Czy wizerunek medialny Twojej firmy zwiększa sprzedaż?

PR
Czy wizerunek medialny Twojej firmy zwiększa sprzedaż?

Jeśli Ty nie kształtujesz swojego wizerunku medialnego, to robią to inni. Czy wiesz, że za jego pomocą możesz zwiększać sprzedaż, rozpoznawalność i pozytywną reputację swojej firmy? Warto więc o niego zadbać!

Wizerunek medialny firmy, osoby, produktu 

Wizerunek medialny może dotyczyć: 

  • firmy, 
  • osoby, 
  • produktu, 
  • organizacji, 
  • marki. 

To sposób, w jaki będziesz postrzegany w mediach. Dobrze, jeśli uzupełnia on Twoje naturalne predyspozycje, co zapewnia większą naturalność i skuteczność przekazu. Wizerunek w mediach powinieneś kształtować świadomie, bo jeśli to zaniedbasz, to będą go tworzyć inni. Dziś często na bazie wizerunku firmy podejmowane są kluczowe decyzje biznesowe. Biorą go też pod uwagę pracownicy, oceniając wizerunek pracodawcy podczas poszukiwania pracy. Okazuje się bowiem, że marka pracodawcy ma ogromne znaczenie.  

Czy zaplanowałeś co, gdzie i w jaki sposób ma komunikować Twoja marka?

Pomożemy Ci skutecznie budować wizerunek Twojej firmy.

Jak kreować wizerunek medialny? 

Dziś, aby kreować wizerunek medialny, nie wystarczy wizyta w studio telewizyjnym. Akcenty w świecie medialnym są dziś rozłożone inaczej niż kiedyś – to Youtube, media społecznościowe i własny portal mogą być skuteczniejsze. Przy okazji w ten sposób to Ty masz kontrolę nad swoim medialnym wizerunkiem, podczas gdy w świecie tradycyjnych mediów wiele zależy od oświetlenia, montażu, nastawienia stacji i prowadzącego etc.  

Najlepiej połączyć świat mediów tradycyjnych i internetowych, do tych pierwszych np. wysyłając tradycyjny komunikat prasowy. Początkowo może się wydawać, że zderzasz się ze ścianą, gdy próbujesz „dobić się” do radia czy telewizji. Nie warto jednak rezygnować, bo takie kontakty mogą owocować nawet po latach. Jednocześnie dziś często to silna obecność w social-mediach gwarantuje miejsce na kanapie w telewizji śniadaniowej. 

Czy wiesz, jaki jest Twój wizerunek? 

Na wizerunek medialny składają się dwie części, z których za jedną odpowiadasz w stu procentach. Druga jest już poza Twoją kontrolą. Pierwsza część to wszystkie konkretne działania, które możesz podjąć – audyt marketingowy, badania, a wreszcie kampanie, które mają zmienić lub podtrzymać wizerunek, jakiego oczekujesz. Masz wpływ na to jak wygląda strategia komunikacji i wszystkie pozostałe elementy kreowania wizerunku medialnego. Później jednak możesz już tylko obserwować efekty i trzymać kciuki za swój projekt – jak w przypadku dziecka, które wypuszczasz w świat. To, jak klienci odbiorą Twój wizerunek medialny, będzie zależeć od: 

  • wybranych przez Ciebie metod, 
  • tego, jak je wdrożyłeś, 
  • jakości przekazu, 
  • wykorzystanych kanałów komunikacji, 
  • otoczenia, na które nie masz wpływu (działania konkurencji, wydarzenia na świecie, trendy), 
  • oczekiwań klientów, 
  • wcześniejszej reputacji Twojej firmy. 

Ta mozaika czynników sprawia, że nie możesz z góry przewidzieć efektów nawet najbardziej drobiazgowo zaplanowanej kampanii kreowania wizerunku medialnego. Po kilku miesiącach od jej rozpoczęcia warto zbadać opinie klientów. Dopiero wtedy dowiesz się, jaki jest rzeczywisty wizerunek. Na bazie tej wiedzy możesz wprowadzać modyfikacje do swojej strategii. Dodatkowo, jeśli szybko dowiesz się, że coś jest nie tak, jak zaplanowałeś, możesz jeszcze zapanować nad stratami, uruchamiając odpowiednie działania public relations

Błędy w kreowaniu wizerunku medialnego 

Dość nieoczywistym błędem, który popełnia wiele przedsiębiorstw, jest podążanie za chwilowymi rynkowymi modami tylko po to, by nie pozostać w tyle. Jeśli masz spójny, budowany przez lata wizerunek, nie poświęcaj go na rzecz ulotnych nowinek. Przykładem mogą być medialne fazy w rodzaju Ice Bucket Challange. Marka skierowana do młodzieży być może zyska na tym, że szybko „podłączy się” pod gorący trend. Jednak już nobliwe przedsiębiorstwo, gdy w dodatku dołącza do modnej manii w ostatniej chwili, może tylko stracić na powadze. Doskonały przykład to krótka obecność jednego z najważniejszych polityków na TikToku. Chciał zyskać świeżość, ale gdy zorientował się, że traci powagę, pośpiesznie wycofał się z pomysłu. Wprowadził tylko zamieszanie wokół swojego wizerunku medialnego. 

Drugi powszechny, ale bardzo bolesny w skutkach błąd, to ignorowanie klientów i ich opinii. Wyobraźmy sobie przedsiębiorstwo, które prowadzi bardzo kosztowną kampanię medialną i PR-ową. Negatywne opinie klientów o produkcie i nieufność mogą zniweczyć te wysiłki, a cała kampania wyda się nieszczera. Zupełnie odwrotny efekt osiągniesz, jeśli zrezygnujesz z zaawansowanych technik marketingowych, za to wsłuchasz się w opinie klientów i zadbasz o ich satysfakcję. Wówczas Twój korzystny wizerunek medialny niejako wytworzy się sam – wystarczy tylko udostępnić opinie, referencje czy zdjęcia klientów z produktem.  

Dziś tradycyjne media, w których marka jest odcięta od swoich użytkowników, tracą na znaczeniu. W mediach społecznościowych działania oderwane od potrzeb i doświadczeń klientów są mało angażujące, a do tego mogą odbić się rykoszetem. 

Kontrowersyjny wizerunek medialny – przykłady 

Pozytywny wizerunek medialny to święty Graal nie tylko tradycyjnego marketingu, ale też świata polityki czy marek osobistych.  Jednak „mdły” i poprawny wizerunek coraz rzadziej przykuwa uwagę i przekonuje do interakcji. Wiedzą o tym twórcy boysbandów, w których zazwyczaj obsadzone są nie tylko role „grzecznych chłopców”, ale i bardziej barwnych postaci. Ciekawym przykładem są programy kulinarne, w których mili i poprawni prowadzący nie budzą emocji. Za to miliony obrotu przynoszą imperia medialne prostego chłopaka Jamiego Olivera, gotującej tłusto i niezdrowo Nigelli Lawson czy klnącego jak szewc Gordona Ramsay’a.   

Jeśli przyjrzeć się marketingowymi produktów i marek, tu również da się znaleźć przykłady na taki ryzykowny wizerunek medialny. Wśród marek odzieżowych są takie skierowane do miłośników kultury surferskiej i życia na plaży, jak i ubrania dla osób zaangażowanych politycznie. Jeśli z badań rynkowych wyniknie, że są klienci, którzy akceptują ryzykowny wizerunek medialny, to warto zastanowić się, czy nie przyniesie Ci on więcej korzyści, niż podejście zachowawcze. Dla przykładu kilka lat temu marki wegańskie były niszowe. Gdy jednak okazało się, że tego oczekują klienci, pojawiło się więcej firm, które z dbania o środowisko uczyniły atut. Więcej na ten temat dowiesz się od naszych ekspertów od brandingu i promocji – zapraszamy do kontaktu. 

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt