Social media to ogromna przestrzeń. Zaplanowanie i przeprowadzenie skutecznej kampanii public relations nie sprowadza się do kilku tweetów, czy postów na Facebooku. Aby zbudować świadomość marki, zwiększyć ruch na stronie i finalnie zwiększyć sprzedaż, potrzeba czegoś więcej. Wykorzystywanie mediów społecznościowych do wzmacniania i wspierania działań PR ma dziś kluczowe znaczenie i jest niezbędne dla każdej firmy, która stawia na rozwój.

Social media można porównać do miecza obosiecznego. We wprawnych rękach stanowią potężny oręż w osiąganiu celów PRowych. Natomiast używane nieumiejętnie mogą utrudnić proces zarządzania reputacją, a nawet powodować więcej szkody niż pożytku. Social media to sieci społecznościowe, takie jak Facebook czy Linkedin, witryny do udostępniania treści, w tym YouTube, Instagram i Spotify, a także witryny mikroblogowe, jak np. Twitter. Ze względu na swoją różnorodność, różne jest także ich zastosowanie.

Jak media społecznościowe zmieniły PR

Social media zmieniły PR pod wieloma względami. Skupmy się na tym, w jakich obszarach dodatkowo go wzmocniły:

• PR i media społecznościowe opierają się na komunikacji, ale social media pozwalają na przesyłanie wiadomości w czasie rzeczywistym. Co to oznacza? Wzmacniają Twój przekaz, dzięki czemu PR jest silniejszy i bardziej skuteczny. Dzięki mediom społecznościowym treści publikowane za pośrednictwem komunikatów prasowych, e-maili i innych środków PR mogą żyć dłużej, szybciej się rozprzestrzeniać i docierać dalej;

• media społecznościowe umożliwiły PR dotarcie do znacznie większej liczby odbiorców. Wcześniej PR był skierowany do konkretnych osób, takich jak inwestorzy i partnerzy biznesowi, ale media społecznościowe spowodowały, że ta grupa docelowa została poszerzona o wszystkie osoby niezbędne do sukcesu firmy;

Polecamy  Femvertising – kto wie, czego pragną kobiety?

• dzięki social media PR stał się bardziej „przyjazny” dla wszystkich osób z otoczenia firmy, czego efektem jest np. powstanie nowego obszaru marketingu – marketingu relacji. Obecność w mediach społecznościowych pozwala firmom być na co dzień bliżej swoich klientów, pracowników i partnerów biznesowych.

Praktyczne sposoby włączenia social media do planu PR

Każda platforma mediów społecznościowych ma unikatowy charakter. W związku z tym różne serwisy społecznościowe mogą wspierać  PR na różny, właściwy sobie sposób. Poniżej kilka przykładów na to jak wykorzystać social media, aby dodać wartość do planu PR.

Facebook – jeśli firma lub marka ma wiele do zakomunikowania i robi to często, Facebook jest  do tego świetnym miejscem. Według danych na dzień 31 grudnia 2019 z tej platformy komunikacyjnej korzysta 2,5 mld użytkowników miesięcznie. Facebook Video, Facebook Mentions, Facebook Notes, Facebook Instant Stories – to tylko część narzędzi dostępnych na Facebooku, które możesz wykorzystać dzięki social media do wsparcia swoich działań PR.

Twitter – to najlepszy sposób na wysłanie krótkiego, skondensowanego przekazu. Chociaż portal pozwala na maksymalną objętość wpisu do 280 znaków, jedynie 1% wpisów na Twitterze osiąga ten limit.Co możesz opublikować w tak krótkim wpisie? Wiadomość o nowym punkcie sprzedaży, aktywności, promocji. Używanie hashtagów na Twitterze to świetny sposób na śledzenie tego, co Twoi odbiorcy i inni mówią o Twojej firmie lub marce w social mediach.

LinkedIn – to portal społecznościowy specjalizujący się w kontaktach zawodowo-biznesowych. Możesz się tutaj kontaktować z potencjalnymi pracownikami, dzielić się wiedzą  branżową i rozpowszechniać informacje atrakcyjne dla B2B. Jest to również świetne narzędzie do blogowania.

Instagram – to platforma stawiająca głównie na kontakt za pomocą obrazu. Materiały wizualne doskonale nadają się do zaprezentowania np. oferty firmy. Grunt, żeby wszystko było przemyślane. Social media nie wybaczają błędów. Co zadziała in plus? Ciekawe ujęcia i kadry, dbanie o estetykę – to kwestie, którym trzeba poświęcić sporo uwagi. To od nich zależy, w jaki sposób marka będzie postrzegana przez użytkowników.

Polecamy  Astroturfing – czy jest wart ryzyka?

Social media i efekt synergii działań PR i marketingu

Media społecznościowe służą dziś firmom do różnych celów. Dział obsługi klienta może za ich pośrednictwem zarządzać zapytaniami dotyczącymi produktów. Jako narzędzie PR, social media są używane do budowania pozytywnego wizerunku firmy. W przypadku sytuacji kryzysowej – jako reakcja na publikowanie negatywnych lub oszczerczych komentarzy – używa się ich do obrony reputacji firmy. Gdy firma promuje ofertę mającą na celu zwiększenie sprzedaży za pomocą social media, pełnią one wówczas funkcję marketingową. Blog firmowy może pełnić podwójną funkcję. Jest doskonałą platforma do pozycjonowania marki jako eksperta w swojej dziedzinie. Może być również używany do promowania działań, które organizacja wspiera i pokazywać je w taki sposób, by wzmocnić przywiązanie konsumentów do marki.

Sekret maksymalizacji korzyści płynących z obecności firmy w mediach społecznościowych polega na tym, aby pełniły one wiele funkcji jednocześnie. W social media PR i marketing nieustannie się przeplatają, a dzięki efektowi synergii ich działanie jest jeszcze potężniejsze.