Nawigacja

Online marketing – jak robić to dobrze?

Online marketing
Commplace agencja PR

Jak pokazują wyniki badań, każdy z nas podejmuje codziennie ponad 70 decyzji.  Na długość procesu decyzyjnego wpływa przy tym wiele zmiennych. W przypadku działań związanych z kształtem i realizacją strategii marketingowej także. Co na przykład? Szybko zmieniające się trendy na rynku.  Marketing offline nie jest już tak skuteczny jak kiedyś, dlatego online marketing stale zyskuje na popularności.  Na ostateczny kształt przyjętej do realizacji  strategii marketingowej może wpłynąć wiele czynników. Jednak które brać pod uwagę, chcąc osiągnąć zamierzone efekty? Podpowiedzi znajdziesz poniżej.

Online marketing trampoliną sprzedaży

Badania serwisu Statista przeprowadzone w 2018 roku wykazały, że zakupów przez Internet dokonywało aż 1,79 miliarda osób. Stworzone na tej podstawie prognozy zakładają zakłada wzrost tej liczby o ponad 20% w ciągu najbliższych lat. Jak wykorzystać tę szansę? Wykorzystując odpowiednie narzędzia wsparcia sprzedaży online.

Online marketing może być prawdziwą trampoliną znaczącego wzrostu całej organizacji. Żal zmarnować taką okazję. Chociaż możemy także „biernie” korzystać z pozytywnej sytuacji na rynku. „Płynąć z prądem”, nie robić nic ponadto. Jednak to trochę tak, jakby jechać po autostradzie Ferrari z prędkością 60 km/h. Niby jedziemy, ale inni nas wyprzedzają. A moglibyśmy podążać do celu szybciej i efektywniej.

Podczas budowania strategii internetowej można opierać się na starych założeniach, które już nie spełniają swojego zadania. Można również wykorzystać pełną moc naszego Ferrari oraz wybić się jak na trampolinie. Umożliwia to właśnie online marketing. Odpowiednio wykorzystany wpływa na widoczność naszego przedsiębiorstwa w sieci oraz w sposób bezpośredni na zyski, jakie z niego otrzymujemy.

Jeżeli zyski, to również sprzedaż. Dzięki sprawnemu internetowemu marketingowi jesteśmy w stanie poprowadzić sprzedaż w taki sposób, aby stale rosła. Niezależnie od rodzaju produktu lub usługi, jaka jest sprzedawana.

Online marketing może być prawdziwą trampoliną znaczącego wzrostu całej organizacji.

Sprawdź, jak możemy Ci w tym pomóc.

Internet marketing – postaw na narzędzie, które zarabia

Na online marketing składa się szereg działań. Bez wątpienia rozwój nowoczesnych technologii poszerzył wachlarz narzędzi wsparcia sprzedaży. Podczas wyboru najkorzystniejszego trzeba pamiętać, że najważniejszy jest pierwszy krok. W przypadku zawierania transakcji jest nim optymalnie zaprojektowany lejek sprzedażowy. Miarą efektywności lejka sprzedażowego będzie wynik finansowy przedsiębiorstwa. – tłumaczy Bartosz Zieliński, Dyrektor Zarządzający, agencja PR Commplace. – W czasie wyprzedaży umiejętne zaplanowanie działań i wykorzystanie zasobów może podnieść sprzedaż nawet o 40% jednego dnia. To sporo. Dlatego tak ważne jest, by korzystać z rozwiązań, które mogą pomóc w pełni wykorzystać aktualną sytuację na rynku – dodaje ekspert z Commplace.

Jeżeli zastanawiasz się, jakie narzędzie sprawdzi się w przypadku twojej działalności, warto sprawdzić z czego korzystają twoi klienci. Gdzie się oni znajdują? Korzystają częściej z serwisów społecznościowych czy informacyjnych? A może świat online służy im wyłącznie w celu zdobywania rozrywki? Wówczas mogą oglądać filmy i wybierać portale z grami.

Odpowiedź na pytanie, gdzie znajdują się nasi klienci jest kluczowa podczas podejmowania decyzji dotyczących wyboru odpowiednich narzędzi. Online marketing opiera się na działaniach w sieci. Z tym zgadza się każdy, kto miał z nim do czynienia. Jednak nie masz możliwości, aby być absolutnie wszędzie w tym świecie.

Zastanów się skąd chcesz czerpać klientów oraz rozpoczynać swój lejek sprzedażowy. To właśnie jest miejsce, w którym powinieneś zacząć. Następnie sprawdź, które narzędzie jest wykorzystywane. Otrzymujesz odpowiedź na niezwykle ważne pytanie. Wiesz, z czego korzystać, aby skuteczniej sprzedawać.

Content is the king….

Bill Gates już w 1996 roku przewidział to, co dzieje się dziś. W eseju „Content is the king” napisał: „Spodziewam się, że większość prawdziwych pieniędzy będzie pochodziła z internetu”. Teraz, podczas tych paru minut kiedy czytasz ten artykuł, w internecie powstało kilka tysięcy kolejnych wpisów. W ciągu kolejnej doby godzin przybędzie ich łącznie kilka milionów. Weź przy tym pod uwagę, że przeciętny internauta nie czyta.  On skanuje treści. W ciągu 9 sekund decyduje, czy warto poświęcić czas na lekturę.

Ostatecznie tylko 1 na 10 odbiorców zada sobie trud i zagłębi się w materiał. O czym to świadczy? W internecie publikuje się mnóstwo mało istotnych treści, które nie trafiają do żadnego odbiorcy. Czy to znaczy, że czas zrezygnować z content marketingu? Wręcz przeciwnie. Online marketing potrzebuje dobrych treści. Także trzeba działać, ale mądrze.

Nawet ten artykuł, w którym znajdują się wskazówki dla przedsiębiorców, przeczyta zaledwie ułamek odbiorców. Zdecydowana większość przejrzy jedynie poszczególne nagłówki. Na tej podstawie ocenią, czy znajdują się tutaj odpowiedzi na ich pytania. Znajdą się również tacy, którzy uznają, że dzięki przeczytanym nagłówkom wiedzą już wszystko na temat online marketingu.

Wiemy, że Ty jesteś świadomym przedsiębiorcom, któremu zależy na rozwijaniu swojej firmy w sieci. Dlatego dołożyliśmy wszelkich starań, żeby treści przygotowane w tym artykule były na najwyższym poziomie.

Szczególnie teraz jest to istotne, ponieważ słabej jakości treści nie są odpowiednio odbierane. Skoro przeciętny użytkownik Internetu ma do wyboru miliardy artykułów, wybierze tylko te najlepsze. Skąd pewność, że Twój taki jest?

Możesz to łatwo sprawdzić. Oraz sprawić, żeby był najlepszy w Twojej dziedzinie. Pamiętaj. W Internecie najważniejszy jest odbiorca. To jego upodobania oraz działania wpływają na rozpoznawalność Twojej marki w biznesie.

…czy „content is the new SEO”?

Wielu marketingowców ma świadomość jak ważna jest treść. Jak ważny filar online marketingu stanowi. Podając za raportem Ascend2 „Marketing Technology Trends”, content marketing to według 51% osób odpowiedzialnych za marketing w firmach najbardziej efektywna technologia. Niektórzy eksperci poszli o krok dalej. Wysnuli hipotezy mówiące, że „content is the new SEO”,. Dlaczego? Ponieważ dostarczając wartościowych treści, możemy nie tylko zwiększyć świadomość marki w Internecie. Możemy jednocześnie uzyskać wysoką pozycję w wyszukiwarkach. Nie można jednak osiąść na laurach. Cykl życia informacji w internecie jest krótki, jak najkrótszy dzień w roku. Już po paru godzinach wiadomość, zastąpiona następnym newsem, spada na kolejną stronę. Na szczęście temu także można zaradzić.

Pamiętaj, żeby przygotowywać zawsze wartościowe treści. Nie muszą to być artykuły wręcz przesycone informacjami lub frazami kluczowymi. Zainteresuj użytkownika. W jaki sposób roboty pozycjonujące Google ustalają, czy konkretny tekst jest wartościowy?

Na podstawie czasu, jaki przeciętny użytkownik poświęci na jego przeczytanie. Jeżeli jedynie wejdzie na Twoją stronę internetową, przeskanuje nagłówki, przeczyta pierwszy akapit i wyjdzie, roboty uznają to za tekst słabej jakości. Jak je przekonać, że jest inaczej?

Zbuduj napięcie. Tak, żeby czytelnik chciał dowiedzieć się co będzie dalej. W taki sposób, żeby wręcz odczuwał fizyczną potrzebę otrzymania takiej wiedzy. Jeżeli nie jesteś pewien, czy potrafisz w ten sposób pisać, trenuj. Pamiętaj, że w Internecie możesz publikować nawet codziennie. Wykorzystaj to.

Im więcej publikacji pojawi się na Twojej stronie internetowej lub będzie do niej nawiązywać, tym będzie ona lepiej rozpoznawalna w sieci. Możesz codziennie publikować treści, które będą ciekawiły Twoich odbiorców. Pokaż im wartość. W zamian otrzymasz zaangażowanie oraz zainteresowanie produktami i usługami.

Jeżeli zainteresujesz swoich czytelników, zostaną oni na dłużej na Twojej stronie internetowej Roboty pozycjonujące wyszukiwarki Google uznają, że publikujesz wartościowe materiały, którymi warto się dzielić. Twoja strona www znajdzie się na jednym z pierwszych miejsc w wyszukiwarce. Oznacza to, że dobrze robisz online marketing.

Celny internet marketing trafia bez pudła

W jaki sposób poprowadzimy komunikację z odbiorcą? Inaczej, jeśli będzie to wieloletni klient, z którym współpracujemy od lat. I inaczej, jeśli dopiero stawiamy wspólnie pierwsze kroki. Jak zrobić to dobrze? Znajomość potrzeb, wartości, czy nawyków potencjalnych odbiorców jest w tym momencie kluczowa. Te elementy charakteryzują skuteczną strategię komunikacji marketingowej. Uwzględniając je tworzymy komunikat, który ma szansę przebić się przez szum informacyjny. Celnie trafić do odbiorcy. Taki musi być skuteczny online marketing.

Online marketing jest znacznie łatwiejszy niż offline. Tutaj masz do dyspozycji wiele narzędzi analitycznych, które umożliwiają Ci przeprowadzenie charakterystyki Twojego odbiorcy. Możesz sprawdzić, jakie wyszukiwania znajdują się obok Twoich fraz kluczowych. Możesz nawet określić miejsca, płeć oraz wiek osób, które zaglądają na Twoją stronę internetową.

Wykorzystaj te wszystkie informacje. Jeżeli online marketing trafia bez pudła, Twoi klienci tylko czekają na to, żeby ich znaleźć. Zaprezentuj im swoje produkty. Zacznij działania z marketingiem internetowym od ustalenia dobrego lejka sprzedażowego. W ten sposób dowiesz się, gdzie znajdują się Twoi klienci. Każdy kolejny krok sprzedażowy powinien wynikać z poprzedniego. Poznaj jak najwięcej informacji na temat Twoich klientów. Spróbuj poczuć się jak oni oraz wykorzystaj tę wiedzę. Dzięki temu bez problemu trafisz w ich oczekiwania, spełnisz je oraz podniesiesz sprzedaż do ogromnych rozmiarów. Pamiętaj, że online marketing jest doskonałym sposobem na rozwój sprzedaży oraz powielanie zysków.

Jakie efekty może dać online marketing?

Skuteczny marketingowiec to ten, który ma świadomość, że uniwersalne rozwiązania i wskaźniki nie istnieją. Ich dobór uzależniają dwie zmienne. Są nimi cele biznesowe oraz sektor, w którym działamy. Nie zawsze celem jest sprzedaż. Przykład? W branży e-commerce oczekiwanym efektem działań, jakie podejmuje online marketing, będzie dokonanie zakupu. Ale już w przypadku portalu informacyjnego, będzie nim np. zapisanie się do newslettera.

Wskaźnik konwersji nie musi być stały.  W miarę rozwoju firmy lub cyklu życia produktu może ewoluować – tłumaczy Bartosz Zieliński z Commplace. – Trzeba pamiętać, by narzędzia, wykorzystywane do generowania konwersji, nie były zawieszone w próżni. Każdy z elementów marketingowej maszyny powinien być scalony z innym. Dzięki synergii powstanie dobrze działający mechanizm. – dodaje ekspert.

O jakich więc efektach mówimy w przypadku online marketingu? Przede wszystkim o tym, że odbiorcy oraz potencjalni klienci zauważą Ciebie oraz Twoje przedsiębiorstwo. Dowiedzą się więcej na Twój temat. W ten sposób namówisz ich do działań, których potrzebujesz do rozwoju swojej działalności.

Jeżeli nie wiesz, w jaki sposób mierzyć efekty marketingu internetowego, z chęcią Ci w tym pomożemy. Możesz w krótkim czasie przekonać się, że sprawne mierzenie realizacji swoich celów biznesowych to prosta droga do sukcesu. Dlatego, jeżeli jeszcze tego nie robisz, zacznij mierzyć efekty. Sprawdź ilość sfinalizowanych koszyków, skup się na liczbie zapisanych do newsletteru. Niezależnie od wskaźnika, który obierzesz, musi być on dopasowany do Twoich odbiorców oraz Twojego przedsiębiorstwa.

Jeżeli sprzedajesz kilkumiesięczne kursy, z pewnością ich sprzedaż zauważysz falami. Będzie to zupełnie inny wskaźnik niż w przypadku stałego produktu, który jest cały czas dostępny w Twojej firmie.

Strategia marketingowa – to, że jest, to za mało

Patrząc na dane CEIDG każdego dnia w Polsce powstaje setki firm. Konkurencja nie śpi. Zwlekając ze wdrożeniem strategii marketingowej, możesz doprowadzić do sytuacji, gdy Twój potencjalny klient uda się właśnie do jednej z nich. Nie musisz od razu korzystać z outsourcingu marketingu. Często wystarczy samo doradztwo.

– Doradztwo marketingowe może mieć różnorodne formy i zależy od potrzeb i celów przedsiębiorstwa. Może to być audyt potencjału sieciowego organizacji, albo zweryfikowanie efektów działań e-PRowych. Możliwe jest także zdefiniowanie KPI i przygotowanie strategii marketingowej, uwzględniając online marketing. Najważniejsze by w efekcie doradztwa marketingowe firma sprawnie i skutecznie osiągała założone celów marketingowe – podsumowuje Bartosz Zieliński z Commplace.

Ponad 50% polskich przedsiębiorstw deklaruje, że ma sformułowaną strategię marketingową. Nie jest to równoznaczne z tym, że jest ona systematycznie realizowana. Tak jak online marketing. Przyczyny? Brak czasu, brak precyzyjnych wytycznych, a czasem niewystarczające umiejętności przełożenia pomysłów na działania.

Jak skutecznie wdrożyć strategię marketingową?

Posiadasz swoją strategię, którą chcesz wdrożyć w firmie? Ufamy, że jest ona przygotowana na odpowiednio wysokim poziomie. Oznacza to, że są w niej uwzględnione wszystkie kanały dotarcia oraz możliwe wskaźniki. Pamiętaj, żeby nie było ich zbyt dużo. Jeżeli chcesz mierzyć ponad 50 wskaźników, jednocześnie zajmując się rozwojem firmy, może skończyć się to na staniu w miejscu. Dlatego wybierz takie elementy, które są koniecznie do mierzenia. Resztę pozostaw do sprawdzania co pewien czas.

Zajmując się wdrażaniem strategii marketingowej do swojej firmy zadbaj o realne działania, jakie możesz podjąć. Dopasuj wszystkie zadania do kompetencji poszczególnych osób. Możesz również skupić się na rozwoju swojej firmy, a strategię marketingową powierzyć odpowiednim ludziom.

Skup się na początku na małych celach. Podziel wszystkie projekty na małe zadania. Jak bardzo? Do tego stopnia, żeby ich wykonanie mogło zmieścić się w 1 do 2 godzin roboczych. W ten sposób możesz kontrolować postępy na bieżąco. W jaki sposób sprawdzić postęp zadania, które jest bardzo złożone oraz rozciągnięte na ponad tydzień? Znacznie łatwiej jest kontrolować sytuację, jeżeli wszystkie zadania można wykonać szybko. Natomiast cały projekt jest z nich złożony oraz powoli rośnie oraz idzie do przodu.

Co zrobić w przypadku budowania strategii marketingu online?

Jeżeli posiadasz działalność, która do tej pory działała wyłącznie w świecie offline, z pewnością może pojawić się problem z marketingiem online. Jest to zupełnie inny rodzaj działań niż te podejmowane na co dzień w Twojej firmie.

Dlatego jeżeli dopiero zaczynasz wchodzić na rynek internetowy, skorzystaj z doświadczenia specjalistów. Chętnie pomożemy Ci zaplanować oraz wdrożyć strategię marketingu online Twojego przedsiębiorstwa. Niezależnie od jego wielkości pamiętaj, że skuteczna reklama jest zawsze potrzebna.

Obecnie nawet jeżeli działasz jedynie w świecie offline, konieczne jest posiadanie własnej strony internetowej, konta w portalach społecznościowych lub miejsca do kontaktu z klientami. W ten sposób zyskujesz odbiorców, którzy nie mają możliwości usłyszeć o Tobie w inny sposób.

Skontaktuj się z nami, jeżeli potrzebujesz skutecznego marketingu online. Pomożemy wdrożyć w Twojej firmie odpowiednie rozwiązania.

Zadzwoń Panel klienta Kontakt