Ambasador firmy – czy jest Ci potrzebny?

PR

Coraz więcej przedsiębiorstw korzysta z funkcji ambasadora firmy. W świecie on-line to znacznie prostsze niż kiedyś. Swojego ambasadora mają dziś nie tylko największe korporacje. 

Ambasador firmy to temat, który ze świata marketingu co jakiś czas trafia do największych mediów. Często przy tej okazji dochodzi do pomyłek, bo niewielki odsetek czytelników zdaje sobie sprawę z różnicy pomiędzy ambasadorem, twarzą marki a osobą zatrudnioną na kontrakt reklamowy. Marki założone przez celebrytów dodatkowo wprowadzają zamieszanie do klasyfikacji, bo czy aktorka, która produkuje kosmetyki, jest ich ambasadorką?  

Kim jest ambasador firmy?

Ambasador firmy to osoba, która reprezentuje i udziela jej swojego autorytetu w danej dziedzinie. Zazwyczaj taka współpraca jest płatna, choć powiązań finansowych nie widać niekiedy na pierwszy rzut oka. Przykładowo sportowiec może otrzymywać sprzęt, a aktorka korzysta z usług kliniki medycyny estetycznej w zamian za bycie jej ambasadorką. Pokrewnym pojęciem jest twarz marki. Niby robi to samo, ale częściej udziela tylko… twarzy – bez zaangażowania w zarządzanie biznesem czy wypowiadanie się w roli autorytetu.

Twarzą marki kosmetycznej może być np. aktorka czy modelka. Taka współpraca jest zawsze płatna.  Ambasador firmy to zazwyczaj osoba z zewnątrz, podczas gdy twarzą firmy może być też charyzmatyczny założyciel lub słynny inwestor. Możemy wymienić jeszcze ambasadora akcji, organizacji charytatywnej czy kampanii społecznej, który częściej nie dostaje za swoją pracę żadnego wynagrodzenia. Nakłania do zaangażowania się w pomoc lub uświadamia na temat problemu pro publico bono. Obecnie te granice czasem się zacierają, bo przedsiębiorstwa widzą tu szansę.

Bywa, że firma zakłada fundację czy udziela się charytatywnie, a gwiazda zostaje twarzą tej konkretnej kampanii. Na zasadzie skrótu myślowego w odbiorze społecznym jest ambasadorem całej organizacji. W tym wszystkim trzeba jeszcze uwzględnić kontrakt sponsorski. Tu korzyści dla obu stron są lepiej widoczne i rozkładają się po równo, podczas gdy ambasador firmy pracuje na jej rzecz na zasadach czysto komercyjnych.  Oferta sponsorska dla sportowca czy muzyka stawia na pierwszym miejscu jego potrzeby. Marka może być z nim kojarzona przez określony czas, ale ze względu na swoją funkcję usługową – zapewnia np. instrumenty lub sprzęt muzyczny. Dla twórcy taka współpraca to nieco mniejsze ryzyko, bo od początku wchodzi we współpracę z powodów pragmatycznych.

Ambasador firmy a może inne narzędzia zwiększą sprzedaż w Twojej firmie?

Sprawdź, co rekomendujemy dla Ciebie.

Ambasador firmy ma większą trudność w wycofaniu się ze współpracy, gdy ta straci dobry wizerunek, bo niejako za nią ręczy. Zdarza się też, że organizuje się konkurs, w wyniku którego zostaje wyłoniona osoba piastującą tę funkcję. Wówczas to może być zwykły człowiek, który np. jest sympatykiem danego produktu. Dla producenta szamponów do włosów kręconych to może być osoba obdarzona wyjątkowo zakręconymi lokami. Dla sklepu ogrodniczego – właściciel ogrodniczego kanału na Youtube itd. 

Współpraca z ambasadorem firmy

Celem współpracy z ambasadorem jest nadanie marce bardziej ludzkiego oblicza. Personifikacja pozwala bowiem w większym stopniu zakorzenić się w świadomości potencjalnych klientów, a chęć upodobnienia się do danej osoby, w znacznym stopniu, zachęca do skorzystania z promowanej przez niego oferty.

Współpraca z ambasadorem ma sens, jeżeli doprowadzi do stworzenia prawdziwej, szczerej i angażującej relacji. Ta forma promocji powinna opierać się przede wszystkim na zaufaniu. Ambasador powinien czuć się na tyle swobodnie, by móc decydować o formach i charakterze promocji oraz na tyle odpowiedzialnie, by nie wykonywać ruchów mogących zaszkodzić wizerunkowi reprezentowanej organizacji. Kwestie te, podobnie jak czas trwania współpracy oraz zapis o zakazie konkurencji, powinny zostać ujęte w stosownej umowie, która zabezpieczy obie strony przed ewentualnym kryzysem wizerunkowym.

Ambasador może wykreować wokół marki świat, w który jego wierni obserwatorzy z przyjemnością się zanurzą. Może wykreować określone potrzeby i jednocześnie zaproponować gotowe rozwiązania. Fakt, że jako pierwszy może testować nowości, pozwala mu skutecznie budować zainteresowanie wokół oferty, która dopiero pojawi się na rynku.

Współpracy z ambasadorem możemy podjąć się zarówno przy okazji promocji nowej oferty, a także wykorzystać ją w sytuacjach kryzysowych, kiedy obrona marki z pozycji lidera opinii, może uratować nadwyrężoną reputację firmy. Jedną z ciekawszych i bardzo efektywnych form współpracy z ambasadorami jest wypuszczenie na rynek specjalnej linii produktów sygnowanych jego nazwiskiem. Nic bowiem tak nie angażuje ambasadorów we współpracę z markami, jak realne wpływanie na proces kształtowania się oferty lub dobór konkretnych.

Jak pozyskać ambasadora firmy?

Wybór ambasadora wymaga niezwykle wnikliwej analizy, bowiem jego wizerunek bezpośrednio przekłada się na wizerunek marki, którą swoją osobą promuje. Czasem ambasadorzy sami trafiają w ręce i serca właścicieli firm, szczerze angażując się w promowanie oferty w swoich social media i publicznych formach, Najczęściej jednak to firmy namawiają określone osoby do współpracy. Obie formy pozyskiwania ambasadorów mają swoje wady i zalety. Decyzja o wyborze ambasadora nie należy do najłatwiejszych, ponieważ marki nie tylko świecą blaskiem swoich ambasadorów, ale także muszą odnaleźć się w jego wadach i słabościach.

Chcąc pozyskać konkretnego ambasadora, należy dokładnie przeanalizować jego wizerunek, który kształtował się przecież na przestrzeni wielu lat. Każda osoba publiczna wzbudza już jakieś emocje, dlatego warto wiedzieć, jakie, gdyż to one bezpośrednio przełożą się na naszą firmę.

Ambasador marki powinien potwierdzać swoim charakterem cechy marki, z którą się łączy. Na samym początku warto wypisać wartości, jakimi kieruje się marka i podobnych wartości szukać w świecie celebrytów i liderów opinii. Błędem jest uleganie chwilowej modzie na „popularną twarz”. Z popularnością jest tak, że szybko zaczyna się nudzić i drażnić odbiorców swoją osobą. Wtedy ktoś, kto miał dodawać blasku naszej firmie, kładzie się cieniem, zniechęcając potencjalnych klientów do dalszej interakcji.

Ambasadora firmy warto poszukać także w gronie wiernych fanów. Każdy z nich obraca się bowiem w swoim środowisku i jest w stanie skutecznie przekonać swoich odbiorców do skorzystania z konkretnej oferty. Ten typ ambasadora chętnie zgodzi się na współprace w zamian za możliwość np. modyfikację oferty, zgodną z jego sugestiami. Często są to zmiany na lepsze, korzyść bywa więc obopólna. Monitoruj zatem na bieżąco media społecznościowe i sprawdzaj, kto i jak dzieli się swoimi doświadczeniami z korzystania z konkretnych produktów lub usług.

Jakie są podstawowe zadania ambasadora firmy?

Zakres obowiązków ambasadora firmy może być bardzo szeroki. Wszystko zależy od tego, czego oczekuje dana marka, czy współpraca ma przynieść jakieś konkretne, dodatkowe korzyści itp.

W większości przypadków głównym zadaniem ambasadora jest reprezentowanie firmy na zewnątrz, przedstawianie jej w pozytywnym świetle w najróżniejszych sytuacjach. Ambasador pomaga kreować brand jako przyjazny, stworzony przez ludzi i z myślą o ludziach. Zadaniem ambasadora może być tworzenie wpisów blogowych, recenzji produktów czy biuletynów, a także uczestnictwo w eventach branżowych i marketingowych, gdzie będzie reprezentował markę, tworzył pozytywną atmosferę wokół niej. Jego obowiązkiem może być również budowanie świadomości na temat brandu poprzez marketing szeptany. Czym jest marketing szeptany? To „szeptanie” na blogach, forach czy portalach społecznościowych o firmie, jej usługach czy produktach, zaletach. To sposób na wywołanie jak najbardziej naturalnych, niewymuszonych rozmów o marce. Subtelne promowanie marki w sposób dostosowany do kontekstu dyskusji.

Ambasador to lider opinii w swojej społeczności. To osoba, która promuje brand za pośrednictwem swoich osobistych kont w mediach społecznościowych. Pokazuje ludzkie oblicze marki. Wykorzystuje jej produkty czy usługi w życiu codziennym, przez co wzmacnia jej wiarygodność i podnosi zaufanie odbiorców do niej.

Ambasador przekazuje informacje o nowościach wypuszczanych przez markę, wydaje opinie o jej produktach czy usługach. Angażuje się w tak zwany marketing referencyjny. Wykorzystując swój autorytet, może wpływać na decyzje zakupowe odbiorców. Co ciekawe, taka forma marketingu może przynieść spektakularne efekty – odpowiednio przeprowadzona może być zdecydowanie lepsza niż tradycyjna reklama.

Ostatnim, jednak nie mniej ważnym, zadaniem ambasadora firmy jest identyfikowanie się z promowanym brandem. Ambasador zna i popiera markę. Ma do niej zaufanie. Podchodzi entuzjastycznie i z otwartością do jej aktywności. Dzięki temu jego działania są szczere i przynoszą oczekiwane efekty. Odbiorcy traktują jego przekaz poważnie. Wierzą w jego autentyczność.

Influencer jako ambasador

Influencerzy to celebryci dzisiejszych czasów. To osoby, które mają ogromną moc oddziaływania na środowisko internetowe. Często są autorytetami dla swoich odbiorców. Nic więc dziwnego, że influencer marketing cieszy się stale rosnącą popularnością.

Zastanawiasz się jak zwiększyć wpływy firmy?

Przejdź do czynów!

Influencer może być znakomitym ambasadorem firmy. Na rynku internetowym wciąż pojawiają się nowi twórcy, którzy szybko jednoczą sobie rzesze fanów. Łatwo znaleźć osobę, która będzie idealnie pasować do profilu marki, będzie się z nią utożsamiać, a jej obserwatorzy będą spełniać wytyczne grupy docelowej brandu. Dzięki influencerom informacje o nowych produktach czy usługach firmy trafiają do szerszego grona odbiorców – co może mieć korzystny wpływ na sprzedaż i zysk. Influencer, korzystając ze swoich zasięgów, rozprzestrzenia pozytywne opinie o marce. Zwiększa zainteresowanie odbiorców usługami i produktami marki. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, może być autorytetem do swoich fanów. Obserwatorzy podziwiają go, chcą być tacy, jak on. Doceniają to, co robi, jak się rozwija, jakie kroki podejmuje. Takie postrzeganie twórcy przez obserwatorów może przynieść korzyści dla firmy, którą promuje. Influencer sprawia, że marka jest bliżej ludzi. Brand towarzyszy mu na co dzień. Staje się elementem jego wizerunku.

Współpraca z influencerem to sposób na kreatywną, nietuzinkową formę reklamy. Twórcom nie brakuje charyzmy, otwartości i szalonych pomysłów. Influencerzy tworzą angażujące, ciekawe treści. Potrafią zainteresować odbiorców, rozbudzić w nich najróżniejsze emocje, kreować zachowania. Wychodzą poza utarte schematy, nie boją się odmienności. Dzięki nim kampania marketingowa może przybrać ciekawy charakter. Reklama z udziałem influencera sprawi, że fani będą odbierać markę jako nowoczesną, idącą z duchem czasu, zaangażowaną w tworzenie pozytywnych relacji z klientami, stawiającą na kreatywność. Reklama przygotowana przez twórcę internetowego może być znacznie efektywniejsza i dużo ciekawsza niż tradycyjna forma promocji.

Jak wybrać influencera do współpracy?

Współpraca z influencerami może być naprawdę opłacalna. Grunt to wybrać odpowiedniego twórcę! Jak to zrobić? Przepisem na sukces jest właściwy research. Ambasador firmy musi pasować do jej profilu. Pozwoli to stworzyć spójny wizerunek, który przełoży się na zwiększenie zaufania do marki i podniesienie jej autentyczności. Dobry ambasador będzie identyfikował się z marką. Jego założenia będą pokrywać się z założeniami firmy. Powinien doskonale znać brand, jego misję, produkty czy usługi. Powinien ją lubić i z chęcią korzystać z jej oferty. Jeśli wcześniej nie miał styczności z firmą, warto dać mu czas na zapoznanie się z ofertą, przetestowanie produktów, które miałby promować. Dopiero na tej podstawie powinien podjąć decyzję o ewentualnej współpracy. Influencer nie zbuduje bowiem pozytywnego wizerunku marki, a jego opinie nie będą wiarygodne, jeśli nie będzie dużo o niej wiedział. Internauci szybko wyczują fałsz, a marka, zamiast zyskać, straci.

Poszukując idealnego influencera do współpracy, nie można kierować się wyłącznie liczbą obserwatorów. To, co ma największe znaczenie, to zaangażowanie twórcy w internetową działalność oraz jego relacje z odbiorcami. Prawdziwy influencer jednoczy się ze swoimi fanami, wchodzi z nimi w interakcje. Jest ludzki. Traktuje obserwatorów jak przyjaciół, internetowych znajomych, z którymi ma luźne, pozytywne stosunki. Nie wywyższa się, tworzy pozytywną atmosferę wokół swojej osoby i swojej działalności. Nie bierze udziału w internetowych aferach, nie podejmuje kontrowersyjnych kroków, które mogłyby wywołać falę oburzenia wśród odbiorców. Jest znany i lubiany. Jego internetowe działania są uczciwe i naturalne. Nie warto współpracować z osobą, która co chwilę reklamuje coś innego. Taki influencer nie będzie wiarygodny dla swoich obserwatorów.

Nie bez znaczenia jest również content, który tworzy influencer. Jego kanały społecznościowe muszą być spójne, czytelne, wartościowe i kreatywne. Publikacje powinny pojawiać się regularnie. Dłuższe przerwy mogą negatywnie wpływać na jego zasięgi, co niestety przełoży się na słabsze efekty działań ambasadorskich.

Wybór odpowiedniego influencera na ambasadora firmy to nie lada wyzwanie. Przed podjęciem decyzji warto przez jakiś czas śledzić działania różnych twórców – dobrze zapoznać się z nich aktywnością, tematyką, którą poruszają, zainteresowaniami, przeszłością. Trzeba zaangażować się w świat social media, obserwować to, co dzieje się w internetowym świecie i wyciągać wnioski. Starannie przeprowadzony proces poszukiwań idealnego ambasadora z pewnością przyniesie oczekiwane rezultaty.

Korzyści z posiadania ambasadora firmy

Ambasador firmy może przynieść duże korzyści i zyski. Jeśli taka osoba ma dobry wizerunek, to może on przełożyć się na wizerunek marki. Jej sukcesy rozsławiają dany podmiot i stawiają go w pozytywnym świetle. Poza tym działa tu mechanizm polecania. Bardziej wierzymy krewnym czy znajomym, którzy namawiają do kupna produktu, niż osobie z reklamy.

Lubianego sportowca czy satyryka traktujemy jako osobę zaufaną, bo już dobrze znaną, goszczącą w domu choćby na ekranie telewizora. W natłoku informacji jakikolwiek wyróżnik działa na korzyść marki. Wzmianka w mediach społecznościowych czy na stronie celebryty daje przewagę nad konkurencją, która nie jest widoczna w tych miejscach.

Jeśli dodatkowo osoba pełniąca w przedsiębiorstwie rolę ambasadora jest autorytetem w danej dziedzinie, to jest jeszcze bardziej wiarygodny. Tu trzeba jednak wspomnieć o etyce zawodowej. Dziś te granice się zacierają, ale lekarz czy dziennikarz wciąż może sobie zaszkodzić w dłuższej perspektywie, używając swojego autorytetu zawodowego do jawnego polecania np. produktów tylko jednej marki. 

Różnice między ambasadorem firmy a ambasadorem marki 

Ambasador firmy to szersze pojęcie. Ambasador marki reklamuje tylko jedną rzecz lub np. linię produktów, a ten pierwszy – całe przedsiębiorstwo. Często od specyfiki branży zależy, który sprawdzi się lepiej. Przykładowo Doutzen Kroes to wieloletnia ambasadorka L’Oreal, ale koncern zatrudnia też co jakiś czas inne ikony stylu jako ambasadorki poszczególnych kosmetyków. Ma też ambasadorki w poszczególnych krajach, w tym w Polsce. Inną branżą, w której sprawdzają się oba formaty, jest np. lotnictwo. Ambasador marki może reklamować linie lotnicze – konkretny kierunek, tylko tanie loty przewoźnika lub przeciwnie – pierwszą klasę.  

Czy ambasador firmy to same plusy?

Jeśli ambasador firmy cieszy się dobrą opinią, to taka współpraca nie stanowi dużego ryzyka. Z drugiej strony w świecie mediów społecznościowych jeden Tweet może zniszczyć wizerunek, więc trzeba stale kontrolować wizerunek ambasadora. W razie problemów trzeba będzie wdrożyć zarządzanie kryzysowe i zadecydować, czy lepiej przeczekać burzę, czy pożegnać się z ambasadorem. Trzeba też zrównoważyć popularność ambasadora zdobytą za wszelką cenę z dobrym smakiem i innymi wartościami, którym hołduje marka.

Przykładowo – Kim Kardashian do tej pory reklamowała już dziesiątki produktów, od bielizny, przez koktajle odchudzające, po tabletki na poranne mdłości. Jeśli liczy się tylko zasięg, warto skorzystać z rozpoznawalności takiego celebryty. Jeśli jednak chodzi o markę specjalistyczną lub premium, to lepiej sprawdzić się może osoba mniej znana, ale mająca autorytet w swojej dziedzinie i ciesząca się nieposzlakowaną opinią.

Jak zwiększyć pozytywny wpływ ambasadora firmy? 

Czasem ambasador firmy zostaje zatrudniony, jego zdjęcie pojawia się na stronie i na tym kończy się współpraca. Bywa, że dopiero wczytując się w materiały firmowe, można dowiedzieć się o istnieniu takiej postaci, ale nie zawsze jasny jest cel czy podstawy podjętej współpracy. Warto podejść do zagadnienia kreatywnie i dopasować kanały komunikacji tak, by dało się jak najlepiej wykorzystać potencjał ambasadora. Liczy się strategia komunikacji, która informuje i inspiruje, ale nie jest sztuczna. Oryginalny zakres wspólnych działań może przynieść korzyści obu stronom. Przykładowo kucharz we współpracy z marką może stworzyć nowatorski show kulinarny, a trener wydać inspirującego e-booka. Takie pomysły można mnożyć, a w świecie on-line można przetestować na próbie badawczej potencjał każdego z nich. Skontaktuj się z nami – zaproponujemy najlepsze rozwiązanie, skrojone na miarę Twoich potrzeb.

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt