Nawigacja

Czy wizerunek medialny Twojej firmy zwiększa sprzedaż?

PR
Czy wizerunek medialny Twojej firmy zwiększa sprzedaż?

Jeśli Ty nie kształtujesz swojego wizerunku medialnego, to robią to inni. Czy wiesz, że za jego pomocą możesz zwiększać sprzedaż, rozpoznawalność i pozytywną reputację swojej firmy? Warto więc o niego zadbać!

Wizerunek medialny firmy, osoby, produktu 

Wizerunek medialny może dotyczyć: 

  • firmy, 
  • osoby, 
  • produktu, 
  • organizacji, 
  • marki. 

To sposób, w jaki będziesz postrzegany w mediach. Dobrze, jeśli uzupełnia on Twoje naturalne predyspozycje, co zapewnia większą naturalność i skuteczność przekazu. Wizerunek w mediach powinieneś kształtować świadomie, bo jeśli to zaniedbasz, to będą go tworzyć inni. Dziś często na bazie wizerunku firmy podejmowane są kluczowe decyzje biznesowe. Biorą go też pod uwagę pracownicy, oceniając wizerunek pracodawcy podczas poszukiwania pracy. Okazuje się bowiem, że marka pracodawcy ma ogromne znaczenie.  

Jak kreować wizerunek medialny? 

Dziś, aby kreować wizerunek medialny, nie wystarczy wizyta w studio telewizyjnym. Akcenty w świecie medialnym są dziś rozłożone inaczej niż kiedyś – to Youtube, media społecznościowe i własny portal mogą być skuteczniejsze. Przy okazji w ten sposób to Ty masz kontrolę nad swoim medialnym wizerunkiem, podczas gdy w świecie tradycyjnych mediów wiele zależy od oświetlenia, montażu, nastawienia stacji i prowadzącego etc.  

Najlepiej połączyć świat mediów tradycyjnych i internetowych, do tych pierwszych np. wysyłając tradycyjny komunikat prasowy. Początkowo może się wydawać, że zderzasz się ze ścianą, gdy próbujesz „dobić się” do radia czy telewizji. Nie warto jednak rezygnować, bo takie kontakty mogą owocować nawet po latach. Jednocześnie dziś często to silna obecność w social-mediach gwarantuje miejsce na kanapie w telewizji śniadaniowej. 

Czy wiesz, jaki jest Twój wizerunek? 

Na wizerunek medialny składają się dwie części, z których za jedną odpowiadasz w stu procentach. Druga jest już poza Twoją kontrolą. Pierwsza część to wszystkie konkretne działania, które możesz podjąć – audyt marketingowy, badania, a wreszcie kampanie, które mają zmienić lub podtrzymać wizerunek, jakiego oczekujesz. Masz wpływ na to jak wygląda strategia komunikacji i wszystkie pozostałe elementy kreowania wizerunku medialnego. Później jednak możesz już tylko obserwować efekty i trzymać kciuki za swój projekt – jak w przypadku dziecka, które wypuszczasz w świat. To, jak klienci odbiorą Twój wizerunek medialny, będzie zależeć od: 

  • wybranych przez Ciebie metod, 
  • tego, jak je wdrożyłeś, 
  • jakości przekazu, 
  • wykorzystanych kanałów komunikacji, 
  • otoczenia, na które nie masz wpływu (działania konkurencji, wydarzenia na świecie, trendy), 
  • oczekiwań klientów, 
  • wcześniejszej reputacji Twojej firmy. 

Ta mozaika czynników sprawia, że nie możesz z góry przewidzieć efektów nawet najbardziej drobiazgowo zaplanowanej kampanii kreowania wizerunku medialnego. Po kilku miesiącach od jej rozpoczęcia warto zbadać opinie klientów. Dopiero wtedy dowiesz się, jaki jest rzeczywisty wizerunek. Na bazie tej wiedzy możesz wprowadzać modyfikacje do swojej strategii. Dodatkowo, jeśli szybko dowiesz się, że coś jest nie tak, jak zaplanowałeś, możesz jeszcze zapanować nad stratami, uruchamiając odpowiednie działania public relations

Błędy w kreowaniu wizerunku medialnego 

Dość nieoczywistym błędem, który popełnia wiele przedsiębiorstw, jest podążanie za chwilowymi rynkowymi modami tylko po to, by nie pozostać w tyle. Jeśli masz spójny, budowany przez lata wizerunek, nie poświęcaj go na rzecz ulotnych nowinek. Przykładem mogą być medialne fazy w rodzaju Ice Bucket Challange. Marka skierowana do młodzieży być może zyska na tym, że szybko „podłączy się” pod gorący trend. Jednak już nobliwe przedsiębiorstwo, gdy w dodatku dołącza do modnej manii w ostatniej chwili, może tylko stracić na powadze. Doskonały przykład to krótka obecność jednego z najważniejszych polityków na TikToku. Chciał zyskać świeżość, ale gdy zorientował się, że traci powagę, pośpiesznie wycofał się z pomysłu. Wprowadził tylko zamieszanie wokół swojego wizerunku medialnego. 

Drugi powszechny, ale bardzo bolesny w skutkach błąd, to ignorowanie klientów i ich opinii. Wyobraźmy sobie przedsiębiorstwo, które prowadzi bardzo kosztowną kampanię medialną i PR-ową. Negatywne opinie klientów o produkcie i nieufność mogą zniweczyć te wysiłki, a cała kampania wyda się nieszczera. Zupełnie odwrotny efekt osiągniesz, jeśli zrezygnujesz z zaawansowanych technik marketingowych, za to wsłuchasz się w opinie klientów i zadbasz o ich satysfakcję. Wówczas Twój korzystny wizerunek medialny niejako wytworzy się sam – wystarczy tylko udostępnić opinie, referencje czy zdjęcia klientów z produktem.  

Dziś tradycyjne media, w których marka jest odcięta od swoich użytkowników, tracą na znaczeniu. W mediach społecznościowych działania oderwane od potrzeb i doświadczeń klientów są mało angażujące, a do tego mogą odbić się rykoszetem. 

Kontrowersyjny wizerunek medialny – przykłady 

Pozytywny wizerunek medialny to święty Graal nie tylko tradycyjnego marketingu, ale też świata polityki czy marek osobistych.  Jednak „mdły” i poprawny wizerunek coraz rzadziej przykuwa uwagę i przekonuje do interakcji. Wiedzą o tym twórcy boysbandów, w których zazwyczaj obsadzone są nie tylko role „grzecznych chłopców”, ale i bardziej barwnych postaci. Ciekawym przykładem są programy kulinarne, w których mili i poprawni prowadzący nie budzą emocji. Za to miliony obrotu przynoszą imperia medialne prostego chłopaka Jamiego Olivera, gotującej tłusto i niezdrowo Nigelli Lawson czy klnącego jak szewc Gordona Ramsay’a.   

Jeśli przyjrzeć się marketingowymi produktów i marek, tu również da się znaleźć przykłady na taki ryzykowny wizerunek medialny. Wśród marek odzieżowych są takie skierowane do miłośników kultury surferskiej i życia na plaży, jak i ubrania dla osób zaangażowanych politycznie. Jeśli z badań rynkowych wyniknie, że są klienci, którzy akceptują ryzykowny wizerunek medialny, to warto zastanowić się, czy nie przyniesie Ci on więcej korzyści, niż podejście zachowawcze. Dla przykładu kilka lat temu marki wegańskie były niszowe. Gdy jednak okazało się, że tego oczekują klienci, pojawiło się więcej firm, które z dbania o środowisko uczyniły atut. Więcej na ten temat dowiesz się od naszych ekspertów od brandingu i promocji – zapraszamy do kontaktu. 

Czy zaplanowałeś co, gdzie i w jaki sposób ma komunikować Twoja marka?

Pomożemy Ci skutecznie budować wizerunek Twojej firmy.

Z jakich elementów składa się wizerunek medialny?

Wizerunek medialny nie zawsze składa się z tych samych elementów, jednak można wyszczególnić kilka takich, które są wspólne dla każdej marki. Już na samym początku należy też zaznaczyć, że wizerunek medialny musi być spójny z wartościami, jakie chce nieść przedsiębiorstwo. Trudno będzie pozyskać klientów i stworzyć silną markę, jeśli odbiorcy otrzymują sprzeczne informacje. Może to wpłynąć na wiarygodność firmy i przynieść zupełnie odwrotne efekty. Kreowanie wizerunku medialnego polega na zebraniu pozornie nieistotnych informacji, które razem tworzą określony, przemyślany i spójny obraz firmy. Co się na niego składa?

  • Komunikacja wizualna – ilustracje, infografiki, fotografia, film lub animacja są doskonałym sposobem na komunikowanie się z odbiorcami. Dzisiaj najczęściej korzysta się z nowych mediów tworząc reklamy, które trafiają do szerokiego grona odbiorców.
  • Język. Mogłoby się wydawać, że wystarczy mówić tak, aby zostać zrozumianym. To poprawne założenie, ale w przypadku kreowania wizerunku medialnego – niepełne. Istotny jest bowiem język wypowiedzi, który powinien zostać dopasowany do grupy docelowej. Pod uwagę należy wziąć przede wszystkim wiek, ale i geografię czy specyfikę danej grupy.
  • Branding, czyli budowanie świadomości marki, ma ogromne znacznie w kreowaniu wizerunku medialnego. Skuteczny branding pozwala określić najważniejsze wyróżniki marki, zdefiniować czym jest dzisiaj i czym ma być w przyszłości.
  • Częstotliwość kontaktu z otoczeniem. Dzisiejszy odbiorca lubi częsty kontakt z marką, ale jeszcze bardziej ceni, jeśli jest on regularny. Określenie jak często firma chce komunikować się z otoczeniem, pozwala stworzyć plan działania, dzięki czemu kontakt jest powtarzalny, a odbiorca wie, kiedy może spodziewać się kolejnych wiadomości.
  • Tonality, czyli spójność języka marki, pozwala zbudować odpowiednią tonację emocjonalną w komunikacji z klientem. Ton komunikacji powinien być zawsze spójny, bez względu na to, czy firma mówi za pomocą grafik, materiałów wideo czy reklam. To dobry sposób, aby pozycjonować markę i pomóc podjąć klientowi szybką decyzję, czy spełnia jego oczekiwania.
  • Wizerunek kluczowych osób w firmie. Może to być prezes, członkowie zarządu czy najlepsi specjaliści. Tak jak wizerunek firmy jako organizacji ma ogromne znaczenie, tak wizerunek poszczególnych osób pomaga go wzmocnić i budować relacje pomiędzy marką a jej odbiorcą.

Przydatne narzędzia w budowie pozytywnego wizerunku medialnego

Wizerunek medialny można budować na trzy sposoby: działaniami wzmacniającymi materialne elementy wizerunku, działaniami relacyjnymi i działaniami sprzedażowymi. Jeśli firma chce szybko wykreować swój wizerunek, najlepszym wyjściem jest aktywność na trzech polach jednocześnie. Efekty będą widoczne znacznie szybciej, chociaż trzeba przygotować się na intensywny i pracowity okres.

Działania wzmacniające materialne elementy wizerunku są wszystkim tym, co wiąże się z identyfikacją wizualną. Zaczynając od najprostszych elementów jak stopka mailowa czy logo, aż po gadżety i szatę materiałów graficznych. Narzędzia pozwalające kreować wizerunek medialny w sieci to przede wszystkim własna witryna internetowa i social media. W każdym z tych przypadków należy zadbać o spójność treści i grafik oraz pracować na przejrzystością informacji. Budując wizerunek eksperta można wykorzystać YouTube jako narzędzie do przekazywania fachowej wiedzy, która może zainteresować odbiorców.

Działania relacyjne mają na celu podtrzymać kontakt z odbiorcami marki i budować relacje z potencjalnymi klientami. Pierwszym krokiem, jaki warto podjąć, jest badanie satysfakcji klienta. Dzięki temu firma może dowiedzieć się za co klienci ich cenią oraz nad czym warto pracować. To także dobry sposób, by z ich pomocą promować markę. Pozytywne opinie możemy zamieszczać w materiałach drukowanych, na stronie internetowej czy w mediach społecznościowych. Ciekawym narzędziem są szkolenia i seminaria prowadzone dla klientów. Dzielenie się wiedzą jest zawsze mile widziane, a oprócz tego klienci mają poczucie, że dostają od firmy coś ekstra.

Kreowanie wizerunku medialnego pośrednio wpływa także na wzrost sprzedaży, dlatego nie należy pomijać działań sprzedażowych. W tym celu warto wykorzystać kampanie marketingowe w mediach społecznościowych lub e-mail marketing. Nie należy zapominać też o SEO, czyli pozycjonowaniu się w sieci i zwiększaniu zasięgów. Można spróbować swoich sił samodzielnie, ale zdecydowanie lepsze efekty w krótszym czasie osiągnie agencja, dlatego warto rozważyć zatrudnienie specjalistów.

Trudności w kreowaniu wizerunku firmy

Budowanie wizerunku wymaga pracy ze strony pracowników różnych działów, które muszą przebiegać w sposób skoordynowany. Jednym z najczęstszych problem jest zaangażowanie się w kilkanaście projektów jednocześnie, przez co nie tylko trudniej o dopilnowanie każdego z nich, ale i efekty mogą okazać się niewspółmierne do wysiłku włożonego w realizację. Drugą pułapką są nieefektywne działania. Trudno nazwać sukcesem akcje, które zrealizowano skutecznie, ale przy zbyt dużym nakładzie pracy lub finansowym.

Przy tej okazji nie sposób zapomnieć o zmianie wizerunku firmy i próbie wykreowania nowego. W tej sytuacji stosunkowo często może wystąpić zjawisko tzw. fiksacji, czyli utrzymanie się poprzedniego wizerunku, pomimo tego, że firma zdążyła już zmienić faktyczny obraz przedsiębiorstwa. Drugą możliwością jest efekt bumeranga, który wynika z nieumiejętnie poprowadzonych działań perswazyjnych, które przynoszą rezultaty całkowicie inne od zamierzonych.

Ostatnia, chociaż nie mniej ważna kwestia, to podejście do wizerunku medialnego jako czegoś trwałego. Każda firma stale będzie się zmieniać i rozwijać, podążając w nowych kierunkach. Wizerunek nie może być zatem stały i ulegać stagnacji. Łatwo zauważyć, że wizerunek powinien ulegać zmianom wraz z tym, jak zmienia się sama firma. Może to być zmiana formalnej polityki przedsiębiorstwa, zmiany marketingowe i wewnątrz firmy, ale i zmiany obejmujące środowisko, w jakim firma się obraca. Każda z nich powinna wywołać mniejszą lub większą – w zależności od przekształceń firmy – korektę wizerunku.

Na wizerunek przedsiębiorstwa składa się wiele elementów.

Prawidłowe kreowanie wizerunku wymaga nieustannej pracy. Trzeba określić cele i założenia, sposoby komunikacji marketingowej i dogłębnie przeanalizować odbiorców pod względem ich oczekiwań i uprzedzeń względem przedsiębiorstwa. Kreowanie wizerunku jest jak rozwój firmy – stale powinniśmy dążyć do świadomego i mądrego rozwoju.

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt