Nawigacja

Sampling produktu – poznaj go od podszewki

Pozyskiwanie klientów

Czy wiesz, że ponad 70% konsumentów wykazuje większą skłonność do zakupu produktu po wypróbowaniu go? Sampling produktu to niewątpliwie jeden z najbardziej opłacalnych mechanizmów w marketingu. Przedstawiamy wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć.

Czym jest sampling produktu?

Dziś klasyczna reklama nie wystarczy. Współcześni marketerzy muszą wykorzystywać różne sposoby docierania do swoich potencjalnych klientów. Jednym z nich jest sampling produktu. Sampling to dystrybucja darmowych próbek jakiegoś produktu wśród konsumentów. Jest to mechanizm umożliwiający przetestowanie konkretnych dóbr przed ewentualnym zakupem. 

Sampling określa się jako jedno z narzędzi marketingu TTL (ang. through the line). TTL łączy marketing ATL (ang. above the line), czyli szerokie działania kierowane do klientów masowych, i marketing BTL (ang. below the line), który opiera się na targetowaniu, kierowaniu przekazu do konkretnego klienta. Sampling zalicza się również do tzw. field marketingu, czyli bezpośredniej prezentacji produktów lub marki klientowi w danym punkcie sprzedaży. Mechanizm wykorzystuje odwrócony model „BUY and GET” (ang. kupujesz i dostajesz). 

Bezpłatna dystrybucja próbek to szansa na to, by bezpośrednio dotrzeć do potencjalnych klientów, nawiązać z nimi bliższe relacje i zbudować świadomość marki w otoczeniu marketingowym

Sampling produktu a degustacja

Sampling produktu często mylony jest z pojęciem degustacji. Różnica jest jednak wyraźna. Sampling to akcja darmowego testowania rozmaitych produktów – od artykułów spożywczych, przez kosmetyki, aż do samochodów (jazda próbna). Natomiast degustacja dotyczy wyłącznie żywności. Jest to akcja w miejscu publicznym, np. w supermarkecie. Darmowe produkty rozdawane są przez hostessy w formie niewielkich porcji/przekąsek. Akcja degustacyjna zwykle odbywa się wtedy, gdy istnieje największe prawdopodobieństwo zakupu oferowanych produktów.

Sampling – kiedy się przydaje?

Akcje samplingowe mają różne formy. Jedną z najpopularniejszych jest wręczanie próbek przez odpowiednio przeszkolony personel (zwykle hostessy) w punktach sprzedaży lub innych miejscach, w których prowadzona jest kampania promocyjna. 

Sampling to także dodawanie próbek do gazet, magazynów lub innych produktów – np. saszetka nowego proszku do prania załączona do płynu do płukania. Towar, z którym sprzedawana jest próbka, powinien być rozpoznawalny i szanowany na rynku. 

Próbki można też kolportować w salonach prasowych lub innych punktach detalicznych. Do samplingów warto załączyć materiały informacyjne (np. ulotki), które pozwolą konsumentom lepiej poznać produkt i zachęcą ich do zakupu.

Kiedy warto wykorzystać sampling? Przede wszystkim jest to doskonałe rozwiązanie w momencie launchu produktu. Rozdawanie próbek to technika pozyskiwania zaufania klientów i budowania naturalnego szumu wokół wprowadzanego na rynek towaru. Sampling sprawdza się również:

  • w momencie pojawienia się nowych modeli lub wariantów konkretnego produktu,
  • w czasie rebrandingu marki,
  • jako element kampanii marketingowej, mającej na celu utrwalenie i wzmocnienie określonego wizerunku marki.

Dlaczego warto?

Nikt nie lubi kupować kota w worku. Klienci często rezygnują z zakupu konkretnych towarów, jeśli wcześniej nie mogli ich sprawdzić. Dotyczy to zwłaszcza drogich artykułów. Sampling rozwiązuje ten problem. Potencjalny klient może przetestować produkt, co sprawia, że jest on dla niego całkowicie wolny od ryzyka. Jeśli mu się nie spodoba, po prostu go nie kupi. Nie wystawi też negatywnej opinii marce, bo przecież otrzymał tę rzecz za darmo. Więc ostatecznie – nic nie stracił.

Sampling to znakomite urozmaicenie prowadzonych działań marketingowych. Takie akcje doskonale wspierają sprzedaż, budują szum wokół firmy, zwiększają rozpoznawalność marki i kreują dobre relacje na linii marka-potencjalny klient. 

Wśród innych zalet samplingu produktu możemy wymienić:

  • możliwość prowadzenia kampanii promocyjnej w wielu miejscach jednocześnie, 
  • szansę na dotarcie do szczegółowo określonej grupy docelowej,
  • możliwość monitorowania przebiegu akcji i pomiaru jej efektów,
  • uzyskanie informacji zwrotnej o produkcie – informacje mogą posłużyć do ulepszenia produktu lub oferty, czy też wprowadzenia zmian w kampanii marketingowej.

Jak zaplanować działania samplingowe?

Sampling produktu nie należy do najłatwiejszych zabiegów marketingowych. Wymaga czasu, zaangażowania i niemałych nakładów finansowych – głównie na przygotowanie próbek, które trafią do konsumentów. Podczas planowania akcji należy wziąć pod uwagę również opłaty za transport, magazynowanie oraz dystrybucję (np. wynagrodzenie dla zatrudnionych hostess). 

Kampania samplingowa powinna opierać się o porządną, starannie zaplanowaną strategię. W strategii warto uwzględnić:

  • główny cel akcji,
  • charakterystykę grup docelowych,
  • kanały dystrybucji,
  • rodzaj samplingu (precyzyjny, czyli dołączany do zakupu konkretnego produktu, czy też masowy, którego ideą jest rozdawanie próbek wszystkim osobom, które odwiedzą daną lokalizację),
  • jakość próbek,
  • plan promocji,
  • sposoby monitorowania prowadzonych działań,
  • budżet na całą kampanię.

Kluczowy jest także wybór pracowników, którzy będą pracować przy akcji samplingowej. Zatrudnione hostessy powinny wyróżniać się wysoką kulturą osobistą, doskonałymi umiejętnościami komunikacyjnymi, otwartością oraz doświadczeniem w podobnych projektach. 

Czy sampling się opłaca? Bez wątpienia! Sampling produktu to znakomite wsparcie dla szeroko zakrojonych działań marketingowych. To świetna forma promocji marki lub jej konkretnych produktów oraz doskonały element budowy pozytywnego wizerunku wśród określonych grup docelowych. 

Zadzwoń Panel klienta Kontakt