Kreowanie wizerunku marki – dlaczego jest kluczowe?

Online marketingPRStrategia marketingowa
Kreowanie wizerunku marki - jak zrobić to dobrze?

Nie każda branża jest taka sama, a co za tym idzie potrzeby firm z różnych sektorów też są odmienne. Kreowanie wizerunku marki wymaga indywidualnego podejścia. Takiego, które zapewni unikatowe rozwiązania. Jak? Dzięki nietuzinkowym pomysłom.  

Ścieżka budowania wizerunku to wieloetapowe i długofalowe działanie – musi więc być bardzo dobrze przemyślana i opracowana. Nawet genialny pomysł nie zda egzaminu, kiedy działania będą chaotyczne i przypadkowe. Jak więc wykreować wizerunek marki, na jakim nam zależy?  

Zacznij od analizy 

Kreowanie wizerunku marki to proces, który powinien się zacząć od przeanalizowania obecnej sytuacji. Jeśli tylko okaże się, że Twoja marka jest zbyt mało rozpoznawalna, przechodzi pewnego rodzaju kryzys lub w ogóle nie podejmowałeś w tym zakresie działań, to znaczy, że nadszedł czas, aby coś z tym zrobić.

Niezależnie od tego, czy firma jest lokalna czy jej zasięg jest zdecydowanie większy, prędzej czy później będzie trzeba podjąć działania, mające na celu wykreowanie jej wizerunku. Nawet, jeśli wśród stałych klientów cieszy się ogromną popularnością, warto to zrobić choćby ze względu na poszukiwanie potencjalnych konsumentów, którzy skorzystają z naszych produktów czy usług.

Widać to szczególnie w przypadku działań organizacji pozarządowych, które muszą charakteryzować się nieskazitelnym wizerunkiem, a jednocześnie stale docierać do nowych odbiorców. Jedna rysa wystarczy, a całe kreowanie wizerunku marki może się okazać daremnym trudem. Jeden zły ruch i odbiorcy mogliby stracić zaufanie do fundacji czy stowarzyszenia, a sama organizacja straciłaby tym samym wiarygodność. Idąc tym tropem warto poświęcić trochę czasu na przygotowanie solidnej strategii budowania wizerunku.  

Zależy Ci na zbudowaniu pozytywnego wizerunku marki?

Zaplanujemy to dla Ciebie w najdrobniejszym detalu.

Czas na kreowanie wizerunku marki – co robić?  

W tym miejscu trzeba się zastanowić, jakie są główne cele, które firma chce osiągnąć i dlaczego zasługuje na pozytywny wizerunek. Czym sobie na to zapracowała? Kreowanie wizerunku marki wymaga odpowiedzi na pytanie: jaka jest misja naszego przedsiębiorstwa? Aby ją precyzyjnie określić, trzeba wiedzieć: 

  • Dlaczego założyliśmy firmę i jakimi wartościami kierujemy się przy jej działalności? 
  • Jaki cel chcemy osiągnąć? 
  • Jaką rolę spełniają w naszej firmie pracownicy i w jaki sposób powinniśmy o nich zadbać? 
  • Jaką rolę spełniają nasi klienci i jak chcielibyśmy im się odwdzięczyć za to, że są w tym gronie i wspierają naszą działalność? 

Kiedy już odpowiemy na te kluczowe pytania, powinniśmy przygotować się do realizacji – kreowanie wizerunku marki wymaga działania według planu. Jeśli wewnątrz marki nie ma odpowiedniej osoby, warto rozpocząć współpracę z zewnętrzną agencją, która dzięki swojemu doświadczeniu, dokładnie dopasuje działania do profilu firmy. Nie każde działanie będzie bowiem odpowiednie akurat dla naszego przedsiębiorstwa. Jest to więc plan dokładnie szyty na miarę. W strategii kreacji wizerunku marki powinny znaleźć się najważniejsze jej aspekty. Jeśli któregoś z nich zabraknie, istnieje duże prawdopodobieństwo, że cały plan się nie powiedzie w takim stopniu, jaki zakładaliśmy. 

Samo stwierdzenie „misja naszej marki” niewiele mówi odbiorcom. Często jest więc określana jako „relacje z klientami” lub „nasz zespół”, w którym marka chwali się relacjami z otoczeniem.  

Jak dbać o relacje z klientami? 

Relacje z klientami to także jedno z tych działań, które wpływają na kreowanie wizerunku marki. Kiedyś pod tym pojęciem kryło się utrzymywane kontaktu bezpośredniego. Dziś często jest to nawet niemożliwe, m.in. w przypadku sklepów internetowych. Jak więc nawiązywać relacje w takiej sytuacji? Mnóstwo możliwości oferuje nam sieć. Chcąc w pełni wykorzystać jej potencjał, działania na tym polu powinno się rozpocząć od zbudowania przejrzystej strony internetowej, która byłaby prawdziwym kompendium wiedzy o marce. Tam możemy prezentować informacje o firmie, przedstawiać zakres produktów czy usług, informować o różnego rodzaju benefitach oraz chwalić się sukcesami marki. Pamiętajmy też o aktualizowaniu wizytówki Google oraz dbaniu o wszelkie źródła informacji o naszej marce, mając na względzie przede wszystkim odbiorcę, do którego kierujemy każdy przekaz.  

Identyfikacja wizualna

Identyfikacja wizualna firmy to jeden z pierwszych kluczy do sukcesu. Spójne elementy, które w sposób obrazowy przedstawiają markę i pozwalają odbiorcom ją zapamiętać, powinny być z nią kojarzone już w pierwszym momencie. Wszystkie elementy identyfikacji wizualnej, nie tylko te w sieci, powinny obrazować podobną kolorystykę, to samo logo, aktualną czcionkę i wszelkie aspekty, dzięki którym marka będzie z nimi kojarzona.  

Kreowanie wizerunku marki na przykładzie marki Apple

„Innowacja rozróżnia lidera od naśladowcy.” Apple nie boi się kreować trendów. Wie, że wyznaczając rytm, pozostaje poza zasięgiem konkurencji. Kreując swój wizerunek, nie tylko realizuje swoje cele, ale inspiruje pozostałe firmy, co jeszcze skuteczniej buduje w świadomości odbiorców obraz marki jako eksperta, innowatora i ponadczasowej legendy. Pozycjonuje się przy tym na buntownika, jeśli chodzi o archetypy marki – obiecuje poczucie wolności i niezależności.

„Niektórzy mówią – dajmy klientowi, to czego chce. Ale naszym zadaniem jest ustalić, czego klient będzie chciał, zanim tego zapragnie.” Apple bacznie obserwuje rynek i uważnie przygląda się zmianom społecznym. Dzięki temu dostrzega sygnały, pozwalające wybiegać myślami daleko do przodu.

„W DNA Apple tkwi przekonanie, że technologia to za mało. Wierzymy, że dopiero technologia połączona z humanizmem daje wyjątkowe rezultaty.” W centrum komunikacji marketingowej marki Apple zawsze znajduje się człowiek. Ludzkie emocje stanowią oś każdej kampanii reklamowej. Dzięki temu wychowali sobie grono wiernych zwolenników, a wręcz fanatyków.

„Trzeba ciężko pracować nad wydobyciem czystej myśli, która pozwala na prostotę. Ale warto, bo kiedy już się to ma można przenosić góry.” Jedną z kluczowych wartości marki Apple, którą widać zarówno w designie produktów, jak i w kreowaniu wizerunku jest prostota. Minimalizm i esencjonalizm pozwalają wyeksponować to, co najważniejsze i nie odciąga niepotrzebnie uwagi odbiorcy.

„Zatrudniamy ludzi, którzy chcą robić najlepsze rzeczy na świecie.” Apple zdaje sobie sprawę, że wizerunek firmy tworzą wszyscy pracownicy, niezależnie od zajmowanego stanowiska. Są w tym niestety równie skuteczni, co bezwzględni, a wszelkie akcje niesubordynacji są bezwzględnie tłumione. Jasna i konsekwentnie przestrzegana polityka komunikacyjna jest siłą marki, jako pracodawcy.

„Ci, którzy są wystarczająco szaleni, by myśleć, że są w stanie zmienić świat, są tymi, którzy go zmieniają.” Apple nie boi się odważnych ruchów, o ile są spójne z kreowanym od początku wizerunkiem marki. Wierność sobie przekłada się na niesłabnącą lojalność klientów, którzy odważnie sięgają po kolejne nowości z oferty Apple.

Kreowanie wizerunku marki luksusowej

Marka luksusowa jest atrakcyjna, zarówno w aspekcie zewnętrznego wizerunku, jak i tożsamości, z której się wywodzi. Logo marki luksusowej jest często minimalistyczne, a claim, czyli hasło przewodnie – proste i wyraziste. Wszystkie materiały promocyjne, m.in. wizytówki, katalogi, strona www i profile w mediach społecznościowych, są dopracowane w każdym szczególe. Opakowania często stanowią wartość samą w sobie i wyraźnie odróżniają się od tańszych zamienników. Słowem-kluczem identyfikacji wizualnej marek luksusowych jest design. To wokół niego buduje się doświadczenia związane z korzystaniem z oferowanych produktów i usług.

Marki luksusowe z reguły reprezentują wartościowe dziedzictwo i wyrazistą tożsamość, którą najlepiej zaprezentować wykorzystując storytelling. Łatwo zauważyć, że wszystkie kreacje reklamowe marek luksusowych opierają się na opowiadaniu wciągających historii, które głęboko zapadają w pamięć i zachęcają do dalszej interakcji. Aby tego dokonać, należy jasno określić misję oraz wizję marki i mieć je przed oczami na każdym etapie realizacji strategii komunikacji.

Korzystanie z marek luksusowych jest wieloetapowym doświadczeniem, wybiegającym daleko poza sam proces zakupu i niosącym ze sobą obietnicę przynależności do określonej społeczności oraz gwarancję jakości i niezawodności. Decydując się na zakup produktu luksusowego, klient wybiera określony styl życia, z którym bezgranicznie się identyfikuje. I to właśnie ten styl życia jest osią, wokół której budowane są przekazy reklamowe w postaci treści, zdjęć i filmów.

Komu powierzyć marketing? 

Kreowanie wizerunku marki i wszelkie działania marketingowe to zadania, które warto dla specjalistów. Planowanie działań marketingowych oraz reklamowych to kolejny krok do rozprzestrzeniania wiedzy o marce, a jednocześnie do budowania wizerunku w Internecie. Sprzedaż produktów jest nieodzownym elementem strategii wizerunkowej, ponieważ to pewnego rodzaju koło, które zaczyna się i kończy w tym samym miejscu. Zarówno wizerunek, jak i sprzedaż produktów lub usług jest naszym celem, przy czym budowanie wizerunku jest jednocześnie narzędziem do wzrostu tej sprzedaży, natomiast sprzedaż jest efektem kreacji tegoż wizerunku. Niezależnie od tego, jakiej wielkości będzie to kampania marketingowa, wszelkie dostępne środki pozwolą wypromować markę.  

Świetnym narzędziem wspomagającym działania marketingowe jest reklama w Internecie Google Ads czy Facebook Ads, ale także dobrej jakości content, czyli artykuły sponsorowane, notatki prasowe, wpisy blogowe, teksty eksperckie i wszelkiego rodzaju merytoryczne opisy, które wzbogacają portfolio marketingowe marki. Nie zapominajmy także o reagowaniu na zapytania klientów – to one są dla nas cenną informacją, co powinniśmy jeszcze uzupełnić bądź usprawnić.  

Kreowanie wizerunku marki w mediach społecznościowych 

Media społecznościowe to obecnie często pierwszy front, z którym klienci mają do czynienia, jeśli chodzi o kontakt z marką. Niewiele jest firm, które nie posiadałyby w dzisiejszych czasach profilu w mediach społecznościowych jest to jedno ze źródeł promocji marki i platforma do budowania pożądanego wizerunku. To od ukierunkowania naszych przekazów zależy, jak odbiorcy je zinterpretują i czy nie popełnimy przy tym błędów. Spójne wpisy, przyciągające uwagę grafiki, pokazywanie funkcjonowania marki od wewnątrz – to zbliży markę zarówno do stałych, jak i potencjalnych klientów. Nie zapominajmy w tym wszystkim o pracownikach, którzy są mocnym filarem firmy.  

Działania w kryzysie – czy masz plan B? 

Na wizerunek marki z pewnością wpływa także postępowanie firmy w przypadku kryzysu. Powinno być ono świadome i jak najbardziej przemyślane. Warto działać od razu – przeczekanie kryzysu i reagowanie na straty to żadna strategia. Nie pozwólmy, aby jeden kryzys przekreślił osiągnięcia wizerunkowe marki. Dlatego warto zadbać o dobre przygotowanie – wystarczy przewidzieć pewne sytuacje i dokładnie opisać ścieżkę postępowania w każdym z przypadków. Wówczas nic nagłego nie zaskoczy naszej firmy, a kreowanie wizerunku marki przyniesie pożądany efekt. 

Nie chcesz, aby sytuacja kryzysowa sparaliżowała działania Twojej firmy? Skontaktuj się z nami – pomożemy Ci temu zapobiec.  

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt