Ambasador firmy – czy jest Ci potrzebny?

PR

Coraz więcej przedsiębiorstw korzysta z funkcji ambasadora firmy. W świecie on-line to znacznie prostsze niż kiedyś. Swojego ambasadora mają dziś nie tylko największe korporacje. 

Ambasador firmy to temat, który ze świata marketingu co jakiś czas trafia do największych mediów. Często przy tej okazji dochodzi do pomyłek, bo niewielki odsetek czytelników zdaje sobie sprawę z różnicy pomiędzy ambasadorem, twarzą marki a osobą zatrudnioną na kontrakt reklamowy. Marki założone przez celebrytów dodatkowo wprowadzają zamieszanie do klasyfikacji, bo czy aktorka, która produkuje kosmetyki, jest ich ambasadorką?  

Kim jest ambasador firmy?

Ambasador firmy to osoba, która reprezentuje i udziela jej swojego autorytetu w danej dziedzinie. Zazwyczaj taka współpraca jest płatna, choć powiązań finansowych nie widać niekiedy na pierwszy rzut oka. Przykładowo sportowiec może otrzymywać sprzęt, a aktorka korzysta z usług kliniki medycyny estetycznej w zamian za bycie jej ambasadorką. Pokrewnym pojęciem jest twarz marki. Niby robi to samo, ale częściej udziela tylko… twarzy – bez zaangażowania w zarządzanie biznesem czy wypowiadanie się w roli autorytetu.

Twarzą marki kosmetycznej może być np. aktorka czy modelka. Taka współpraca jest zawsze płatna.  Ambasador firmy to zazwyczaj osoba z zewnątrz, podczas gdy twarzą firmy może być też charyzmatyczny założyciel lub słynny inwestor. Możemy wymienić jeszcze ambasadora akcji, organizacji charytatywnej czy kampanii społecznej, który częściej nie dostaje za swoją pracę żadnego wynagrodzenia. Nakłania do zaangażowania się w pomoc lub uświadamia na temat problemu pro publico bono. Obecnie te granice czasem się zacierają, bo przedsiębiorstwa widzą tu szansę.

Bywa, że firma zakłada fundację czy udziela się charytatywnie, a gwiazda zostaje twarzą tej konkretnej kampanii. Na zasadzie skrótu myślowego w odbiorze społecznym jest ambasadorem całej organizacji. W tym wszystkim trzeba jeszcze uwzględnić kontrakt sponsorski. Tu korzyści dla obu stron są lepiej widoczne i rozkładają się po równo, podczas gdy ambasador firmy pracuje na jej rzecz na zasadach czysto komercyjnych.  Oferta sponsorska dla sportowca czy muzyka stawia na pierwszym miejscu jego potrzeby. Marka może być z nim kojarzona przez określony czas, ale ze względu na swoją funkcję usługową – zapewnia np. instrumenty lub sprzęt muzyczny. Dla twórcy taka współpraca to nieco mniejsze ryzyko, bo od początku wchodzi we współpracę z powodów pragmatycznych.

Ambasador firmy a może inne narzędzia zwiększą sprzedaż w Twojej firmie?

Sprawdź, co rekomendujemy dla Ciebie.

Ambasador firmy ma większą trudność w wycofaniu się ze współpracy, gdy ta straci dobry wizerunek, bo niejako za nią ręczy. Zdarza się też, że organizuje się konkurs, w wyniku którego zostaje wyłoniona osoba piastującą tę funkcję. Wówczas to może być zwykły człowiek, który np. jest sympatykiem danego produktu. Dla producenta szamponów do włosów kręconych to może być osoba obdarzona wyjątkowo zakręconymi lokami. Dla sklepu ogrodniczego – właściciel ogrodniczego kanału na Youtube itd. 

Korzyści z posiadania ambasadora firmy

Ambasador firmy może przynieść duże korzyści i zyski. Jeśli taka osoba ma dobry wizerunek, to może on przełożyć się na wizerunek marki. Jej sukcesy rozsławiają dany podmiot i stawiają go w pozytywnym świetle. Poza tym działa tu mechanizm polecania. Bardziej wierzymy krewnym czy znajomym, którzy namawiają do kupna produktu, niż osobie z reklamy.

Lubianego sportowca czy satyryka traktujemy jako osobę zaufaną, bo już dobrze znaną, goszczącą w domu choćby na ekranie telewizora. W natłoku informacji jakikolwiek wyróżnik działa na korzyść marki. Wzmianka w mediach społecznościowych czy na stronie celebryty daje przewagę nad konkurencją, która nie jest widoczna w tych miejscach.

Jeśli dodatkowo osoba pełniąca w przedsiębiorstwie rolę ambasadora jest autorytetem w danej dziedzinie, to jest jeszcze bardziej wiarygodny. Tu trzeba jednak wspomnieć o etyce zawodowej. Dziś te granice się zacierają, ale lekarz czy dziennikarz wciąż może sobie zaszkodzić w dłuższej perspektywie, używając swojego autorytetu zawodowego do jawnego polecania np. produktów tylko jednej marki. 

Różnice między ambasadorem firmy a ambasadorem marki 

Ambasador firmy to szersze pojęcie. Ambasador marki reklamuje tylko jedną rzecz lub np. linię produktów, a ten pierwszy – całe przedsiębiorstwo. Często od specyfiki branży zależy, który sprawdzi się lepiej. Przykładowo Doutzen Kroes to wieloletnia ambasadorka L’Oreal, ale koncern zatrudnia też co jakiś czas inne ikony stylu jako ambasadorki poszczególnych kosmetyków. Ma też ambasadorki w poszczególnych krajach, w tym w Polsce. Inną branżą, w której sprawdzają się oba formaty, jest np. lotnictwo. Ambasador marki może reklamować linie lotnicze – konkretny kierunek, tylko tanie loty przewoźnika lub przeciwnie – pierwszą klasę.  

Czy ambasador firmy to same plusy?

Jeśli ambasador firmy cieszy się dobrą opinią, to taka współpraca nie stanowi dużego ryzyka. Z drugiej strony w świecie mediów społecznościowych jeden Tweet może zniszczyć wizerunek, więc trzeba stale kontrolować wizerunek ambasadora. W razie problemów trzeba będzie wdrożyć zarządzanie kryzysowe i zadecydować, czy lepiej przeczekać burzę, czy pożegnać się z ambasadorem. Trzeba też zrównoważyć popularność ambasadora zdobytą za wszelką cenę z dobrym smakiem i innymi wartościami, którym hołduje marka.

Przykładowo – Kim Kardashian do tej pory reklamowała już dziesiątki produktów, od bielizny, przez koktajle odchudzające, po tabletki na poranne mdłości. Jeśli liczy się tylko zasięg, warto skorzystać z rozpoznawalności takiego celebryty. Jeśli jednak chodzi o markę specjalistyczną lub premium, to lepiej sprawdzić się może osoba mniej znana, ale mająca autorytet w swojej dziedzinie i ciesząca się nieposzlakowaną opinią.

Jak zwiększyć pozytywny wpływ ambasadora firmy? 

Czasem ambasador firmy zostaje zatrudniony, jego zdjęcie pojawia się na stronie i na tym kończy się współpraca. Bywa, że dopiero wczytując się w materiały firmowe, można dowiedzieć się o istnieniu takiej postaci, ale nie zawsze jasny jest cel czy podstawy podjętej współpracy. Warto podejść do zagadnienia kreatywnie i dopasować kanały komunikacji tak, by dało się jak najlepiej wykorzystać potencjał ambasadora. Liczy się strategia komunikacji, która informuje i inspiruje, ale nie jest sztuczna. Oryginalny zakres wspólnych działań może przynieść korzyści obu stronom. Przykładowo kucharz we współpracy z marką może stworzyć nowatorski show kulinarny, a trener wydać inspirującego e-booka. Takie pomysły można mnożyć, a w świecie on-line można przetestować na próbie badawczej potencjał każdego z nich. Skontaktuj się z nami – zaproponujemy najlepsze rozwiązanie, skrojone na miarę Twoich potrzeb.

Szybki kontakt Zaloguj się Zamów ofertę