Nawigacja

Problemy logistyczne w firmie działającej on-line

Branże
Problemy logistyczne w firmie działającej on-line

Wcześniej proces dostaw firmowych był w dużej mierze ukryty przed wzrokiem klienta. O ile w sklepie nie było pustych półek, to problemy logistyczne w firmie nie były odczuwalne dla przeciętnego odbiorcy. Drobne zatory w łańcuchu dostaw traktowano z wyrozumieniem. Dziś jest inaczej.  

Problemy logistyczne w firmie a problemy wizerunkowe 

Wielu właścicieli firm długo ignoruje problemy logistyczne w firmie, wierząc, że to wewnętrzna sprawa spółki. Po co się tym zajmować, skoro nikt nie widzi tego na zewnątrz, a wprowadzenie zmian jest tak żmudne? W rzeczywistości jednak właśnie takie drobne kwestie techniczne przekładają się często na najwięcej zażaleń klientów. Ma to tym większe znaczenie, im większą rolę grają zakupy i dostawy przez internet, a te w ubiegłym roku zanotowały rekordowy wzrost. Klienci wśród najczęstszych zażaleń pod adresem firmy wymieniają problemy z przesyłką. Warto przy tym pamiętać, że winą za błędy firmy kurierskiej obarczają zazwyczaj sklep, w którym robili zakupy. 

Czy marketing może wpłynąć na problemy logistyczne w firmie? 

Może się wydawać, że kwestie związane z logistyką nie mają żadnego znaczenia marketingowego. Tymczasem wystarczy przypomnieć sobie strony główne największych sklepów odzieżowych. Często to właśnie darmowa lub bardzo tania dostawa i zwroty są wabikiem na klientów.

Inne pomysły na to, jak można wykorzystać kwestie logistyczne do wsparcia marketingu: 

  • odpowiednie zdjęcia z magazynu czy zaplecza budują atmosferę przed wprowadzeniem produktu na rynek; 
  • możliwość śledzenia dostaw jest coraz bardziej pożądana przez klientów; 
  • klienci chcą dziś wiedzieć nawet, w co pakuje się produkty. Firmy chwalą się np., że nie używają plastiku; 
  • W ostatnim roku poszybowała sprzedaż produktów, które wcześniej dość trudno było kupić przez internet, jak ciężkie sprzęty, produkty świeże czy alkohole. Warto pokazać klientom, jak są przechowywane i wysyłane. Brak wiedzy i świadomości powstrzymuje przed zakupem.

Strategia komunikacji oparta na tego typu elementach może być skuteczniejsza niż myślisz. Zanim uruchomisz kampanię, warto poznać najpierw problemy logistyczne polskich przedsiębiorców w Twojej branży i oczekiwania klientów. Dzięki temu łatwo zdefiniujesz, co jest problemem.

Przykładowo platforma zakupowa Zalando doskonale uchwyciła, że większość osób nie chce zamawiać ubrań przez internet, bojąc się odpowiedzialności związanej z nietrafionym zakupem. Przerażająca z punktu widzenia klienta była też procedura zwrotu i wysokie koszty wysyłki ciężkiego płaszcza czy regularnie zamawianych ubrań. Firma poradziła sobie z tym, oferując darmową wysyłkę i uproszczoną procedurę zwrotu, które stały się jej znakiem rozpoznawczym.

Oferujesz doskonałe usługi w zakresie logistyki?

Powiedzmy o tym Twoim klientom!

Wiele osób, które znają problemy logistyczne polskich firm, bałoby się zamówić ubrania w innym sklepie. Ufają jednak, że w Zalando proces będzie prosty i szybki. Samo rozwiązywanie problemów w firmie dotyczących logistyki może być elementem przekazu marketingowego, jak zrobiły np. firmy, które zredukowały zużycie plastiku w opakowaniach, chwaląc się tym w social-mediach. 

Problemy logistyczne w firmie a śledzenie przesyłek 

Coraz częściej oczekiwanym przez klientów elementem jest możliwość śledzenia losów ich zamówienia. Firmy, które po wpłacie przestają informować klienta o postępach, są traktowane podejrzliwie. Śledzenie losów przesyłki to też odpowiedź na problemy logistyczne w firmie, jeśli wcześniej nie kontrolowałeś do końca, na jakim etapie są Twoje dostawy. Co jednak szczególnie ważne, da się je również wykorzystać jako element marketingu. Bezosobowe, mętne wyjaśnienia z firm kurierskich mogą denerwować klientów. Odmienną strategię ma np. firma InPost. Wesoła komunikacja ukazuje podróż paczki jako przygodę, a klientowi pozwala odliczać, kiedy rzecz znajdzie się u celu. Tak naprawdę można tu jeszcze wiele wymyślić. 

Do głowy przychodzą np. gry, w których klient, czekając na swoją paczkę, może sam wcielić się w rolę kuriera czy drona dostawczego. Nie było chyba jeszcze firmy kurierskiej, która oferowałaby śledzenie drogi paczki na żywo za pomocą podglądu z kamery umieszczonej na samochodzie dostawczym. Przyszłość należy do takich rozwiązań, coraz bardziej marginalizując natomiast rolę samych dostarczycieli. Pojawiające się już gdzieniegdzie drony dostawcze mogą być odpowiedzią na problemy logistyczne polskich przedsiębiorstw szczególnie w szybkich, lokalnych dostawach lekkich produktów.  

Problemy logistyczne polskich przedsiębiorstw a automatyzacja 

Ci, którzy jeszcze nie zaczęli definiować problemów logistycznej w firmie i wdrażać strategii, często obawiają się, że nie podołają zmianom. Tymczasem może się okazać, że to bardzo proste i że przekłada się na realne oszczędności w firmie! Szczególnie dotyczy to automatyzacji procesów tam, gdzie wcześniej za wszystko musiał odpowiadać pracownik. W dobie dominacji Amazona i innych dużych sklepów nie da się konkurować, ręcznie wypełniając etykiety i nadając każdą paczkę osobno na poczcie.

Poniżej kilka pomysłów na to, jak wprowadzić automatyzację do działania firmy i zmniejszyć niektóre z podstawowych problemów logistycznych, z jakimi borykają się polscy przedsiębiorcy: 

  • podpisanie umowy z firmą kurierską i negocjacja indywidualnych warunków (korzystne godziny odbioru przesyłek, pomoc w pakowaniu itp.), 
  • system do drukowania etykiet magazynowych i wysyłkowych, 
  • inteligentne i aktywne opakowania, które pomagają zachować i skontrolować świeżość produktów, 
  • automatyczne śledzenie stanu magazynowego i uzupełnianie dostaw, 
  • automatyzacja zamówień u kontrahentów, 
  • skanowanie kodów kreskowych. 

Jak pokazuje przykład InPostu, automatyzacja procesów nie musi oznaczać, że logistyka w firmie straci ludzką twarz. Jeśli potrzebujesz zaplanować sekwencje mailingowe lub branding komunikacji wysyłkowej do swoich klientów, skontaktuj się z nami. 

Zadzwoń Panel klienta Kontakt