Pierwszym krokiem do sukcesu jest pomysł na biznes. Dopiero z każdym kolejnym zaczyna się prawdziwa, nieustanna praca – budowanie marki. Branding to DNA firmy. Ma informować Twoich klientów kim jesteś. Ma pokazywać co oferujesz, czego mogą od Ciebie oczekiwać. Branding tłumaczy dlaczego powinni współpracować właśnie z Tobą. Branding decyduje o podjęciu konkretnej decyzji zakupowej. Skuteczny branding sprawia, że jest to decyzja na tak.
Produkt. Marka. Branding.
Produktem może być wszystko. Wszystko, co można zaoferować rynkowi w celu zaspokojenia potrzeb. Mogą to być dobra fizyczne, usługi, doświadczenia, wydarzenia, miejsca, nieruchomości, a także informacje i pomysły. Wiele produktów na pierwszy rzut wygląda tak samo. Przykład? Woda. Zawsze jest płynna i przejrzysta. Jak więc różne firmy mogą sprzedawać ten sam produkt? Nadal jednak wciąż potrafią przekonywać ludzi do zakupu konkretnie tego, który oferują, zamiast konkurencyjnego? Odpowiedź brzmi: tworząc markę.
Marka
„Marka to nazwa, termin, projekt, symbol lub dowolna inna cecha. Identyfikuje towar lub usługę jednego sprzedawcy w odróżnieniu od towarów lub usług innych sprzedawców” (American Marketing Association).
Marka nie jest jedynie oznaczeniem towarów, ale produktem samym w sobie. To najcenniejszy zasób firmy. O ile produkt może zostać skopiowany przez innych graczy na rynku, to marka zawsze będzie wyjątkowa. Marki żyją w ludzkich myślach. Żyją w umysłach każdego, kto doświadcza ich obecności: pracowników, inwestorów, mediów i – co najważniejsze – klientów. Marka to więcej niż nazwa, termin, projekt lub symbol – to uczucie, jakie wywołuje sama myśl o produkcie, usłudze czy firmie.

Twoja marka to zbiór emocji i wyobrażeń. Zbiory, które są budowane wokół firmy i komunikowane klientom poprzez szereg wizualnych i słownych wskazówek. Mówiąc obrazowo marka to rzeczownik, a branding jest czasownikiem – celowym kreowaniem sposobu postrzegania marki. To wszelkie działania podejmowane w celu ukształtowania jej postrzegania. Branding, jeden z najważniejszych czynników sukcesu firmy, to obietnica złożona klientom.
Co ludzie mówią i myślą o Twojej firmie? Jakie emocje w nich budzi?
To jest Twoja marka i masz możliwość kształtowania jej wartości. Pomożemy.
Branding to sztuka uwodzenia, w której na równi ze wszystkimi możliwymi technikami i metodami marketingu liczą się także inteligencja, urok, instynkt i intuicja.
Ludzki mózg praktycznie nie widzi różnicy między postrzeganiem a rzeczywistością. To, co postrzega, uznaje za realnie istniejące. Tutaj tkwi prawdziwa siła brandingu. Jeśli branding może kształtować postrzeganie, a postrzeganie uznajemy za coś rzeczywistego, oznacza to, że branding ma moc kształtowania rzeczywistości. Udowodniono naukowo, że opinie i spostrzeżenia klientów, nawet te nieświadome, przekładają się na określone zachowanie. Skuteczne wykorzystanie umiejętności kreowania rzeczywistości wśród klientów oznacza realny wpływ na ich zachowania zakupowe.
Klienci wiążą się z markami nie tylko dla fizycznych produktów lub usług świadczonych przez firmy. Robią to także ze względu na emocje, które odczuwają myśląc o firmie. Emocje, które branding może pomóc stworzyć. Zadaj sobie pytanie: co ludzie mówią i myślą o Twojej firmie? Jakie emocje w nich budzi? To jest Twoja marka i masz możliwość kształtowania jej wartości. Nie pozostawiaj tego przypadkowi.
Bez brandingu Twoja firma jest tylko jedną z wielu
Branding to proces nadawania znaczenia konkretnej organizacji, firmie, produktom lub usługom poprzez tworzenie i kształtowanie marki w świadomości konsumentów. To strategia, która ma im pomóc szybko zidentyfikować i poznać Twoją markę oraz dać im powód do wyboru Twojej oferty, a nie konkurencji. Ma absolutnie kluczowe znaczenie dla firmy ze względu na ogólny wpływ, jaki na nią wywiera. Może zmienić sposób, w jaki ludzie postrzegają markę, zwiększyć świadomość marki wśród konsumentów, pomóc wprowadzić na rynek nowy produkt czy usługę.

Dlaczego branding jest ważny?
1. Generuje nowych klientów. Jeśli Twoja marka jest silna i cieszy się zaufaniem klientów, automatycznie jest przez nich chętnie polecana wśród innych konsumentów. Trudno o bardziej skuteczną reklamę firmy.
2. Poprawia satysfakcję Twoich pracowników. Pracownik, który silnie utożsamia się z marką, będzie bardziej zadowolony i dumny z wykonywanej pracy. Poczucie przynależności do firmy, identyfikacja z jej celami, to prosty przepis na sukces sprzedażowy.
3. Dobrze zaplanowany branding pomaga Twojej firmie zbudować zaufanie wśród konsumentów i potencjalnych klientów. Ludzie są bardziej skłonni do zawierania transakcji z firmą, która ma dopracowany i profesjonalny wizerunek. Właściwy branding stawia Twoją firmę w roli ekspertów branżowych. Tym samym wzbudza u konsumentów przekonanie, że mogą zaufać firmie, oferowanym przez nią produktom i usługom oraz sposobowi prowadzenia działalności.
5. Pomaga wyróżnić się na tle konkurencji. Nie ma znaczenia, jaką masz firmę, jaką branżę lub jakiego typu klientów szukasz – jeśli prowadzisz działalność, masz poważną konkurencję. Branding pomaga ustalić co sprawia, że jesteś inny, wyjątkowy, unikatowy i pokazuje klientom, dlaczego powinni współpracować z Tobą zamiast z konkurencją.
6. Buduje rozpoznawalność marki. Jeśli chcesz zbudować odnoszącą sukcesy markę, musisz być rozpoznawalny. Właściwy branding (w tym projektowanie efektownego logo, strony internetowej i innych zasobów marki) pomaga wykreować odrębny styl i zwiększa rozpoznawalność marki na rynku.
7. Tworzy spójne wrażenia marki dla klientów. Aby Twoja firma odniosła sukces, musisz zapewnić swoim klientom spójne wrażenia, niezależnie od tego, w jaki sposób wchodzą w interakcje z Twoją marką – czy o to za pośrednictwem witryny internetowej, kontaktując się osobiście, czy śledząc konta w mediach społecznościowych. Branding pozwala kontrolować, w jaki sposób ludzie postrzegają i obierają Twoją markę i zapewnić, że postrzeganie i doświadczenie pozostają spójne.
8. Zamienia konsumentów w lojalnych klientów. Firmy odnoszące największe sukcesy wzmacniają emocjonalny kontakt z odbiorcami, który przekształca konsumenta w klienta, a klienta w entuzjastę marki. Jak tworzą i budują tą więź? Stosując branding. Różne strategie budowania marki mogą pomóc w nawiązaniu kontaktu z odbiorcami na głębszym poziomie i stworzyć poczucie lojalności wobec marki.

Dlaczego to ważne, jakie wartości są kojarzone z marką?
Ponieważ 56% konsumentów pozostaje lojalnych wobec marek, których klientami się stają, a aż 89% klientów jest lojalnych wobec marek, które podzielają ich wartości. Jeśli podstawowe wartości Twojej marki są zgodne z wartościami Twoich klientów, możesz liczyć, że ponownie kupią Twoje produkty i usługi. Co więcej, aż 94% osób deklaruje, że z dużym prawdopodobieństwem zarekomendują markę, w którą są zaangażowani emocjonalnie, co oznacza, że bez żadnych dodatkowych działań i kosztów, powiększysz swoje zyski!
Branding – inwestycja z gwarancją zwrotu
Branding to długoterminowa strategia, obliczona na przynoszenie wymiernych zysków przez cały okres istnienia firmy. Efekty tej strategii widać we wszystkich newralgicznych obszarach:
– przyciąga idealnych klientów – dzięki wywiadom pogłębionym, grupom fokusowym i ankietom online, branding pozwala precyzyjnie określić profil klienta zgodny z celami i wartościami firmy. Taka wiedza pozwala na tworzenie unikatowych treści marketingowych i kierowanie ich precyzyjnie, wprost do Twoich idealnych klientów. Idealnych, czyli takich, którzy są bardziej skłonni do zakupu tego, co sprzedajesz.
– zwiększa skuteczność marketingową – jeśli zadbasz o spójność marki i odpowiedni sposób komunikowania o niej, twoje działania marketingowe, podążając za objętą strategią, również będą spójne. Branding, dzięki ukierunkowanemu działaniu i trafianiu z przekazem, jaki niesie marka, do najbardziej wartościowego segmentu klientów, pozwala firmie tworzyć trwałą pozycję rynkową.
– ułatwia sprzedaż – zbudowanie świadomości marki i jej dobre umiejscowienie w znacznym stopniu odciąża zespół sprzedażowy, ponieważ dużą część ich pracy wykonał branding jeszcze na długo przed nawiązaniem kontaktu z potencjalnymi klientami..
– pozwala sprzedawać drożej – w myśl zasady, że klienci nie kupują produktów, ale kupują marki. Doskonale widać to np. w branży motoryzacyjnej. Dzięki skutecznemu budowaniu marki Twoja firma może zyskać pozycję lidera w branży, oferując unikatowe wartości, których nie oferuje żaden z konkurentów. Osiągnięcie takiego statusu pozwala Ci żądać wyższych cen za Twoje towary lub usługi.
– zwiększa wartość biznesową – nie jest tajemnicą, że silniejsze marki osiągają lepsze wyniki finansowe. Dlaczego? Ponieważ firmy, które za nimi stoją, nie lekceważą potęgi marki. W przypadku spółek giełdowych to właśnie ona może pozytywnie rzutować na cenę akcji. W długofalowej perspektywie, dzięki brandingowi firma z czasem jest dużo więcej warta, niż w momencie jej zakładania. Przykład? Kapitalizacja Facebooka w styczniu 2020 r. osiągnęła poziom 621,85 mld dolarów.

Wykorzystaj potencjał marki
Zasadniczo produkty mają ograniczony cykl życia, ale marki – jeśli są odpowiednio zarządzane – mogą być wieczne. Im dokładniej określona misja, wizja i wartości marki, tym łatwiej jest ją promować. Dopóki nie masz pewności, w jaki sposób powinna być postrzegana Twoja marka, jej wizerunek może się wydawać niespójny i zagmatwany.
Czy wiesz, że 82% konsumentów bardziej pozytywnie ocenia markę, która udostępnia unikalne treści, a 61% osób częściej kupuje od takich firm?
Zdecydowana większość ludzi odczuwa pozytywne emocje po przeczytaniu treści publikowanych przez marki, które obserwuje. Oprócz zapewnienia swoim klientom dobrego samopoczucia, jedyna w swoim rodzaju treść zainspiruje ich do dokonania zakupu. Statystyki pokazują, że klienci częściej kupują produkty i usługi marek, które mają unikalny głos i regularnie udostępniają swoje treści.
94% klientów okazuje lojalność wobec marki, która prezentuje pełną przejrzystość działań
Badanie zachowań konsumenckich, które objęło 2000 respondentów, sugeruje, że ludzie są znacznie bardziej lojalni wobec marek, które w przejrzysty sposób komunikują na temat różnych aspektów swojej działalności.
Aby zapamiętać markę, ludzie potrzebują średnio od 5 do 7 wyświetleń
Musisz pokazać swoją markę, aby ludzie mogli ją rozpoznać. W zalewie informacji ludzie muszą zobaczyć twoje logo więcej niż 5 razy, aby móc połączyć je z Twoją firmą. Korzystanie z mediów społecznościowych i profesjonalnych technik brandowania pozwala każdego dnia wysyłać konsumentom spójny, ale dynamiczny przekaz marki.
73% konsumentów jest wierna marce ze względu na pomocną obsługę klienta
Marka składa się z sumy doświadczeń ludzi w Twojej firmie. Przyjazna i pomocna obsługa klienta ma ogromny wpływ na wywarcie pozytywnego wrażenia na klientach, a prawie trzy czwarte twierdzi, że właśnie z tego powodu kocha daną markę.

13% konsumentów zapłaciłoby 31-50% więcej za Twoje produkty lub usługi, gdyby mieli wrażenie, że Twoja firma ma pozytywny wpływ na świat
Wrażenia i emocje jakie wywołuje marka mają znaczenie, nie ma co do tego wątpliwości. Ale czy wiesz, że jak wiele możesz zyskać wskazując i promując wartości, które konsumenci uważają za najważniejsze? Kiedy firma dba o środowisko, konsumenci nie mają nic przeciwko płaceniu więcej za jej produkty lub usługi – w niektórych przypadkach nawet o 50% więcej.
Wystarczy 10 sekund, aby ludzie mogli wyrazić opinię na temat logo
Istnieje wiele kryteriów dobrego logo. Musi być proste, ale skuteczne. Musi być przy tym wyjątkowe, a powiązanie go z Twoją marką musi być dziecinnie proste. Przede wszystkim jednak musi zwrócić uwagę konsumentów na 10 sekund, aby mogli je zapamiętać.
Kolor poprawia rozpoznawalność marki nawet o 80%
Konsekwentne stosowanie jednej palety kolorów w logo, produktach, treściach cyfrowych i materiałach promocyjnych może zwiększyć rozpoznawalność marki nawet o 80%. Dzięki temu klienci widząc logo lub produkt, są w stanie poprawnie zidentyfikować markę.
Konsekwentna prezentacja marki na wszystkich platformach komunikacji może zwiększyć przychody nawet o 23%
Znaczenie rozpoznawania marki sprowadza się do wyższych przychodów. Jeśli opakowanie produktu, posty w mediach społecznościowych, strona internetowa i materiały promocyjne wysyłają jednolity komunikat o tożsamości Twojej marki i jej podstawowych wartościach, istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że klienci dokonają zakupu.
64% kobiet i 68% mężczyzn odczuwa emocjonalny związek z marką
Silny branding wywołuje emocje i nikt nie jest na to odporny. Zainteresowanie, zaufanie i optymizm to trzy najważniejsze odczucia, jakie ludzie odczuwają w stosunku do preferowanych marek. Jeśli wzbudzisz takie uczucia dzięki oferowanym produktom, możesz zdobyć lojalnych klientów.
59% kupujących woli kupować nowe produkty od marek, którym ufają
Inwestycja w działania brandingowe pomoże Ci wprowadzić nowe produkty na rynek. Jeśli wcześniej zyskałeś zaufanie swoich klientów, nie będziesz miał problemu z wprowadzeniem nowych linii produktów, ponieważ prawie 60% Twoich dotychczasowych klientów chętnie je wypróbuje.
Wahasz się, cz warto inwestować w branding i czy to pomoże w sprzedaży?
Odpowiedź jest prosta – prawie połowa konsumentów wyraża lojalność wobec marek, które kochają. Dokładnie 43% klientów wydaje więcej pieniędzy na produkty/usługi marek, wobec których są lojalni. To oznacza, że jeśli stosujesz branding, klienci wydając więcej pieniędzy na Twoje produkty, niż na produkty konkurencji.
