Nawigacja

Informacja marketingowa – podstawa efektywnych działań

Strategia marketingowa

Efektywne funkcjonowanie na dzisiejszym, mocno konkurencyjnym rynku to nie lada wyzwanie. Przedsiębiorstwa muszą nieustannie monitorować rynek, rozpoznawać warunki, w jakich będą pracować i skrupulatnie planować swoje działania – w tym planować zapotrzebowanie na konkretne produkty, opierając się na przeprowadzanych analizach otoczenia. Do tworzenia strategii marketingowych, które pozwolą realizować określone cele, wykorzystuje się systemy informacji marketingowej. Czym dokładnie jest informacja marketingowa? 

Co to jest informacja marketingowa?

Efektywne zarządzanie firmą to sztuka. Sztuka, która opiera się na nieustannym zbieraniu i analizowaniu informacji z różnych źródeł. Owe informacje są podstawą do tworzenia przemyślanych, skutecznych strategii, które zapewniają przedsiębiorstwu utrzymanie na rynku i ułatwiają mu budowanie przewagi konkurencyjnej. Odpowiednio wykorzystane są gwarantem branżowego sukcesu.

Podstawą w marketingu jest informacja marketingowa. Informacje marketingowe to wszelkie dane wykorzystywane w procesie marketingowego zarządzania firmą, przynoszące konkretną wiedzę, która zmniejsza ryzyko w procesie podejmowania decyzji. Informacje marketingowe usprawniają zarówno marketing strategiczny (cele firmy, strategie działania), jak i operacyjny (wykorzystywane konfiguracje marketing-mixu). 

Chcesz jeszcze efektywniej zarządzać firmą?

Zaproponujemy wdrożenie działań marketingowych, które w tym pomogą!

Informacja marketingowa a planowanie strategiczne

Marketing niewątpliwie zalicza się do najważniejszych strategicznych obszarów zarządzania firmą. Porządna strategia marketingowa jest bowiem ważnym elementem funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa. Strategia wyznacza cele, określa drogę realizacji owych celów, a także wskazuje język komunikacji z klientami oraz kanały i środki wykorzystywane w celu dotarcia do odbiorców. Nie da się jednak stworzyć skutecznej strategii marketingowej bez odpowiedniego przygotowania. Kluczem do sukcesu jest dokładna analiza otoczenia marketingowego, w tym sformułowanie prognoz ewentualnych zmian na rynku. Dopiero na podstawie danych pozyskanych w analizie, czyli informacji marketingowych, określa się cele działań marketingowych. 

Informacje marketingowe są podstawą w racjonalnym planowaniu i zarządzaniu strategicznym, ponieważ dostarczają wyczerpujących danych o rynku, w tym o konkurencji, trendach branżowych, grupach docelowych i innych elementach, które mogą mieć wpływ na kierunek rozwoju firmy.

Wiele firm tworzy specjalne systemy informacji marketingowej, które usprawniają przepływ pozyskiwanych informacji między konkretnymi osobami w organizacji, a także systematyzują owe informacje. Czym dokładnie jest system informacji marketingowej? I dlaczego warto go zastosować?

Kilka słów o systemie informacji marketingowej

W Encyklopedii Zarządzania możemy przeczytać, że system informacji marketingowej, inaczej SIM, to „ogół ludzi, sprzętu, procedur oraz technik gromadzenia, porządkowania, przetwarzania, a następnie udostępniania na czas przejrzystych i dokładnych informacji dla osób podejmujących ważne decyzje, ze szczególnym uwzględnieniem pracowników działu marketingu”. Innymi słowy, jest to pewna struktura, która pozwala grupować wszelkie informacje marketingowe, wpływające do firmy, a także usprawnia przekazywanie ich do osób pełniących ważne role w firmie – tj. do menadżerów, pracowników działu marketingu lub innych osób w organizacji, zaangażowanych w działania marketingowe. Logiczny, sprawnie działający system informacji marketingowej ułatwia podejmowanie ważnych decyzji marketingowych. 

System informacji marketingowych bazuje na trzech głównych elementach. Są to:

  • wewnętrzna sprawozdawczość – informacje pozyskane ze źródeł wtórnych, czyli danych zebranych wewnątrz organizacji, np. dane dotyczące liczby i wartości sprzedanych towarów, poziom zapasów, zyski, koszty funkcjonowania firmy itp.,
  • wywiad marketingowy – działania i źródła wykorzystywane przez pracowników marketingowych, w celu lepszego poznania rynku, np. blogi, książki i publikacje branżowe, artykuły naukowe,
  • badania marketingowe – rozmaite techniki zbierania i zapisywania informacji z różnych źródeł, w tym badania zjawisk zewnętrznych i wewnętrznych, badania związane z produktem, ceną, dystrybucją, badania wizerunku marki, wyników, jakie osiąga przedsiębiorstwo i inne.

Dlaczego warto wykorzystywać system informacji marketingowej?

Cały system informacji (też same informacje marketingowe) to skuteczne wsparcie w kreowaniu strategii marketingowych, które przynoszą oczekiwane efekty. Pozyskiwane informacje wykorzystane w odpowiedni sposób zmniejszają niepewność związaną z podejmowaniem ważnych i tych mniej istotnych decyzji marketingowych. Ponadto są podstawą do oceny szeroko pojętego otoczenia marketingowego. Pozwalają poznać rynek, konkurentów, potencjalnych partnerów biznesowych i określone grupy docelowe, a także dokładnie śledzić ich działania. Ponadto określają oraz oceniają słabe i mocne strony przedsiębiorstwa. To zaś pozwala tworzyć skrojone na miarę plany marketingowe, oparte o realne cele, a w dalszej perspektywie budować przewagę konkurencyjną.

Czy Twoja firma potrzebuje systemu informacji marketingowej? Bez wątpienia! Przemyślany, starannie przygotowany i odpowiednio wdrożony system to Twoja przepustka to wielkiego sukcesu na rynku. 

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt