Branding. Czyli jak zmienić konsumentów w wyznawców marki

Branding
Branding Commplace

Pierwszym krokiem do sukcesu jest pomysł na biznes. Dopiero z każdym kolejnym zaczyna się prawdziwa, nieustanna praca – budowanie marki. Branding to DNA firmy. Ma informować Twoich klientów kim jesteś. Ma pokazywać co oferujesz, czego mogą od Ciebie oczekiwać. Branding tłumaczy dlaczego powinni współpracować właśnie z Tobą. Branding decyduje o podjęciu konkretnej decyzji zakupowej. Skuteczny branding sprawia, że jest to decyzja na tak.

Produkt ? Marka ? Branding 

Produktem może być wszystko. Wszystko, co można zaoferować rynkowi w celu zaspokojenia potrzeb. Mogą to być dobra fizyczne, usługi, doświadczenia, wydarzenia, miejsca, nieruchomości, a także  informacje i pomysły. Wiele produktów na pierwszy rzut wygląda tak samo. Przykład? Woda. Zawsze jest płynna i przejrzysta. Jak więc różne firmy mogą sprzedawać ten sam produkt? Nadal jednak wciąż potrafią przekonywać ludzi do zakupu konkretnie tego, który oferują, zamiast konkurencyjnego? Odpowiedź brzmi: tworząc markę. 

Marka 

„Marka to nazwa, termin, projekt, symbol lub dowolna inna cecha. Marka identyfikuje towar lub usługę jednego sprzedawcy w odróżnieniu od towarów lub usług innych sprzedawców” (American Marketing Association).

Marka nie jest jedynie oznaczeniem towarów, ale produktem samym w sobie. To najcenniejszy zasób firmy. O ile produkt może zostać skopiowany przez innych graczy na rynku, to marka zawsze będzie wyjątkowa. Marki żyją w ludzkich myślach. Żyją w umysłach każdego, kto doświadcza ich obecności: pracowników, inwestorów, mediów i – co najważniejsze – klientów. Marka to więcej niż nazwa, termin, projekt lub symbol – to uczucie, jakie wywołuje sama myśl o produkcie, usłudze czy firmie.

Twoja marka to zbiór emocji i wyobrażeń. Zbiory, które są budowane wokół firmy i komunikowane klientom poprzez szereg wizualnych i słownych wskazówek. Mówiąc obrazowo marka to rzeczownik, a branding jest czasownikiem – celowym kreowaniem sposobu postrzegania marki. To wszelkie działania podejmowane w celu ukształtowania jej postrzegania. Branding, jeden z najważniejszych czynników sukcesu firmy, to obietnica złożona klientom. 

Branding to sztuka uwodzenia, w której na równi ze wszystkimi możliwymi technikami i metodami marketingu liczą się także inteligencja, urok, instynkt i intuicja.

Ludzki mózg praktycznie nie widzi różnicy między postrzeganiem a rzeczywistością. To, co postrzega, uznaje za realnie istniejące. Tutaj tkwi prawdziwa siła brandingu. Jeśli branding może kształtować postrzeganie, a postrzeganie uznajemy za coś rzeczywistego, oznacza to, że branding ma moc kształtowania rzeczywistości. Udowodniono naukowo, że opinie i spostrzeżenia klientów, nawet te nieświadome, przekładają się na określone zachowanie. Skuteczne wykorzystanie umiejętności kreowania rzeczywistości wśród klientów oznacza realny wpływ na ich zachowania zakupowe.

Klienci wiążą się z markami nie tylko dla fizycznych produktów lub usług świadczonych przez firmy. Robią to także ze względu na emocje, które odczuwają myśląc o firmie. Emocje, które branding może pomóc stworzyć. Zadaj sobie pytanie: co ludzie mówią i myślą o Twojej firmie? Jakie emocje w nich budzi? To jest Twoja marka i masz możliwość kształtowania jej wartości. Nie pozostawiaj tego przypadkowi.

Bez brandingu Twoja firma jest tylko jedną z wielu

Branding to proces nadawania znaczenia konkretnej organizacji, firmie, produktom lub usługom poprzez tworzenie i kształtowanie marki w świadomości konsumentów. To strategia, która ma im pomóc szybko zidentyfikować i poznać Twoją markę oraz dać im powód do wyboru Twojej oferty, a nie konkurencji. Ma absolutnie kluczowe znaczenie dla firmy ze względu na ogólny wpływ, jaki na nią wywiera. Może zmienić sposób, w jaki ludzie postrzegają markę, zwiększyć świadomość marki wśród konsumentów, pomóc wprowadzić na rynek nowy produkt czy usługę.

Blog Commplace

Dlaczego branding jest ważny?

1. Generuje nowych klientów. Jeśli Twoja marka jest silna i cieszy się zaufaniem klientów, automatycznie jest przez nich chętnie polecana wśród innych konsumentów. Trudno o bardziej skuteczną reklamę firmy.

2. Poprawia satysfakcję Twoich pracowników. Pracownik, który silnie utożsamia się z marką, będzie bardziej zadowolony i dumny z wykonywanej pracy. Poczucie przynależności do firmy, identyfikacja z jej celami, to prosty przepis na sukces sprzedażowy. 

3. Dobrze zaplanowany branding pomaga Twojej firmie zbudować zaufanie wśród konsumentów i potencjalnych klientów. Ludzie są bardziej skłonni do zawierania transakcji z firmą, która ma dopracowany i profesjonalny wizerunek. Właściwy branding stawia Twoją firmę w roli ekspertów branżowych. Tym samym wzbudza u konsumentów przekonanie, że mogą zaufać firmie, oferowanym przez nią produktom i usługom oraz sposobowi prowadzenia działalności.

5. Pomaga wyróżnić się na tle konkurencji. Nie ma znaczenia, jaką masz firmę, jaką branżę lub jakiego typu klientów szukasz – jeśli prowadzisz działalność, masz poważną konkurencję. Branding pomaga ustalić co sprawia, że jesteś inny, wyjątkowy, unikatowy i pokazuje klientom, dlaczego powinni współpracować z Tobą zamiast z konkurencją.

6. Buduje rozpoznawalność marki. Jeśli chcesz zbudować odnoszącą sukcesy markę, musisz być rozpoznawalny. Właściwy branding (w tym projektowanie efektownego logo, strony internetowej i innych zasobów marki) pomaga wykreować odrębny styl i zwiększa rozpoznawalność marki na rynku.

7. Tworzy spójne wrażenia marki dla klientów. Aby Twoja firma odniosła sukces, musisz zapewnić swoim klientom spójne wrażenia, niezależnie od tego, w jaki sposób wchodzą w interakcje z Twoją marką – czy o to za pośrednictwem witryny internetowej, kontaktując się osobiście, czy śledząc konta w mediach społecznościowych. Branding pozwala kontrolować, w jaki sposób ludzie postrzegają i obierają Twoją markę i zapewnić, że postrzeganie i doświadczenie pozostają spójne.

8. Zamienia konsumentów w lojalnych klientów. Firmy odnoszące największe sukcesy wzmacniają emocjonalny kontakt z odbiorcami, który przekształca konsumenta w klienta, a klienta w entuzjastę marki. Jak tworzą i budują tą więź? Stosując branding. Różne strategie budowania marki mogą pomóc w nawiązaniu kontaktu z odbiorcami na głębszym poziomie i stworzyć poczucie lojalności wobec marki.

Dlaczego to ważne, jakie wartości są kojarzone z marką? 

Ponieważ 56% konsumentów pozostaje lojalnych wobec marek, których klientami się stają, a aż 89% klientów jest lojalnych wobec marek, które podzielają ich wartości. Jeśli podstawowe wartości Twojej marki są zgodne z wartościami Twoich klientów, możesz liczyć, że ponownie kupią Twoje produkty i usługi. Co więcej, aż 94% osób deklaruje, że z dużym prawdopodobieństwem zarekomendują markę, w którą są zaangażowani emocjonalnie, co oznacza, że bez żadnych dodatkowych działań i kosztów, powiększysz swoje zyski!

Branding – inwestycja z gwarancją zwrotu

Branding to długoterminowa strategia, obliczona na przynoszenie wymiernych zysków przez cały okres istnienia firmy. Efekty tej strategii widać we wszystkich newralgicznych obszarach:

–  przyciąga idealnych klientów – dzięki wywiadom pogłębionym, grupom fokusowym i ankietom online, branding pozwala precyzyjnie określić profil klienta zgodny z celami i wartościami firmy. Taka wiedza pozwala na tworzenie unikatowych treści marketingowych i kierowanie ich precyzyjnie, wprost do Twoich idealnych klientów. Idealnych, czyli takich, którzy są bardziej skłonni do zakupu tego, co sprzedajesz.

– zwiększa skuteczność marketingową – jeśli zadbasz o spójność marki i odpowiedni sposób  komunikowania o niej, twoje działania marketingowe, podążając za objętą strategią, również będą spójne. Branding, dzięki ukierunkowanemu działaniu i trafianiu z przekazem, jaki niesie marka, do najbardziej wartościowego segmentu klientów, pozwala firmie tworzyć trwałą pozycję rynkową. 

– ułatwia sprzedaż – zbudowanie świadomości marki i jej dobre umiejscowienie w znacznym stopniu odciąża zespół sprzedażowy, ponieważ dużą część ich pracy wykonał branding jeszcze na długo przed nawiązaniem kontaktu z potencjalnymi klientami..

– pozwala sprzedawać drożej – w myśl zasady, że klienci nie kupują produktów, ale kupują marki. Doskonale widać to np. w branży motoryzacyjnej. Dzięki skutecznemu budowaniu marki Twoja firma może zyskać pozycję lidera w branży, oferując unikatowe wartości, których nie oferuje żaden z konkurentów. Osiągnięcie takiego statusu pozwala Ci żądać wyższych cen za Twoje towary lub usługi.

– zwiększa wartość biznesową – nie jest tajemnicą, że silniejsze marki osiągają lepsze wyniki finansowe. Dlaczego? Ponieważ firmy, które za nimi stoją, nie lekceważą potęgi marki. W przypadku spółek giełdowych to właśnie ona może pozytywnie rzutować na cenę akcji. W długofalowej perspektywie, dzięki brandingowi firma z czasem jest dużo więcej warta, niż w momencie jej zakładania. Przykład? Kapitalizacja Facebooka w styczniu 2020 r. osiągnęła poziom 621,85 mld dolarów. 

Wykorzystaj potencjał marki

Zasadniczo produkty mają ograniczony cykl życia, ale marki – jeśli są odpowiednio zarządzane – mogą być wieczne. Im dokładniej określona misja, wizja i wartości marki, tym łatwiej jest ją promować. Dopóki nie masz pewności, w jaki sposób powinna być postrzegana Twoja marka, jej wizerunek może się wydawać niespójny i zagmatwany. 

Czy wiesz, że 82% konsumentów bardziej pozytywnie ocenia markę, która udostępnia unikalne treści, a 61% osób częściej kupuje od takich firm?

Zdecydowana większość ludzi odczuwa pozytywne emocje po przeczytaniu treści publikowanych przez marki, które obserwuje. Oprócz zapewnienia swoim klientom dobrego samopoczucia, jedyna w swoim rodzaju treść zainspiruje ich do dokonania zakupu. Statystyki pokazują, że klienci częściej kupują produkty i usługi marek, które mają unikalny głos i regularnie udostępniają swoje treści.

94% klientów okazuje lojalność wobec marki, która prezentuje pełną przejrzystość działań

Badanie zachowań konsumenckich, które objęło 2000 respondentów, sugeruje, że ludzie są znacznie bardziej lojalni wobec marek, które w przejrzysty sposób komunikują na temat różnych aspektów swojej działalności. 

Aby zapamiętać markę, ludzie potrzebują średnio od 5 do 7 wyświetleń

Musisz pokazać swoją markę, aby ludzie mogli ją rozpoznać. W zalewie informacji ludzie muszą zobaczyć twoje logo więcej niż 5 razy, aby móc połączyć je z Twoją firmą. Korzystanie z mediów społecznościowych i profesjonalnych technik brandowania pozwala każdego dnia wysyłać konsumentom spójny, ale dynamiczny przekaz marki.

73% konsumentów jest wierna marce ze względu na pomocną obsługę klienta

Marka składa się z sumy doświadczeń ludzi w Twojej firmie. Przyjazna i pomocna obsługa klienta ma ogromny wpływ na wywarcie pozytywnego wrażenia na klientach, a prawie trzy czwarte twierdzi, że właśnie z tego powodu kocha daną markę.

13% konsumentów zapłaciłoby 31-50% więcej za Twoje produkty lub usługi, gdyby mieli wrażenie, że Twoja firma ma pozytywny wpływ na świat

Wrażenia i emocje jakie wywołuje marka mają znaczenie, nie ma co do tego wątpliwości. Ale czy wiesz, że jak wiele możesz zyskać wskazując i promując wartości, które konsumenci uważają za najważniejsze? Kiedy firma dba o środowisko, konsumenci nie mają nic przeciwko płaceniu więcej za jej produkty lub usługi – w niektórych przypadkach nawet o 50% więcej.

Istnieje wiele kryteriów dobrego logo. Musi być proste, ale skuteczne. Musi być przy tym wyjątkowe, a powiązanie go z Twoją marką musi być dziecinnie proste. Przede wszystkim jednak musi zwrócić uwagę konsumentów na 10 sekund, aby mogli je zapamiętać.

Kolor poprawia rozpoznawalność marki nawet o 80%

Konsekwentne stosowanie jednej palety kolorów w logo, produktach, treściach cyfrowych i materiałach promocyjnych może zwiększyć rozpoznawalność marki nawet o 80%. Dzięki temu klienci widząc logo lub produkt, są w stanie poprawnie zidentyfikować markę.

Konsekwentna prezentacja marki na wszystkich platformach komunikacji może zwiększyć przychody nawet o 23%

Znaczenie rozpoznawania marki sprowadza się do wyższych przychodów. Jeśli opakowanie produktu, posty w mediach społecznościowych, strona internetowa i materiały promocyjne wysyłają jednolity komunikat o tożsamości Twojej marki i jej podstawowych wartościach, istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że klienci dokonają zakupu. 

64% kobiet i 68% mężczyzn odczuwa emocjonalny związek z marką

Silny branding wywołuje emocje i nikt nie jest na to odporny. Zainteresowanie, zaufanie i optymizm to trzy najważniejsze odczucia, jakie ludzie odczuwają w stosunku do preferowanych marek. Jeśli wzbudzisz takie uczucia dzięki oferowanym produktom, możesz zdobyć lojalnych klientów.

59% kupujących woli kupować nowe produkty od marek, którym ufają

Inwestycja w działania brandingowe pomoże Ci wprowadzić nowe produkty na rynek. Jeśli wcześniej zyskałeś zaufanie swoich klientów, nie będziesz miał problemu z wprowadzeniem nowych linii produktów, ponieważ prawie 60% Twoich dotychczasowych klientów chętnie je wypróbuje.

Wahasz się, cz warto inwestować w branding i czy to pomoże w sprzedaży? 

Odpowiedź jest prosta – prawie połowa konsumentów wyraża lojalność wobec marek, które kochają. Dokładnie 43% klientów wydaje więcej pieniędzy na produkty/usługi marek, wobec których są lojalni. To oznacza, że jeśli stosujesz branding, klienci wydając więcej pieniędzy na Twoje produkty, niż na produkty konkurencji.

Szybki kontakt Zaloguj się Zamów ofertę