Współpraca z influencerami w 2021 roku

Online marketingPR
Blog Commplace

Współpraca z influencerami – jedni twierdzą, że to już się nie opłaca. Inni przewidują, że ten rynek dopiero się rozkręca, a perspektywy są coraz ciekawsze wraz z rosnącą popularnością mediów społecznościowych. Kto ma rację? 

Infuencer marketing już nie jest niszowym pomysłem na rozgłos dla co bardziej obytych w trendach marketerów. Z danych amerykańskich za 2020 rok wynika, że  na kampanie z influencerami 19 proc. marketerów wydało 1-10 tys. dolarów. Aż 18 proc. wydało na ten cel od 100 do 500 tys. dol. Dla 7 proc. współpraca z influencerami była warta ponad milion dolarów. Spada ilość firm, które w ogóle nie zamierzają korzystać z takiej formy promocji. Budżety marketingowe systematycznie rosną – według BigCommerce w2020 roku marketerzy inwestowali w to średnio 65 proc. więcej niż rok wcześniej.

Współpraca z influencerami – korzyści 

Influencer marketing – gdy tylko pojawia się to pojęcie, od razu przywoływane są dane statystyczne. Otóż aż 92 proc. osób przed zakupem bierze przede wszystkim pod uwagę zdanie bliskich czy znajomych. A coraz częściej ulubiony Youtuber czy instagramerka to osoby, z którymi Polacy spędzają po kilka godzin w tygodniu. Dzięki relacjom na żywo i odpisywaniu na komentarze powstaje wrażenie bezpośredniej, koleżeńskiej relacji.

Rekomendacja od kogoś takiego (marketing referencyjny) stawia markę bliżej klienta i poprawia jej wizerunek w jego oczach. Współpraca z influencerami ma niezaprzeczalne atuty. Trudno byłoby uzyskać identyczne efekty za pomocą tradycyjnej reklamy, a nawet tak zaawansowanych narzędzi jak custom publishing czy kampania PR.

Blog Commplace

Mikro-, makroinfluencerzy, i kto to w ogóle jest influencer? 

Influencer to osoba, która wpływa (ang. influence) na opinię tych, którzy śledzą jej aktywność w internecie. Strategia marketingowa influencera obejmuje jeden lub więcej kanałów docierania do followersów: blog, Tik-tok, Instagram, Youtube, Facebook i inne. W klasyfikacji influencerów liczą się przede wszystkim dwa czynniki. Są nimi zasięgi i wpływy, czyli ilość sympatyków i to, czy liczą się oni z opinią influencera. Dla marki popularnej ważniejsza może być skala, tzn. influencer marketing, który dotrze do maksymalnej ilości użytkowników. Dla marki bardziej specjalistycznej czy premium większe znaczenie może mieć opiniotwórczość bloga czy kanału.

Stąd influencer marketing obejmuje zarówno gwiazdy (ponad milion followersów), jak i makroinfluencerów, którzy mają od pół miliona followersów. Jednak najbardziej uniwersalne są te kanały, które obserwuje od kilkudziesięciu tysięcy do pół miliona osób. Influencer marketing przy mniejszej ilości followersów opiera się na średnich, mikro- i nanoinfluencerach. Ci ostatni mogą mieć nawet mniej niż 5 tys. fanów. Czy to nie za mało? W niektórych wypadkach tak, ale jeśli specjalizacja jest wąska, a produkt reklamowany przez influencera drogi, to dotarcie do tych kilku tysięcy odpowiednich osób i zyskanie ich zaufania może być na wagę złota.

Zastanawiasz się nad współpracą z influencerami?

Doradzimy, co będzie najlepsze dla rozwoju Twojej firmy.

Współpraca z influencerami – czy zawsze warto? 

Influencer marketing warto zacząć od analizy zasięgów wybranego twórcy. Jego grupa docelowa może w stu procentach pokrywać się z tą, do której przekaz kieruje marka. Może jednak być tak, że popularny polski influencer ma fanów głównie za granicą lub że są to tylko dzieci. Wtedy nie ma sensu inwestować w influencer marketing, jeśli marka działa tylko w Polsce lub produkuje rzeczy kupowane raczej przez dorosłych.

Główną obawą marketerów przed influencer marketingiem jest wizerunek firmy i marki, który może ucierpieć na skojarzeniu z nieodpowiednią osobą. Dziś jednak rynek jest o wiele bardziej profesjonalny niż jeszcze dekadę temu, gdy pierwsze szafiarki czy Youtuberzy psuli opinię influencerom nietrafionymi ruchami lub niefachową komunikacją. Zarówno marka, jak i twórca mogą mieć profesjonalnego przedstawiciela w formie agencji marketingowej, co minimalizuje ryzyko i ułatwia moderację w trudnych sytuacjach.

Blog Commplace

Współpraca z influencerami – od A do Z 

Problematyczna współpraca z influencerami zazwyczaj zaczyna się od braku jasnych wytycznych i ustaleń. Strategia komunikacji powinna być spójna i klarowna również w kontaktach wewnętrznych influencera z marką. Często współpraca zaczyna się od podpisania umowy. To pozwala wyklarować oczekiwania. Jest to jeden z powodów, dla których warto decydować się na jak najbardziej profesjonalny influencer marketing na bazie umów i z umówioną zapłatą. Gdy w grę wchodzi barter, a ustaleń nie ma, to tak naprawdę trudno oczekiwać od influencera pełnego profesjonalizmu. Na tym etapie można oczywiście negocjować – wynagrodzenie, zakres usług, czas trwania kampanii. Ustalenia mogą być ogólne lub bardzo szczegółowe i dochodzić do ustalenia wyglądu posta, hasztagów, otoczenia posta etc. Warto dać influencerowi jasne ramy czasowe współpracy i cele czy zadania. Po kampanii kluczowe jest rozliczenie go z tych działań. Standardem jest w influencer marketingu mierzenie wyników za pomocą statystyk czy linków i kodów dedykowanych.

Perspektywy dla współpracy z influencerami w 2021 roku 

Biorąc pod uwagę szybki rozwój zarówno najpopularniejszych mediów społecznościowych, jak i tych, które dopiero powstają, na pewno nie można powiedzieć, że influencer marketing przeżyje w najbliższym roku załamanie. Nawet pandemia paradoksalnie nie musi zaszkodzić rynkowi takiej reklamy. Zamiast akcji w terenie czy reklamy w kinie najłatwiej dziś dotrzeć do klientów za pomocą mediów społecznościowych, w których spędzają coraz więcej czasu.  

Na pewno dynamicznie będzie rozwijało się video jako forma wyrazu twórców. Youtube przeżywa obecnie rozkwit. Zaledwie od 3-4 lat można też zamieszczać Insta Stories, Facebook Live i filmy na Tik-toku, które wielu użytkowników dopiero zaczyna doceniać. Powoli nabierają napędu formy sprzedaży bezpośrednio poprzez te platformy, a to daje dodatkowe możliwości. 

Jeśli chodzi o bardziej szczegółowe trendy, to popularne będą formy video i zdjęcia sprawiające wrażenie surowych, nieedytowanych. Nawet, jeśli za scenariusz, oświetlenie czy montaż odpowiadają profesjonaliści, na użytkownikach robi dobre wrażenie, gdy całość sprawia wrażenie spontaniczne i „domowe”. Nic dziwnego, że najpopularniejsi influencerzy i największe marki dzielą się selfie czy filmami nagrywanymi komórką, choć przecież mogą sobie pozwolić na bardziej profesjonalne materiały. Tak z pewnością będzie jeszcze w 2021 roku. 

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt