Launch produktu z gwarancją sukcesu?

Online marketingPR
Commplace agencja PR

Launch produktu to coś, co wielkie firmy robią regularnie. Ale nie każdy produkt odnosi olbrzymi sukces. Według Marketing Research Association tylko 40% opracowanych produktów trafia na rynek. Zaś z tych 40% tylko 60% wygeneruje w ogóle jakiekolwiek dochody. Co zrobić, aby pomyślnie wprowadzić produkt na rynek? Przeczytaj w artykule. 

Wprowadzenie produktu na rynek to ogromnie ekscytujące i jednocześnie ryzykowne przedsięwzięcie. Apple stał się pod tym względem legendą. W dniu premiery iPad sprzedał się w ponad 300 000 egzemplarzy. W ciągu trzech dni iPhone 4 sprzedał się w 1,7 miliona egzemplarzy, a w weekend premiery iPhone 3G również przekroczył milion. Najwyraźniej Steve Jobs wiedział, jak zrobić launch produktu, aby uzyskać maksymalną sprzedaż, a jego następcy dobrze odrobili tę lekcję. Sukces w tym przypadku opiera się także na reputacji Appla i wiernych wyznawcach marki. To wszystko oczywiście odgrywa dużą rolę w powodzeniu premier tych produktów. Niemniej istnieje szereg strategii, które praktycznie każda firma może zastosować, aby wprowadzić swój własny produkt na rynek i odnieść sukces. Przyjrzyjmy się temu bliżej. 

Launch produktu – co to jest? 

Launch produktu to planowana próba wprowadzenia nowego produktu na rynek. Cały proces obejmuje różne kroki. Składają się na niego zrozumienie potrzeb klienta, projekt produktu, testowanie produktu, marketing i reklama oraz upewnienie się, że produkt dotrze do wszystkich odbiorców. Udane wprowadzenie produktu na rynek zapewnia firmie oczekiwaną dynamikę sprzedaży.  

Produkty są wprowadzane na rynek na różną skalę. Niektóre bez większego rozgłosu. W przypadku niszowego produktu lub gdy w produkcie dokonano niewielkich zmian, premiera odbywa się zwykle bez ogromnych wydatków marketingowych. Inaczej jest w momencie, gdy launch produktu oznacza dążenie do wprowadzenia produktu na pełną skalę. Jeśli ma się o nim dowiedzieć cały świat, a przynajmniej rynki docelowe, potrzeba sporo czasu i energii, aby to się udało.

Jak przeprowadzić launch produktu online?

Integralną rolę w pomaganiu konsumentom w odkrywaniu nowych produktów i marek odgrywają media społecznościowe. Z badań wynika, że 92% użytkowników po obejrzeniu produktu lub usługi na Instagramie podjęło jakieś działanie. Co konkretnie? Zdecydowali się na zakup produktu online, odwiedzenie strony internetowej marki lub śledzenie marki w mediach społecznościowych. Ukierunkowane reklamy w mediach społecznościowych to kolejny sposób na dotarcie do pożądanych odbiorców i skłonienie ich do zakupu produktu lub zaangażowania się w markę. Według ankiety The CMO Survey 48% użytkowników Internetu twierdzi, że kupiło coś właśnie po obejrzeniu tego typu reklamy. 

Launch produktu plus online marketing to dobrze dobrana para. Strona internetowa poświęcona nowemu produktowi lub podstrona w istniejącej witrynie to miejsce, w którym konsumenci mogą się o nim więcej dowiedzieć. Strona internetowa buduje również zaufanie konsumentów, co może zachęcić ich do złożenia zamówienia. To doskonała platforma do zamieszczenia filmu demonstracyjnego czy wyświetlania elementów wizualnych, takich jak zegar odliczający dzień, w którym produkt będzie dostępny na rynku. Stronę można także wykorzystać jako miejsce do zbierania informacji o klientach, którzy są zainteresowani nowym produktem. Większość konsumentów jest skłonna udostępniać swoje dane osobowe markom, jeśli otrzymają coś w zamian, na przykład zniżkę na pierwsze zakupy. 

Mając bazę adresów e-mail potencjalnych klientów warto wysłać im wiadomość. Tym bardziej, że ponad połowa konsumentów sprawdza swoje osobiste e-maile ponad 10 razy dziennie! Twierdzą przy tym, że lubią otrzymywać wiadomości od marek właśnie tą drogą. Pierwszy z e-maili powinien wskazywać na nowy produkt. W następnym warto podać szczegóły dotyczące daty premiery. Gdy launch produktu zostanie uruchomiony, e-mail z wezwanie „kup teraz”, ze zdjęciami produktu i wezwaniem do działania, aby ułatwić zakupy, to już ostatni krok do sfinalizowania sprzedaży. Dodatkowa zachęta? Dodaj poczucie pilności, oferując rabaty lub oferty ograniczone czasowo. 

Launch produktu – strategie 

Pierwszą kwestią do zweryfikowania jest czas. Czy firma poświęciła go wystarczająco dużo na realizację planu wprowadzenia produktu na rynek i czy wszyscy są świadomi tych terminów? Lepiej jest opóźnić launch produktu i upewnić się, że wszystko i wszyscy zaangażowani w uruchomienie tej machiny są gotowi do działania. Wszyscy czyli począwszy od zespołu w hali produkcyjnej, który musi znać tajniki produktu, po zespół finansowy, który musi zrozumieć nakłady kosztowe i oczekiwane przychody. Niezwykle ważne we wprowadzaniu owego produktu na rynek jest testowanie. Jeśli przymierzasz się do launch produktu odpowiedz sobie na pytania: 

– Ile czasu firma poświęciła na testowanie i za pomocą jakich metod?  

– Czy przeznaczono wystarczający budżet, aby uzyskać wymagane wyniki?  

– Opierając się na informacjach zwrotnych z testów, jaki okres będzie potrzebny do wprowadzenia niezbędnych zmian?  

– Czy przekaz marketingowy współgra z tym, czego oczekuje grupa docelowa?  

Zanim wprowadzi się produkt na rynek, tym o co ostatecznie chodzi jest sprawdzenie czy produkt, który ty i twój zespół uważacie za świetny, jest tak samo odbierany przez konsumentów. Najpierw warto się upewnić, czy przyjęta strategia komunikacji jest właściwa w kontekście treści i tego, do kogo kierowane są komunikaty. Im bardziej ukierunkowany plan komunikacji marketingowej i im prostsza jest jego obsługa, tym większa szansa, że trafi do klientów i współpracowników. 

Powody niepowodzenia launch produktu 

Gdyby istniał jeden definitywny powód niepowodzenia wprowadzenia produktu na rynek, nie byłoby studiów przypadków, które można by analizować, jak np. okulary Google Glasses. Istnieje wiele powodów niepowodzenia w przypadku launch produktu. Być może firma podjęła próbę zaspokojenia potrzeby, która jeszcze nie istniała? A może marka nie uświadomiła rynkowi potrzeby, jaką zaspokoi jej innowacyjny produkt? Może był to po prostu nieprzemyślany pomysł lub słaba interpretacja trendów rynkowych i konsumenckich. Kolejnym czynnikiem może być źle obliczona cena produktu. Ważne jest także wyczucie czasu.  Kiedy konkurent pojawi się na rynku w tym samym czasie z lepszym produktem lub bardziej umiejętnie go wprowadzi, łatwo przewidzieć konsekwencje. Jednak powszechnym i najczęściej pojawiającym się problemem jest po prostu brak przygotowania. Firmy wkładają wysiłek w rozwój produktu, wierząc, że „jeśli będzie dobry to klienci sami przyjdą”. Nie planując właściwie żadnych działań na kilka miesięcy przed premierą, trudno oczekiwać, że launch produktu okaże się spektakularnym sukcesem.  

Szybki kontakt Zaloguj się Zamów ofertę