Koronawirus spowolnił obroty twojego sklepu stacjonarnego? A może już dawno planowałeś rozkręcić biznes w sieci, lecz jesteś dopiero na początku swojej drogi? Techniczne aspekty to tylko jedna strona medalu. Mocno liczy się także marketing internetowy, bez którego trudno jest wyróżnić się na tle konkurencji. Poznaj skuteczne sposoby na to, aby zacząć promować firmę w Internecie.
Internet daje ogromne możliwości osobom prowadzącym działalność gospodarczą – na przykład sklep lub firmę usługową. Praktycznie każda branża może skorzystać z narzędzi i strategii promowania produktów i usług w przestrzeni Internetowej. Zbiorczo nazywa się to marketingiem internetowym. Niektóre z nich są uniwersalne, a niektóre – dedykowane dla konkretnego typu działalności. Na przykład sklepu internetowego. Warto jednak wiedzieć, że istnieje wiele sprawdzonych sposobów na to, jak zacząć promować firmę w internecie.
Content Marketing
Content marketing jest jednym z filarów marketingu internetowego. Polega na przygotowywaniu i publikowaniu treści marketingowych, które są jednocześnie wartościowe dla odbiorców. Do marketingu treści zaliczamy copywriting, czyli pisanie tekstów marketingowych, a także teksty SEO, czyli takich, których głównym celem jest podkręcenie pozycji podstron w wyszukiwarce, najczęściej oczywiście Google.
Istnieje wiele sprawdzonych sposobów na to, jak zacząć promować firmę w internecie
Sprawdź, jak możemy Ci pomóc.
Ale content marketing to nie tylko słowo pisane. Obecnie w jego obszar wchodzą też na przykład kanały firmowe prowadzone na YouTube, ebooki oferowane klientom, treści newsletterów, a także prowadzenie własnego bloga firmowego. Blog firmowy to świetne wsparcie marketingu internetowego. Można za jego pomocą nie tylko pozycjonować stronę, ale także angażować odbiorców oraz pracować nad wizerunkiem eksperta w swojej dziedzinie.
Reklamy w Internecie
Reklama internetowa obejmuje między innymi banery reklamowe, linki sponsorowane w wyszukiwarce Google, reklamy wideo wyświetlane np. w przerwie filmików odtwarzanych na YouTube i wiele, wiele więcej. To, jakie typ reklamy będzie najlepszy dla twojego biznesu, zależy od grupy docelowej oraz rodzaju usług/produktów. Na początek najlepiej jest zainwestować w reklamy Google Ads – tekstowe oraz graficznie. Dobrze sprawdza się też newsletter, za pośrednictwem którego możesz pozyskiwać leady, czyli kontakt do potencjalnych klientów, oraz przekazywać odbiorcom aktualne informacje o promocjach czy nowościach w sklepie. Jeśli chcesz wiedzieć więcej, sprawdź nasz wpis jak wypromować sklep internetowy.
Media społecznościowe
Współcześnie media społecznościowe są praktycznie niezbędne, aby móc zacząć promować firmę w Internecie. Ma to ogromne znaczenie, jeśli twoją grupą docelową są osoby bardzo młode. Po prostu musisz „nadążać” za tym, co kręci młodzież. Stwórz zatem oficjalne profile w portalach typu Facebook, Instagram czy YouTube. Dostosuj język komunikacji do odbiorców. Prowadzenie fanpage’a zleć profesjonalnej osobie od social mediów, ponieważ bardzo łatwo tam o kryzys wizerunkowy, którey może spowodować realny spadek sprzedaży.
Musisz także zrozumieć, że w mediach społecznościowych funkcjonuje komunikacja dwustronna. Ty mówisz do klientów, a oni do ciebie. Na bieżąco komentują twoje posty i filmiki, niekiedy w niepochlebny sposób i trzeba być na to przygotowanym. Dobrze jest więc poznać podstawy zarządzania kryzysem wizerunkowym. Jest to ważna część online marketingu, która pozwala wyjść obronna ręką z takich kryzysowych sytuacji.
Serwisy z opiniami
Aby zacząć promować firmę w Internecie musisz nauczyć się zarządzania opiniami w Internecie. Duża ilość pozytywnych opinii wzbudza w potencjalnych klientach zaufanie do danej firmy czy sklepu. Obecnie większość z nas przed zakupem sprawdza opinie o firmie w Internecie. Oczywiście nie masz często wpływu na to, co napisze niezamodlony czy zadowolony klient, ale znacznie ma coś innego. Przede wszystkim trzeba tych opinii gromadzić jak najwięcej i zadbać o to, aby były jak najlepsze. Zarejestruj więc firmę w narzędziu Google Moja Firm, na portalu GoWork czy Opineo. Postaw na automatyzację obsługi klientów i zachęcaj ich, aby zostawiali opinie po satysfakcjonującym zakupie.
Zaplanuj budżet
Generalnie marketing internetowy jest dość ekonomiczną metodą promocji firmy, lecz nie oznacza to, że nie trzeba w niego w ogóle zainwestować. Z powodu ogromnej konkurencji w Internecie, zwłaszcza dla niektórych branż, musisz miesięcznie przeznaczyć na to od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Największe sklepy internetowe oferujące setki tysięcy produktów mają budżet marketingowe sięgające nawet miliona złotych.
Jak zacząć promować firmę w Internecie i nie tracić niepotrzebnie pieniędzy? Jako agencja PR radzimy podzielić budżet na kilka obszarów. Jeśli prowadzisz sklep internetowy więcej pieniędzy będziesz musiał wydać na opisy produktowe zoptymalizowane pod kątem SEO oraz dodatkowo na promocję w narzędziach typu Ceneo czy Google Zakupy. Jeśli nie masz czasu lub wiedzy, aby zrobić to wszystko sam, możesz zlecić działania promocyjne specjalnej agencji oferującej marketing b2b. Na ogół w ramach miesięcznego abonamentu agencja wykonuje dla twojej firmy szereg działań, które następnie są podsumowywane w formie raportu.