Marketing mix 7P powstał na drodze ewolucji strategii marketingowych. Można to porównać do przepisu na ciasto. Istnieją pewne składniki, które są konieczne, aby ciasto się udało. Można jednak modyfikować przepis i zmieniać proporcje niektórych z nich. To samo dotyczy marketingu, w którym jednym z najbardziej znanych terminów jest marketing mix. Koncepcja planu marketingowego także zmieniała się przez lata. Prześledźmy w jaki sposób.

Chociaż przepływy pieniężne są krwioobiegiem każdej firmy, bez odpowiedniego marketingu skierowanego do docelowych odbiorców, o żadnym przepływie nie mogłoby być mowy. Biznes bez stałego napływu klientów po prostu umrze. Marketing jest więc paliwem także dla Twojej firmy. Z jego roli zdawano sobie rolę od wielu lat. Nie od razu był to jednak marketing mix 7P. Terminu marketing mix użył po raz pierwszy Neil Borden w 1953 roku. Siedem lat później Edmund Jerome McCarthy zaproponował klasyfikację jego kluczowych elementów.

Początki marketingu mix

Cztery podstawowe elementy marketingu mix, wyróżnione przez Edmunda Jerome’a McCarthy’ego, funkcjonują powszechnie pod nazwą 4P. Na koncepcję 4P w marketingu mix składają się:

  • Produkt (produkt),
  • Price (cena),
  • Place (miejsce, dystrybucja),
  • Promotion (promocja).

Wszystkie te elementy marketingu mix są ze sobą powiązane. To działania, procesy, metody i techniki wykorzystywane w firmach, tworzące razem zintegrowany system oddziaływania na otoczenie rynkowe – klientów, konkurentów, interesariuszy itd. Marketing jako zjawisko ekonomiczne i społeczne zmieniał się wraz z rozwojem produkcji masowej, wzrostem dochodów konsumentów itd.  Działania marketingowe firm dzisiaj, tak jak w przeszłości, mają na celu lepsze i pełniejsze zaspokajanie potrzeb konsumentów. Jest to możliwe tylko przy uwzględnieniu zmieniającego się rynku i oczekiwań klientów. Dlatego z czasem strategię marketingową wzbogacono o kolejne 3 elementy. Tak oto narodził się marketing mix 7P.

Na czym polega marketing mix 7P?

Koncepcję marketingu mix 4P zaprojektowano wtedy, gdy nie zdawano sobie sprawy z roli obsługi klienta we wspomaganiu rozwoju firmy. Niemniej z biegiem czasu zestaw narzędzi marketingu mix został rozszerzony o kolejne 3P. Kryją się za nimi:

  • People (ludzie, a początkowo byli to participants, czyli uczestnicy),
  • Physical evidence (fizyczne dowody, świadectwo materialne),
  • Processes (procesy).

Dzisiaj zaleca się prowadzenie działań marketingowych z uwzględnieniem pełnego zestawu narzędzi marketing mix 7P. Na czym to polega? Wróćmy do przykładu z ciastem. Ilość jego składników możesz w pewnym zakresie modyfikować. Jeśli chcesz by było bardziej słodkie, po prostu dodajesz więcej cukru. Tak samo jest z marketingiem mix. To od Ciebie zależy np. to, jak skonstruujesz ofertę dla klienta. Jeśli sprzedajesz produkty marki premium, możesz zwiększ nacisk na promocję, która niczym lukier złagodzi cenę – być może nieco trudniejszą do przełknięcia.

Polecamy  Marketing pośredni, czyli jak pozyskać konsumentów

Innym sposobem myślenia o marketingu mix jest porównanie go do palety malarza. Marketingowiec miesza kolory podstawowe (elementy marketingu mix) w różnych ilościach, w zależności od tego, jaki kolor końcowy chce uzyskać. I tak jak każdy obraz jest oryginalnym dziełem, podobnie każda strategia marketingu mix będzie inna. Nie ma gotowej recepty na marketingowy sukces. Przyjrzyjmy się jednak bardziej szczegółowo poszczególnym składnikom marketingu mix. Te narzędzia, odpowiednio użyte, mogą realnie zwiększyć szansę na podwyższenie świadomości marki, a w efekcie zwiększyć sprzedaż produktu, czyli elementu znajdującego się u podstaw marketing mix.

Narzędzia marketingu mix 7P

Marketing mix 7p zawiera w sobie wszystkie elementy koncepcji 4p, którymi są:

  • Produkt – to określenie odnosi się zarówno do materialnego przedmiotu, jak i usługi, które firma chce sprzedać. Aby produkt miał jakąkolwiek wartość, musi zaspokajać określoną potrzebę konsumenta. W przeciwnym razie nawet najlepsza strategia marketingowa nie spowoduje, że ktokolwiek zechce go kupić. Dopiero po zidentyfikowaniu prawdziwego potencjału produktu, można przejść do następnego kroku, jakim jest ustalenie jego ceny

  • Cena – konsumenci obliczają wartość produktu w swoich umysłach, jeszcze zanim zobaczą cenę. Dlatego warto spojrzeć na niego oczami potencjalnych klientów. Ile będą chcieli za niego zapłacić i dlaczego? Jeśli produkt nie oferuje wiele, będzie miał niewielką wartość dla konsumenta.

  • Dystrybucja – czyli to, jakimi kanałami produkt lub usługa docierają do klienta. Aby określić najlepszą strategię warto skorzystać z segmentacji marketingowej. Dystrybucja obejmuje zarówno fizyczną lokalizację sklepów lub punktów usługowych, jak też ułożenie produktów na sklepowych półkach. Jeśli Twoi klienci są aktywni online, a chyba większość jest, zadbaj o jak najdogodniejsze sposoby płatności oraz atrakcyjne ze względu na czas i koszt warunki przesyłki.

  • Promocja – to najbardziej widoczne „P” w strategii marketing mix 7P, ponieważ obejmuje reklamy, promocje sprzedażowe, działania PR itd. W końcu nie możesz sprzedawać produktu, jeśli konsumenci o nim nie wiedzą, prawda? Tutaj możliwości jest wiele, w zależności od tego co, gdzie i komu sprzedajesz. Z pewnością warto zaplanować strategię komunikacji, wdrożyć angażujące kampanie reklamowe i online marketing.
Polecamy  Strategia różnicowania – co nas czeka w przyszłości?

  • Ludzie – to pierwszy składnik, który wyróżniono w unowocześnionej koncepcji marketingu. Marketing mix 7p zakłada, że aby zapewnić doskonałą i spójną obsługę klienta firmy muszą zatrudniać i szkolić odpowiednich ludzi. W wielu branżach to właśnie pracownicy stanowią bezpośredni punkt styku konsumenta z marką. Ich kompetencje, to w jaki sposób komunikują się z klientem, bywa często kluczowe w budowaniu wizerunku marki w głowie konsumenta.

  • Procesy – automatyzacja, systemy i procesy mają duże znaczenie w marketingu mix. Zmniejszają koszty, jednocześnie odgrywając istotną rolę w osiąganiu satysfakcji klienta i mierzeniu wyników.  Sukcesy wielu firm są w dużej mierze przypisywane stosowanym przez nie procesom i logistyce. Często to właśnie skoncentrowanie się na wydajności i kosztach sprawia, że marka może oferować niższe ceny niż konkurencja.Procesy to także uważne obserwowanie customer journey, czyli ścieżki lub podróży zakupowej klienta.

  • Świadectwo materialne – chociaż ten element marketingu mix 7p brzmi dość poważnie, oznacza po prostu wszystkie wizualne aspekty wizerunku marki, wpływające na to, jak jest odbierana przez klienta. Ważne, by cały ten obraz był spójny – od siedziby firmy, przez ubiór pracowników, po wygląd strony internetowej. Ostatnie P odnosi się więc do wszystkich fizycznych elementów, z którymi konsumenci będą wchodzić w interakcje z Twoją firmą i to one będą budować ich doświadczenia.

Marketing mix 7P na przykładzie firmy

Skoro już wiesz jakie elementy składają się na marketing mix 7P prześledźmy jak wygląda ich stosowanie w praktyce. Zróbmy to na przykładzie amerykańskiego przedsiębiorstwa będącego jednym z największych na świecie producentów i sprzedawców napojów bezalkoholowych oraz produktów spożywczych.

  • Produkt – analizowane przedsiębiorstwo jest znane głównie jako producent ciemnego napoju gazowanego, ale w swojej ofercie ma także pikantne przekąski, np. chipsy kukurydziane, oraz inne produkty spożywcze – płatki śniadaniowe, ciasta i mieszanki do ciast.

  • Cena – w założeniu oferowane przez koncern produkty powinny być dostępne dla każdego. Jednak wydatki związane z transportem, składnikami i robocizną ciągle wywierają presję na przemysł napojów w kierunku wzrostu cen. Mimo tego firma stara się obniżać lub utrzymać obecne ceny poprzez redukcję kosztów ogólnych i przeprojektowanie procesu produkcyjnego.

  • Dystrybucja – produkty są dostępne w punktach stacjonarnych oferujących sprzedaż żywności i napojów. Główna siedziba firmy znajduje się w USA, gdzie jest generowane około 50% jej przychodów. Obecna ekspansja na rynki międzynarodowe ma na celu zmniejszanie zależności kondycji podmiotu od sprzedaży w Stanach Zjednoczonych.

  • Promocja – reklamy towarzyszą marce od początku jej istnienia. Na początku tym co okazało się skuteczne w zdobyciu konsumentów, było podkreślanie niskiej ceny napoju. Od prawie 80 lat strategia marketingowa firmy ukazywała produkowany przez firmę napój jako część stylu życia. Po wielu latach strategii brandu opartej na przewadze cenowej względem konkurencji, postanowiono repozycjonować markę. Wybrano najbardziej perspektywiczną grupę odbiorców, czyli młodych ludzi – nie tylko wiekiem, ale i duchem. Celem kampanii stało się budowanie generacji wiernej marce, ludzi otwartych i z optymistycznym nastawieniem do świata. Twarzami brandu stały się znane osoby ze świata rozrywki, celebryci z pierwszych stron gazet. Strategia promocyjna firmy opiera się również na sporcie, a kampanie reklamowe są sygnowane najbardziej popularnymi nazwiskami ze świata piłki nożnej.
Polecamy  Jak powstają błędy w komunikacji marketingowej?

  • Ludzie – firma wspiera kulturę korporacyjną, która ceni pracowników i kładzie nacisk na różnorodność w miejscu pracy. Znalazła się na liście „Najlepsze firmy dla kobiet promujące wielokulturowość” magazynu Working Mother. Jest także wyróżniana za swoje zaangażowanie w zrównoważony rozwój talentów i oddanie pracownikom z Azji. Znalazła się także na liście 20 najlepszych „Idealnych pracodawców MBA” w rankingu magazynu Fortune.

  • Procesy – firma stara się spełniać oczekiwania konsumentów względem troski brandów o środowisko naturalne. W analizowanym przypadku chodzi o wykorzystywane składniki oraz opakowania, które muszą spełniać najwyższe normy. Wszystkie etapy produkcji obywają się w zamkniętym, kontrolowanym środowisku, co pomaga zapewnić jakość podczas całego procesu. Szczególną uwagę przywiązuje się także do oczyszczenia wody, która jest używa w produkcji napojów. Krytyczną częścią sekwencji produkcyjnej są audyty kontroli jakości przeprowadzane przez specjalnie wyszkolonych techników.

  • Świadectwo materialne – marka jest dobrze rozpoznawalna a jej logo jest znane milionom osób na całym świecie. Witryna w sieci zawiera wyczerpujące informacje o firmie, w tym jej bogatą historię i szczegóły związane z procesem produkcyjnym. Marka jest liderem w branży opakowań – pomaga w promowaniu i wdrażaniu standardów zrównoważonego pakowania. Kieruje się przy tym jasno określoną filozofią: ograniczaj, wykorzystuj ponownie, przetwarzaj, usuwaj i odnawiaj.

Podsumowując – czym jest marketing mix 7P?  Komponenty marketingowe można postrzegać jako elementy składające się na samochód. W latach sześćdziesiątych, kiedy debiutował marketing mix, wszystkie samochody wyposażano w koła i silnik. Obecnie standardem są elektrycznie sterowane szyby, nie mówiąc o wtryskiwaczu paliwa. Tak samo jest z marketingiem. Zmienia się i ewoluuje. Jeśli myślisz o tuningu swoich dotychczasowych działań albo zamierzasz je dopiero wdrożyć, skontaktuj się z nami. Zaproponujemy najlepsze i najnowocześniejsze rozwiązania.