Marketing mix 7P – jak ewoluuje marketing?

Strategia marketingowa
Commplace agencja PR

Marketing mix 7P powstał na drodze ewolucji strategii marketingowych. Można to porównać do przepisu na ciasto. Istnieją pewne składniki, które są konieczne, aby ciasto się udało. Można jednak modyfikować przepis i zmieniać proporcje niektórych z nich. To samo dotyczy marketingu, w którym jednym z najbardziej znanych terminów jest marketing mix. Koncepcja planu marketingowego także zmieniała się przez lata. Prześledźmy w jaki sposób.

Chociaż przepływy pieniężne są krwioobiegiem każdej firmy, bez odpowiedniego marketingu skierowanego do docelowych odbiorców, o żadnym przepływie nie mogłoby być mowy. Biznes bez stałego napływu klientów po prostu umrze. Marketing jest więc paliwem także dla Twojej firmy. Z jego roli zdawano sobie rolę od wielu lat. Nie od razu był to jednak marketing mix 7P. Terminu marketing mix użył po raz pierwszy Neil Borden w 1953 roku. Siedem lat później Edmund Jerome McCarthy zaproponował klasyfikację jego kluczowych elementów.

Początki marketingu mix

Cztery podstawowe elementy marketingu mix, wyróżnione przez Edmunda Jerome’a McCarthy’ego, funkcjonują powszechnie pod nazwą 4P. Na koncepcję 4P w marketingu mix składają się:

  • Produkt (produkt),
  • Price (cena),
  • Place (miejsce, dystrybucja),
  • Promotion (promocja).

Wszystkie te elementy marketingu mix są ze sobą powiązane. To działania, procesy, metody i techniki wykorzystywane w firmach, tworzące razem zintegrowany system oddziaływania na otoczenie rynkowe – klientów, konkurentów, interesariuszy itd. Marketing jako zjawisko ekonomiczne i społeczne zmieniał się wraz z rozwojem produkcji masowej, wzrostem dochodów konsumentów itd.  Działania marketingowe firm dzisiaj, tak jak w przeszłości, mają na celu lepsze i pełniejsze zaspokajanie potrzeb konsumentów. Jest to możliwe tylko przy uwzględnieniu zmieniającego się rynku i oczekiwań klientów. Dlatego z czasem strategię marketingową wzbogacono o kolejne 3 elementy. Tak oto narodził się marketing mix 7P.

Na czym polega marketing mix 7P?

Koncepcję marketingu mix 4P zaprojektowano wtedy, gdy nie zdawano sobie sprawy z roli obsługi klienta we wspomaganiu rozwoju firmy. Niemniej z biegiem czasu zestaw narzędzi marketingu mix został rozszerzony o kolejne 3P. Kryją się za nimi:

  • People (ludzie, a początkowo byli to participants, czyli uczestnicy),
  • Physical evidence (fizyczne dowody, świadectwo materialne),
  • Processes (procesy).

Dzisiaj zaleca się prowadzenie działań marketingowych z uwzględnieniem pełnego zestawu narzędzi marketing mix 7P. Na czym to polega? Wróćmy do przykładu z ciastem. Ilość jego składników możesz w pewnym zakresie modyfikować. Jeśli chcesz by było bardziej słodkie, po prostu dodajesz więcej cukru. Tak samo jest z marketingiem mix. To od Ciebie zależy np. to, jak skonstruujesz ofertę dla klienta. Jeśli sprzedajesz produkty marki premium, możesz zwiększ nacisk na promocję, która niczym lukier złagodzi cenę – być może nieco trudniejszą do przełknięcia.

Innym sposobem myślenia o marketingu mix jest porównanie go do palety malarza. Marketingowiec miesza kolory podstawowe (elementy marketingu mix) w różnych ilościach, w zależności od tego, jaki kolor końcowy chce uzyskać. I tak jak każdy obraz jest oryginalnym dziełem, podobnie każda strategia marketingu mix będzie inna. Nie ma gotowej recepty na marketingowy sukces. Przyjrzyjmy się jednak bardziej szczegółowo poszczególnym składnikom marketingu mix. Te narzędzia, odpowiednio użyte, mogą realnie zwiększyć szansę na podwyższenie świadomości marki, a w efekcie zwiększyć sprzedaż produktu, czyli elementu znajdującego się u podstaw marketing mix.

Narzędzia marketingu mix 7P

Marketing mix 7p zawiera w sobie wszystkie elementy koncepcji 4p, którymi są:

  • Produkt – to określenie odnosi się zarówno do materialnego przedmiotu, jak i usługi, które firma chce sprzedać. Aby produkt miał jakąkolwiek wartość, musi zaspokajać określoną potrzebę konsumenta. W przeciwnym razie nawet najlepsza strategia marketingowa nie spowoduje, że ktokolwiek zechce go kupić. Dopiero po zidentyfikowaniu prawdziwego potencjału produktu, można przejść do następnego kroku, jakim jest ustalenie jego ceny

  • Cena – konsumenci obliczają wartość produktu w swoich umysłach, jeszcze zanim zobaczą cenę. Dlatego warto spojrzeć na niego oczami potencjalnych klientów. Ile będą chcieli za niego zapłacić i dlaczego? Jeśli produkt nie oferuje wiele, będzie miał niewielką wartość dla konsumenta.

  • Dystrybucja – czyli to, jakimi kanałami produkt lub usługa docierają do klienta. Aby określić najlepszą strategię warto skorzystać z segmentacji marketingowej. Dystrybucja obejmuje zarówno fizyczną lokalizację sklepów lub punktów usługowych, jak też ułożenie produktów na sklepowych półkach. Jeśli Twoi klienci są aktywni online, a chyba większość jest, zadbaj o jak najdogodniejsze sposoby płatności oraz atrakcyjne ze względu na czas i koszt warunki przesyłki.

Marketing mix 7P

  • Promocja – to najbardziej widoczne „P” w strategii marketing mix 7P, ponieważ obejmuje reklamy, promocje sprzedażowe, działania PR itd. W końcu nie możesz sprzedawać produktu, jeśli konsumenci o nim nie wiedzą, prawda? Tutaj możliwości jest wiele, w zależności od tego co, gdzie i komu sprzedajesz. Z pewnością warto zaplanować strategię komunikacji, wdrożyć angażujące kampanie reklamowe i online marketing.

  • Ludzie – to pierwszy składnik, który wyróżniono w unowocześnionej koncepcji marketingu. Marketing mix 7p zakłada, że aby zapewnić doskonałą i spójną obsługę klienta firmy muszą zatrudniać i szkolić odpowiednich ludzi. W wielu branżach to właśnie pracownicy stanowią bezpośredni punkt styku konsumenta z marką. Ich kompetencje, to w jaki sposób komunikują się z klientem, bywa często kluczowe w budowaniu wizerunku marki w głowie konsumenta.

  • Procesy – automatyzacja, systemy i procesy mają duże znaczenie w marketingu mix. Zmniejszają koszty, jednocześnie odgrywając istotną rolę w osiąganiu satysfakcji klienta i mierzeniu wyników.  Sukcesy wielu firm są w dużej mierze przypisywane stosowanym przez nie procesom i logistyce. Często to właśnie skoncentrowanie się na wydajności i kosztach sprawia, że marka może oferować niższe ceny niż konkurencja.Procesy to także uważne obserwowanie customer journey, czyli ścieżki lub podróży zakupowej klienta.

  • Świadectwo materialne – chociaż ten element marketingu mix 7p brzmi dość poważnie, oznacza po prostu wszystkie wizualne aspekty wizerunku marki, wpływające na to, jak jest odbierana przez klienta. Ważne, by cały ten obraz był spójny – od siedziby firmy, przez ubiór pracowników, po wygląd strony internetowej. Ostatnie P odnosi się więc do wszystkich fizycznych elementów, z którymi konsumenci będą wchodzić w interakcje z Twoją firmą i to one będą budować ich doświadczenia.

Marketing mix 7P na przykładzie firmy

Skoro już wiesz jakie elementy składają się na marketing mix 7P prześledźmy jak wygląda ich stosowanie w praktyce. Zróbmy to na przykładzie amerykańskiego przedsiębiorstwa będącego jednym z największych na świecie producentów i sprzedawców napojów bezalkoholowych oraz produktów spożywczych.

  • Produkt – analizowane przedsiębiorstwo jest znane głównie jako producent ciemnego napoju gazowanego, ale w swojej ofercie ma także pikantne przekąski, np. chipsy kukurydziane, oraz inne produkty spożywcze – płatki śniadaniowe, ciasta i mieszanki do ciast.

  • Cena – w założeniu oferowane przez koncern produkty powinny być dostępne dla każdego. Jednak wydatki związane z transportem, składnikami i robocizną ciągle wywierają presję na przemysł napojów w kierunku wzrostu cen. Mimo tego firma stara się obniżać lub utrzymać obecne ceny poprzez redukcję kosztów ogólnych i przeprojektowanie procesu produkcyjnego.

  • Dystrybucja – produkty są dostępne w punktach stacjonarnych oferujących sprzedaż żywności i napojów. Główna siedziba firmy znajduje się w USA, gdzie jest generowane około 50% jej przychodów. Obecna ekspansja na rynki międzynarodowe ma na celu zmniejszanie zależności kondycji podmiotu od sprzedaży w Stanach Zjednoczonych.

  • Promocja – reklamy towarzyszą marce od początku jej istnienia. Na początku tym co okazało się skuteczne w zdobyciu konsumentów, było podkreślanie niskiej ceny napoju. Od prawie 80 lat strategia marketingowa firmy ukazywała produkowany przez firmę napój jako część stylu życia. Po wielu latach strategii brandu opartej na przewadze cenowej względem konkurencji, postanowiono repozycjonować markę. Wybrano najbardziej perspektywiczną grupę odbiorców, czyli młodych ludzi – nie tylko wiekiem, ale i duchem. Celem kampanii stało się budowanie generacji wiernej marce, ludzi otwartych i z optymistycznym nastawieniem do świata. Twarzami brandu stały się znane osoby ze świata rozrywki, celebryci z pierwszych stron gazet. Strategia promocyjna firmy opiera się również na sporcie, a kampanie reklamowe są sygnowane najbardziej popularnymi nazwiskami ze świata piłki nożnej.

Marketing mix 7P

  • Ludzie – firma wspiera kulturę korporacyjną, która ceni pracowników i kładzie nacisk na różnorodność w miejscu pracy. Znalazła się na liście „Najlepsze firmy dla kobiet promujące wielokulturowość” magazynu Working Mother. Jest także wyróżniana za swoje zaangażowanie w zrównoważony rozwój talentów i oddanie pracownikom z Azji. Znalazła się także na liście 20 najlepszych „Idealnych pracodawców MBA” w rankingu magazynu Fortune.

  • Procesy – firma stara się spełniać oczekiwania konsumentów względem troski brandów o środowisko naturalne. W analizowanym przypadku chodzi o wykorzystywane składniki oraz opakowania, które muszą spełniać najwyższe normy. Wszystkie etapy produkcji obywają się w zamkniętym, kontrolowanym środowisku, co pomaga zapewnić jakość podczas całego procesu. Szczególną uwagę przywiązuje się także do oczyszczenia wody, która jest używa w produkcji napojów. Krytyczną częścią sekwencji produkcyjnej są audyty kontroli jakości przeprowadzane przez specjalnie wyszkolonych techników.

  • Świadectwo materialne – marka jest dobrze rozpoznawalna a jej logo jest znane milionom osób na całym świecie. Witryna w sieci zawiera wyczerpujące informacje o firmie, w tym jej bogatą historię i szczegóły związane z procesem produkcyjnym. Marka jest liderem w branży opakowań – pomaga w promowaniu i wdrażaniu standardów zrównoważonego pakowania. Kieruje się przy tym jasno określoną filozofią: ograniczaj, wykorzystuj ponownie, przetwarzaj, usuwaj i odnawiaj.

Podsumowując – czym jest marketing mix 7P?  Komponenty marketingowe można postrzegać jako elementy składające się na samochód. W latach sześćdziesiątych, kiedy debiutował marketing mix, wszystkie samochody wyposażano w koła i silnik. Obecnie standardem są elektrycznie sterowane szyby, nie mówiąc o wtryskiwaczu paliwa. Tak samo jest z marketingiem. Zmienia się i ewoluuje. Jeśli myślisz o tuningu swoich dotychczasowych działań albo zamierzasz je dopiero wdrożyć, skontaktuj się z nami. Zaproponujemy najlepsze i najnowocześniejsze rozwiązania.

Koncepcja 7P marketing mix – gdzie się przyda?

Marketing mix7P przydaje się firmom do wyznaczania celów, przeprowadzania analizy SWOT i przeprowadzania analizy konkurencji. Jest to praktyczne narzędzie do oceny istniejących procesów, pozwalające usprawnić poszczególne działania w firmie. Koncepcja 7P marketing mix może być wykorzystana do zadania następujących pytań w każdym z obszarów:

Produkty/usługi: jak możesz rozwijać produkty lub usługi?

Ceny/opłaty: jak możesz zmienić model cenowy?

Miejsce/dostęp: jakie nowe opcje dystrybucji są dostępne dla klientów, aby mogli zapoznać się z produktem, np. online, w sklepie, na urządzeniach mobilnych itp.?

Promocja: jak ją usprawnić i uatrakcyjnić w płatnych, posiadanych i zarobionych kanałach medialnych?

Fizyczne dowody: w jaki sposób zatrzymujesz klientów, np. dzięki dobrze wyszkolonemu personelowi, świetnej stronie internetowej?

Ludzie: kim są Twoi pracownicy i czy istnieją luki w ich umiejętnościach, które należałoby uzupełnić np. poprzez odpowiednie szkolenia?

Partnerzy: czy szukasz nowych partnerów i dobrze zarządzasz relacjami z istniejącymi partnerami?

Korzystając z marketing mix7P jako modelu do przeprowadzania audytu marketingowego zwróć uwagę na każde P. Nie warto ignorować żadnego z obszarów, który można usprawnić.

Marketing 7P – procesy, które decydują o sukcesie

Odkąd został sformułowany w połowie XX wieku, każdy aspekt tego niesamowitego małego akronimu, jakim jest marketing mix 7P, przybliża Cię o krok do sukcesu. W jaki sposób? Analizując, a tym samym optymalizując Twój biznes pod kątem każdego „P” marketingu mix. Doskonaląc działania firmy we wszystkich tych obszarach, możesz mieć pewność, że Twoja strategia marketingowa jest tak konkretna, jak to tylko możliwe. Zapewnia bowiem zadowolenie pracowników, zadowolenie klientów i płynność działań biznesowych. Skutecznie usprawniona strategia marketingowa angażuje także i zatrzymuje konsumentów. Spełnia i realizuje Twoje cele oraz rozwija Twoją markę w maksymalnym stopniu.

Formuła 7P w marketingu mix to coś co powinno Ci towarzyszyć nieustannie po opracowaniu strategii marketingowej. Należy jej używać do ciągłej oceny działań biznesowych ponieważ produkty, rynki, klienci i ich potrzeby szybko się zmieniają. Koncepcja 7P marketing mix stosowana regularnie oznacza trzymanie ręki na pulsie. Wszystko po to, aby upewnić się, że jesteś zawsze na właściwej drodze i osiągasz maksymalne możliwe wyniki na turbulentnym rynku.

Koncepcja 7P marketing mix a planowanie kampanii

Każdy, kto pracujące na poziomie strategicznym w obszarze marketingu, powinien znać  wszystkie 7 punktów marketingu mix. W jakim celu? Czy to do wykorzystania jako podstawa do testowania i formułowania pomysłów, czy po prostu do pogłębienia zrozumienia teorii marketingu. Przede wszystkim marketing mix 7P i jego narzędzia mogą pomóc odróżnić marketing kierowany instynktem od marketingu opartego na procesach. W większości przypadków będzie to oznaczało większy sukces Twoich projektów marketingowych. Ogromną zaletą korzystania z 7P w planowaniu kampanii jest to, że pomaga wykonać dokładną pracę.

Jeśli którykolwiek z 7P nie jest dokładnie zaplanowany, projekt z pewnością na tym ucierpi. Metodyczne przeglądanie każdego P jest świetnym zabezpieczeniem przed strategicznymi błędami. Oprócz pomocy w zapewnieniu odpowiedniego zestawu marketingowego, 7 P może również pomóc w ocenie, dlaczego nieudane projekty się nie powiodły. Marketing mix 7P, przeanalizowanie po kolei każdego z jego obszarów, pomoże dotrzeć do sedna problemu.

Rola ceny w marketing mix 7P

Cena to zwykle ten element, który dla większości biznesów stanowi największe wyznawanie. To kwota, jaką klienci płacą – lub są skłonni zapłacić – za produkt lub usługę. Obejmuje takie czynnik, jak metody płatności, warunki finansowania/kredytu, rabaty, dopasowanie cen, premie za polecenie, płatności partnerskie, rabaty lojalnościowe, bezpłatne wersje próbne, opcje subskrypcji itp. Aby firma była rentowna, cena musi prowadzić do zysku. W rzeczywistości cena to pozornie prosty sposób napędzania wzrostu, ponieważ nawet 1% wzrost ceny może zwiększyć zyski średnio o 11%. Jednak wiele firm nadal nie wycenia optymalnie swoich produktów.

W tym gronie na pewno nie znajduje się Starbucks. Jego podejście do ustalania cen daje wnikliwe spojrzenie na to, jak firma może się cały czas rozwijać i działać z zyskiem. Wiedząc, że jego klienci nie są wrażliwi na ceny, Starbucks podnosi je sukcesywnie, ale małymi krokami. To doskonały przykład tego, że firma może stale podnosić ceny, w kierunku najwyższej kwoty, jaką klienci są skłonni zapłacić, ale której wysokość nie zniechęci ich do zakupu.

Formuła 7P w marketingu mix to jeszcze nie wszystko

Teraz, kiedy już wiesz jak marketing mix 7P może być pomocny w doskonaleniu strategii marketingowych i utrzymywaniu marki na szczycie, nie myśl, że to już koniec. Okazuje się, że formuła 7P w marketingu mix to zbiór otwarty. Mówi się o istnieniu… ósmego „P”, które stanowiłoby ostatni element układanki. Wzbogaca ono marketing 7P, procesy które są w nim ujęte, o P jak produktywność. Ten obszar odpowiada za Twoją zdolność do dostarczenia klientom tego, co obiecałeś. Odpowiada na pytania o to, czy są zadowoleni. Czy oferujesz im wartość, jakiej oczekiwali? „Wydajność” obejmuje również takie kwestie, jak jakość, sposób konkurowania na rynku oraz to, czy Twoje cele są osiągane, w tym także cele finansowe. Wszystkie Twoje działania marketingowe muszą być dostosowane do Twoich celów marketingowych. Ale znaczenie marketingu mix wykracza poza to. Badając poszczególne P możesz zidentyfikować dźwignię – pojedynczy wyróżniający się element – który będzie napędzać rozwój Twojej firmy.

Korzyści z analizy marketingu mix mogą mieć ogromne znaczenie, jeśli chodzi o rozwój Twojej firmy. Mając pod ręką model marketingu mix, możesz zacząć zastanawiać się, jak zastosować 7P. Rozważ każdy element – produkt, cenę, miejsce, promocję, ludzi, procesy i dowody fizyczne – oraz sposób, w jaki Twoja firma podchodzi do każdego z nich. A co z podejściem konkurencji? Czy potrafisz dostrzec okazje do zastosowania dowolnego z 7P w inny sposób, aby zdobyć nad nim przewagę?

Szybki kontakt Zaloguj się Zamów ofertę