Nawigacja

Kanały marketingowe – jakie są najlepsze dla Twojej firmy?

Strategia marketingowa

Marketing to nieodłączny element funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa. To prawdziwa sztuka promowania produktów, oparta na zaspokajaniu potrzeb odbiorców. Zanim jednak podejmiesz się jakichkolwiek działań marketingowych, opracuj porządną strategię. Jedną z kluczowych decyzji, jakie musisz podjąć na początku działalności, jest wybór odpowiednich kanałów marketingowych. Czym są kanały marketingowe? Które z nich cieszą się największą popularnością? I jak dopasować je do Twoich celów biznesowych? Podpowiadamy!

Czym są kanały marketingowe?

Kanały marketingowe to rozamaite narzędzia, które są niezbędne do tego, aby firma dotarła ze swoimi produktami lub usługami do docelowego odbiorcy. Na współczesnym rynku funkcjonują kanały online i offline. Do pierwszych z nich zaliczymy m.in. strony internetowe, media społecznościowe, e-mail marketing, marketing afiliacyjny, czy też content marketing. Natomiast wśród kanałów offline wymienimy: tradycyjne media, networking, event marketing, guerilla marketing i telemarketing.

Kanały marketingowe są niezwykle ważnym elementem strategii marketingowej. Od ich wyboru w dużej mierze zależy efektywność prowadzonych działań.

Chcesz prowadzić skuteczne działania marketingowe?
Musisz być tam, gdzie Twoi klienci

Pomożemy Ci do nich dotrzeć.

Kanały marketingowe, na które warto zwrócić uwagę

We współczesnym świecie najlepsze efekty przynosi marketing internetowy. Za pośrednictwem sieci można w prosty i szybki sposób dotrzeć do grupy docelowej, wypromować konkretne produkty w ciekawy sposób i zbudować pozytywny wizerunek marki, który znacząco ułatwia prowadzenie działań marketingowych. Z potęgi marketingu online mogą korzystać zarówno duże, globalne brandy, jak i niewielkie, lokalne firmy.

Działania marketingowe w sieci można prowadzić na wiele różnych sposobów. Kanały marketingowe z największym potencjałem to:

  • Social media marketing 

Wykorzystanie Facebooka, Instagrama, Twittera, LinkedIna lub innych kanałów społecznościowych do promocji może przynieść spektakularne rezultaty. Do dyspozycji masz mnóstwo strategii i narzędzi – w tym płatne posty sponsorowane, reklamy wirusowe, czy też zwyczajne udostępnianie angażującego contentu.

  • SEO

SEO (z ang Seach Engine Optimization) to proces optymalizacji strony internetowej zgodnie z wytycznymi Google. Celem pozycjonowania strony WWW jest zwiększenie jej widoczności w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania. Działania SEO zwiększają ruch na stronie, a tym samym mogą mieć wpływ na wzrost sprzedaży.

  • Google Ads

Google Ads to system reklamowy, który umożliwia wyświetlanie reklam tekstowych lub produktowych w wynikach wyszukiwania Google, w sieci reklamowej Google Network oraz na portalu YouTube. Kampanie Google Ads są łatwe do wdrożenia i szybko przynoszą efekty.

  • Influencer marketing 

Infulencer marketing polega na nawiązywaniu współpracy z twórcami internetowymi, którzy w ramach umowy muszą promować markę lub jej konkretne produkty w swoich socialach. Twórcy tworzą w swoich społecznościach zapotrzebowanie na promowane dobra. Odbiorcy zachęceni pozytywnymi recenzjami są bardziej skłonni dokonać zakupu. Współpraca z infulencerami zwiększa wiarygodność marki i może przełożyć się na atrakcyjne zyski. 

  • Marketing rekomendacyjny 

Opinie zadowolonych klientów zachęcają do zakupu, potwierdzają autentyczność marki i wspomagają ją w kreowaniu pozytywnego wizerunku. 

Jeden kanał czy wiele kanałów?

Komunikację marketingową najlepiej prowadzić w kilku kanałach. Dywersyfikacja marketingu przede wszystkim jest sposobem na generowanie największych możliwych zasięgów. Publikacja informacji o marce i jej produktach w różnych miejscach zwiększa szasnę na to, że przekaz trafi do wszystkich zainteresowanych. 

Kanały marketingowe mogą wzajemnie się napędzać. Co oznacza to w praktyce? Udostępnianie tego samego przekazu w różnych kanałach wzmacnia go – nadaje mu wyjątkowej mocy. Takie działanie znacząco ułatwia prowadzenie efektywnego marketingu.

Wykorzystanie wielu kanałów marketingowych wiąże się z optymalizacją kosztów kampanii marketingowych. Tworzenie contentu w mediach społecznościowych, wykorzystywanie systemu Google Ads i prowadzenie bloga firmowego jest zdecydowanie tańsze niż wielokrotne wyświetlanie reklam telewizyjnych w prime time. Co ciekawe, działania oparte na wielu kanałach marketingowych generują lepszy ROI, czyli zwrot z inwestycji. 

Jak kanały marketingowe wybrać?

Aby realizować cele biznesowe i prowadzić skuteczne działania marketingowe, musisz być tam, gdzie są Twoi klienci. Zanim wybierzesz kanały marketingowe, powinieneś szczegółowo określić i dokładnie przeanalizować swoją grupę docelową. W analizie weź pod uwagę dane demograficzne odbiorców, ich potrzeby, oczekiwania, zainteresowania, styl życia i problemy, z którymi mierzą się na co dzień. 

Koniecznie określ swoje cele. Twoim celem marketingowym może być:

  • zwiększenie świadomości marki,
  • wygenerowanie określonej liczby leadów,
  • wyedukowanie klientów na dany temat,
  • zwiększenie ruchu na stronie internetowej.

Cel będzie Twoją mantrą, powtarzaną na każdym etapie tworzenia strategii – również podczas wyboru odpowiednich kanałów komunikacji marketingowej.

Kolejnym krokiem jest analiza konkurencji. Sprawdź, jak marketing robią Twoi rynkowi rywale. Szczególną uwagę zwróć na wykorzystywane kanały marketingowe. Do przeprowadzenia analizy możesz wykorzystać intuicyjne narzędzia, takie jak SEMSTORM, SEMrush czy Brand24. 

Aby wybrać najlepsze kanały marketingowe:

  • nieustannie śledź rynkowe trendy,
  • testuj różne kanały,
  • ustal budżet, by ocenić opłacalność poszczególnych działań.

Współczesny rynek oferuje Ci mnóstwo możliwości. Możesz promować swoją markę na wiele sposobów, wykorzystując różne kanały, narzędzia online i offline oraz inne elementy marketingowe. Jeśli oprzesz swoje działania na solidnej strategii marketingowe, z pewnością zauważysz efekty!

Zadzwoń Panel klienta Kontakt