Social media – jak włączyć je w działania PR?

PR
Commplace agencja PR

Social media to ogromna przestrzeń. Zaplanowanie i przeprowadzenie skutecznej kampanii public relations nie sprowadza się do kilku tweetów, czy postów na Facebooku. Aby zbudować świadomość marki, zwiększyć ruch na stronie i finalnie zwiększyć sprzedaż, potrzeba czegoś więcej. Wykorzystywanie mediów społecznościowych do wzmacniania i wspierania działań PR ma dziś kluczowe znaczenie i jest niezbędne dla każdej firmy, która stawia na rozwój.

Social media można porównać do miecza obosiecznego. We wprawnych rękach stanowią potężny oręż w osiąganiu celów PRowych. Natomiast używane nieumiejętnie mogą utrudnić proces zarządzania reputacją, a nawet powodować więcej szkody niż pożytku. Social media to sieci społecznościowe, takie jak Facebook czy Linkedin, witryny do udostępniania treści, w tym YouTube, Instagram i Spotify, a także witryny mikroblogowe, jak np. Twitter. Ze względu na swoją różnorodność, różne jest także ich zastosowanie.

Jak media społecznościowe zmieniły PR

Social media zmieniły PR pod wieloma względami. Skupmy się na tym, w jakich obszarach dodatkowo go wzmocniły:

• PR i media społecznościowe opierają się na komunikacji, ale social media pozwalają na przesyłanie wiadomości w czasie rzeczywistym. Co to oznacza? Wzmacniają Twój przekaz, dzięki czemu PR jest silniejszy i bardziej skuteczny. Dzięki mediom społecznościowym treści publikowane za pośrednictwem komunikatów prasowych, e-maili i innych środków PR mogą żyć dłużej, szybciej się rozprzestrzeniać i docierać dalej;

• media społecznościowe umożliwiły PR dotarcie do znacznie większej liczby odbiorców. Wcześniej PR był skierowany do konkretnych osób, takich jak inwestorzy i partnerzy biznesowi, ale media społecznościowe spowodowały, że ta grupa docelowa została poszerzona o wszystkie osoby niezbędne do sukcesu firmy;

• dzięki social media PR stał się bardziej „przyjazny” dla wszystkich osób z otoczenia firmy, czego efektem jest np. powstanie nowego obszaru marketingu – marketingu relacji. Obecność w mediach społecznościowych pozwala firmom być na co dzień bliżej swoich klientów, pracowników i partnerów biznesowych.

Praktyczne sposoby włączenia social media do planu PR

Każda platforma mediów społecznościowych ma unikatowy charakter. W związku z tym różne serwisy społecznościowe mogą wspierać  PR na różny, właściwy sobie sposób. Poniżej kilka przykładów na to jak wykorzystać social media, aby dodać wartość do planu PR.

Wykorzystywanie mediów społecznościowych do wzmacniania i wspierania działań PR ma dziś kluczowe znaczenie.

Sprawdź, jak możemy Ci w tym pomóc.

Facebook – jeśli firma lub marka ma wiele do zakomunikowania i robi to często, Facebook jest  do tego świetnym miejscem. Według danych na dzień 31 grudnia 2019 z tej platformy komunikacyjnej korzysta 2,5 mld użytkowników miesięcznie. Facebook Video, Facebook Mentions, Facebook Notes, Facebook Instant Stories – to tylko część narzędzi dostępnych na Facebooku, które możesz wykorzystać dzięki social media do wsparcia swoich działań PR.

Twitter – to najlepszy sposób na wysłanie krótkiego, skondensowanego przekazu. Chociaż portal pozwala na maksymalną objętość wpisu do 280 znaków, jedynie 1% wpisów na Twitterze osiąga ten limit.Co możesz opublikować w tak krótkim wpisie? Wiadomość o nowym punkcie sprzedaży, aktywności, promocji. Używanie hashtagów na Twitterze to świetny sposób na śledzenie tego, co Twoi odbiorcy i inni mówią o Twojej firmie lub marce w social mediach.

LinkedIn – to portal społecznościowy specjalizujący się w kontaktach zawodowo-biznesowych. Możesz się tutaj kontaktować z potencjalnymi pracownikami, dzielić się wiedzą  branżową i rozpowszechniać informacje atrakcyjne dla B2B. Jest to również świetne narzędzie do blogowania.

Instagram – to platforma stawiająca głównie na kontakt za pomocą obrazu. Materiały wizualne doskonale nadają się do zaprezentowania np. oferty firmy. Grunt, żeby wszystko było przemyślane. Social media nie wybaczają błędów. Co zadziała in plus? Ciekawe ujęcia i kadry, dbanie o estetykę – to kwestie, którym trzeba poświęcić sporo uwagi. To od nich zależy, w jaki sposób marka będzie postrzegana przez użytkowników.

Social media i efekt synergii działań PR i marketingu

Media społecznościowe służą dziś firmom do różnych celów. Dział obsługi klienta może za ich pośrednictwem zarządzać zapytaniami dotyczącymi produktów. Jako narzędzie PR, social media są używane do budowania pozytywnego wizerunku firmy. W przypadku sytuacji kryzysowej – jako reakcja na publikowanie negatywnych lub oszczerczych komentarzy – używa się ich do obrony reputacji firmy. Gdy firma promuje ofertę mającą na celu zwiększenie sprzedaży za pomocą social media, pełnią one wówczas funkcję marketingową. Blog firmowy może pełnić podwójną funkcję. Jest doskonałą platforma do pozycjonowania marki jako eksperta w swojej dziedzinie. Może być również używany do promowania działań, które organizacja wspiera i pokazywać je w taki sposób, by wzmocnić przywiązanie konsumentów do marki.

Sekret maksymalizacji korzyści płynących z obecności firmy w mediach społecznościowych polega na tym, aby pełniły one wiele funkcji jednocześnie. W social media PR i marketing nieustannie się przeplatają, a dzięki efektowi synergii ich działanie jest jeszcze potężniejsze.  

PR w mediach społecznościowych – jak budować wizerunek?

PR internetowy to ważny element funkcjonowania każdej marki. To sposób na komunikację z odbiorcami, budowę rozpoznawalności firmy i kształtowanie wizerunku. Dobrze poprowadzony PR ma duży potencjał. Social media są bowiem potężnym narzędziem. Jednak sama obecność w kanałach społecznościowych nie wystarczy. W prowadzenie profili trzeba się zaangażować. Kluczem do sukcesu jest odpowiednia strategia, która określi, jak chcemy zaprezentować markę, co chcemy osiągnąć, w jaki sposób chcemy komunikować się z odbiorcami. Działalność firmy w internecie musi mieć cel. Dzięki temu przyniesie oczekiwane efekty.

Kreowanie wizerunku w social media to czasochłonny, wymagający proces. Przede wszystkim należy zadbać o spójność – zgodność z wizją marki, którą promuje poza internetem. Spójne media społecznościowe to element identyfikacji wizualnej – język, którym się posługuje, kolorystyka i forma postów, nazwa, zdjęcie profilowe. To coś, co wyróżnia markę spośród konkurencji, nadaje jej wyjątkowości – cech, które są typowe wyłącznie dla niej, utrwalają jej obecność w świadomości odbiorców.

Wszyscy specjaliści od mediów społecznościowych zgodnie stwierdzają, że „content is the key”. Dobry content to podstawa. Treści powinny być wciągające, na swój sposób intrygujące. Ciekawe posty przyciągną uwagę i pozwolą dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. W przygotowywanych treściach powinna być odczuwalna pasja i autentyczność. Internauci szybko wyczują fałsz i złe intencje, co może negatywnie odbić się na wizerunku marki. Do tego, aby tworzyć dobry content, niezbędna jest odpowiednia strategia. Marka musi mieć na siebie pomysł i w pełni angażować się w planowanie działań PR-owych w social media.

Kolejna ważna kwestia to dopasowanie contentu do grupy docelowej. Na początku planowania strategii trzeba nakreślić profil odbiorcy uwzględniający jego płeć, wiek, zainteresowania, preferencje, wykształcenie, zawód, kanały komunikacji (umożliwi to dobór odpowiednich kanałów social media – szybko dotrzemy do odbiorcy). Analiza grupy docelowej pozwoli wyznaczyć drogę, którą marka powinna podążać w mediach społecznościowych – w tym formę i język postów. Ten, kto chce robić dobry PR w social media, musi znać się na komunikacji – takiej prostej, zwykłej, międzyludzkiej komunikacji bazującej na emocjach.

Według analizy SproutSocial to właśnie media społecznościowe są preferowanym kanałem do budowania relacji na linii marka-odbiorca. To właśnie tu klienci najchętniej zgłaszają problemy i inne ważne kwestie i liczą na feedback ze strony firmy. Szybkość reakcji ma ogromne znaczenie w mediach społecznościowych. Marka powinna dawać swoim odbiorcom błyskawiczny feedback, sprawnie i rzetelnie reagować na ich zapytania, wiadomości, na bieżąco rozwiązywać problemy.

Chcesz szerzej działać w social mediach?

Stworzymy strategię, która przyniesie efekty.

PR w mediach społecznościowych – wady i zalety

Media społecznościowe mogą być pomocnym narzędziem w prowadzeniu działań PR-owych. Przede wszystkim dają szansę na dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Pojedynczy post może przykuć uwagę setek osób. Zainspirowani odbiorcy udostępnią treści dalej (w swojej społeczności), a dzięki temu o działalności marki dowie się jeszcze więcej osób. Sprawny PR w social media to sposób na szerzenie świadomości o marce i szansa na zyskanie nowych klientów.

Media społecznościowe to szybkość komunikacji! Social media umożliwiają błyskawiczne działania i dają szybki feedback. Marka wprowadza nowości do swojego sklepu internetowego, informuje o tym na Facebooku, w ciągu kilku minut wiedzą o tym setki osób, a niektórzy z nich od razu decydują się na złożenie zamówienia.

Obecność w social media to sposób na tworzenie bliskich relacji z klientami. Poprzez kanały społecznościowe można łatwo dotrzeć do odbiorców. Marka, która angażuje się w budowę silnych więzi ze swoją społecznością, zyskuje wielu lojalnych klientów. Konsumenci czują bowiem, że firma się nimi zajmuje, nie są jej obojętni, a przez to mocniej się do niej przywiązują, ufają jej i identyfikują się z nią.

Firma obecna w mediach społecznościowych może wprowadzić influencer marketing jako jeden z elementów budowania świadomości i kreowania wizerunku. Współpraca z twórcami internetowymi to sposób na dotarcie do jeszcze większego grona odbiorców i kreowanie marki na bardziej „ludzką” – taką, która chce być bliżej swojej społeczności. To również sposób na zwiększenie sprzedaży i generowanie wysokich zysków.

A jakie są minusy wykorzystywania mediów społecznościowych w działaniach PR? Obecność w social media to konieczność ciągłego angażowania się w tworzenie treści i rozwój profili. Nie bez znaczenia jest również regularne badanie skuteczności i modyfikowanie strategii w razie potrzeby. Same dobre intencje nie wystarczą. Media społecznościowe wymagają czasu i porządnego planu. Tylko wtedy przyniosą efekty.

W internecie wiele osób czuje się anonimowo i chętnie wyraża swoje opinie. Niestety liczne nieprzychylne komentarze mogą negatywnie odbić się na wizerunku marki. Usuwanie wpisów nie jest rozwiązaniem – może to postawić firmę w złym świetle, nadszarpnie jej reputację. Zanim podejmiemy decyzję o rozszerzeniu działań PR-owych o media społecznościowe, trzeba przygotować się na krytykę i zaplanować strategię reagowania, gdy takowa się pojawi.

Decydując się na działanie w social mediach, musimy pamiętać o tym, że w internecie nic nie ginie. Wystarczy, że jeden odbiorca zrobi zrzut ekranu nietrafionego postu i wrzuci go na inną stronę. I nawet mimo tego że marka szynko usunie wpis, to istnieje możliwość, że będzie krążył gdzieś w sieci, co odbije się negatywnie na jej wizerunku.

Błędy komunikacji w social media

Działania PR ukierunkowane są na stworzenie i utrzymanie dobrych relacji firmy z jej otoczeniem. Public relations to narzędzie do zarządzania komunikacją, której celem jest budowa pozytywnego wizerunku marki i zdobycie zaufania wśród odbiorców. Aby działania przyniosły korzyści, muszą być prowadzone konsekwentnie i świadomie. Nieumiejętnie pokierowane kroki mogą negatywnie odbić się na wizerunku marki. Jakie błędy komunikacji w social media firmy popełniamy najczęściej?

Działanie bez planu i brak płynności publikacji. Działania PR w mediach społecznościowych powinny być prowadzone według szczegółowego planu. Nie polega to na zwykłym „publikowaniu postów”. Liczy się strategia. Treści muszą być przemyślane, skonstruowane w umiejętny sposób. Ważne jest również, aby były dodawane regularnie, z określoną częstotliwością. Bardzo pomocne w tworzeniu treści jest planowanie postów z wyprzedzeniem – tworzenie planu np. na miesiąc do przodu i modyfikacja go w razie potrzeby.

Niedopasowanie treści do odbiorców lub nieznajomość grupy docelowej. Znajomość własnej społeczności to podstawa. Jeśli nic o niej nie wiemy, nie dopasujemy przekazu do ich preferencji, a w konsekwencji posty nie będą cieszyć się tak dużą popularnością, jak oczekiwaliśmy. Publikacje w social media powinny być skomponowane w taki sposób, aby ich forma i język pasowały do grupy docelowej. Ważna jest tu również obecność w odpowiednich mediach. Do jednej grupy łatwiej trafić poprzez Instagrama a do innej za pośrednictwem Twittera.

Brak komunikacji z odbiorcami. Klienci, którzy nie otrzymają szybko feedbacku, poczują się zlekceważeni przez markę. Ich zaufanie do firmy spadnie. Dlaczego? Ponieważ poświęcili swój czas na to, żeby odnaleźć profil marki, napisać komentarz lub wiadomość i nie otrzymali żadnej informacji zwrotnej. Nieodpowiadanie na przekazy odbiorców to przejaw nieprofesjonalizmu ze strony przedsiębiorstwa, który może nadszarpnąć jego reputację. Skuteczną pomocą w analizie wzmianek o marce (również w mediach społecznościowych) jest monitoring mediów. Narzędzia do monitoringu (takie jak Brand24, SentiOne czy Hootsuite) pozwalają dotrzeć wszędzie tam, gdzie toczą się dyskusje o marce, wysyłają powiadomienia o informacjach ważnych dla firmy i umożliwiają błyskawiczną reakcję na wszystkie komentarze – zarówno pozytywne, jak i negatywne.

Identyczne treści we wszystkich kanałach społecznościowych. Publikowane posty muszą być spójne. Jednak powielanie treści na wszystkich platformach to duży błąd. Każde medium ma swoją specyfikę, którą trzeba wziąć pod uwagę przy planowaniu publikacji. Odbiorcy, którzy śledzą markę w każdym kanale, nie chcą oglądać tego samego. Oczekują urozmaiconych treści.

Nieciekawy content i publikowanie nieprawdziwych treści. Posty muszą być interesujące, angażujące. Nudny content nie przyciągnie uwagi odbiorców i nie przyniesie oczekiwanych efektów. W mediach społecznościowych trzeba podejmować przemyślane kroki i świadomie kreować przekazy i przede wszystkim przestrzegać się fake newsów. Internauci szybko wychwycą nieprawdziwe informacje, co może zmniejszyć ich zaufanie do marki.

Nie śledzenie trendów. Reagowanie na trendy może korzystnie wpłynąć na popularność profili marki w social media, co przełoży się na wzrost jej pozycji na rynku. Ważne jednak, aby robić to z rozwagą i pomysłem. Misja, wizja i cele marki powinny być zawsze na pierwszym miejscu.

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt