Nawigacja

Marketing analityczny: definicja i rodzaje

Online marketing

Szacuje się, że połowa wydatków na działania marketingowe jest zbędna. Często wynika to z niedopasowania przekazów reklamowych do odbiorców. Rozwiązaniem może być marketing analityczny.

Czym jest marketing analityczny?

Marketing analityczny to szczególna odmiana klasycznego marketingu, która wykorzystuje dokładne informacje o klientach pozyskane w różnego rodzaju badaniach. Celem takiego działania jest zwiększenie sprzedaży poprzez maksymalne dopasowanie kreowanych treści marketingowych do profilu klienta, konkurencji jak również innych aspektów wynikających z danego rynku. 

Chcesz jak najskuteczniej kierować swoje treści do klientów?

Wykorzystaj w swoich działaniach marketing analityczny!

Rodzaje i typy marketingu analitycznego

Marketing, rodzaje tego zjawiska, można podzielić z uwagi na różne kryteria. Jeśli chodzi o analityczny, pierwszym typem jest geomarketing. Geomarketing umożliwia planowanie działań promocyjnych w oparciu o dane geoprzestrzenne. Do przeprowadzania analiz wykorzystuje się oprogramowanie GIS (Geographic Information System). Najczęściej wykonywaną analizą jest modelowanie optymalnej lokalizacji – pomocne podczas wprowadzania produktu na rynek.

Drugą formą marketingu analitycznego jest neuromarketing. Są to wszelkie działania oparte na badaniach psychologicznych i psychofizycznych. Badania wskazują, jak ludzie reagują na dane bodźce reklamowe. Co więcej, wykorzystanie neuromarketingu pozwala maksymalnie dopasować przekazy reklamowe do odbiorców.

Marketing behawioralny, inaczej zwany targetowaniem behawioralnym, to nakierowanie uwagi internauty na konkretne treści na podstawie jego wcześniejszych zachowań na stronie. Pliki cookies zapamiętują przeglądane przez użytkownika strony, tworzą bazy wiedzy kojarzone z konkretnym internautą i na ich podstawie przygotowują przekazy reklamowe szyte na miarę jego oczekiwań.

Marketing analityczny to również benchmarking, czyli szczególny rodzaj analizy otoczenia rynkowego. Benchmarking strategiczny polega na porównaniu własnego przedsiębiorstwa z firmami uważanymi za najlepsze na danym rynku.

Ostatnim rodzajem są programy lojalnościowe. Według definicji są to długotrwałe działania marketingowe, które pomagają budować i podtrzymywać relacje z najatrakcyjniejszymi dla firmy klientami.

Zadzwoń Panel klienta Kontakt