu odbiorców oraz ich potencjalnym zainteresowaniu marką/produktem.
W dalszej kolejności należy zamieścić:
- cele reklamy – efekty, jakie ma przynieść kampania,
- obietnicę – wyróżniki marki, które mają zachęcić klientów,
- poparcie – opinie konsumentów, które potwierdzają autentyczność obietnicy,
- efekt – pożądana reakcja odbiorców na kampanię,
- wskazówki wykonawcze – wszelkie sugestie dla osób tworzących reklamę,
- środki przekazu – media wybrane do prowadzenia kampanii,
- budżet – kapitał na promocję,
- mierniki skuteczności – kryteria i narzędzia służące do oceny skuteczności prowadzonych działań reklamowych.
Do briefu można załączyć wyniki badań rynkowych, dane dotyczące sprzedaży, wyniki przeprowadzonych wcześniej kampanii promocyjnych i inne dokumenty.
Agencja, po zapoznaniu się z briefem, przeprowadza całościowy audyt oraz analizuje obecną sytuację firmy, po czym przygotowuje ofertę, składającą się z pomysłów i propozycji działań, które mogą spełnić oczekiwania klienta. Agencja wraz z klientem ustala cele biznesowe współpracy i dopracowuje projekt. Następnie przychodzi czas na realizację, czyli stworzenie wszystkich elementów, które będą tworzyć kampanię – tj. materiałów graficznych, filmów promocyjnych, banerów, tekstów reklamowych i innych. Ostatnie etapy współpracy to: wdrożenie kampanii, monitoring reklam pod kątem poprawności oraz ostateczny pomiar efektów.
Jak sprawdzić, czy współpraca z agencją reklamową się opłaca?
Nie musisz znać się na marketingu, żeby prowadzić skuteczny biznes. W promocji Twojej marki może pomóc Ci profesjonalna agencja reklamowa. Wsparcie agencji może przyczynić się do ostatecznego sukcesu Twojej firmy na rynku. Tylko jak sprawdzić, czy współpraca przekłada się na realne korzyści?
Przede wszystkim zadbaj o logiczny, szczegółowy brief. Wspomnieliśmy, że brief stanowi podstawę współpracy. Jest swego rodzaju bazą projektu, punktem wyjścia do realizacji poszczególnych składowych całego zlecenia. Dobrze skonstruowany brief to przepis na sukces!
Aby współpraca przyniosła oczekiwane efekty, wyznacz konkretne cele i przedstaw je agencji. Określ, w jakim miejscu ma znajdować się firma za rok, jakie obszary chcesz rozwinąć, które elementy biznesu, chcesz wzmocnić. Twoje cele biznesowe przełóżcie na cele współpracy.
Koniecznie opiszcie kolejne etapy realizacji celów współpracy. Dzięki temu będziesz mógł na bieżąco weryfikować, czy agencja realizuje plan krok po kroku. Na początku współpracy ustalcie wskaźniki pomiaru efektów wszelkich działań reklamowych podejmowanych przez agencję.
Co jeszcze możesz zrobić? Sprawdzaj ruch organiczny na swojej stronie internetowej (na początku może być powolny, bo SEO potrzebuje czasu), analizuj wzrost pozycji w wyszukiwarce po wpisaniu konkretnych słów kluczowych, a także mierz współczynnik konwersji.
Agencja reklamowa, marketingowa, kreatywna – różnice
Agencje reklamowe, marketingowe i kreatywne mają zbliżony charakter – zajmują się podobnymi rzeczami. Dlatego wiele osób nie umie odróżnić od siebie tych podmiotów. Jakie są różnice?
Agencja marketingowa zajmuje się całym marketingiem, innymi słowy – gwarantuje wszechstronne spojrzenie na marketing. Zwykle oferuje kompleksową usługę obejmującą opracowanie strategii marketingowej, przygotowanie materiałów oraz realizację marketingu – w tym obsługę social mediów, content marketing, marketing szeptany itd.
Agencja reklamowa tworzy reklamy na zlecenie klienta – zarówno całe kampanie, jak i pojedyncze promocje. Do zakresu jej obowiązków należy m.in. przygotowanie strategii reklamowej, opracowanie media planu, zaplanowanie i zorganizowanie kampanii bądź pojedynczej reklamy na podstawie briefu przygotowanego przez klienta. Agencja reklamowa monitoruje przebieg kampanii – czyli czuwa nad poprawnością i estetyką przekazów reklamowych.
Agencja kreatywna ma nieco szerszy zakres usług niż firmy reklamowe i marketingowe, a przy tym swoje działania opiera głównie na internecie, podczas gdy agencje reklamowe i marketingowe wykorzystują zarówno metody online, jak i offline. Tworzy strony WWW i sklepy internetowe, prowadzi rozmaite działania związane z mediami społecznościowymi, zamieszcza reklamy w sieci, tworzy loga i zajmuje się innymi rzeczami związanymi z funkcjonowaniem firmy w internecie.
Którą agencję powinieneś wybrać? Wszystko zależy od tego, co chcesz osiągnąć. Przede wszystkim jasno określ cele, jakie chcesz zrealizować, współpracując z agencją. To z pewnością ułatwi Ci podjęcie ostatecznej decyzji.
Współpraca z agencją reklamową – podsumowanie
Czy współpraca z agencją reklamową się opłaca? Bez wątpienia! Twoja firma potrzebuje promocji, żeby z powodzeniem działać na rynku. Jest to szczególnie ważne w obecnych czasach, w których marki muszą nieustannie rywalizować o klientów. Największe szanse na sukces ma ta firma, która umie się wyróżnić, zaprezentować w sposób ciekawy dla odbiorców. Doświadczenie i kompetencje specjalistów pracujących w profesjonalnej agencji mogą okazać się nieocenionym wsparciem w zakresie promocji firmy. Współpraca z agencją to szansa na to, by zapisać się w świadomości odbiorców, zdobyć stabilną pozycję na rynku, a nawet zostać liderem w branży. Współpracując z agencją, zapewniasz sukces swojej marce!