Budowanie marki osobistej na przykładzie sportowców

Online marketingStrategia marketingowa
Budowanie marki osobistej na przykładzie sportowców

Sport w coraz większej mierze podlega regułom marketingu. Coraz większą rolę odgrywa bowiem świadome budowanie wizerunku sportowca, który – obok talentu i ciężkiej pracy – pomaga w karierze. Stało się to możliwe wraz z pojawieniem się Internetu, a zwłaszcza portali społecznościowych. Tam gromadzą się miliony użytkowników, przy czym spora część to kibice sportowi. Dzięki nim budowanie marki osobistej wśród sportowców zyskało nowy wymiar.

W ostatnich latach popularne stało się powiedzenie: jeśli nie ma cię w sieci, to znaczy, że nie istniejesz. Ta zasada obowiązuje zwłaszcza w biznesie, z którym sport wydaje się mieć coraz więcej wspólnego. Jedną z cech, która czyni internet wyjątkowym medium, jest możliwość dotarcia do wielu ludzi. I to zarówno z całego świata, jak i z bezpośredniego sąsiedztwa. Ta zaleta, szczególnie cenna z marketingowego punktu widzenia, jest wykorzystywana przez firmy i osoby, które są świadome tego potencjału. 

Fenomen sportu i sportowców 

W świecie profesjonalnego sportu liczy się zwycięstwo, a istotą sportu jest rywalizacja. Każdy człowiek, od zarania dziejów, potrzebę odnoszenia zwycięstw ma w swojej naturze. Zmienił się jedynie sposób i cel ich osiągania. Kiedyś zwycięstwa przejawiały się w zdobywaniu pożywienia, terytoriów, niewolników itp. Dziś jedną z doskonałych płaszczyzn, na której każdy może urzeczywistniać swoją potrzebę bycia najlepszym, okazuje się sport. Jego niewątpliwy atut to dostępność dla wszystkich.  

Chociaż tylko sportowcy stają do bezpośredniej walki z rywalem, to w tym czasie miliony kibiców, utożsamiając się ze swoimi idolami, także przeżywają ich sukcesy i porażki, co pozwala im także doświadczyć sportowych emocji. Dzięki mediom kibice mogą uczestniczyć w widowiskach sportowych podczas ich trwania. Z kolei media społecznościowe dają im możliwość obserwowania poczynań swoich idoli w sieci. Sportowcom z kolei – ogromne możliwości rozwoju. Pozwalają na budowanie marki osobistej, zdobywanie popularności, większego grona fanów i kolejnych sponsorów. 

Budowanie marki osobistej w sporcie – jak to się zaczęło? 

Zawodnicy uprawiający sport, szczególnie profesjonalnie, ponoszą z tego tytułu bardzo wysokie koszty. Co więcej, ich kariera jest ograniczona w czasie, a jej granicą zwykle jest określony wiek. Szczytowa forma i osiąganie znakomitych wyników na mistrzowskim poziomie to także zwykle kwestia zaledwie kilku lat. O ile dzisiaj sportowcy mogą mieć klika źródeł dochodów, wynikających bezpośrednio lub pośrednio z ich popularności, jeszcze przed około trzydziestu laty sytuacja wyglądała zgoła inaczej. Budowanie marki osobistej? Mało kto wówczas o tym słyszał w świecie sportu. Profesjonalni sportowcy mogli liczyć jedynie na dochody pochodzące z wynegocjowanych z klubami warunków umowy. Do tego mogły dochodzić premie za zwycięstwa w zawodach, o ile były przewidziane przez organizatora. Część państw przyznawała także nagrody pieniężne, za reprezentację barw własnego kraju, np. podczas igrzysk olimpijskich.  

Mocny brand, to więcej możliwości.

Wiesz, jak go zbudować?

Kiedy budowanie marki osobistej zaczyna się opłacać 

Biorąc pod uwagę krótki okres, w jakim zawodnik mógł utrzymać wysoką formę, były to w zasadzie relatywnie niewielkie dochody. Zawód sportowca nie należał do intratnych pod względem ekonomicznym. Sytuacja zaczęła zmieniać się od około dwudziestu lat. Dzięki dynamicznie rozwijającemu się marketingowi sportowemu zawodnicy mogli liczyć na dodatkowe korzyści płynące z bycia profesjonalnym sportowcem. Najbardziej popularni w swoich dyscyplinach sportowcy są rozpoznawani i uwielbiani przez rzesze kibiców na całym świecie. Stawiając na budowanie marki osobistej od początku kariery, dzisiaj mogą liczyć na dodatkowe, potężne źródło dochodów. M. in. w postaci honorariów za udział w kampaniach promocyjnych, dzięki kontraktom sponsoringowym lub wypuszczając na rynek własne marki. 

Sportowiec atrakcyjny marketingowo, czyli jaki? 

Najważniejszym czynnikiem, który decyduje o atrakcyjności marketingowej zawodnika – nie licząc jego sukcesów sportowych, które tylko częściowo na to wpływają – są kibice i widzowie, czyli grupa docelowa. Im ich więcej tym lepiej, ponieważ to właśnie do nich kierowane są komunikaty promocyjne. Kibice, oprócz osiąganego przez zawodników mistrzostwa w danej dyscyplinie, podziwiają ich również za to, jakimi ludźmi są poza areną sportową. Liczy się charyzma sportowca, pewność siebie, sportowa złość, eksponowana siła itp. Pożądanymi atrybutami są także zawzięcie, determinacja, komunikatywność, czy określony sposób wypowiadania się. Te naturalne predyspozycje sportsmenów i sportsmenek rzutują na ich atrakcyjność marketingową na rynku. Jeśli dojdzie do tego budowanie marki osobistej oparte na odpowiedniej strategii komunikacji – co robi z powodzeniem np. Anna Lewandowska – sukces na polu biznesowym jest tylko kwestią czasu. 

Sportowcy nigdy wcześniej nie mieli takiego wpływu na otaczającą rzeczywistość jak teraz, a wszystko dzięki potędze mediów społecznościowych. Dziś, dzięki Facebookowi, sportowiec może być „medium sam w sobie”. Zaistnienie w przestrzeni online przekłada się z czasem na efekty w świecie offline. W tym celu konieczne jest odpowiednie wykreowanie własnej marki osobistej, czyli budowanie obrazu swojej osoby w świetle otoczenia.  

Personal branding na sportowo 

Personal branding, strategia mająca na celu budowanie marki osobistej, jak najbardziej pozytywnego wizerunku osoby w oczach odbiorców, jest narzędziem autopromocji. PR personalny uprawiany w sieci przez sportowców umożliwia im nie tylko dzielenie się na forum internetowym swoimi sportowymi sukcesami i promowanie określonych wartości. Pozwala na znacznie więcej – czyni ze sportu i wykonywanej profesji jedno ze źródeł dochodu 

Media społecznościowe oferują sportowcom nieskończone możliwości promowania unikalnej marki osobistej i pozostawania w kontakcie z fanami. Takie platformy jak Instagram, Facebook i Twitter pozwalają im na udostępnianie dowolnych treści osobom, które naprawdę są zainteresowane tym, co ich sportowy idol ma do powiedzenia. Aktywność sportowców w mediach społecznościowych, online marketing, to także doskonały sposób na kreowanie własnej marki i bycie postrzeganym w określony, pożądany przez nich sposób. Jest to także doskonała platforma, na której sławę można zamienić na pieniądze. Wynika to z wpływu, jaki gwiazdy sportu wywierają obecnie na społeczeństwo. Są postrzegane jako wpływowe nie tylko przez swoich fanów, ale także przez marki, które wykorzystują ich popularność i sławę. 

Budowanie marki osobistej – na co uważać? 

Warto pamiętać, że użytkownicy profili społecznościowych tylko w teorii sami decydują o tym, jakie informacje znajdą się na ich profilach oraz kto je będzie mógł oglądać. W rzeczywistości cokolwiek, co raz zostanie „wrzucone” do Internetu, pozostaje tam na zawsze. Może zostać skopiowane i rozprzestrzeniać się w niekontrolowany sposób (np. zdjęcia przesyłane jako komentarz klienta do transakcji dokonanej na platformie AliExpress, zostają często użyte przez sprzedawców do reklamowania swoich produktów – bez wiedzy i zgody autora zdjęć).  Z kolei osoby korzystające z portali społecznościowych bardzo często traktują je jako narzędzia do kreowania własnego wizerunku, własnej marki, przedstawiając siebie nie tylko w pozytywnym świetle, ale „zakrzywiając” rzeczywistość na swoją korzyść – np. chociażby przez umieszczanie na profilu zdjęć, które wcześniej uległy obróbce.

Podobnie działają niektóre firmy. Na dalszą metę nie jest to jednak efektywna strategia. Chcesz obrać skuteczną? Skontaktuj się z nami!

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt