Nawigacja

Oferta sponsorska jako narzędzie marketingowe

Pozyskiwanie klientówStrategia marketingowa
Blog Commplace

Najczęściej przedsiębiorcy nie zdają sobie sprawy z tego, że oferta sponsorska to nie tylko miły gest z ich strony. Daje ona również wymierne korzyści biznesowe. A te przekładają się w efekcie na rosnące słupki sprzedaży. Czy warto się w ten sposób angażować? Dowiesz się z artykułu.

Oferty sponsorskie funkcjonują zarówno w realiach lokalnego biznesu, jak i międzynarodowych korporacji. Za współpracą gwiazd z markami często stoi odpowiednia oferta sponsorska, choć opinia publiczna nie zawsze ma tego świadomość. 

Czym jest oferta sponsorska? 

Oferta sponsorska to propozycja wspierania instytucji, osoby czy organizacji, najczęściej przez przedsiębiorstwo. Może ona zakładać wsparcie finansowe, ale nie tylko. Przykładem są często sportowcy, którzy otrzymują od firm sprzęt czy odżywki. W efekcie: 

  • o firmie dowiaduje się więcej osób, 
  • ma ona pozytywne konotacje (np. ze zdrowiem, sportem, sympatycznym sportowcem i jego osiągnięciami), 
  • informacje o produktach marki trafiają do innych ludzi, którzy np. również uprawiają sport i mogliby potrzebować odżywek, ubrań, akcesoriów. 

Oferta sponsorska może też obejmować usługi. Często gwiazdy publicznie opowiadają o tym, z usług którego gabinetu kosmetycznego czy fryzjerskiego korzystają, w zamian za darmowe zabiegi. Takie działania wpisują się także w marketing zróżnicowany, trafiając do różnych grup klientów.

Blog Commplace

Jakie elementy powinna zawierać oferta sponsorska? 

Oferta sponsorska w formie podstawowej powinna obejmować zakres proponowanej współpracy wraz z ewentualnym polem do negocjacji. W ten sposób obie strony mogą ocenić, czy takie działania są dla nich opłacalne. W ofercie znajduje się zwykle informacja o tym, w jaki sposób osoba czy instytucja będą promować swojego partnera. To może być luźne ustalenie obejmujące ciepłe wypowiadanie się o firmie. Dobrze jednak, by znalazło się tam jak najwięcej konkretów, czyli np. wielkość bannera, częstotliwość wystąpień w mediach społecznościowych lub obecność logo marki na strojach sportowca czy podróżnika. Warto oznaczyć przedział czasowy trwania umowy, by uniknąć nieporozumień.

Szukasz niebanalnych sposobów promocji?

Sprawdź, co możemy dla Ciebie zrobić.

Oferta sponsorska to coś, co trafia coraz częściej do skrzynek e-mailowych firm i influencerów. Trzeba więc przygotować ją fachowo, by wyróżnić się z tłumu. W związku z tym szczególnie cenione są te oferty, które zawierają wyszczególniony cel i przekaz współpracy. Influencerowi czy marce łatwiej jest się utożsamić z drugą stroną, gdy wie, pod czym się podpisuje. Ostatnio marki coraz częściej w celu przyciągnięcia influencerów do współpracy podkreślają zaangażowanie społeczne (np. prawa kobiet) lub ekologiczne (np. ochrona pszczół). Warto podkreślić też listę korzyści, na jakie liczyć może druga strona dzięki współpracy. 

Czy warto przygotować ofertę sponsorską? 

Oferta sponsorska przygotowana wraz ze specjalistami jako wsparcie sprzedaży i wizerunku to same korzyści. Warto zauważyć, że jeśli zostanie stworzona i skierowana do odpowiednich osób, to firma może następnie wybrać tego influencera czy podmiot, którzy jej najbardziej odpowiadają lub którzy oferują najbardziej korzystne warunki.

Blog Commplace

 Tymczasem często firmy działają odwrotnie i podejmują współpracę tylko wtedy, gdy trafi do nich zgłoszenie od konkretnej osoby. To też może mieć swoje plusy, jednak znacznie zawęża wybór. Zdarza się przecież, że jeden konkretny sportowiec czy celebryta jest wyjątkowo aktywny i nawiązuje liczne współprace sponsorskie. Oferta danej marki może w tym tłumie zginąć, a dana osoba nawet niekoniecznie jest tą, z którą pod kątem wizerunkowym najbardziej opłacałoby się pracować. 

Oferta sponsorska a charytatywna 

Najczęściej popełnianym błędem jest mylenie oferty sponsorskiej i działalności charytatywnej. Bardzo często zdarza się, że oferta sponsorska dotyczy szanowanego sportowca czy lokalnego działacza – wówczas można połączyć jedno z drugim. Czasem jednak osobiste przekonania i motywacje właściciela firmy nie stykają się z tym, w co opłaca się zainwestować z biznesowego punktu widzenia.  

Pamiętajmy, że oferta sponsorska powinna w dobrym świetle stawiać sponsorującego. Najlepiej, jeśli jest wolna od ryzyka, a sponsorowana osoba czy organizacja ma powszechnie uznawane pozytywne konotacje i kojarzy się dobrze. Tak jest często w przypadku ochrony zwierząt i sportu. Może tak być w przypadku twórców kultury czy naukowców, jeśli odpowiednio dobrana osoba tworzy coś korelującego z wartościami marki. Niekoniecznie tak samo pozytywny efekt przyniesie oferta sponsorska dla podmiotu z dziedziny religii, a działaczy politycznych lepiej nie sponsorować wcale. Ich zachowanie może zaskoczyć w perspektywie nawet kilku tygodni, a negatywne skojarzenia mogą długo ciągnąć się za firmą.  Warto z dystansu spojrzeć na pomysł oferty sponsorskiej. Może się okazać, że dane przedsiębiorstwo czy osoba nie są neutralne, jak wydawało się w pierwszej chwili.  

Oferta sponsorska jako narzędzie PR 

Oferta sponsorska może wchodzić w skład działań takich, jak zarządzanie kryzysowe czy kampania PR. Bardzo często znana i szanowana osoba pojawia się w kampanii marki właśnie wtedy, gdy wizerunek firmy wymaga poprawy. Influencer pokazuje tym samym, że nie boi się takiego towarzystwa. W domyśle dlatego, że marka nadal ma w jego ocenie dobrą reputację. Bardzo często za pozornie niewinną przyjaźnią gwiazd sportu czy mediów z przedstawicielami konkretnej marki stoi właśnie dobrze skonstruowany kontrakt. 

Współpraca z influencerami

Obecnie coraz więcej influencerów traktuje swoją działalność zawodową poważnie. Niektórzy mają sztab pracowników, z którymi tworzą kalendarz contentu czy branding. Taki zespół może też stworzyć propozycję współpracy i skierować ją do marek. Profesjonalna oferta sponsorska sprawi, że influencer może negocjować warunki i wybrać najkorzystniejszą dla siebie opcję. Współpraca z influencerami powinna przynieść korzyści zarówno im, jak i firmie. Tymczasem źle przygotowana propozycja oferty sponsorskiej daje odwrotny skutek i pali mosty, jakie mogły łączyć celebrytę ze światem płatnej współpracy z firmami.  

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt