Google to najczęściej używana wyszukiwarka internetowa. Według danych z lutego 2022 roku z Google korzysta niemal 96% polskich internautów. Bing, Yahoo! Czy DuckDuckGo są daleko w tyle. Ze względu na swoją popularność Google ma ogromny potencjał reklamowy. Firma stworzyła nawet specjalny system umożliwiający reklamodawcom prowadzenie płatnych kampanii w wyszukiwarce. Czym dokładnie jest reklama produktowa Google? I dlaczego warto z niej skorzystać?
Kilka słów o Google Ads
Google Ads to specjalny system reklamy Google uruchomiony 23 października 2000 roku. Początkowo nosił nazwę Google Adwords. Zmiana nastąpiła stosunkowo niedawno, bo w 2018 roku. Narzędzie umożliwia prowadzenie kampanii reklamowych, które wyświetlają się jako linki sponsorowane w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki oraz na stronach współpracujących z firmą w ramach programu Google AdSense. System reklamowy Google Ads cieszy się dużą popularnością wśród reklamodawców. Narzędzie ma aż 44 wersje językowe.
W ramach Google Ads reklamodawcy mogą skorzystać z różnych typów kampanii. Popularną formą jest reklama produktowa.
Czym jest reklama produktowa?
Szacuje się, że nawet 2/3 populacji to wzrokowcy. Obrazy przyciągają zainteresowanie, oddziałują na wyobraźnię i zapadają w pamięć. Atrakcyjne zdjęcie może mieć większą wartość niż nawet najlepiej napisany tekst. Nic więc dziwnego, że reklamodawcy chętnie wykorzystują graficzne formy reklam w swoich kampaniach. Dzięki nim można generować jeszcze większe korzyści.
Reklama produktowa zalicza się do grona przekazów graficznych, a dokładnie graficzno-tekstowych. Reklama prezentuje szczegółowe informacje o produkcie – w tym jego wygląd, nazwę, cenę i markę. Po kliknięciu reklamy potencjalny klient zostaje przeniesiony na stronę internetową konkretnego sklepu.
Wygląd, opcje wyświetlana i inne dane dotyczące kampanii produktowej ustala się na specjalnym panelu w Google Merchant Center. Jak to działa? Reklamodawca wgrywa na konto Mechant Center informacje o sprzedawanych wyrobach, określa szczegóły wyświetlania reklamy, a resztę roboty wykonuje Google. Jego zadaniem jest dostosowywanie reklam do zapytań użytkowników wpisywanych w okno wyszukiwarki.
Gdzie wyświetlają się reklamy produktowe?
Google umożliwia wyświetlanie reklam produktowych w wielu miejscach w internecie. Są to:
- wyszukiwarka Google – tuż nad reklamami tekstowymi oraz wynikami organicznymi (bezpłatnymi),
- karta Zakupy w wyszukiwarce Google,
- strony internetowe partnerów Google.
Reklamy produktowe mogą pojawiać się jednocześnie z reklamami tekstowymi oraz bezpłatnymi wynikami. Dzięki temu potencjalny klient po wpisaniu jednej frazy ma dostęp do pełnej gamy produktów, które odpowiadają jego zapytaniu.
Ile kosztuje kampania produktowa w Google?
Prowadzenie kampanii w Google Ads jest stosunkowo tanie. Reklamodawcy nie płacą z góry za wyświetlanie reklam. Google oferuje system rozliczeniowy CPC, zgodnie z którym opłaty naliczane są za każde kliknięcie reklamy. W praktyce oznacza to, że reklamodawca nie ponosi żadnych kosztów, dopóki internauta nie kliknie reklamę produktową.
Stawka za jedno kliknięcie ustalana jest indywidualnie dla każdej firmy. Reklamodawca ma dwie opcje:
- określić stawkę samodzielnie – wówczas wskazuje tzw. maks CPC, czyli maksymalną kwotę, jaką jest w stanie zapłacić za jedno kliknięcie; w rzeczywistości ostateczne opłaty są zdecydowanie niższe,
- wybrać automatyczne ustawienie stawek – Google określa kwoty stawek w taki sposób, by uzyskać największą możliwą liczbę kliknięć w ramach założonego budżetu.
Dlaczego warto?
Reklama produktowa to znakomite wsparcie w e-commerce. Największą zaletą jest ogromny zasięg kampanii. Z Google korzysta większość internautów w Polsce. Użytkownicy sieci szukają w niej informacji o interesujących ich produktach lub usługach. Inwestując w kampanię Google Ads, zwiększasz zasięg swojej strony – więcej osób może na nią trafić. Możliwość jednoczesnego wyświetlana reklam tekstowych i produktowych dodatkowo podnosi widoczność Twojej oferty. Dzięki temu skuteczność kampanii może być 2 razy większa.
Reklamy produktowe w ramach Google Ads pokazują się tym użytkownikom, którzy rzeczywiście zainteresowani są daną ofertą. System wyświetla reklamy wyłącznie wtedy, gdy internauta wpisze określoną frazę w wyszukiwarkę.
Zdjęcia, ceny i inne elementy przekazów reklamowych znacznie ułatwiają konsumentom podejmowanie decyzji zakupowych. Potencjalny klient od razu widzi, z czym na do czynienia. Nie musi wchodzić na poszczególne strony internetowe, by porównać ceny produktów czy określić podstawowe różnice w ich wyglądzie.
Kolejną zaletą jest łatwość zarządzania prowadzoną kampanią. Reklamodawca wszystko może wykonać z poziomu panelu w systemie Merchant Center. Reklamę można wstrzymać lub wznowić w dowolnym momencie. Rezultaty zmian są widoczne praktycznie od razu.
Co więcej, Google daje dostęp do zaawansowanych statystyk i szczegółowych danych o konkurencji. Tworzone przez Google analizy porównawcze pozwalają ocenić skuteczność kampanii, co jest niesamowicie pomocne w efektywnych działaniach marketingowych.
System Google Ads daje wiele możliwości. Reklama produktowa może być znakomitym wsparciem w promocji i sprzedaży. Dzięki niej uda Ci się dotrzeć do tysięcy, a nawet milionów potencjalnych klientów i zbudować rozpoznawalność Twojej marki na rynku.