Prowadzenie hotelu jako sposób na życie to marzenie wielu ludzi. Willa w Toskanii lub domki na Mazurach pozwalają żyć na własnych zasadach, a swoim szczęściem dzielić się z innymi. Niestety, obecnie to już nie tylko rozmowy z gośćmi przy ognisku, ale też marketing i promocja, bez których o hotelu nikt się nie dowie.
Jeśli chodzi o źródła ruchu, to w branży hotelarskiej klient powracający jest na wagę złota. Tu pojęcie consumer lifetime value ma znaczenie dosłowne. Do ulubionego hotelu klienci przyjeżdżają co roku nawet przez kilkadziesiąt lat. Najpierw sami, później z dziećmi, a na końcu dzieci i wnuki zaczynają przyjeżdżać już z własną rodziną…Nowe krajobrazy, intymność własnego pokoju i wygodne łóżko z dala od domu – jest w tym coś, co sprawia, że nawet najkrótszy pobyt w hotelu może być intensywnym doświadczeniem. Czasem te dwa dni nad morzem wspominamy później do końca życia. Nigdy nie wiesz, który weekendowy gość będzie właśnie tym, który na przestrzeni dziesięcioleci zostawi u Ciebie z krewnymi i przyjaciółmi dziesiątki tysięcy złotych, i na tym między innymi polega piękno – ale i wyzwanie – prowadzenia hotelu.
Prowadzenie hotelu – jak skutecznie zdobywać gości?
Pierwszy krok przy prowadzeniu hotelu i planowaniu reklamy to zadbanie o widoczność. W sieci, ale nie tylko. Branża hotelowa jest specyficzna i wciąż może znaleźć się ktoś, kto o nocleg zapyta spontanicznie, gdy akurat przechadzał się w pobliżu lub planował zwiedzanie określonego miejsca. W przeciwieństwie do wielu pomysłów na biznes, prowadzenie hotelu to w założeniu plan na lata. Bannery, murale i znaki prowadzące do hotelu często w jednym miejscu pozostają przez dziesięciolecia, aż stają się częścią krajobrazu. Nie ignoruj też samej bryły hotelowej jako nośnika przekazu reklamowego! Tęczowa fasada hotelu Sobieski w Warszawie, neon hotelu Victoria – one też przyciągają gości i stanowią reklamę samą w sobie.
Wiele osób prowadzących hotel poprzestaje na tej formie widocznego przekazu reklamowego. Tymczasem sama świadomość, że w okolicy jest taki hotel, nie wystarczy! Inni w okolicy mają pakiety, promocje i wydarzenia specjalne, dzięki którym przyciągają gości do swojego obiektu. Ty też powinieneś o nie zadbać. Coraz częściej klient chce doświadczenia, stylu życia i czegoś nowego, a nie tylko usługi. To doskonale widać w branży hotelowej.
Często impulsem do tego, by zorganizować wyjazd w konkretne miejsce, jest np. ziołowe SPA w hotelu, nagradzana restauracja, poranne powitanie słońca i zajęcia jogi czy odbywający się w obiekcie festiwal piwa. Niestety, prowadzenie hotelu w 2021 roku to nie tylko dbanie o wystrój i czystość pokoi, ale też atrakcje dodatkowe, które przyciągną urlopowiczów. Dlatego też staje się praktycznie niemożliwe prowadzenie hotelu bez pomocy marketingowca lub zewnętrznej firmy marketingowej.

Prowadzenie hotelu przy podejściu tradycyjnym może ograniczać się do kilku miesięcy w sezonie. Na przykładzie naszego obiektu, Dwór Korona Karkonoszy, możemy powiedzieć, że działania dodatkowe wydłużają sezon praktycznie na cały rok. W hotelu produkujemy własne piwo rzemieślnicze, kawę, przetwory; organizujemy imprezy, festiwale i komunie, a za smaki odpowiadają kucharze, czuwający nad sezonowo zmieniającą się kartą menu opartą o lokalne smaki. Dzięki temu jest do czego wracać przez cały rok. To ma też znaczenie psychologiczne – klienci planują dziś wyjazdy w oparciu o stale świeże, inspirujące treści w social-mediach czy na stronie hotelu. Jeśli witryna sprawia wrażenie zaniedbanej, nadal informuje o Sylwestrze sprzed wielu lat, to klienci nie będą mieć pewności czy miejsce jest w ogóle otwarte.
Prowadzenie hotelu – marketing na przykładach znanych firm
Dziś nawet największe hotele, wyposażone w team PR-owców i dział marketingu (a może szczególnie takie miejsca?) dwoją się i troją, by zaskoczyć niecodzienną strategią marketingową. Świetnym przykładem jest słynny Chateau Marmont w Los Angeles. Zatrzymywali się w nim Johny Depp, Greta Garbo i Robert de Niro. Występował w filmie La La Land i A Start is Born. F. Scott Fitzgerald i Annie Leibovitz tworzyli tu swoje dzieła. Wydawałoby się, że takie miejsce to samograj, a prowadzenie hotelu sprowadza się do obsługiwania przybyłych gości. A jednak właściciele robią wiele więcej. Stawiają na sklep z pamiątkami z logo hotelu, które można zamówić też za granicę – to daje dochód poza sezonem. W 2020 roku padła decyzja, by pokoje wynajmować tylko członkom specjalnego, hotelowego klubu.
Potrzebujesz wsparcia w promocji hotelu?
Z sukcesem od lat prowadzimy własny – pomożemy!
Stanica harcerska Polewicz pod Warszawą też postanowiła wykorzystać swoje atuty. Zapuszczony, PRL-owski ośrodek nie może konkurować z nowoczesnymi hotelami. Stąd pomysł na organizację „Kolonii dla dorosłych”. Idea rozwijana jest już teraz przez kolejne ośrodki. Wielu wspomina z nostalgią kanapki z dżemem z dzieciństwa, śpiewanie z gitarą przy ognisku i wyznaczony co do minuty czas wolny po obiedzie. Nadgryzione zębem czasu domki kolonijne i samotny pomost nad jeziorem też ich wzruszają. Okazuje się, że i na tym można zbudować pomysł na biznes. Na takich „koloniach” regularnie brakuje miejsc.
Influencer – gość specjalny?
Ostatnio głośno jest też o współpracy marketingowej hoteli z influencerami. Czym jest influencer marketing? Wyobraź to sobie tylko: przez jedną czy dwie noce gościsz popularną artystkę lub pisarza. Gość odwdzięcza się miłym wpisem w mediach społecznościowych, a Ty przez kolejne miesiące przyjmujesz rezerwacje od tysięcy ich fanów. Dziś już influencerzy nie tak chętnie jak dawniej godzą się na takie proste wymiany barterowe. Z kolei ci, którzy na to przystają, czasem nie oferują nic w zamian. Raczej samodzielnie wybieraj influencera, z którym chcesz pracować.

Ostatnio głośno jest też o współpracy marketingowej hoteli z influencerami. Czym jest influencer marketing i jak go wykorzystać jeśli chodzi o prowadzenie hotelu? Wyobraź to sobie tylko: przez jedną czy dwie noce gościsz popularną artystkę lub pisarza. Gość odwdzięcza się miłym wpisem w mediach społecznościowych, a Ty przez kolejne miesiące przyjmujesz rezerwacje od tysięcy ich fanów. Dziś już influencerzy nie tak chętnie jak dawniej godzą się na takie proste wymiany barterowe. Z kolei ci, którzy na to przystają, czasem nie oferują nic w zamian. Raczej samodzielnie wybieraj influencera, z którym chcesz pracować.