Dobrze dobrana grupa docelowa to klucz do przeprowadzania skutecznej kampanii reklamowej, a tym samym do znalezienia osób zainteresowanych Twoimi produktami lub usługami. W efekcie będziesz lepiej rozdysponowywać swój budżet, szybciej rozwiniesz swój biznes i zyskasz więcej klientów. Zanim jednak do tego dojdzie, niezbędne jest precyzyjne przeanalizowanie oraz określenie grupy docelowej. Jak to zrobić skutecznie? O tym w poniższym artykule.

Kim jest grupa docelowa?

Przeprowadzając kampanię marketingową, pierwszym i najważniejszym krokiem jest poznanie kim jest grupa docelowa. Pozwoli to bardzo precyzyjnie dopasować ofertę do jej potrzeb. Dzięki temu będzie się jeszcze skuteczniej sprzedawała. Bez informacji o swoim odbiorcy oraz jego oczekiwaniach, potrzebach, cechach czy zainteresowaniach, trudno będzie Ci zwiększyć konwersję. Mylnym jest bowiem myślenie, że nie ma głównej grupy zainteresowanej danymi produktami czy usługami lub że jest to większość społeczeństwa. By zyskać wartościowy ruch na swojej stronie internetowej czy w sklepie online, warto szybko zrezygnować z myślenia, że każdy interesuje się Twoją ofertą. Pamiętaj, nawet najlepsza strategia komunikacji bez ustalenia grupy docelowej nie będzie skuteczna. Zadbaj o to, jeśli chcesz być znaczącym konkurentem na rynku.

Jak określić grupę docelową?

Określanie i dobieranie osób, które zawiera dana grupa docelowa to proces, który warto rozpocząć od zrozumienia swojego klienta. W tym celu warto wejść w jego buty. Pozwoli to określić potrzeby oraz oczekiwania grupy docelowej. Zastanów się więc, co jest ważne dla Twoich klientów, także tych potencjalnych i staraj się to wdrażać na swoją stronę czy sklep online. Z całą pewnością w tym procesie przyda Ci wiedza na temat Twoich obecnych klientów. Postaraj się dostrzec ich cechy wspólne. Osoby korzystające z Twojej oferty przekażą Ci wiele cennych informacji na temat profilu Twojego potencjalnego klienta oraz jego preferencji zakupowych. Skup się na podobieństwach, a także na szczegółach. Weź je pod uwagę dobierając grupę docelową. Jest to również bardzo ważne z perspektywy penetracji rynku, która pozwala określić, jaki procent populacji lub grupy docelowej korzysta z produktu lub usługi firmy.

Polecamy  Atrybucja konwersji – skomplikowany termin, proste działanie

W procesie skutecznego określania grupy odbiorców bardzo cennym narzędziem okaże się Google Analytics. Gromadzi ono wszelkie dane, które będą interesowały Cię przy poznawaniu swoich klientów – obecnych i potencjalnych. Dzięki temu narzędziu dowiesz się, kim są odwiedzające Twoją stronę osoby. GA wskaże, gdzie mieszkają, w jakim są wieku, jakim językiem się posługują, co interesuje ich na stronie i jakie podstrony najchętniej oglądają. Wskaże też, jak użytkownicy poruszają się po witrynie, dlaczego ją opuszczają oraz skąd pochodzi źródło ruchu na stronie. Z Google Analytics dowiesz się także, z jakich narzędzi korzystają użytkownicy, którzy zaglądają na Twoją witrynę.

Grupa docelowa – kryteria doboru

Istnieje kilka kluczowych kryteriów, które znacząco ułatwiają określenie kim jest grupa docelowa. Pierwszym, a zarazem tym najbardziej oczywistym są kryteria geograficzne. Skąd pochodzą Twoi klienci? Z jakiego kraju, regionu, województwa czy miasta? Czy mieszkają w mieście czy na wsi? Jak duże jest to miasto? W jakiej odległości od Twojej firmy się znajduje? Odpowiedz sobie na te pytania, by skutecznie dobrać grupę docelową.

Kiedy masz już określone kryteria geograficzne, przejdź do kolejnych, czyli do kryteriów demograficznych. Tu należy zwrócić uwagę w szczególności na: wiek, płeć, wykształcenie, zawód, zarobki, wielkość gospodarstwa domowego, narodowość, pokolenie oraz klasę społeczną. Określenie tych cech pozwoli lepiej poznać preferencje konsumenckie grupy docelowej.

Kolejna kategoria to kryteria psychograficzne, a więc te, które określają osobowość, styl życia oraz wyznawane wartości. Nie są one tak łatwe do uchwycenia, jak kryteria geograficzne czy demograficzne, jednak zdecydowanie warto je określić, ponieważ mają bardzo duże znaczenie dla skłonności konsumenckich.

Na koniec kilka słów o kryteriach behawioralnych. Otóż dotyczą one zachowań zakupowych konsumentów i potrafią dostarczyć wiele cennych wskazówek dotyczących grupy docelowej oraz tego, w jaki sposób zachowują się w stosunku do Twojej oferty w różnych kanałach komunikacji.  

Polecamy  Czy marketing lateralny jest tym, czego potrzebujesz?

Dlaczego warto określić grupę docelową?

Skutecznie dobrana grupa docelowa pozwoli Ci przede wszystkim dowiedzieć się, kim są Twoi klienci – zarówno ci obecni, jak i potencjalni. Dzięki temu będziesz w stanie dopasować swoją ofertę do ich oczekiwań oraz zoptymalizować swoją stronę www czy sklep internetowy w taki sposób, by jak najlepiej odpowiadał ich potrzebom. Co więcej, dowiesz się, jakie są ich priorytety zakupowe oraz w jaki sposób wybierają produkty czy usługi i co jest dla nich najważniejszym kryterium w tym procesie. Określenie grupy docelowej pomoże Ci także skutecznie kierować komunikaty marketingowe do klientów oraz pozwoli w pełni wykorzystywać instrumenty public relations.