Kanały komunikacji marketingowej – z których warto korzystać?

Pozyskiwanie klientówStrategia marketingowa
Kanały komunikacji marketingowej to świadomy wybór marki

Marketing jest jednym z procesów, który wspiera markę w osiągnięciu celów sprzedażowych i wizerunkowych. Dzisiaj jest to także nieodłączny element każdego biznesu, który angażuje konsumentów. Aby osiągnąć oczekiwany skutek, niezbędne jest dobranie odpowiednich kanałów komunikacyjnych, które w znaczny sposób zwiększą zyski. Czym właściwie są kanały komunikacji marketingowej i dlaczego często mylone są z jej narzędziami? Spieszymy z wyjaśnieniem.

Każda osoba zawodowo zajmująca się marketingiem, niezależnie od tego, czy pracuje wewnątrz firmy, czy wykonuje zadanie z ramienia zewnętrznej agencji marketingowej, powinna na początek sprawdzić aktualną sytuację firmy. W tym celu należy przeprowadzić dokładny audyt dotychczasowych działań marki w zakresie marketingu. Jeśli obecne kanały zawiodły lub żadne działania nie zostały podjęte, należy przeanalizować sytuację.  

Czym są kanały komunikacji marketingowej? 

Wybór odpowiednich kanałów komunikacji marketingowej będzie możliwy dopiero wtedy, gdy dokładnie poznamy i zrozumiemy zasadę działania każdego z nich. To bardzo ważny pierwszy krok, ponieważ wybrane kanały definiują dalszy sposób komunikacji marki i rodzaje używanych komunikatów. Kanały mają również wpływ na sposób realizacji wszystkich założeń, zmierzających do osiągnięcia celu strategii marketingowej.  

Często kanały komunikacji marketingowej traktuje się analogicznie do jej narzędzi, co oznacza, że te dwa pojęcia po prostu są mylone. Traktowanie narzędzi jako kanałów komunikacji jest błędem, ponieważ jedna grupa jest jedynie współzależna od drugiej. Kanały komunikacyjne należy rozpatrywać pod względem charakterystyki grupy docelowej, do której będą kierowane działania. Wówczas możliwe są doskonała optymalizacja działań i uzyskanie znacznie lepszych efektów.  

Aby dobrze zobrazować kanały komunikacji marketingowej na przykładzie, można się odnieść do kanałów telewizyjnych. Są to miejsca, w których każdy odbiorca znajdzie coś ciekawego dla siebie, ponieważ kanały oferują całą gamę różnego typu programów. Te konkretne programy są dopasowane do wieku czy zainteresowań odbiorców i to właśnie je można przyrównać do narzędzi. Tak jak programy telewizyjne wpływają na oglądalność, tak narzędzia marketingowe są wyznacznikiem sukcesu marki. Jednak to wybór kanałów determinuje późniejsze użycie tych konkretnych narzędzi. Kanały komunikacyjne służą budowaniu relacji – są więc pewnymi miejscami, lub dokładniej ujmując metodami, dzięki którym realizuje się skuteczną komunikację z odbiorcami marki. Kanały te oferują jednocześnie wiele konkretnych narzędzi, pozwalających osiągnąć ten cel.

Zależy Ci na skutecznej komunikacji marketingowej?

Sprawdź, jakie kanały komunikacji rekomendujemy Twojej firmie.

Rodzaje kanałów komunikacji marketingowej  

Najbardziej znanym i przejrzystym sposobem klasyfikacji kanałów komunikacji marketingowej jest podział na kanały online oraz kanały offline. Warto też przeanalizować pasujące do nich narzędzia, aby jeszcze dokładniej zobrazować różnice między poszczególnymi kanałami.  

Wśród kanałów online wyróżnia się:

  • Kanały własne – za ich pomocą marka może sprawować pełną władzę nad docierającymi do odbiorców informacjami, jak i nad samymi narzędziami, takimi jak strona internetowa, blog czy newsletter, wysyłany do klientów. 
  • Kanały social media – jest to rozwiązanie pośrednie, bowiem marka ma wpływ jedynie na część informacji, które odbiorcy mogą zobaczyć. Firma prezentuje komunikaty, ale właściciel platformy może ograniczać jej działalność. Ponadto inni użytkownicy również mogą prezentować w tym miejscu informacje o marce.  
  • Kanały online płatne – to miejsca, w których narzędzia komunikacji pozostają płatne. Mogą być to m.in. publikacje artykułów na zewnętrznych portalach czy blogach.  
  • Kanały online niepłatne – to ten rodzaj kanałów, na który marka nie ma bezpośredniego wpływu, a informacje pochodzą głównie od innych użytkowników sieci, np. recenzje, opinie, fora, polecenia. Marka nie jest ich inicjatorem.

Komunikacja marketingowa w obrębie kanałów online skupia się na działaniach marki prowadzonych w sieci. W ciągu ostatnich kilku lat ta sfera osiągnęła niesamowity rozwój. Dzisiejsza komunikacja marek w zakresie marketingu skupia się na kilku rodzajach kanałów online, które zapewniają różny stopień zaangażowania marki.

Kanały offline, mimo, że są znane od lat, ustąpiły miejsca kanałom online. Nie można powiedzieć, że są mniej przystępne dla odbiorców, jednak szybkość i częstotliwość docierania do otoczenia są w tym przypadku mniej imponujące. Niemniej kanały offline nadal są bardzo silnym wsparciem strategii marketingowych, o czym wiedzą doświadczeni specjaliści w tej dziedzinie.  

Do najważniejszych narzędzi, należących do kanałów offline, można zaliczyć przede wszystkim: 

  • ulotki,  
  • broszury, 
  • katalogi,  
  • standy, 
  • displaye, 
  • materiały POS, 
  • przedstawicieli handlowych,  
  • sprzedawców.  

Najważniejszą cechą kanałów offline jest to, że są skuteczne w bezpośrednim kontakcie z potencjalnym klientem – czy to podczas rozmowy, czy wizyty w sklepie. Szczególnie wartościowe dla marki jest to, że dzięki nim może natychmiast otrzymać pełną informację zwrotną, co czyni komunikację z klientem skuteczną i efektywną.

Jak dobrać odpowiednie kanały komunikacji marketingowej dla swojej marki? 

Tym, o czym marki muszą pamiętać, jest fakt, że to odbiorcy są najważniejszym elementem tej układanki. Dlatego odpowiednie kanały powinny być dobierane z uwzględnieniem potrzeb każdej grupy docelowej. Należy więc najpierw: 

  • skategoryzować każdą z nich pod względem danych demograficznych, m.in. płci, wieku, poziomu zamożności, wykształcenia, wykonywanego zawodu, stanu cywilnego, miejsca zamieszkania,
  • określić potrzeby i oczekiwania odbiorców, a także problemy, z którymi mogą mierzyć się na co dzień,  
  • zwizualizować odbiorcę w formie persony – nadać jej imię, twarz, charakterystykę konsumencką.  

Do kogo komunikuje marka?

Mając wszelkie  dane na temat swoich odbiorców, o wiele łatwiej jest odpowiedzieć marce na pytanie, jakimi produktami lub usługami może zaspokoić potrzeby i marzenia klientów, a także które kanały najlepiej się  sprawdzą.  

Na co zwrócić uwagę przy projektowaniu kampanii?  

Określenie grupy docelowej, wybór kanałów komunikacyjnych i dobre pomysły na strategię – to nie wszystko. Należy oprócz tego dobrze oszacować koszty przeprowadzenia kampanii. Wykorzystanie każdego z kanałów wymaga dysponowania dokładnie określonym budżetem. Dopiero mając wszystkie niezbędne dane można go właściwie oszacować. Inaczej mogą nas zaskoczyć późniejsze niespójności. Ważny jest także czas trwania kampanii – powinien być dobrze zoptymalizowany pod względem osiągniecia celu całej strategii.  

Sprawdzonym sposobem na efektywną kampanię jest możliwość powiązania ze sobą różnych kanałów, m.in. dzięki systemom marketing automation. W ten sposób zwiększa się konwersję, a ponadto upraszcza prowadzone działania, nad którymi łatwiej wówczas zapanować.  

Kanały komunikacji marketingowej wykorzystywane w firmie to kwestia świadomego wyboru. Skontaktuj się z nami – pomożemy Ci wybrać najlepsze rozwiązania, wspierające rozwój Twojego biznesu.

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt