Owned media – czy potrafią zwiększyć wartość marki?

Strategia marketingowa
Commplace agencja PR

Owned media to pojęcie zapewne znane wśród osób pracujących w agencjach marketingowych lub zajmujących się zawodowo marketingiem. Jednak dla właścicieli niektórych firm marketing to prawdopodobnie tylko jeden z wielu obowiązków. Dlatego warto dobrze poznać ten być może nowy termin branżowy. Ta koncepcja może się okazać niezbędna do stworzenia strategii marketingowej o optymalnym zasięgu. 

Jak wynika z raportu IAB z różnych narzędzi content-marketingowych korzysta aż 80% badanych firm. Generalnie można wyróżnić trzy kanały, za pomocą których komunikują swoje treści. Owned media to w skrócie te kanały, które firma tworzy i kontroluje. Może to być firmowy blog, kanał YouTube, witryna internetowa, czy profil na Facebooku. Nawet jeśli firma nie jest „właścicielem” swojego kanału YouTube lub profilu na Facebooku, to nadal ona je kontroluje w zakresie publikowanych treści.

Drugi rodzaj mediów to tzw. media pozyskane (earned media). Pod tym pojęciem rozumie się udostępnianie treści dotyczących firmy, jej produktów, usług itd., przez klientów, prasę czy opinię publiczną. Istotne jest to, że wszystkie te wzmianki są dobrowolnie artykułowane przez innych. Trzeci rodzaj to media płatne (paid media), czyli różnego rodzaju treści, za których publikację marka musi zapłacić – właścicielowi portalu, influencerowi, czy w ramach strategii online marketing. W dalszej części wpisu przyjrzymy się bliżej tym pierwszym, czyli owned mediom. 

Czym są owned media? 

Owned media to wszystkie kanały należące do firmy, za pomocą których komunikowane są te treści, za których tworzenie i utrzymywanie odpowiada firma. Kiedyś na cyfrowe media należące do marki składała się głównie witryna internetowa firmy i niewiele więcej. We współczesnym Internecie media własne to szereg różnych elementów. Popularnym sposobem na pozostawanie w kontakcie z klientami są np. kampanie e-mailowe. Większość firm prowadzi także własne profile w różnych mediach społecznościowych. Część publikuje raporty, e-booki, posty na blogu firmowym, tworzy podcasty i webinary. Wszystkie te dodatkowe kanały medialne są klasyfikowane jako własne. 

Maksymalizuj możliwość przyciągnięcia uwagi potencjalnych klientów.

Sprawdź, jak możemy Ci w tym pomóc.

Co wchodzi w skład mediów własnych? 

Firma powinna opracować zróżnicowane portfolio posiadanych owned media. Dzięki temu jest w stanie zmaksymalizować możliwość przyciągnięcia uwagi potencjalnych klientów. Jedną z najpopularniejszych i najważniejszych form owned media jest strona internetowa. Często to właśnie ona jest pierwszą rzeczą, którą zobaczą potencjalni klienci. Dobrze zaprojektowana zapewnia odwiedzającym wszelkie informacje, których mogą szukać o firmie. Niezależnie od branży, celem witryny internetowej powinno być zwiększenie przychodów poprzez zapewnienie odwiedzającym wszystkiego, czego potrzebują i oczekują.  

Prawie tak samo powszechne jak witryny internetowe są dziś konta w mediach społecznościowych. To doskonałe miejsce, aby rozwijać markę poprzez publikowanie angażujących treści, zgodnych z tożsamością firmy. Media społecznościowe to jedna z najszybciej rozwijających się dziedzin marketingu, dlatego strategia komunikacji uwzględniająca je w działaniach owned media to dziś w zasadzie must have każdej firmy.  

Kolejnym popularnym kanałem, za pomocą którego firmy mogą opowiadać swoją historię i budować większą, bardziej oddaną publiczność, są podcasty. Do zaangażowania potencjalnych klientów wykorzystuje się także listy e-mailowe i newslettery. Chociaż mówi się, że znaczenie mediów drukowanych traci na znaczeniu, niektóre firmy nadal decydują się na fizyczny biuletyn wysyłany czy udostępniany klientom np. we własnym salonie, jeśli firma jest dealerem samochodowym. Podobnie jak w przypadku listy e-mailowej, wewnętrzna gazetka firmowa zapewnia marce możliwość wysyłania do klientów dowolnych, tworzonych przez nią i w pełni przez nią kontrolowanych treści. 

Owned media – przykłady działań 

Opracowanie i wdrożenie strategii owned media wymaga zaangażowania. Co może pomóc zmaksymalizować podejmowane działania? Firma może wziąć przykład z wydawnictw branżowych. Dla wydawców wytwarzane treści są jednocześnie ich produktem. Celem tych treści jest pomaganie docelowym odbiorcom. To przynosi im dochody. Firmy z kolei często tworzą treści, których celem jest promowanie marki. Spójrzmy na owned media jak na pośredników między klientami a firmą. Jak zapewnić odbiorcom wartość poprzez posiadane kanały komunikacji? Zadając sobie pytanie, co będą mieli czytelnicy dzięki lekturze publikowanych treści.  

Co jeszcze może zrobić firma, by maksymalnie wykorzystać potencjał owned media? Nie bać się eksperymentowania, tak jak to robią różne portale społecznościowych. Ciągle wypróbowują nowe sposoby, aby utrzymać zainteresowanie użytkowników. Mogą wprowadzić nowy algorytm, który spowoduje, że niektóre treści staną się viralem bez żadnej specjalnej akcji promocyjnej. Zachęcają do stosowania określonego formatu treści. Na większości serwisów społecznościowych w latach 2012-2016 królowały obrazy, podczas gdy od 2017 roku zaczęła się era filmów. W przypadku tych drugich również można zauważyć stopniową zmianę typu i czasu trwania. Śledząc to, co zyskuje na popularności, firma może próbować tworzyć treści w tych formatach, aby zyskać szanse na zwiększenie zasięgu organicznego. 

Tym, czego nie można przeoczyć w strategii owned media jest także bycie na bieżąco z najnowszymi osiągnięciami w zakresie SEO. Kampania reklamowa Google Ads to opcja z pewnością warta rozważenia jako wsparcie własnych kanałów komunikacji marki z konsumentami.  

Owned media jako element strategii marketingowej  

Własne media są podstawą działań marketingowych online ze względu na kilka aspektów. Po pierwsze dają firmie pełną kontrolę nad tym, czy treść zostanie opublikowana, ponieważ to firma jest za to bezpośrednio odpowiedzialna. Kolejna kwestia to zasięg. Ukierunkowane posty i treści w mediach społecznościowych, których celem jest uzyskanie wysokiej pozycji w rankingu długich słów kluczowych, mogą zwiększyć zasięg firmy szybciej niż inne kanały dotarcia. Tym co firmy doceniają w owned media jest także długowieczność treści, które tak naprawdę nigdy nie znikają z Internetu. Poza tym dla większości firm dobrym rozwiązaniem jest recykling treści i idąca w ślad za tym efektywność kosztowa. 

Ponieważ owned media zapewniają pełną kontrolę nad posiadanymi zasobami, firmy mogą swobodnie dostosowywać strategię treści i zarządzać harmonogramem publikacji według własnych potrzeb. Sukces przyjętej strategii może wywołać efekt domina. Jeśli firma konsekwentnie tworzy wartościowe, atrakcyjne treści, np. na swojego bloga, kieruje ruch na strony produktowe. Dodatkowo stawia firmę w roli eksperta w swojej dziedzinie i buduje zaufanie do marki. W Commplace doceniamy siłę owned media. Już wkrótce naszą wiedzą i wsparciem w tym zakresie podzielimy się z naszymi klientami, tworząc angażujące treści także na ich blogi firmowe. 

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt